12 volt livets lyksagligheder
Fra : Kim Schroeder

Dato : 29-07-06 01:31

Ikke just camping - men er lige blevet ejer af et kolonihavehus,
hvor alt elektricitet tilvejebringes af en solfanger på taget.
Der lades ind på en akkumulator via en dims, som jeg endnu ikke
har haft lejlighed til at sætte mig ind i, hvordan virker.

Mit ærinde er egentlig blot at spørge om, der er nogen, som har
kendskab til en 12V ABC i videste forstand ?
Man kan vel efterhånden få alt til 12V til en campingvogn - måske
også ifm en solfanger - så måske nogen kender til steder, hvor
jeg kan læse mere om emnet ?

Et andet spørsmål: Indimellem kan det være praktisk at have
230V til rådighed - jeg ved, at der findes en 12 V <>230 V
dims til formålet.
Vil være glad for også at høre om erfaringer og anbefalinger i
den retning.

Kim

Fra : Kim Olsen

Dato : 29-07-06 08:41

Hej Kim

Vi har i mange år kørt på ferie kun med 12 v. til rådighed i campingvognen.
Det har vi sagtens kunne klare os med, men har da også i år haft en
12 -->220 v converter med. (har nu ikke brugt den ret meget).

Nu ved jeg ikke hvor meget strøm du har til rådighed fra solcellerne, men
hos os, hvor campingvognen kun bliver ladet op fra bilen, når vi skifter
campingplads, har vi i hvert fald ikke kapasitet til at holde køleskabet
gående på 12 v. Der bruger vi gas.
Ellers kan al belysning, blæsere mv fås til 12 volt.

Er der specielle ting du mangler, så prøv først din lokale
campingforhandler, men også bådudstyrsforretninger har alt til 12 volt.

Hvor stor en solcelle har du anskaffet ? og hvor meget batterikapasitet har
du til at opbevare strømmen i?

En ABC for 12 volt kender jeg ikke til, og fsa. campingvogne, må man vist
ikke selv rode med installationerne mere. (ved ikke rigtigt hvorfor)
12 volt er jo ikke farligt at røre ved, men når spændingen (V) er lavere, er
strømstyrken (A) højere, for at opnå samme effekt (Watt = A*V).
Det kræver selvfølgelig at ledningerne du bruger skal være noget kraftigere
end til 12 volt. Underdimentionere ledninger bliver varme og det er
brandfarligt.

god fornøjelse med projektet.

kim olsen

Fra : Kim Schroeder

Dato : 29-07-06 22:44

"Kim Olsen" <kim.olsen(fjerndette)@sport.dk> skrev i en meddelelse news:44cb10cd$0$20298$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

[klip]
> Hvor stor en solcelle har du anskaffet ? og hvor meget batterikapasitet har
> du til at opbevare strømmen i?

Det vender jeg tilbage med et svar på, når jeg får kigget nærmere efter.
Vi overtager først huset fra på mandag.

Huset er i øvrigt udrustet med gaskøleskab og gaskomfur.
Køleskabet kunne jeg godt tænke mig at skifte - men et hurtigt check
på Google viser, at de generelt er ret dyre (5-7.000 kr.)

Tak for svaret i øvrigt.

Kim

Fra : Carsten Stage

Dato : 29-07-06 09:33

Kim Schroeder wrote:

> Ikke just camping

Det har du ret i, måske nærmere i dk.bolig...

> - men er lige blevet ejer af et kolonihavehus,
> hvor alt elektricitet tilvejebringes af en solfanger på taget.

Der er stadig mange fritids- og kolonihavehuse der kun har 12V, enten fra en
solfanger, eller fra en vindmølle.

> Der lades ind på en akkumulator via en dims, som jeg endnu ikke
> har haft lejlighed til at sætte mig ind i, hvordan virker.

Det er en laderegulator.

> Mit ærinde er egentlig blot at spørge om, der er nogen, som har
> kendskab til en 12V ABC i videste forstand ?

Nej, desværre ikke.

> Man kan vel efterhånden få alt til 12V til en campingvogn - måske
> også ifm en solfanger - så måske nogen kender til steder, hvor
> jeg kan læse mere om emnet ?

Der er flere web-sites, hvor du kan finde mere om 12V forsyning. Se mere
her:

http://www.skoleenergi.dk/
http://solkraft.dk/default.asp?lang=dk
http://www.solkongen.dk/
http://www.kerychip.dk/
http://hjem.get2net.dk/stella.import/index.html

Søg selv på Google efter mere...

> Et andet spørsmål: Indimellem kan det være praktisk at have
> 230V til rådighed - jeg ved, at der findes en 12 V <>230 V
> dims til formålet.

Afhængig af hvor meget effekt du har brug for findes der flere muligheder -
f.eks denne:

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6634&n=10&KundeID=

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Kim Schroeder

Dato : 29-07-06 22:50

"Carsten Stage" <stage_nospam@fabel.dk> skrev i en meddelelse news:1af2c$44cb1d44$5518422b$24102@news.arrownet.dk...
[klip]

> http://www.skoleenergi.dk/
> http://solkraft.dk/default.asp?lang=dk
> http://www.solkongen.dk/
> http://www.kerychip.dk/
> http://hjem.get2net.dk/stella.import/index.html

Tak for linksne.

> Afhængig af hvor meget effekt du har brug for findes der flere muligheder -
> f.eks denne:
>
> http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6634&n=10&KundeID=

Har bestilt kataloget - tak for tippet.

Kim

Fra : Bruno

Dato : 03-08-06 15:55

Du skal over i gruppen

dk.teknik.energi

Der har de meget mere forstand på den slags end her.
I øvring forbruges der også altid lidt strøm når den skal
igennem en inverter og omformer. Specielt de billige.

Hilsen Bruno

Fra : Sten Bo

Dato : 04-08-06 14:59

"Bruno" <ingen@private_emails.tak> skrev i en meddelelse
> [...]
> I øvring forbruges der også altid lidt strøm når den skal
> igennem en inverter og omformer. Specielt de billige.

Måske bedre i teknik el

energi retter sig mere mod produktion, ikke forbrug. Selv om jeg lie i
øjeblikket ikke ved om man bruger energi ved varmeproduktion - eller
producerer den. Vindmøller, stokerfyr på piller og jordvarme er det store
hit i den gr.