Fiskeri ved Studstrupværket (Århus)
Fra : Jesper

Dato : 19-06-01 09:15

Hej´sa

Jeg håber, at der er en af jer, der kan hjælpe mig. Vi var et par venner,
der kom til at snakke om subj. en mente, at der tidligere havde vaæret et
forbud mod at fiske ved værket, men at dette forbud nu er blevet ophævet. Nu
vil vi ikke fiske ulovligt, så mit spøsgsmål er, om det stadigvæk er
forbudt, hvis det da nogensinde har været det?

På forhånd tak
Jesper

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 19-06-01 14:19

Hej Jesper

Så sent som i weekenden stillede jeg det samme spørgsmål til en bekendt, som
tilfældigvis er beskæftiget på Studstrupværket.

Ifølge hans oplysninger er ophold (og dermed fiskeri) på værkets område
fortsat forbudt. Som følge af forbudet er "trykket" på stedet imidlertid
ikke længere så stort - så man er fra værkets side ophørt med at håndhæve
forbudet.

Jeg har dog ikke ved selvsyn konstateret forholdet.

Ellers kunne i jo besøge Vosnæs Pynt, som ligger lige over for værket.

Knæk&Bræk

Jan Bang Jensby

Fra : Chris

Dato : 19-06-01 16:18

> [...]
> ikke længere så stort - så man er fra værkets side ophørt med at håndhæve

- Tjaeh... der er jo så meget, der er forbudt.
På sydsiden af værket (mod bådehavnen) var der tidligere et hegn, som altid
blev trampet ned at utallige lystfiskere. Værket er ikke overdrevet
attraktivt fiskevand længere, hvorfor der heller ikke kommer så mange
fiskere mere.
Man har fra værkets side fjernet hegnet på sydsiden, og mig bekendt
håndhæves fiske-forbuddet overhovedet ikke. Men der i mod kommer der ofte
arbejdere ud og råber over kanalen for at høre hvordan, fiskeriet går.
Desuden har en eller anden åndspygmæ sat garn på langs(!) ved værket ca.
25m.(!) fra kysten.
A propos fiskevandets kvalitet... Værket laver i dag kun en brøkdel af den
energi, som det gjorde for bare et par år tilbage. Derfor udledes der ikke
længere så meget opvarmet kølevand, som havde den "magiske effekt" på
fiskeriet. Stedet er i dag, efter min opfattelse, ligesom alt muligt andet
fiskvand - hverken værre eller bedre. Derfor vil jeg da også anbefale Vosnæs
Pynt, som samtidig giver lidt mere naturoplevelse.

> Ellers kunne i jo besøge Vosnæs Pynt, som ligger lige over for værket.

Jasgu! Gør da det! Jeg fisker der ca. 4x om ugen, men det hænger nok sammen
med, at jeg bor lige i nærheden. Pynten kaster ikke mange ørreder af sig i
år, men jeg har inden for den sidste måned fanget bl.a. en enkelt ørred,
flere pæne torsk, enkelte ubrugelige sej og en del gennemsnitlige hornfisk.
På pynten er der faktisk mulighed for de fleste former for fiskeri. De
fleste (undertegnede inkl.) spinnefisker med div. blink og woblere. Enkelte
fisker også med flue, hvilket jeg ikke aner en pind om. Der er ret lavvandet
om pynten, så waders er en fordel, men ikke et must. Find en grå aftenstund
med højvande - så giver pynten ingen nulture.

Er der spørgsmål omkring pynten, så stil dem! Jeg vil gøre, hvad jeg kan,
for at svare.
Hav i øvrigt en forrygende tur, og husk at fortælle om, hvordan den gik!

Knæk & bræk fra
Chris.

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 20-06-01 07:38

Hej Chris

Når du kommer så ofte ved Vosnæs Pynt, må jeg da have mødt dig. Jeg kommer
der, så ofte min familie tillader det - og gerne om aftenen/natten/morgenen.

Kan du ikke lige give mig et par "særlige kendetegn":

- hvilken bil har du
- kommer du andre steder omkring Århus
- fisker du også i å
- hvilken forening(er) er du medlem af
- etc.

Det kan jo være, vi har talt sammen ved en eller anden lejlighed. Jeg plejer
at tage kontakt til andre lystfiskere, jeg møder.

Knæk&Bræk

Jan Bang Jensby