lnk til anker (anchor) driller - i IE?
Fra : Lindkold

Dato : 26-07-06 01:50

Hej NG

Igen prøver jeg at trække på de erfarne kræfter

Jeg reviderer en side:

http://www.barbaraigongini.dk/products.html

Når man klikker på billederne længere nede på siden kommer man til en ny
side med en større udgave af billedet. På denne nye side er der en
"Back"-knap over billedet.

Jeg har sat et anker på de nederste årgange, så "Back"-knappen fører én
tilbage til den årgang man kom fraog ikke helt på toppen af siden. Det
fungerer fint i FF etc. og for NOGLE billeder i IE, men som regel ender man
igen på toppen af siden ?!?

Jeg har prøvet både med relative og absolute stier (../siden.html#idnavn og
http://www.barbaraigongini.dk/siden.html#idnavn) - jeg har prøvet med tal og
bogstaver (betyder vel ikke noget?) og har også prøvet at sætte en anker
unden for den relevante <tr>...Men anker og tilhørende link er korrekt så
vidt jeg kan se....?!

Jeg fatter simpelthen ikke at det virker i FF og NOGLE billeder virker i IE
og andre ikke, på trods af nøjagtig samme link/anker?!

Glæder mig til at høre jeres bud?

PS: Jeg reviderer siden, så snak om design/layout/teknik er ikke så
interessant medmindre der er noget der der ødelægger ovenstående

--
Lindkold

www.lindkold.dk
Billig hjemmeside | Professionelt design | Lindkold Webdesign

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-07-06 09:14

Lindkold skrev:

> Jeg reviderer en side:

> http://www.barbaraigongini.dk/products.html

Validatoren:

   http://validator.w3.org/

siger:

   Error Line 104 column 160: ID "b1" already defined.

En id må kun bruges ét sted på en side. Der er også et par
alt-tekster der mangler, men det har jo ikke noget med
funktionaliteten at gøre.

Jeg har ikke nærlæst koden da det nemt kan være id-fejlen der
giver problemet.

En validering sikrer ikke at der ikke er logiske problemer, men
den hjælper til at finde mange fejl.

--
Bertel

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 26-07-06 11:22

Lindkold skrev:
> Jeg fatter simpelthen ikke at det virker i FF og NOGLE billeder virker i IE
> og andre ikke, på trods af nøjagtig samme link/anker?!

Jeg har haft et lignende problem med tilsyneladende tilfældigt virkende
eller ikke-virkende interne links i IE.

1) Som du har fået at vide skal ID 'er være unikke indenfor filen.

2) ID skal begynde med et bogstav[1] (hvilket jeg synes er ulogisk, men
der er sikkert en teknisk årsag til det et sted), og netop dette har jeg
faktisk haft problemer med.

mvh

Jesper Brunholm

Note 1: "ID and NAME tokens must begin with a letter ([A-Za-z]) and may
be followed by any number of letters, digits ([0-9]), hyphens ("-"),
underscores ("_"), colons (":"), and periods (".")."
http://www.w3.org/TR/html401/types.html#type-name

Fra : Lindkold

Dato : 26-07-06 14:11

> [...]

> followed by any number of letters, digits ([0-9]), hyphens ("-"),
> underscores ("_"), colons (":"), and periods (".")."

1) har nu kun unikke ID'er men stadig problemer med anker/links, men KUN i
IE???

2) alle ID'er starter med bogstaver...

hvorfor laver den stadig problemer og kun for nogle sider ind imellem?? Jeg
fatter det ikke...

Hvad siger I?

Lindkold
--
www.lindkold.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-07-06 14:50

Lindkold skrev:

> 1) har nu kun unikke ID'er men stadig problemer med
> anker/links, men KUN i IE???

Har du tjekket at det ikke er cachen der driller? Jeg kan ikke
fremprovokere nogle problemer i IE.

Giv evt. en nøjagtig beskrivelse af et tilbagelink der fejler, så
er det lettere at efterprøve.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lindkold

Dato : 26-07-06 16:34

"Jens Gyldenkærne Clausen" skrev:

> Har du tjekket at det ikke er cachen der driller? Jeg kan ikke
> fremprovokere nogle problemer i IE.

Yep - den tømmer jeg hver gang jeg har rettet.

> Giv evt. en nøjagtig beskrivelse af et tilbagelink der fejler, så
> er det lettere at efterprøve.
> --
> Jens Gyldenkærne Clausen

Prøv f.eks. det først billede under "05" - og brug "Back" knappen over det
store billede.

Virker ikke i min IE6 på XP...men som det burde i FF...??

Lindkold
--
www.lindkold.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-07-06 16:55

Lindkold skrev:

> Prøv f.eks. det først billede under "05" - og brug "Back"
> knappen over det store billede.
>
> Virker ikke i min IE6 på XP...men som det burde i FF...??

Mærkeligt - jeg kan godt se problemet nu. Jeg troede først at det
kunne være fordi du sætter id på tr-elementet - men det virker med
nogle af de andre ankre...

Jeg har ingen gode ideer pt.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-07-06 17:56

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Jeg har ingen gode ideer pt.

Jeg ville nu prøve at flytte ankrene hen til selve elementerne og
ikke tabeldelene (utestet).

Det er faktisk lidt mere mystisk. Højreklikker man og vælger "Åbn
hyperlink" optræder fejlen. Vælger man "Åbn hyperlink i nyt
vindue" virker det.

--
Bertel

Fra : Lindkold

Dato : 26-07-06 21:29

"Bertel Lund Hansen" skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det er faktisk lidt mere mystisk. Højreklikker man og vælger "Åbn
> hyperlink" optræder fejlen. Vælger man "Åbn hyperlink i nyt

Har også prøvet at flytte ankerne uden for tabellen - men igen - samme
resultat...

Det er et meget mystisk - og irriterende - problem #!&§#

Lindkold
--
www.lindkold.dk

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 26-07-06 22:48

Lindkold skrev:
> [...]

Det har jeg prøvet her:
<http://www.garion.dk/webdesign/test/products.html#five> - kun første
link virker: <http://www.garion.dk/webdesign/test/05/01_05.html>

- jeg har sat id'et på den første <a>, og det ser ud til at virke stabilt.

Det ligner en bug, men ovenstående ligner en løsning...

Derudover så kan du spare en del kode (siden tager faktisk noget tid at
loade, det er selvfølgelig de mange billeder, men hvis man kan reducere
koden væsentligt har det også lov...) ved at bruge CSS til et par af
dine table- og img-properties:

a img { border: none; } /* sparer samtlige border="0" på billeder */
table, td, tr { border: none } /* ditto for tabeller */
table img, td {width: 104px; } /* da alle billeder har denne bredde
kan dette spare de mange width="104". Hvis et eller to billeder
alligevel skal have noget andet så brug style="width: 200px" (fx) ved
disse. Tilsvarende sættes alle tabelceller til denne bredde, samme
metode kan bruges ved undtagelser*/
td { vertical-align: top; } /* sparer alle valign="top" på tr og td'er */

Jeg håber det kan bruges, og at min løsning øverst også virker hos dig.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 26-07-06 22:49

Jesper Brunholm skrev:
> [...]

[rettelse: nej, det skrev Bertel L.H. - undskyld fejlciteringen.]

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Lindkold

Dato : 27-07-06 00:37

"Jesper Brunholm" skrev i en meddelelse...

> [...]
> */
>
> Jeg håber det kan bruges, og at min løsning øverst også virker hos dig.

Hej Jesper

Elsker denne NG når man har sidet og fiflet og fået grå hår.
Respekt og tak for ideen - så virker det nemlig også i IE.

Har dog aldrig hørt at man ikke skulle kunne sætte et anker i en <td>
- og endnu mere mærkeligt at det virkede engang imellem.

Oh well, sådan kan IE være så finurlig og være med til at man nogen gange
ikke får den søvn man burde..

Og ja, siden kan og skal optimeres mht. koden - tak for det.

Lindkold
--
www.lindkold.dk