| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | gaffelproblemer Fra : Jake | 
  Dato :  24-07-06 13:49 |  
  |   
            jeg har det problem at jeg skal have skiftet pakdåser på min forgaffel 
 på min XJ600 (51J). Det er ikke i sig selv et problem hvis ikke det var 
 fordi at proppen øverst i venstre gaffelrør sidder fast (har prøvet at 
 sætte en luftnøgle på). Kan det lade sig gøre at skifte pakdåsen hvis 
 man ikke kan få proppen ud. Leder pt efter et nyt gaffelben af samme grund
 
 /Jake
 XJ600 med lækkende forgaffel
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Thomas Jensen (24-07-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thomas Jensen | 
  Dato :  24-07-06 14:02 |  
  |  
 
            Det er ikke i sig selv et problem hvis ikke det var
 > fordi at proppen øverst i venstre gaffelrør sidder fast (har prøvet at 
 > sætte en luftnøgle på).
 har du prøvet at varme det op ?
 -- 
 mvh
 Thomas Jensen
 Honda CBR1000F ´94
 http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (24-07-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  24-07-06 14:08 |  
  |   
            
 > fordi at proppen øverst i venstre gaffelrør sidder fast (har prøvet at
 > sætte en luftnøgle på).
 Er gaffel benene monteret på cyklen ? i så tilfælde skal du løsne boltene i 
 den øverste gafelbro, og prøve igen.
 Er gaffel benene helt afmonterede? Så må du have dem på igen, så du har 
 mulighed for at spænde dem fast.
 
 Håber det hjælper, ellers må du forklare lidt mere om hvor i forløbet du er.
 
 Kan det lade sig gøre at skifte pakdåsen hvis
 > man ikke kan få proppen ud.
 Nej
 
 
 
 
 Mvh Ove der stadig er lidt ør, efter 8 dage på Toppen.
 
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jake (24-07-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jake | 
  Dato :  24-07-06 14:20 |  
  |  
 
            Ove wrote:
 > Er gaffel benene monteret på cyklen ? i så tilfælde skal du løsne boltene i 
 > den øverste gafelbro, og prøve igen.
 > Er gaffel benene helt afmonterede? Så må du have dem på igen, så du har 
 > mulighed for at spænde dem fast.
 Har ladet benet sidde på mens jeg prøvede at få proppen op (med øverste 
 bro løsnet). Har ladet det søbe i WD40 i et døgn inden vi prøvede. Er 
 ikke sikker på at det er en god ide at begynde at varme på det. Den 
 anden prop kommer lige så let og ligetil ud. Jeg er ved at blive tovlig 
 over det   
/Jake
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Armand (24-07-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  24-07-06 16:48 |  
  |   
            Jake skrev:
 > Ove wrote:
 >> Er gaffel benene monteret på cyklen ? i så tilfælde skal du løsne 
 >> boltene i den øverste gafelbro, og prøve igen.
 >> Er gaffel benene helt afmonterede? Så må du have dem på igen, så du 
 >> har mulighed for at spænde dem fast.
 > 
 > Har ladet benet sidde på mens jeg prøvede at få proppen op (med øverste 
 > bro løsnet). Har ladet det søbe i WD40 i et døgn inden vi prøvede. Er 
 > ikke sikker på at det er en god ide at begynde at varme på det. 
 
 At øverste bro klemmer omkring toppen af røret kan godt låse gevindet 
 grundigt. Prøv derfor som Ove skriver, at løsne for klemmen på den 
 øverste bro før du forsøger at skrue den af!
 
 -- 
 Armand.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Jake (25-07-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jake | 
  Dato :  25-07-06 09:27 |  
  |   
            Armand wrote:
 >> Har ladet benet sidde på mens jeg prøvede at få proppen op (med 
 >> øverste bro løsnet). Har ladet det søbe i WD40 i et døgn inden vi 
 >> prøvede. Er ikke sikker på at det er en god ide at begynde at varme på 
 >> det. 
 > 
 > At øverste bro klemmer omkring toppen af røret kan godt låse gevindet 
 > grundigt. Prøv derfor som Ove skriver, at løsne for klemmen på den 
 > øverste bro før du forsøger at skrue den af!
 > 
 Jeg har klemmen i den øverste bro! se hvad jeg skrev i parates :D
 
 /Jake
 XJ600
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Jake (25-07-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jake | 
  Dato :  25-07-06 09:53 |  
  |   
            Jake wrote:
 > Armand wrote:
 >>> Har ladet benet sidde på mens jeg prøvede at få proppen op (med 
 >>> øverste bro løsnet). Har ladet det søbe i WD40 i et døgn inden vi 
 >>> prøvede. Er ikke sikker på at det er en god ide at begynde at varme 
 >>> på det. 
 >>
 >> At øverste bro klemmer omkring toppen af røret kan godt låse gevindet 
 >> grundigt. Prøv derfor som Ove skriver, at løsne for klemmen på den 
 >> øverste bro før du forsøger at skrue den af!
 >>
 > Jeg har klemmen i den øverste bro! se hvad jeg skrev i parates :D
 
 det gik lidt hurtigt! jeg har løsnet klemmen i øverste bro! se hvad jeg 
 skrev i parantes!
 
 mvh
 Jake
 XJ600
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Johan Vikkelsøe-Pede~ (24-07-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~ | 
  Dato :  24-07-06 18:25 |  
  |   
            
"Jake" <jake@dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse
 news:ea2he7$s60$1@news.net.uni-c.dk...
 > Ove wrote:
 > > Er gaffel benene monteret på cyklen ? i så tilfælde skal du løsne
 boltene i
 > > den øverste gafelbro, og prøve igen.
 > > Er gaffel benene helt afmonterede? Så må du have dem på igen, så du har
 > > mulighed for at spænde dem fast.
 >
 > Har ladet benet sidde på mens jeg prøvede at få proppen op (med øverste
 > bro løsnet). Har ladet det søbe i WD40 i et døgn inden vi prøvede. Er
 > ikke sikker på at det er en god ide at begynde at varme på det. Den
 > anden prop kommer lige så let og ligetil ud. Jeg er ved at blive tovlig
 > over det   
>
 > /Jake
 har nu aldrig hørt det skulle være så bøvlet at få af, , og så endnda med
 luftnøgle...
 havde selv engang en xj600 fra 90, den skilte af som smør, til trods, for
 den forrige ejer havde kørt året rundt på den i 8 år...
 et andet problem, du kan forberede dig på ved samlig af gaffelbenet, er når
 du skal spænde inderrørret, det kræver en pæææænt lang 6 kanttop at holde
 kontra med...
 så du advaret ;)
 Johan
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Jacob Petersen (24-07-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jacob Petersen | 
  Dato :  24-07-06 18:54 |  
  |   
            
"Johan Vikkelsøe-Pedersen" <jv-p@FJERNdsa-net.dk> skrev i en meddelelse 
 news:44c50212$0$20256$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 >
 > "Jake" <jake@dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse
 > news:ea2he7$s60$1@news.net.uni-c.dk...
 >> Ove wrote:
 >> > Er gaffel benene monteret på cyklen ? i så tilfælde skal du løsne
 > boltene i
 >> > den øverste gafelbro, og prøve igen.
 >> > Er gaffel benene helt afmonterede? Så må du have dem på igen, så du har
 >> > mulighed for at spænde dem fast.
 >>
 >> Har ladet benet sidde på mens jeg prøvede at få proppen op (med øverste
 >> bro løsnet). Har ladet det søbe i WD40 i et døgn inden vi prøvede. Er
 >> ikke sikker på at det er en god ide at begynde at varme på det. Den
 >> anden prop kommer lige så let og ligetil ud. Jeg er ved at blive tovlig
 >> over det   
>>
 >> /Jake
 >
 > har nu aldrig hørt det skulle være så bøvlet at få af, , og så endnda med
 > luftnøgle...
 > havde selv engang en xj600 fra 90, den skilte af som smør, til trods, for
 > den forrige ejer havde kørt året rundt på den i 8 år...
 > et andet problem, du kan forberede dig på ved samlig af gaffelbenet, er 
 > når
 > du skal spænde inderrørret, det kræver en pæææænt lang 6 kanttop at holde
 > kontra med...
 > så du advaret ;)
 > Johan
 >
 >
 Hvis du har det originale værktøjssæt til den (det der sidder i bagenden 
 under sædet), er det ikke så galt. Den kanttop der er deri passer nemlig i 
 inderøret - du skal dog stadig bruge en ½" forlænger. Samme top passer i 
 proppen øverst på gaffelbenene.
 Og et lille tip: For at få pakdåserne ordentligt på plads, kan du bruge et 
 af de grå plastik afløbsrør, 44mm (udvendigt). Den indre diameter passer 
 perfekt med gaffelbenene, men husk at skrabe evt grater af røret, og at 
 smøre rør/gaffelben med gaffelolie inden du skubber afløbsrøret ned over 
 gaffelbenet. Haynes kalder dette (afløbsrøret) en "slide-hammer".
 Mvh Jacob (Xj600) 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Thomas Gulholm (24-07-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thomas Gulholm | 
  Dato :  24-07-06 19:33 |  
  |  
 
            Jacob Petersen skrev:
 > "Johan Vikkelsøe-Pedersen" <jv-p@FJERNdsa-net.dk> skrev i en meddelelse 
 >>har nu aldrig hørt det skulle være så bøvlet at få af, , og så endnda med
 >>luftnøgle...
 >>havde selv engang en xj600 fra 90, den skilte af som smør, til trods, for
 >>den forrige ejer havde kørt året rundt på den i 8 år...
 >>et andet problem, du kan forberede dig på ved samlig af gaffelbenet, er 
 >>når
 >>du skal spænde inderrørret, det kræver en pæææænt lang 6 kanttop at holde
 >>kontra med...
 >>så du advaret ;)
 >>Johan
 >>
 > 
 > Hvis du har det originale værktøjssæt til den (det der sidder i bagenden 
 > under sædet), er det ikke så galt. Den kanttop der er deri passer nemlig i 
 > inderøret - du skal dog stadig bruge en ½" forlænger. Samme top passer i 
 > proppen øverst på gaffelbenene.
 Er det også en 51J du snakker om..? Min har 17 mm i proppen og 21 i 
 inderrøret... begge blev klaret med "kontramøtrikket" :)
 > Og et lille tip: For at få pakdåserne ordentligt på plads, kan du bruge et 
 > af de grå plastik afløbsrør, 44mm (udvendigt). Den indre diameter passer 
 > perfekt med gaffelbenene, men husk at skrabe evt grater af røret, og at 
 > smøre rør/gaffelben med gaffelolie inden du skubber afløbsrøret ned over 
 > gaffelbenet. Haynes kalder dette (afløbsrøret) en "slide-hammer".
 Her vil jeg så påstå (pga min nyelige erfaring) at det er et 40 mm 
 (udvendig) afløbsrør der skal bruges - den smalle ende til glideringen, 
 og en brede ende til pakdåsen. Under alle omstændigheder er sådan et 
 afløbsrør et fremragende forgaffelværktøj - det er lige ved at det er et 
 af kriterierne for valg af min næste MC, at man kan få afløbsrør der 
 passer til forgaflen :)
 -- 
 Mvh Thomas Gulholm aka GT | Yamaha XJ 600, 1986
 http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010
Spejder og MCist..? ->  http://www.scoutriders.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Jacob Petersen (24-07-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jacob Petersen | 
  Dato :  24-07-06 20:11 |  
  |   
            
"Thomas Gulholm" <t.gulholm@vip.cybercity.dENMARk> skrev i en meddelelse 
 news:44c5124c$0$12603$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > Jacob Petersen skrev:
 >
 >> "Johan Vikkelsøe-Pedersen" <jv-p@FJERNdsa-net.dk> skrev i en meddelelse
 >>>har nu aldrig hørt det skulle være så bøvlet at få af, , og så endnda med
 >>>luftnøgle...
 >>>havde selv engang en xj600 fra 90, den skilte af som smør, til trods, for
 >>>den forrige ejer havde kørt året rundt på den i 8 år...
 >>>et andet problem, du kan forberede dig på ved samlig af gaffelbenet, er 
 >>>når
 >>>du skal spænde inderrørret, det kræver en pæææænt lang 6 kanttop at holde
 >>>kontra med...
 >>>så du advaret ;)
 >>>Johan
 >>>
 >>
 >> Hvis du har det originale værktøjssæt til den (det der sidder i bagenden 
 >> under sædet), er det ikke så galt. Den kanttop der er deri passer nemlig 
 >> i inderøret - du skal dog stadig bruge en ½" forlænger. Samme top passer 
 >> i proppen øverst på gaffelbenene.
 >
 > Er det også en 51J du snakker om..? Min har 17 mm i proppen og 21 i 
 > inderrøret... begge blev klaret med "kontramøtrikket" :)
 Ja, jeg er ret sikker hvilken mc jeg har :)
 http://www.dfmc.dk/gallery.asp?gid=1438
Jeg har lige set efter i værktøjssættet. Der er to toppe, hvoraf den ene 
 også fungerer som tændrørstop. Begge toppe har forskellige størrelser i hver 
 sin ende (er begge et rør der er formet som 6-kant toppe i begge ender). To 
 af disse er netop hhv. 17 og 21mm.
 >> Og et lille tip: For at få pakdåserne ordentligt på plads, kan du bruge 
 >> et af de grå plastik afløbsrør, 44mm (udvendigt). Den indre diameter 
 >> passer perfekt med gaffelbenene, men husk at skrabe evt grater af røret, 
 >> og at smøre rør/gaffelben med gaffelolie inden du skubber afløbsrøret ned 
 >> over gaffelbenet. Haynes kalder dette (afløbsrøret) en "slide-hammer".
 >
 > Her vil jeg så påstå (pga min nyelige erfaring) at det er et 40 mm 
 > (udvendig) afløbsrør der skal bruges - den smalle ende til glideringen, og 
 > en brede ende til pakdåsen. Under alle omstændigheder er sådan et 
 > afløbsrør et fremragende forgaffelværktøj - det er lige ved at det er et 
 > af kriterierne for valg af min næste MC, at man kan få afløbsrør der 
 > passer til forgaflen :)
 Det kan godt være jeg husker forkert, og røret er 40mm yderst. (44mm lyder 
 egentlig også mere som den indvendige diameter på et 50mm rør..)
 Mvh Jacob 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                Johan Vikkelsøe-Pede~ (24-07-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~ | 
  Dato :  24-07-06 20:31 |  
  |   
            Får jo helt tårer i øjnene, ligner jo min den gamle på en prik.. den sidste
 model før diversionen kom,, med noget andet tænding/generatoranlæg, lod jeg
 mig fortælle...
 ved ikke om den 6 kant der følger med cyklen passer, 17mm mener jeg, men
 skulle jo have en 40cm lang forlænger for at kunne nå den..
 
 Et tip til alternativ skift af pakdåse(men er nemmere med afmonnterede
 fjedre)
 fylder gaflerne HELT op med olie, lukker systemet tæt, fjerner støvhætten,
 og så låseringen til pakdåsen, op i en presse, og trykke lidt(ikk voldsomt
 med 10ton, bare lidt), så presser olien sig ud den enste vej den kan komme,
 via pakdåsen, som også ryger med op....
 MVH
 Johan
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Johan Vikkelsøe-Pede~ (24-07-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~ | 
  Dato :  24-07-06 20:37 |  
  |   
            ahh, ikk helt som min, min havde bundkåbe/plov også,,
 ;)
 Johan
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Thomas Gulholm (24-07-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thomas Gulholm | 
  Dato :  24-07-06 20:42 |  
  |  
 
            Jacob Petersen skrev:
 > Ja, jeg er ret sikker hvilken mc jeg har :)
 >  http://www.dfmc.dk/gallery.asp?gid=1438
Nja... okay... det kan vist ikke betale sig at begynde at diskutere det ;)
 > Jeg har lige set efter i værktøjssættet. Der er to toppe, hvoraf den ene 
 > også fungerer som tændrørstop. Begge toppe har forskellige størrelser i hver 
 > sin ende (er begge et rør der er formet som 6-kant toppe i begge ender). To 
 > af disse er netop hhv. 17 og 21mm.
 Ahr, på den lumske måde... det er nok bare fordi jeg ikke har det 
 originale værktøjssæt - til gengæld har jeg nogle "extra features" som 
 mulighed for at fjerne tændingsnøglen i "on"-position og selvopslående 
 sidestøtteben :)
 -- 
 Mvh Thomas Gulholm aka GT | Yamaha XJ 600, 1986
 http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010
Spejder og MCist..? ->  http://www.scoutriders.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Jacob Petersen (24-07-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jacob Petersen | 
  Dato :  24-07-06 20:55 |  
  |   
            
"Thomas Gulholm" <t.gulholm@vip.cybercity.dENMARk> skrev i en meddelelse 
 news:44c5226e$0$12670$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > Jacob Petersen skrev:
 >> Ja, jeg er ret sikker hvilken mc jeg har :)
 >>  http://www.dfmc.dk/gallery.asp?gid=1438
>
 > Nja... okay... det kan vist ikke betale sig at begynde at diskutere det ;)
 >
 >> Jeg har lige set efter i værktøjssættet. Der er to toppe, hvoraf den ene 
 >> også fungerer som tændrørstop. Begge toppe har forskellige størrelser i 
 >> hver sin ende (er begge et rør der er formet som 6-kant toppe i begge 
 >> ender). To af disse er netop hhv. 17 og 21mm.
 >
 > Ahr, på den lumske måde... det er nok bare fordi jeg ikke har det 
 > originale værktøjssæt - til gengæld har jeg nogle "extra features" som 
 > mulighed for at fjerne tændingsnøglen i "on"-position og selvopslående 
 > sidestøtteben :)
 Wauv! Kostede det ekstra?!?!
 Den eneste ekstra feature min har haft, har været at den var _meget_ 
 retningsstabil, indtil jeg fik skiftet kronrørslejerne :)
 Mvh Jacob 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                  Johan Vikkelsøe-Pede~ (24-07-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~ | 
  Dato :  24-07-06 21:06 |  
  |   
            >
 > Wauv! Kostede det ekstra?!?!
 > Den eneste ekstra feature min har haft, har været at den var _meget_
 > retningsstabil, indtil jeg fik skiftet kronrørslejerne :)
 >
 > Mvh Jacob
 >
 
 selv prøvet defekte kronrørslejer, de gik så stramt, at den var direkte
 ubehagelig sving....;)
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Johan Vikkelsøe-Pede~ (24-07-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~ | 
  Dato :  24-07-06 21:02 |  
  |   
            - til gengæld har jeg nogle "extra features" som
 > mulighed for at fjerne tændingsnøglen i "on"-position og selvopslående
 > sidestøtteben :)
 >
 At save den pind af,som gør den slår op, på støttebenet af..
 det er jo en ulykke der bare venter på at ske.. ;)
 Johan
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                  Thomas Gulholm (24-07-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thomas Gulholm | 
  Dato :  24-07-06 21:37 |  
  |  
 
            Johan Vikkelsøe-Pedersen skrev:
 > - til gengæld har jeg nogle "extra features" som
 > 
 >>mulighed for at fjerne tændingsnøglen i "on"-position og selvopslående
 >>sidestøtteben :)
 >>
 > At save den pind af,som gør den slår op, på støttebenet af..
 > det er jo en ulykke der bare venter på at ske.. ;)
 > Johan
 Sætter pris på at den ikke bare visner af, af sig selv - så vil jeg bare 
 glemme støttebenet -> "skrammel"! Kontakten der forhindre den i at 
 starte når støttebenet er nede, findes nemlig heller ikke her :)
 -- 
 Mvh Thomas Gulholm aka GT | Yamaha XJ 600, 1986
 http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010
Spejder og MCist..? ->  http://www.scoutriders.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                   Johan Vikkelsøe-Pede~ (24-07-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~ | 
  Dato :  24-07-06 21:44 |  
  |   
            
 "Thomas Gulholm" <t.gulholm@vip.cybercity.dENMARk> skrev i en meddelelse
 news:44c52f64$0$12682$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > Johan Vikkelsøe-Pedersen skrev:
 >
 > > - til gengæld har jeg nogle "extra features" som
 > >
 > >>mulighed for at fjerne tændingsnøglen i "on"-position og selvopslående
 > >>sidestøtteben :)
 > >>
 > > At save den pind af,som gør den slår op, på støttebenet af..
 > > det er jo en ulykke der bare venter på at ske.. ;)
 > > Johan
 >
 > Sætter pris på at den ikke bare visner af, af sig selv - så vil jeg bare
 > glemme støttebenet -> "skrammel"! Kontakten der forhindre den i at
 > starte når støttebenet er nede, findes nemlig heller ikke her :)
 >
 >
 
 Ahaaa.
 en vindre væsentlig tekninsk detalje, så skal du da bare lade benet smække
 op selv ;)
 Johan
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                    Thomas Gulholm (24-07-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thomas Gulholm | 
  Dato :  24-07-06 21:56 |  
  |  
 
            Johan Vikkelsøe-Pedersen skrev:
 > "Thomas Gulholm" <t.gulholm@vip.cybercity.dENMARk> skrev i en meddelelse
 > news:44c52f64$0$12682$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > 
 >>Johan Vikkelsøe-Pedersen skrev:
 >>
 >>
 >>>- til gengæld har jeg nogle "extra features" som
 >>>
 >>>
 >>>>mulighed for at fjerne tændingsnøglen i "on"-position og selvopslående
 >>>>sidestøtteben :)
 >>>>
 >>>
 >>>At save den pind af,som gør den slår op, på støttebenet af..
 >>>det er jo en ulykke der bare venter på at ske.. ;)
 >>>Johan
 >>
 >>Sætter pris på at den ikke bare visner af, af sig selv - så vil jeg bare
 >>glemme støttebenet -> "skrammel"! Kontakten der forhindre den i at
 >>starte når støttebenet er nede, findes nemlig heller ikke her :)
 >>
 >>
 > 
 > 
 > Ahaaa.
 > en vindre væsentlig tekninsk detalje, så skal du da bare lade benet smække
 > op selv ;)
 > Johan
 > 
 Ja, det giver jo mulighed for at man (med lidt øvelse) kan lave en 
 "stående start direkte fra støtteben" - lidt lige som når John Wayne 
 springer op på hesten, og sætter i gang i et hug :)
 -- 
 Mvh Thomas Gulholm aka GT | Yamaha XJ 600, 1986
 http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010
Spejder og MCist..? ->  http://www.scoutriders.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Armand (24-07-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  24-07-06 23:43 |  
  |   
            Johan Vikkelsøe-Pedersen skrev:
 > et andet problem, du kan forberede dig på ved samlig af gaffelbenet, er når
 > du skal spænde inderrørret, det kræver en pæææænt lang 6 kanttop at holde
 > kontra med...
 
 Samme problematik kan også vise sig allerede ved adskillesen :-|
 
 -- 
 Armand.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Johan Vikkelsøe-Pede~ (25-07-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~ | 
  Dato :  25-07-06 06:40 |  
  |   
            
 "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
 news:44c54cdb$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 > Johan Vikkelsøe-Pedersen skrev:
 > > et andet problem, du kan forberede dig på ved samlig af gaffelbenet, er
 når
 > > du skal spænde inderrørret, det kræver en pæææænt lang 6 kanttop at
 holde
 > > kontra med...
 >
 > Samme problematik kan også vise sig allerede ved adskillesen :-|
 >
 > -- 
 > Armand.
 
 Så sandt, så sandt Armand..
 glemmer i min iver det kan være omvendt, da min som sagt skilte af som
 smør.. ;)
 Johan
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Thomas Gulholm (24-07-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thomas Gulholm | 
  Dato :  24-07-06 19:10 |  
  |  
 
            Jake skrev:
 > jeg har det problem at jeg skal have skiftet pakdåser på min forgaffel 
 > på min XJ600 (51J). Det er ikke i sig selv et problem hvis ikke det var 
 > fordi at proppen øverst i venstre gaffelrør sidder fast (har prøvet at 
 > sætte en luftnøgle på). 
 Ved ikke om det vil virke, men hvis du tapper olien af gaflen, stiller 
 den på hovedet og fylder WD40 ind gennem aftapningshullet, så bliver 
 gevinden også "sat i blød" indefra - der sidder jo en o-ring i toppen af 
 proppen, så hvis den ellers er tæt, er det nok begrænset hvor meget WD40 
 du kan få ind oppefra - vil jeg mene.
 > Kan det lade sig gøre at skifte pakdåsen hvis 
 > man ikke kan få proppen ud. Leder pt efter et nyt gaffelben af samme grund
 Det burde det nok, men hvis din bundskrue sidder lige så godt som 
 proppen, bliver det nok lidt svært - men mon den gør det, det sidder jo 
 trods alt badet i olie. Ud over bundskruen er der ikke noget der holder 
 igen på inderbenet, ud over glidering og pakdåse (som du alligevel skal 
 hive ud sammen med inderbenet, selv om du får proppen af). Hvis du kan 
 få inderbenet ud, kan du også komme til at give mere "direkte" WD40 
 indefra. Hvis du ikke kan få proppen af, kan du alligevel godt skifte 
 pakdåsen, men spørgsmålet er om du kan komme til at spænde bundskruen 
 til det rette moment igen. Det bliver også noget bøvlet at fylde ny olie 
 på, men intet er umuligt for den der bærer viljen (til at komme ud at 
 kører igen) i hjertet :)
 Jeg skiftede selv pakdåser på min 51J i sidste uge, så hvis du har 
 yderligere spørgsmål, så bare fyr dem af :) Husk at kontrollere at 
 benene er glatte som et par nybarberede dameben, rense sporet til 
 låseringene over pakdåserne og nye kobberskiver til bundskruerne.
 -- 
 Mvh Thomas Gulholm aka GT | Yamaha XJ 600, 1986
 http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010
Spejder og MCist..? ->  http://www.scoutriders.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jake (26-07-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jake | 
  Dato :  26-07-06 13:57 |  
  |   
            Jake wrote:
 > jeg har det problem at jeg skal have skiftet pakdåser på min forgaffel 
 > på min XJ600 (51J). Det er ikke i sig selv et problem hvis ikke det var 
 > fordi at proppen øverst i venstre gaffelrør sidder fast (har prøvet at 
 > sætte en luftnøgle på). Kan det lade sig gøre at skifte pakdåsen hvis 
 > man ikke kan få proppen ud. Leder pt efter et nyt gaffelben af samme grund
 > 
 > /Jake
 > XJ600 med lækkende forgaffel
 
 Problemet er løst!!
 
 Jeg fik fat i en brugt forgaffel, der hverken lækkede eller var rustet 
 sammen.
 
 Lækkert at have en forgaffel, der dæmper ordentligt igen
 
 tak for responsen
 
 /Jake
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Johan Vikkelsøe-Pede~ (27-07-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~ | 
  Dato :  27-07-06 08:29 |  
  |   
            > Problemet er løst!!
 >
 > Jeg fik fat i en brugt forgaffel, der hverken lækkede eller var rustet
 > sammen.
 >
 > Lækkert at have en forgaffel, der dæmper ordentligt igen
 >
 > tak for responsen
 >
 > /Jake
 
 Har du så haft den brugte skilt ad, for at skifte olie, og checke om det er
 std fjeder der sidder i?? ;)
 God fornøjelse med den nye cykel., ( dte er den følelse man får efter sådan
 en rep. :)
 MVH
 Johan
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Jake (27-07-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jake | 
  Dato :  27-07-06 09:06 |  
  |   
            Johan Vikkelsøe-Pedersen wrote:
 > Har du så haft den brugte skilt ad, for at skifte olie, og checke om det er
 > std fjeder der sidder i?? ;)
 
 Nej jeg har ikke skiftet olie på den 'nye' gaffel endnu, men har haft 
 propperne løsnet for at være sikker på at det kunne lade sig gøre.
 
 > God fornøjelse med den nye cykel., ( dte er den følelse man får efter sådan
 > en rep. :)
 
 Det var lige præcist den følelse jeg havde da jeg prøvekørte med den 
 'nye' gaffel. Den var 1.000.000 gange mere fast i styringen og havde 
 rent faktisk en dæmpende effekt når jeg bremsede
 
 /Jake
 XJ600, nu med 'ny' forgaffel
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Johan Vikkelsøe-Pede~ (27-07-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~ | 
  Dato :  27-07-06 10:28 |  
  |  
 
            hvis du vil have en endnu fastere dæmpning, kunne du investere små 1000kr i
 et sæt wirth fjedre, så det bare 100% iorden. kan anbefales, da jeg havde en
 bandit 600 var den ret blød i fjedrene foran, fik et sæt wirth i, det hjalp
 ganske gevaldigt...
 fortsat god sommer, måske man ses ude på vejene..
 MVH
 Johan(odense)
 med venstre hånd ude på sin sorte thunderace..
 http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=7536
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Jes Vestervang (27-07-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jes Vestervang | 
  Dato :  27-07-06 11:17 |  
  |   
            Johan Vikkelsøe-Pedersen wrote:
 
 > hvis du vil have en endnu fastere dæmpning, kunne du investere små
 > 1000kr i et sæt wirth fjedre,
 
 Du blander begreberne. En fjeder fjedrer og giver en kraft proportional med
 positionen af fjederen, altså hvor langt nede forgaflen er. En dæmper giver
 en kraft der er proportional med _hastigheden_ på inderrøret. I praksis vil
 en fjeder uden dæmpning bevæge sig med stor fart og svinge alt for meget,
 mens en dæmper uden fjeder bare vil falde relativt langsomt til bunds. Så
 fjederen holder cyklen oppe, mens dæmperen sørger for at bevægelser i
 affjedringen ikke sker for hurtigt.
 -- 
 Mvh Jes Vestervang
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              CL (27-07-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : CL | 
  Dato :  27-07-06 16:05 |  
  |   
            
"Johan Vikkelsøe-Pedersen" <jv-p@FJERNdsa-net.dk> skrev i en meddelelse 
 news:44c886d4$0$20265> 
 http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=7536
>
 >
 Hmm ikke for at gøre dig paranoid men har du tænkt på at
 det måske ikke er smart at fortælle at MC´ en har sporingsudstyr
  monteret.
 Fotografere MC`en ved etage bebyggelse som er nem at kende.
 Oplyse at det er i Odense.
 Hvis jeg var langfingret og manglede en ace var jeg klar over hvad
 der skulle afmonteres i kassevognen på vej væk med den.
 -- 
 H
 Carsten Larsen
 CBR 1K DUAL
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Johan Vikkelsøe-Pede~ (27-07-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~ | 
  Dato :  27-07-06 17:05 |  
  |   
            at afmontere en stump man skal finde først, og som så for længst har udløst
 en rystealarm... op til den enkelte om de vil stjæle en gammel lunge... ;)
 
 Og til JES.
 Alt det dre teoretiske, fatter jeg bjælde af, sorry, men mente at man fik en
 fastere affjedring af wirth fjedre, godt ord igen..
 johan
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |