Killingers størrelse -race ved ukendt far
Fra : Familien Juul

Dato : 24-07-06 10:50

Hvor tidligt kan man få en fornemmelse af hvilken race hunkatten er blevet
parret med, hvis det altså er sket under en udetur?

Kan man eks. se det på størrelsen af killing?
Hvis man nu siger at en huskat er blevet parret med en main coon, vil man så
ret hurtigt kunne se det på killingen, hvor tidligt kan det ses?

Fra : Sabina H.

Dato : 24-07-06 16:24

Familien Juul wrote:
> [...]
> Hvis man nu siger at en huskat er blevet parret med en main coon, vil
> man så ret hurtigt kunne se det på killingen, hvor tidligt kan det

med sikkerhed vil det nok ikke kunne konkluderes før killingerne er
udvoksede... og så vil man nok skulle kigge på hele kuldet, for at se om der
er nogle fællestræk.... og man skal nok også være rimelig erfaren med
racerne for at kunne se det...

du vil ret tidligt kunne se om det er en korthåret, eller en langhåret kat
der er faderen, og så hvis de har et meget karakterisik træk, som feks et
perseransigt....

hvis du skal gætte dig frem til om det er en coon der er faderen, vil du
feks skulle kigge efter tufser, lange dækhår i pelsen, og store poster, samt
et meget firkantet snudeskaft.... det kan dog være svært at se.... min
almindelige huskat, lignede til forveksling en coonkilling da han var helt
lille (selv da jeg fik ham som 11 uger), men det er han dog vokset fra....
dog har han stadig størrelsen, sindet, og snudeskaftet med sig.... på trods
af at der ingen coons er i hans fortid....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : charlotte kofoed

Dato : 24-07-06 17:06

> [...]
> dog har han stadig størrelsen, sindet, og snudeskaftet med sig.... på trods
> af at der ingen coons er i hans fortid....

Og husk en hunkat kan få killinger med flere hanner på samme kuld :)

Med venlig hilsen
charlotte kofoed
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Hanne Engermann

Dato : 24-07-06 17:46

> Familien Juul skrev:
> Hvor tidligt kan man få en fornemmelse af hvilken race hunkatten er blevet
> parret med, hvis det altså er sket under en udetur?

På en udetur kan huskatten have parret sig med flere hanner, og der er
så lidt af hvert i kuldet.

> Kan man eks. se det på størrelsen af killing?

Nej, store katte - uanset race ell. ej - kan godt få små killinger, og
omvendt.

> Hvis man nu siger at en huskat er blevet parret med en main coon, vil man

> ret hurtigt kunne se det på killingen, hvor tidligt kan det ses?

Hvis huskatten ikke i forvejen bærer genet for langhår, vil samtlige
killinger blive korthårede, da korthårsgenet er dominat. Der skal altså
to langhårsgener (et fra moderen og et fra faderen) til for at give
langhår.

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar