Hvordan får jeg lige margen?
Fra : Phecdaret

Dato : 22-07-06 18:41

Hej alle.

Teksten på min side ser herrens ud, fordi ordene ikke bliver
delt. Er der nogle der ved, hvordan man styrer orddeling, så
tekstens margen bliver lige?

Mvh Phecdaret

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-07-06 19:37

Phecdaret skrev:

> Teksten på min side ser herrens ud, fordi ordene ikke bliver
> delt. Er der nogle der ved, hvordan man styrer orddeling, så
> tekstens margen bliver lige?

Ja, men lad endelig være med det. Lige marginer på en hjemmeside
resulterer i forskelligt store mellemrum mellem ordene, og det
gør teksten svær at læse.

--
Bertel

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 22-07-06 21:33

> Ja, men lad endelig være med det. ....

Ja, Bertel har ret, det skal kun bruges hvor det er for at opnå en speciel
effekt, som f.eks. http://www.skolekammeraten.dk/aavis.php, der er et godt
eksempel på, hvorfor det er en god ide at lade være - selv om det er noget
helt andet der er gået galt (jeg har defineret en doctype, der manglede før,
da det så rigtigt ud )

Men, selv om det er besværligt at gøre, så kan det faktisk lade sig gøre med
text-align:justify og &shy; - men orddelingerne skal sættes manuelt.

--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
www.genealog.dk www.skolekammeraten.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-07-06 23:12

Den 22-07-06 22.33 skrev Poul Erik Jensen følgende:

> Ja, Bertel har ret, det skal kun bruges hvor det er for at opnå en speciel
> effekt, som f.eks. http://www.skolekammeraten.dk/aavis.php, der er et godt
> eksempel på, hvorfor det er en god ide at lade være

Det går hovedsageligt galt, fordi spalterne er så smalle. Jeg benytter
det på siden i min signatur, og der synes jeg ikke, det er slemt, omend
nogle ordforklaringer er værre end andre.

> Men, selv om det er besværligt at gøre, så kan det faktisk lade sig gøre med
> text-align:justify og &shy; - men orddelingerne skal sættes manuelt.

Problemet er vist også, at det ikke fungerer i alle browsere.

En automatisk orddeling ville helt klart være et plus, når man skriver i
spalter med lige margener.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://ordforklaring.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-07-06 23:29

Poul Erik Jensen skrev:

> Men, selv om det er besværligt at gøre, så kan det faktisk lade sig gøre med
> text-align:justify og &shy; - men orddelingerne skal sættes manuelt.

&shy; behandles forskelligt af forskellige browsere. Jeg skal dog
lige have det tjekket da jeg kan se at Firefox er anderledes i
den nye version. I en af de gamle viste den alle bindestregerne
uanset om de var sat med &shy; eller ej.

--
Bertel

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 23-07-06 00:16

> I en af de gamle viste den alle bindestregerne
> uanset om de var sat med &shy; eller ej.

Tja, det har jeg ikke fod på ))

Gamle browsere - hvor længe skal man egentlig tage hensyn til sådanne?
Det må være forsvindende, hvor mange der er forhindret i at hente en nyere
version.

Men jeg kunne - som Kim Ludvigsen - godt ønske mig en automatisk orddeling
ved brug af justify.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-07-06 11:10

Poul Erik Jensen skrev:

> Men jeg kunne - som Kim Ludvigsen - godt ønske mig en automatisk orddeling
> ved brug af justify.

Jeg foretrækker at læse tekster uden delte ord. Det er nemmere.

Lige margin ser pænt ud som grafisk billede, men det er ikke det
man har brug for når man skal læse.

--
Bertel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-07-06 08:27

Bertel Lund Hansen skrev:

> &shy; behandles forskelligt af forskellige browsere.

Der er grundlæggende tre varianter:

Nogle browsere forstår &shy; korrekt som en blød bindestreg - dvs.
at bindestregen vises hvis der er brug for den til en orddeling og
ellers ikke. IE5+, nye Opera-udgaver og gode gamle lynx hører til i
gruppen her.

Nogle browsere ignorerer &shy; helt og aldeles. Der vises ikke
nogen bindestreger og ord med shy bliver ikke delt. I denne gruppe
ligger bl.a. Firefox (alle hidtidige udgaver), Netscape 6 og
Opera 6.

Endelig er der nogle - ældre - browsere der behandler &shy; som en
helt almindelig bindestreg - dvs. alle forekomster af &shy; vises
som en bindestreg. Det gælder fx IE4, Netscape 4 og MacIE 5.

I den sidste gruppe vil en side med &shy; se særdeles ringe ud -
men da der overvejende er ældre browsere i denne gruppe, kan det
måske være o.k. I Firefox-gruppen vil en side der bruger &shy;
stadig fungere nogenlunde - blot deles ordene ikke. Dog vil det
ikke fungere godt hvis man bruger lige margener kombineret med
&shy; - her vil der ofte være brug for orddelingerne, og derfor er
det et større problem at de mangler.

> Jeg skal dog lige have det tjekket da jeg kan se at Firefox er
> anderledes i den nye version. I en af de gamle viste den alle
> bindestregerne uanset om de var sat med &shy; eller ej.

Nej - Firefox har aldrig vist &shy; som bindestreger.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
»Diplomatiet består netop i, at de gamle kommatister kan få lov til

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 23-07-06 16:57

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Der er grundlæggende tre varianter:

Hverken W3C eller ISO har anført, at
&shy; = &#173; kan anvendes til blød
bindestreg. Jeg har det fra mit Windows system,
men har tidligere fået e-mails fra folk,
der har gjort ophævelser, fordi deres
OS/Browser/tegnkodetabel viser alt mulig andet,
for eksempel ü (tysk y) på en Mac computer.

Jeg er helt holdt op med at bruge det og kan
ikke anbefale det. Jeg tror det er en Microsoft
opfindelse.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-07-06 17:15

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Hverken W3C eller ISO har anført, at
> &shy; = &#173; kan anvendes til blød
> bindestreg.

Det mener jeg ikke er korrekt.

I html 4 er den bløde bindestreg nævnt direkte:
<http://www.w3.org/TR/REC-html40/struct/text.html#hyphenation>

(samme tekst fra 4.01:
<http://www.w3.org/TR/html401/struct/text.html#h-9.3.3>)

Unicodestandarden omtaler også tegnet SOFT HYPHEN.

Jukka Korpelas artikel om emnet er så vidt jeg ved stadig den
bedste, selv om den har nogle år på bagen:

<http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/shy.html>

> Jeg er helt holdt op med at bruge det og kan
> ikke anbefale det.

Jeg bruger det heller ikke - men det er stadig tyndt at Firefox
ikke for længst har fulgt de andre større browsere (jeg kan dog
ikke huske om Safari håndterer &shy; korrekt).

Man skal i øvrigt være opmærksom på et andet problem - også omtalt
i Jukkas artikel. Søgemaskiner vil måske indeksere ord med &shy;
forkert - fordi &shy; kan opfattes som et skilletegn. Herved bliver
buk&shy;se&shy;vand læst som "buk se vand".

Google har tidligere fungeret sådan, men jeg er ikke sikker på at
det stadig er tilfældet. Under alle omstændigheder giver det endnu
et problem med &shy;, eftersom man både skal tænke på
browsersupport og søgemaskinesupport.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 24-07-06 16:15

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Jukka Korpelas artikel om emnet er så vidt jeg ved stadig den
> bedste, selv om den har nogle år på bagen:
>
> <http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/shy.html>

Det var Jukkas artikel der for år tilbage fik mig på
bedre tanker, men jeg havde glemt linket.

Og al teori til side - jeg fik i sin tid et par
mails fra Mac-brugere, som fortalte mig at de fik
et ü i teksten, der hvor jeg havde indsat &shy;

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..