Tabel baggrund, kun ved print.
Fra : Skville

Dato : 19-07-06 12:56

Hej, jeg har hørt noget om at man skulle kunne skrive en kode,
som får et tabel til at have en baggrund, men baggrunden er der
kun når den bliver printet ud, og kan altså ikke ses når man
besøger webstedet normalt..

Nogen der kan hjælpe mig med den, eller sige mig om den
overhovede findes eller ej?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 19-07-06 19:39

Skville skrev:

> [...]
>som får et tabel til at have en baggrund, men baggrunden er der
>kun når den bliver printet ud, og kan altså ikke ses når man

Et billede, der indsat som baggrundsbillede vil i normale
browserindstillinger ikke blive printet.

Det skal sættes i browserindstillingen og det kan du ikke ændre
på.

Så umiddelbart er det, du ønsker ikke mulig.

Du kan dog lave et fiktivt baggrundsbillede med z-index og så
display: none i et cssark til skærmvisning og display: block i et
til print.

Kig på html.dks csstutorial.
--
Kerim

Fra : Allan Vebel

Dato : 19-07-06 23:50

Skville skrev:

> tabel til at have en baggrund, men baggrunden er der
> kun når den bliver printet ud, og kan altså ikke ses når
> man besøger webstedet normalt.

Giv lige et link til siden du har problemer med, så er det
meget nemmere at hjælpe dig.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Skville

Dato : 20-07-06 07:20

www.vodbinderi.dk -> Der er en masse sider med nogle tabeler på,
og der er det firmaet jeg laver den for, gerne vil have så når
man printer tabelen ud, at der så står deres navn eller logo som
"vandmærke" i tabelen, så folk ikke bare printer den ud og kalder
den deres, men den skal ikke være der når man ser hjemmesiden.

Og de havde nemlig hørt det med at man kunne lave sådan en
baggrund som kun kom ved print.

Fra : Allan Vebel

Dato : 20-07-06 22:47

Skville skrev:

> Og de havde nemlig hørt det med at man kunne lave
> sådan en baggrund som kun kom ved print.

Ikke umiddelbart.

Du kan lave en tekst der kun kommer frem på det dokument
der udskrives:

udskrift af siden</div>

.... og så definere i:

<link href="style.css" rel="stylesheet" type="text/css">

#udskrives{
display:none;
}

<link href="style_print.css" rel="stylesheet"
type="text/css" media="print">

#udskrives{
display:block;
}

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-07-06 08:59

Skville skrev:

> Og de havde nemlig hørt det med at man kunne lave sådan en
> baggrund som kun kom ved print.

I princippet kan man sagtens lave en baggrund der kun skal anvendes
ved print.

Det kan fx gøres som her:

@media print {
table { background-image: url("logo.png");}
}

Problemet er bare at langt de fleste browsere som standard ikke
udskriver baggrundsbilleder - og det er ikke noget man kan ændre
som udgiver. I praksis er det derfor ikke muligt at lave et
baggrundsbillede til brug ved print (jeg kender i hvert fald ikke
til det).

Én mulig løsning er at inkludere et forgrundsbillede eller en tekst
ved udprintning. Det kan i sagens natur ikke lægge som vandmærke,
men man kan lægge det over eller under tabellen som forklaring.
Hvis vandmærket skal med, skal man nok lave en grafisk løsning - fx
med en pdf-udgave af siden.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Skville

Dato : 20-07-06 10:43

Okay, mange tak for hjælpen, jeg må lige snakke med firmaet om en
anden løsning så..
Men igen, mange tak, har sparet mig for en masse tid.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-07-06 12:21

Den 20-07-06 09.58 skrev Jens Gyldenkærne Clausen følgende:

> Én mulig løsning er at inkludere et forgrundsbillede eller en tekst
> ved udprintning. Det kan i sagens natur ikke lægge som vandmærke

Kunne man ikke lave et billede med gennemsigtig baggrund og så placere
det oven på tabellen vha. z-index?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Optag musik, brænd dine egne opsamlings-cd'er, og afspil musik med det

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-07-06 12:38

Kim Ludvigsen skrev:

> Kunne man ikke lave et billede med gennemsigtig baggrund og så
> placere det oven på tabellen vha. z-index?

Jo, men vil det fungere ved print? Jeg kender ikke til printere
(eller printerdrivere) der kan håndtere gennemsigtighed i billeder.

Det kunne selvfølgelig være sjovt at afprøve, men umiddelbart tror
jeg ikke på at det virker.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
»Diplomatiet består netop i, at de gamle kommatister kan få lov til

Fra : Kent Friis

Dato : 20-07-06 12:59

Den Thu, 20 Jul 2006 13:20:55 +0200 skrev Kim Ludvigsen:

> Kunne man ikke lave et billede med gennemsigtig baggrund og så placere
> det oven på tabellen vha. z-index?

Så vil logoet jo dække over indholdet af tabellen. Alpha transparency
ville nok være bedre (men det har IE problemer med), men det vil
stadig gøre indholdet mindre tydeligt.

Jeg tænkte mere i retning af transparent / ingen baggrund i tabellen,
og så lægge et billede bagved, vha. position: fixed.

Mvh
Kent

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-07-06 13:12

Den 20-07-06 13.58 skrev Kent Friis følgende:

> Så vil logoet jo dække over indholdet af tabellen.

Kun det synlige af logoet.

> Jeg tænkte mere i retning af transparent / ingen baggrund i tabellen,
> og så lægge et billede bagved, vha. position: fixed.

Det bliver da det samme.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Har du fortalt din far og mor om Ludvigs Hjørne?

Fra : Kent Friis

Dato : 20-07-06 13:48

Den Thu, 20 Jul 2006 14:12:24 +0200 skrev Kim Ludvigsen:

> Kun det synlige af logoet.

*Logoet* er kun den synlige del. Resten er den transparente baggrund.

Hvor stort problem det giver kommer an på hvordan logoet ser ud, og
om man vælger nøjes med en "outline", eller hellere vil have den
udfyldte figur.

> Det bliver da det samme.

Nej, de steder hvor der både er indhold (fx sort) og logo (fx lysgrå)
vil være forskellige.

Hvis billedet er foran, vil en sådan pixel være lysgrå. Hvis billedet
er bagved, vil en sådan pixel være sort. Hvis en del af logoet er lige
så bred som tre bogstaver, vil logoet dække tre bogstaver hvis det
er foran teksten, hvorved disse bogstaver ikke kan læses (medmindre
man bruger alpha transparency), hvorimod hvis logoet er bagved,
vil disse tre bogstaver stå på lysgrå baggrund i stedet for hvid.

Mvh
Kent

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-07-06 19:39

Den 20-07-06 14.47 skrev Kent Friis følgende:

> Nej, de steder hvor der både er indhold (fx sort) og logo (fx lysgrå)
> vil være forskellige.

Ok, jeg tænkte på det, som at den mørkeste farve "vandt".

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tips og tricks til websnedkeren.

Fra : Kent Friis

Dato : 20-07-06 22:07

Den Thu, 20 Jul 2006 20:39:00 +0200 skrev Kim Ludvigsen:

> Ok, jeg tænkte på det, som at den mørkeste farve "vandt".

Er der nogen situationer hvor den gør det?

(Altså udover papir og tuscher, men det er vist ikke særlig relevant

Mvh
Kent

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 20-07-06 17:00

Allan Vebel har rodet med sin computer og sin QuoteFix.

Fjern markeringen for at QF skal sætte signaturadskiller (du har
haft problemet før).

Tak.
--
Kerim

Fra : Allan Vebel

Dato : 20-07-06 20:58

Kerim Ellentoft skrev:

> Allan Vebel har rodet med sin computer og sin QuoteFix.

Ja, en ny installation på en ny maskine.

> Fjern markeringen for at QF skal sætte signaturadskiller
(du
> har haft problemet før).

Ja, det skodprogram skal jo lige justeres

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk