Understregning i Strict
Fra : Gorm Sørensen

Dato : 17-07-06 16:45

Jeg har lige opdaget, at W3C ikke bryder sig om <u> i xhtml strict 1.0.
Hvad kan man gøre i stedet for denne <u>-tag? Understregningen skal
finde sted i et normalt tekststykke.

Mvh,
Gorm Sørensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-07-06 17:05

Gorm Sørensen skrev:

> Jeg har lige opdaget, at W3C ikke bryder sig om <u> i xhtml
> strict 1.0. Hvad kan man gøre i stedet for denne <u>-tag?

Svaret på den slags spørgsmål er stort set altid CSS.

> Understregningen skal finde sted i et normalt tekststykke.

Hvis du kun skal bruge det et eneste sted:

   Jeg vil <span style='text-decoration: underline;'>ikke</span> have det!

Hvis der er flere steder i teksten hvor du får brug for det er
det nemmere at lave en klasse til det:

CSS:
..understreg { text-decoration: underline; }

HTML:

   Jeg vil <span class='understreg'>ikke</span> have det!

--
Bertel

Fra : Gorm Sørensen

Dato : 17-07-06 17:09

Bertel Lund Hansen skrev:
> [...]
> .understreg { text-decoration: underline; }
>
> HTML:
>
>    Jeg vil <span class='understreg'>ikke</span> have det!

Det hjalp - tak skal du have!

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-07-06 21:44

Gorm Sørensen skrev:

> Jeg har lige opdaget, at W3C ikke bryder sig om <u> i xhtml
> strict 1.0. Hvad kan man gøre i stedet for denne <u>-tag?
> Understregningen skal finde sted i et normalt tekststykke.

Bertel har svaret på hvordan det gøres. Jeg vil bare lige indskyde
at understregning i en webtekst normalt indikerer et link - og
brugen af understregning til tekstfremhævning kan derfor være
problematisk. Overvej fed eller kursiv (<strong>, <em>) eller evt.
farvet tekst i stedet.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 19-07-06 19:56

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:
> [...]
> brugen af understregning til tekstfremhævning kan derfor være
> problematisk. Overvej fed eller kursiv (<strong>, <em>) eller evt.

Niks, ikke farvet tekst, jævnfør WCAG må væsentlig information ikke angives
med farve, Så der er kun fed og kursiv til rådighed

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-07-06 23:24

Johnny Winther Ronnenberg skrev:

> Niks, ikke farvet tekst, jævnfør WCAG må væsentlig information
> ikke angives med farve,

Korrekt - men det forudsætter så at man <u> markerer væsentlig
information i dokumentet (det fremgår ikke af spørgsmålet hvilket
formål understregningen tjener)

Omvendt ville jeg nok anvende en stylet em eller strong *hvis* jeg
endelig skulle lave en farvet tekst et sted - da det ofte netop er
en form for fremhævning.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 21-07-06 18:00

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:
> Korrekt - men det forudsætter så at man <u> markerer væsentlig
> information i dokumentet (det fremgår ikke af spørgsmålet hvilket
> formål understregningen tjener)

Det er jeg enig i det er til at se ud af spørgsmålet. Og diskutionen om brug
af understregening og kulturelle forskelle har vi haft

> Omvendt ville jeg nok anvende en stylet em eller strong *hvis* jeg
> endelig skulle lave en farvet tekst et sted - da det ofte netop er
> en form for fremhævning.

Lyder fornuftigt, Men hvor vil du så gøre af den alternative repræsentation
for information der er baseret på farver? Driller, men det er meget
almindeligt, at bruge farver til at fremhæve information med.

I Danmark er det almindeligt at fortrykte kontrakter, f.eks. standard
lejekontrakter har dele der er understreget og eller overstreget. Hvis man
skal lave en repræsentation af en sådan kontrakt, således at den er
umiddelbart læselig på skærmen og samtidig være tro mod det originale
dokument, så opstår der en interessekonflikt mellem brugervenligt og
forståeligt design og det oprindelige dokuments form og indhold og
fortolkningen af det,. fordi konventioner for trykte medier ikke gælder for
elektroniske og omvendt

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 21-07-06 23:10

"Johnny Winther Ronnenberg" <johnny.winther@XYZtdcadsl.dk> writes:

> Lyder fornuftigt, Men hvor vil du så gøre af den alternative repræsentation
> for information der er baseret på farver? Driller, men det er meget
> almindeligt, at bruge farver til at fremhæve information med.

Det er også en klassisk usability-fejl *kun* at bruge farver til at
fremhæve med, fx af hensyn til farveblinde.

Men det vigtige er jo at det er en fremhævning, så jeg ville bruge
<em> eller <strong> til at markere det og så bruge et stylesheet
til at vælge at fremhævningen også bruger en farve.

> [...]
> forståeligt design og det oprindelige dokuments form og indhold og
> fortolkningen af det,. fordi konventioner for trykte medier ikke gælder for

Hvis man skulle være tro mod den oprindelige betydning, så ville jeg bruge
<del>-elementet til at indeholde de slettede dele. Så kan man vælge hvordan
de skal vises med CSS, fx overstreget.

/L

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 22-07-06 10:42

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> [...]
> <em> eller <strong> til at markere det og så bruge et stylesheet
> til at vælge at fremhævningen også bruger en farve.

Hvilket rent teknisk er en rimelig god løsning, problemet berører i øvrigt
ikke kun farveblinde, men også svagtseende og mennesker med forskellige
former for hjerneskader. De sidste kan godt se farveskiftet, men er ikke i
stand til at "forstå" betydningen ved det. Og vi taler ikke om savlende
idioter, men om i øvrigt normalt begavede og velfungerende personer, der med
stor sandsynlighed ikke selv ved, at de har en "hjerneskade".

> Hvis man skulle være tro mod den oprindelige betydning, så ville jeg
> bruge <del>-elementet til at indeholde de slettede dele. Så kan man
> vælge hvordan de skal vises med CSS, fx overstreget.

Lyder som en fornuftig ide.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg