Dropdown menu eksempel 8
Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 17-07-06 00:14

I mit forsøg på at kode mere hensigtsmæssigt støder jeg stadigt på
problemer:

http://genealog.genealog.dk er forstudie, der jo helst skal være brugbar før
søsætning.

Menuen virker fint i FF - men ikke i IE ;-(

- Og begynder man at eksperimentere flyder det hele sammen i en stor
ulæselig pærevælling.

Da det er en forsvindende lille del, der ikke bruger IE er det bydende
nødvendigt at også den kan vise korrekt.
Hvad er det (konkret) der gør den ikke viser undermenuerne, og hvad skal der
til for at få menuen til at fungere i alle browsere?

--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
www.genealog.dk - forsiden endelig valideret

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-07-06 00:53

Poul Erik Jensen wrote:

> Menuen virker fint i FF - men ikke i IE ;-(

IE forstår desværre ikke hover på andet end links. Du har sat det på
listeelementer, som du har sat en class på.

Jørgen Farum Jensen har en side, som viser en løsning med en .htc-fil, der
løser IE's problem:

http://www.webdesign101.dk/www/cssmenu/dynamic_lists/eksempel4.html

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 17-07-06 11:12

> Jørgen Farum Jensen ... .htc-fil,

Tak, netop behavior:url("csshover.htc"); er ikke beskrevet i eksempel 8, som
jeg altså hoppede direkte til, fordi det præcist tjente mit formål. Det
forudsættes åbentbart så, at målgruppen selv kan finde frem til tilbehøret
andetsteds - hvilket ikke er indlysende for nybegynderen og nemt overses af
selv den trænede.

Med dit hint var det da også let nok, da det gik op for mig hvad funktionen
gik ud på, men de fleste formidlere har den skavank, at de ofte forudsætter
viden om mindre detaljer, som de selv finder indlysende.

JFJ er nu ikke den værste i den forbindelse - men her faldt jeg altså i
hullet.

--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
www.genealog.dk www.skolekammeraten.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 23-07-06 16:19

Poul Erik Jensen wrote:

> [...]
> andetsteds - hvilket ikke er indlysende for nybegynderen og nemt overses af

Min filosofi er prøve at beskrive tingene helt fra
bunden af, så netop også begyndere kan hitte rede idet.

Derfor en - indrømmet lang - en artikel
http://www.webdesign101.dk/www/cssmenu/dropdownmenu.php
hvori jeg beskriver /helt fra bunden af/ hvordan
min læser selv kan udvikle en sådan menu.

Eksempel 8 er netop et /eksempel/ ud af 12-15
stykker, der tjener som illustrationer af de
forskellige trin i udviklingsprocessen.

I øvrigt er det jo ganske let i kildekoden
at se, at der refereres til en htc-fil.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 23-07-06 20:30

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Derfor en - indrømmet lang - en artikel

Ja - jeg indrømmer at have sprunget den over

Nu må jeg hellere, for jeg har problemer med at styre f.eks.
tekststørrelsen, så udgangspunktet bliver lidt mindre - ligesom der må nogle
krumspring til for at få samme funktion i IE.

Men det virker da - og er langt bedre end den java-meny, som jeg er ved at
erstatte.

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 20-07-06 13:39

"Poul Erik Jensen" <jep@image.dk> skrev i en meddelelse
> I mit forsøg på at kode mere hensigtsmæssigt
> støder jeg stadigt på problemer:

> Menuen virker fint i FF - men ikke i IE ;-(

Det er virker nu, men der er en visuel forskel, som jeg ikke kan greje.
Se http://www.skolekammeraten.dk/_klasse.php

Der er overlapninger i IE - FF viser som ønsket.

Hvad er der galt?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-07-06 17:23

Poul Erik Jensen wrote:

> Det er virker nu, men der er en visuel forskel, som jeg ikke kan
> greje. Se http://www.skolekammeraten.dk/_klasse.php
>
> Der er overlapninger i IE - FF viser som ønsket.
>
> Hvad er der galt? Det er sikkert IE, der er gal.

Men jeg kan se, at du i forvejen kalder et ekstra css i IE for at farve
scrollbaren. Kan du ikke udvide det med nogle ændrede definitioner for
placering af dine undermenuer?

Jeg har fundet frem til, at det er denne definition, du skal justere lidt
på:

div#rightcol ul ul {
position: absolute;
top: -1px;
right: 9em; /* forskydning til venstre <= HER */
background: #B0DEC2;
display:none; }

Du skal så bare huske at flytte dit kald til style_ie.css ned under kaldet
til style.css - inklusive 'conditional comment-tags'. Ellers vil
definitionerne i style.css overskrive de tilføjede definitioner i
style_ie.css.