CSS spørgsmål
Fra : Rune Jensen

Dato : 14-07-06 08:13

Jeg har nu funderet lidt over, hvordan man lettest kan sammensætte en
CSS, så den er mest overskuelig. Jeg kunne godt tænke mig at vide, om
det give mening...

Jeg sætter på de forskellige elementer altid background først, så color,
så alt definering af text (i samme rækkefølge), border og til sidst
padding og margin, width, max-width osv.. Ved at gøre det på denne måde
og altid i samme rækkefølge, ser min CSS overskuelig ud. Synes jeg,
altså. Men er der nogen bedre metode til at sætte det sammen? Har det i
virkeligheden noget at sige, i hviken rækkefølge de forskellige
defineringer kommer? Håber, det er forståeligt, spørgsmålet.

MVH
Rune

--
webmaster for www.discolight.dk udlejning af diskoteksudstyr

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-07-06 08:26

Rune Jensen skrev:

> Jeg har nu funderet lidt over, hvordan man lettest kan sammensætte en
> CSS, så den er mest overskuelig.

Her troede jeg at du tænkte på den overordnede struktur.

> Jeg sætter på de forskellige elementer altid background først, så color,
> så alt definering af text [...]

Bliv ved med det. Jeg har en helt anden rækkefølge, men jeg
bruger altid den samme, og det gør det nemmere at overskue. Hvis
andre skal bruge din kode, tager det ikke lang tid at vænne sig
til den rækkefølge du har brugt.

Derimod er det vigtigt at koden skrives kompakt i den forstand at
fælles erklæringer skal laves ét sted. Det er både nemmere at
hitte ud af og at vedligeholde. Eksempel:

..hovedoverskrift0, .hovedoverskrift1 {
   position: absolute;
   font-weight: bold;
   font-size: 60px;
   font-family: "Comic Sans MS", Geneva, sans-serif;
}
..hovedoverskrift0 {
   top: 15px;
   left: 35px;
   color: black;
   background: inherit;
}
..hovedoverskrift1 {
   top: 10px;
   left: 30px;
   color: purple;
   color: yellow;
   background: inherit;
}

Desuden bør man have generelle definitioner i starten af sin fil
og så have mere og mere specifikke indstillinger længere nede.
Hvis man så ovenikøbet er flittig til at indsætte
kommentarlinjer, har man gjort det nemmest muligt for andre at
have med ens CSS-fil at gøre.

> Har det i virkeligheden noget at sige, i hviken rækkefølge de
> forskellige defineringer kommer?

Næsten ikke. Det eneste som jeg ved er kritisk, er rækkefølgen af
anker-indstillingerne (<a>). Husk den med "LoVe HAte" (Link,
Visited, Hover, Active).

--
Bertel

Fra : Rune Jensen

Dato : 14-07-06 18:23

"Bertel Lund Hansen" wrote in message

> Her troede jeg at du tænkte på den overordnede struktur.

Jeg er nok ikke altid lige god til at formulere mig

> Derimod er det vigtigt at koden skrives kompakt i den forstand at
> fælles erklæringer skal laves ét sted. Det er både nemmere at
> hitte ud af og at vedligeholde.

Enig. Jeg har også lige været inde og studere det nærmere på w3.org

> [...]
> Hvis man så ovenikøbet er flittig til at indsætte
> kommentarlinjer, har man gjort det nemmest muligt for andre at

Ja, det er rigtigt, det er jeg efterhånden også blevet bedre til. Det
med remarks lærte jeg af den gode hr. vebel. Det er simpelthen bare
smart. Også ved hacks og fejlfinding.

> Næsten ikke. Det eneste som jeg ved er kritisk, er rækkefølgen af
> anker-indstillingerne (<a>). Husk den med "LoVe HAte" (Link,
> Visited, Hover, Active).

Den er god at huske. Den kendte jeg faktisk ikke.

Tak for besvarelsen, det ser ud som om, jeg er på rette vej, så. Jeg har
hidtil bare selv skulle kunne finde ud af min CSS, men hvis andre også
kan finde hoved og hale i den, er meget jo nået.

MVH
Rune

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-07-06 22:53

Rune Jensen wrote:

> Jeg sætter på de forskellige elementer altid background først, så
> color, så alt definering af text (i samme rækkefølge), border og til
> sidst padding og margin, width, max-width osv..

I den udstrækning der skal sættes enslydende definitioner på de forskellige
elementer, vil du kunne have en fordel i at sætte definitionerne på body i
stedet - det gælder så for alle elementer i body og du kan spare ikke så få
kodelinjer i din css. Derved bliver css endnu mere overskuelig.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/