Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Barnebillede til kritik
Fra : Kim Østrup

Dato : 18-06-01 21:33

Hej alle

Jeg har lagt et billede af min datter og et par (andre) hovedløse unger
op på:

http://foto.no/cgi-bin/bildekritikk/vis_bilde.cgi?id=17800

og hvis du har tid og lyst hører jeg gerne gode såvel som mindre gode
kommentarer, bemærkninger og gode råd.

Mvh

Kim

PS. linket skal vistnok stå i en linie.

Fra : Karsten Olesen

Dato : 18-06-01 21:37

"Kim Østrup" <kojphoto@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hej alle
>
> Jeg har lagt et billede af min datter og et par (andre) hovedløse unger
> op på:
>
> http://foto.no/cgi-bin/bildekritikk/vis_bilde.cgi?id=17800

______________________________

Fint motiv.
Jeg synes det er for mørkt.
For meget lys bagi hatten..kompensêr med (lille) blitz...
Kontrasten er måske også for stor ?

MVH

Fra : Kim Østrup

Dato : 19-06-01 16:28

Karsten Olesen <gakke@email.dk> skrev i en
> Fint motiv.
> Jeg synes det er for mørkt.
> For meget lys bagi hatten..kompensêr med (lille) blitz...
> Kontrasten er måske også for stor ?

Hej Karsten

Tak for din kritik. Jeg er enig i at der mangler lidt lys i ansigtet,
men muligheden for udfyldningsblits er selv med F100/SB28 kombinationen
en langsommelig indstillingsproces og jeg vælger derfor istedet at
eksponere efter det jeg finder væsentligt i billedet. Jeg har aldrig
brudt mig om udfyldningsblits, da jeg synes det i mange tilfælde gør
billedet fladt - men det er just min mening.

Angående kontrasten - ja.. jeg har endnu meget at lære i det digitale
mørkekammer, men jeg har generelt nok en tendens til at foretrække det
markante fremfor det "fisede". MEn der er selvfølgelig en balance og den
kan være svær at ramme. Jeg har til at starte med kalibreret min skærm i
går aftes - og der er da sket ændringer kan jeg se.

Mvh

Kim

Fra : Niels Svendsen

Dato : 18-06-01 22:12

Jo da.
Men når du nu så godt kan lide børn, hvorfor klipper du så i henholdsvis
hoved/hat?
Uden klip i f.eks hatten, vil du have en fin afrunding i foto.
Dette er altså kun min mening og ikke til videre diskusion i gruppe.

--
Niels W. Svendsen
Baltorpvej 173, 2. tv.

Fra : Kim Østrup

Dato : 19-06-01 16:17

Hej Niels

Tak for din kritik.

Niels Svendsen <niels.svendsen@mail.dk> skrev i en
> Men når du nu så godt kan lide børn, hvorfor klipper du så i
henholdsvis
> hoved/hat?

At klippe.. Hmmm... så tænker jeg på en proces hvor jeg bevidst vælger
at undlade at få hele hatten med. Men sådan er det bestemt ikke
foregået - det eneste bevidste klip var hovederne af børnene i
baggrunden, idet jeg synes de skulle være med til at fortælle en
historie, men at de iøvrigt ikke skulle spille nogen rolle - nærmest en
meget lille birolle. Og så synes jeg selv de bidrager til kompositionen.

Om kompositionen var blevet bedre af at hele hatten tages med ? Tjaee..
jeg ville ihvertfald ikke bevidst have skåret den væk om den havde været
med.

> Uden klip i f.eks hatten, vil du have en fin afrunding i foto.

Jeg kender reglen om ikke at klippe i en rund kant der støder mod
kanten, men jeg har desværre ikke mulighed for at se om det ville
fungere bedre uden klippet kant.

> Dette er altså kun min mening og ikke til videre diskusion i gruppe.

Diskussion ? Hvordan mener du ? Smag og behag kan jo ikke diskuteres som
sådan, så din mening kan man imo blot være enig eller uening i - jeg
sætter ihvertfald pris på du har ytret den - men der findes ikke ret og
vrang indenfor disse mere subjektive vurderinger.

Du skal ihvertfald ha´ tak for at have gidet at kigge på og kommentere
mit billede.

Mvh

Kim

Fra : Aagaard

Dato : 18-06-01 22:30

> [...]
>
> http://foto.no/cgi-bin/bildekritikk/vis_bilde.cgi?id=17800
>
> og hvis du har tid og lyst hører jeg gerne gode såvel som mindre gode

Hej Kim

Det er godt fanget, og dermed et utrolig godt minde til familiealbummet om
netop den dag og den situation. Alle som har prøvet at fotografere børn ved,
at blot 1 sekund senere er situationen væk ... og den kommer næppe igen.
Billedet er fint beskåret, men jeg har svært ved at se om skarpheden ligger
i øjnene, eller på skuldrene.

Mvh.
Aagaard

Fra : Kim Østrup

Dato : 19-06-01 16:22

Aagaard <skriv@ikketil.dk> skrev i en news:9glrp9$q2t$1@sunsite.dk...
> [...]
igen.
> Billedet er fint beskåret, men jeg har svært ved at se om skarpheden

Hej Aagaard

Tak for din kritik. Skarphedsdybden er bevidst holdt meget lille (2,8)
og derved risikerer man jo at miste det helt rette fokus, men når jeg
vurderer billedet på diaset, så virker det som om skarphedsplanet går
fra skuldre, øjne og til kanten i siden af hatten. Jeg kan sagtens se at
det er svært at vurdere på skærmen, da - som også påpeget af Karsten -
der er lidt for mørkt under hatten.

Mvh

Kim