Fisk patter i overfladen
Fra : Leif Hesselberg

Dato : 18-06-01 21:42

Jeg har haft et 200 l i et år
Bestand:
4 rødstrubet Cichlide
9 Norsk Flagtetra
5 kobbermaller
3 Anstricus

Hidtil en tetrafisk og en sugemalle død, uden forudgående tegn på
sygdom. Disse dødsfald er sket for et par måneder siden.

Jeg skifter 80 liter vand en gang om måneden.

I dag har fiskene pattet en smule i overfladen. Selv sugemallerne. Jeg
blv bekymret.

Jeg besluttede mig for vandskift. Jeg opdagede at der ikke er så meget
fart på filteret(udvendigt.

Det bør vel renses? Er senest gjort i august.

med venlig hilsen

Leif Hesselberg

Fra : Aardvark

Dato : 18-06-01 22:28

Enten mangler der ilt, eller er der 'noget i vandet'...hvad...ved jeg
ikke..det har vi 'vand-experter' til i denne nyheds-grp ;-D

4 Meeki'er ??? Du er godt nok modig

/Brian

Fra : Michael Sørensen

Dato : 19-06-01 00:09

Nu er jeg lidt træt, men læste jeg rigtigt. Har du ikke renset filter siden
august ?

Fra : Leif Hesselberg

Dato : 19-06-01 07:01

"Michael Sørensen" wrote:

> Nu er jeg lidt træt, men læste jeg rigtigt. Har du ikke renset filter siden
> august ?

Nej, jeg har flere gange i dette forum læst at skal man ikke!

Fra : Simon

Dato : 19-06-01 07:53

> I dag har fiskene pattet en smule i overfladen. Selv sugemallerne. Jeg
> blv bekymret.
Vil tro det er iltmangel, hvad med at få dig en luftpumpe ? jeg har en til
200kr med 2 udgange i mit 250L, har aldrig haft problemer med mine fisk på
den måde....

> Jeg besluttede mig for vandskift. Jeg opdagede at der ikke er så meget
> fart på filteret(udvendigt.
>
> Det bør vel renses? Er senest gjort i august.
Ja så afgjort, ved ikke om det er for meget, men mit bliver en gang om
måneden sådan cirka...

held og lykke
mvh.Simon

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 19-06-01 08:31

"Simon" <guden@iname.com> writes:

> Ja så afgjort, ved ikke om det er for meget, men mit bliver en gang om
> måneden sådan cirka...

Så er der ihvertfald ingen chance for at du får opbygget dig en
bakteriekultur i dit filter. Og jeg ved godt der er nogen der påstår
at biologisk filtrering ikke sker i praksis, men jeg tror nu stadig
lidt på det :) Men man bør vist altid sikre sig at filtreret ikke
bliver slammet til, for derved at sænke gennemstrømningshastigheden.
Hvis det sker kan jeg forestille mig at der kan komme problemer med
iltning af vandet i akvariet, og i værste fald vil dit filter begynde
at danne en anaerob bakteriekultur, hvilket vil være _meget_ skidt!

Skynd dig at rens dit filter.

/Esben

Fra : Jan Boegh

Dato : 19-06-01 08:41

"Esben Haabendal Soerensen" <esben@haabendal.dk> wrote in message

> Skynd dig at rens dit filter.

Og klip en skive pladevat ud, så den er "forrest" i filtret. Så kan den
fange partiklerne inden de kommer ned i resten af filtermassen. Den er så
let at skifte uden at man behøver at forstyrre alle de kære mikrober, der
sidder i resten af filtermassen.

mvh
Jan

Fra : Silverflame

Dato : 19-06-01 16:00

> Så er der ihvertfald ingen chance for at du får opbygget dig en
> bakteriekultur i dit filter.

Hmm, man kan nu altid skylle sit filtermateriale for de største partikler
og slam uden at ødelægge bakteriekulturen. Det, man ikke må, er at rense
grundigt i meget varmt eller meget koldt vand. Så vidt muligt skylle i samme
temperatur som akvarievandet. Og lad endelig noget sidde tilbage.
MVH SF.

Fra : Jan Boegh

Dato : 19-06-01 17:05

"Silverflame" <nmt1362@vip.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
samme
> temperatur som akvarievandet. Og lad endelig noget sidde tilbage.

eller endnu bedre - brug noget af det akvarievand du skifter.

mvh
Jan

Fra : ole larsen

Dato : 19-06-01 17:19

Esben Haabendal Soerensen skrev i meddelelsen
> [...]
>bakteriekultur i dit filter. Og jeg ved godt der er nogen der påstår
>at biologisk filtrering ikke sker i praksis, men jeg tror nu stadig

Det gør jeg også. Mon ikke det du har læst er, at der er nogle der ikke tror
så meget på
denitrifikation ( reduktion af nitrat til luftformet kvælstof, der damper
ud ) Det har jeg i hvert fald givet udtryk for.
Jeg har også stillet spørgsmål ved begrebet "biologisk" - men det mest fordi
det bliver benyttet som en fiktiv kvalitetsdokumentation af
producenter/forhandlere. Alle alm. filtre der får lov at køre i nogen tid
uden gift er (bliver) biologiske OG ionbyttende OG er mekaniske filtre. Det
er ikke noget, Eheim eller andre har patent på.

> [...]
>iltning af vandet i akvariet, og i værste fald vil dit filter begynde
>at danne en anaerob bakteriekultur, hvilket vil være _meget_ skidt!

Jeps - så enig. Men det er andre mulige forklaringer på at de patter, bl. a.
ammoniakforgiftning ( og når nu dit filter angiveligt kører ret
langsomt....)

>/Esben

Ole

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 19-06-01 18:37

Det er sgu da fordi filteret er slammet til, ergo ikke nok bevægelse i
vandet = mindre ilt.

Fra : ole larsen

Dato : 19-06-01 19:33

Thomas Jørgensen skrev i meddelelsen <9go2k7$2ik$1@news.inet.tele.dk>...
>Det er sgu da fordi filteret er slammet til, ergo ikke nok bevægelse i
>vandet = mindre ilt.

Tak for oplysningen, det havde jeg sgu ikke tænkt på :

Ole

Fra : Leif Hesselberg

Dato : 19-06-01 22:05

Tak for svarene alle sammen

Jeg har åbentbart misfortået det med at det ikke er godt at rense filter.
Fisken har det tydeligvis fint i aften efter gårsdagens vandskift, men da
filteret tilsynladende kører alt for langsomt vil jeg skylle det værste slam
væk straks i morgen tidligt.

Med venlig hilsen

Leif Hesselberg

Fra : ole larsen

Dato : 22-06-01 06:14

Leif Hesselberg skrev i meddelelsen <3B2FBE89.F68A1B7D@post8.tele.dk>...

> [...]
>Fisken har det tydeligvis fint i aften efter gårsdagens vandskift, men da
>filteret tilsynladende kører alt for langsomt vil jeg skylle det værste

Egentlig er det rigtigt nok at et filter ikke skal renses for ofte. Blot må
gennemstrømningen ikke falde for meget. Afh. af fiskebesætning og driften
som helhed kan man sagtens have velfungerende filtre, der ikke er renset i
1/2- 1/1 år. Eller hvor kun den forreste del renses. Tommelfingerregler er
ikke altid så heldige da de ikke kan tage højde for de store variationer der
er i forskellige menneskers måde at holde akvarium på.

Ole

Fra : Claus Nielsen

Dato : 22-06-01 13:11

Hej Leif

Er det ikke meget at skifte 80 l. vand ad gangen, det er 40%? Det kunne
måske være derfor at de patter i overfladen.