'Tæppealger' hvordan fjernenes de ??
Fra : Lars Steen

Dato : 18-06-01 20:46

Davs NG. !!

Er der nogle der ved, hvordan man fjerner de S...... 'tæppealger' ja det
kalder jeg dem, de ligger som et tykt tæppe over det hele, planter,
trærødder og dekoration.

Det er et 530 l. med 5 Altum Scalare 6 storisuma, ca. 20 'store'
neon/tetra'er, og en del rejer på fra ca. 9 cm. og nedefter, der har været
en del planter i ( man kunne ikke se bagruden for planter ) men de er ved at
gå ud, jeg har skiftet ca. 1/2 delen af vandet om ugen 6 gange, det hjalp
ikke, der bliver tilsat ca. 3 L.CO2 pr.døgn, nu har jeg sat en plecostomus
på ca. 15 cm. den kan klare noget af det men ikke nok, og så tager den også
noget af dekorationen, når den æder/rasper.

Fra : Steen Suder

Dato : 18-06-01 21:44

Lars Steen wrote:

> [...]
> på ca. 15 cm. den kan klare noget af det men ikke nok, og så tager den også
> noget af dekorationen, når den æder/rasper.

Hvor gamle er dine lysstofrør? Har du skiftet farve fornylig? Hvilke
typer sidder der i nu? Er dækglas o.l. rene?

--
Steen Suder

"We reject kings, presidents and voting.
We believe in rough consensus and running code."

Fra : Lars Steen

Dato : 18-06-01 23:15

Der er 2 stk. aqvarelle rør i og det ene er helt nyt, nej der er ikke
dæksglas over. nej det er altid dem der har været på dette akvarie.

Hilsen Lars Steen

Fra : Steen Suder

Dato : 21-06-01 19:13

Lars Steen wrote:

> Der er 2 stk. aqvarelle rør i og det ene er helt nyt, nej der er ikke
> dæksglas over. nej det er altid dem der har været på dette akvarie.

<KLIP se venligst http://www.usenet.dk/netikette/quote.html>

Mit bud kunne være ændrede lysforhold (slidte/nye rør).

I din situation er jeg tilhænger af nogle hurtigtvoksende planter
(sværdplanter o.a.), mere lys og evt. CO2 tilsætning.
Dette har til formål at sætte gang i væksten af planter og dermed gøre
livet svært for algerne. Det plejer at virke.

Jeg går ud fra at du med begrebet tæppealger mener penselalger, hvilket
gør daglig mekanisk bekæmpelse lidt sværere end hvis det havde været
trådalger. Det kan anbefales at fjerne ihvertfald trådalger mekanisk
(med en træping med flosser i eller med håndkraft) da du på den måde
fjerner overskydende næring helt fra akvariet.

Fra : ole larsen

Dato : 19-06-01 05:03

Lars Steen skrev i meddelelsen <9glmi4$2jo$1@news.cybercity.dk>...
> Davs NG. !!
>
> Er der nogle der ved, hvordan man fjerner de S...... 'tæppealger' ja det
>kalder jeg dem, de ligger som et tykt tæppe over det hele, planter,
>trærødder og dekoration.

Nu beskriver du ikke nærmere, men er de mørkegrønne mod det blågrønne, er
det nok blågrønne alger.
I så tilfælde:
Fjern hvad du kan mekanisk (støvsuger), mørklæg totalt i 4 dg. (ikke 3) -
afdækning. Vent derefter en uge med alm. drift.
Er de da ikke væk, tror jeg ikke det er bg-alger.
Amerikanerne benytter et antibioticum ( erythromycin, se dosering på
thekrib, søg på cyanobacteria eller bg algae ) mod bga. Det har jeg aldrig
prøvet, det er mig lidt imod, og
mørklægningen har virket hos mig _hver gang_.
Mysteriesnegle er de eneste dyr, jeg kender, der virkeligt æder bga. Men de
ville næppe overleve hos dine fisk ( scalare ville nappe i følerne).
Mærkeligt nok er bga bedøvende ligeglade med vandskifte - jeg har tidligere
prøvet 50% to gange ugl. i en md. uden synlige ændringer. Derimod kan de
ikke så godt lide blødt let surt vand, men det kan andre, f.eks penselalger,
og de er meget sværere at få væk.
Så jeg ville prøve mørklægning.
Ole

Fra : Anders Winther

Dato : 21-06-01 16:01

Hvis det er de alger jeg tænker på, ja så kom jeg over dem ved at anskaffe
mig en flok Tropheus Morii "Rød Regnbue".. De fik hurtigt "græsset" dem..

-Anders Winther

Fra : Lars Steen

Dato : 21-06-01 22:56

davs Igen !!
det er sådan nogle/noget der ligger sig som et tyndt lag over alt de er
nemme at fjerne på f.eks. Anubias, men på Ambulia og andre fint løvet
planter er det næsten umuligt manuelt.
Hilsen Lars

Fra : Martin Heller

Dato : 21-06-01 23:47

Lars Steen <l.steen@city.dk> skrev i en
> [...]
> det er sådan nogle/noget der ligger sig som et tyndt lag over alt de er
> nemme at fjerne på f.eks. Anubias, men på Ambulia og andre fint løvet

Det lyder som om det er blågrønalger. Er de meget mørkt grønne
eller grønblå, og lettere slimede, så er det i hvertfald.
Hvis det er tilfældet, så gør som Ole Larsen skrev, fjern hvad du
kan mekanisk og mørklæg akvariet.
Du bør også kigge lidt på dit filter. Det er i hvert fald min erfaring,
at de oftest kommer, hvis filteret på en eller anden måde har
nedsat funktion.
Det hjælper desuden hvis du laver et par vandskift i den periode,
hvor akvariet er mørklagt plus hvis du sætter et ekstra filter i, f.eks.
et powerhead med en skumsvamp, som renses hver dag. Algerne
svæver nemlig når akvariet er mørklagt.

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 22-06-01 07:12

Hejsa

Tja, har lige siddet og overvejet om jeg skulle skrive dette indlæg, med
fare for at blive skudt , hængt og stranguleret. Jeg vover det nu
alligevel.

For ca. 1 måned siden lignede mit akvarium et sandt algehelvede. Jeg havde
et pænt udvalg. Brunalger, trådalger og store områder med blågrønalger.
Jeg gjorde følgende:

Huggede en lille ancistrus malle af for mig ukendt navn, hos min mand. Den
fik ret hurtigt bugt med både brunalger og trådalger. Til min skræk opdagede
jeg at der pludselig spirede små penselalger frem på sten og planter. Mest
ked at det, var jeg dog over min samling at blågrønalger, og dem var
ancistrussen ikke til sinds at æde, det uforskammede bæst.

På et tidspunk var jeg lige inde i Viby efter lidt småting til mit
yngleakvarium. Her fandt jeg så en malle, som skulle spise blågrønalger. Jeg
var lidt skeptisk, men fik så en skriftlig "mallegaranti" på at den straks
ville gå i krig med mine blågrønalger. Og det gjorde den så!
Jeg har i dag ikke skyggen at blågrønalger, og jeg siger jer, der var mange.
Mallen er en Glyptoperichthys Gibbiceps.

Jeg ved godt at den hører til i sydamerika, men efter hvad jeg har kunnet
finde om den, er den god til afrikanske cichlideakvarier, da den sagtens kan
tilpasse sig vandet.
Nu kommer så ulemperne: Den "sviner" meget....der er simpelthen bæ over hele
akvariet. Og hvad værre er, den bliver 45 cm!
Det sidste problem må jeg så løse, når den ikke kan vende på 325 l. mere.
Mon den kan vende på en stegepande? )

Fordelen er helt klar. Mit akvarium blev totalt renset for blågrønalger i
løbet af 3-4 dage. I dag har jeg ikke antydningen af alger.

Mvh. Renate

Fra : Lars Steen

Dato : 22-06-01 21:08

Davs Igen !!
Det er helt rigtigt at mine filter er delvid ude af drift ved ikke hvorfor,
der er 2 stk bundfilter som drives af en Eheim 2324, men af en eller anden
grund køre den meget langsomt, den anden side drives af en cirkulations
pumpe på ca. 500H/T men den har det også skidt, for den larmer en gang
imellem ( Hvorfor jeg ikke købte en indvendig Eheim, ja dumhedder betaller
sig sjældent ) og der er også ved at komme noget 'algesvæv' i vandet, jeg
har sat en Plecostomus der ovre i, den gør hvad den kan men ikke nok, så nu
er jeg lidt bange for at jeg skal bruge mindst 1 dag på at få det akvarie
tømt og så se om jeg kan få det startede det op igen, men jeg kan jo ikke
'smide mine 5 store altum i et hvilken som helst akv. men der er vel ikke
andet at gøre.

Men mange tak for alle de gode råd, jeg skriver igen når der er sket noget
og hvis jeg finder en fejl.

hilsen Lars steen