Per Jakobsen wrote:
> Hvorfor er det lige at en Dyno kan vise forskellige HK, fra det som
> der staar i specifikationerne paa en MC.
>
> Jeg var paa dyno med min MC, den viste 105 HK, men i de
> specifikationer der vises paa MC'en staar der at den er 120 HK.
>
> Hvad skete der lige med de sidste 15 ponyer ?, skattefar, forhandleren
> eller er de blevet stjaalet midt om natten 
>
> Anyway jeg forstaar det ikke helt.
__________________________________
Det er skam ganske enkelt... For selvom der går effekt tabt mellem motor og 
baghjul (som andre også er inde på), så er fabrikkens opgivelse af 
max-effekten oftest absolut i overkanten af, hvad der kan vrides ud af 
maskinen ned ad bakke, men hjemvé og med raketbrændstof i tanken.
Ifølge Mr. Dyno fra Førslev, som jeg tit henviser til (han er jo en sand 
guru! 

, så kan man godt skyde en hvid pil efter de tal, der står opgivet 
ved mc'en, når man køber den.
Han gav mig et eksempel på en R6'er - vistnok en 2003-model - der (så vidt 
jeg husker) kun i realiteten skulle kunne presses til at yde omkring 107-110 
hk på motoren. Ifølge Yamaha selv, står den opgivet til at kunne smide 123 
hk med fartvind i ram-indtagene osv, så de tal er da vist helt hat og 
briller.
I øvrigt er det ikke svært i en bænk at regne sig frem til, hvor stort 
effekttab, der opstår mellem motor og baghjul, for hvis man vender billedet 
om og måler motorbremsen fra fuld gas og ned, så har man pludselig 2 tal, 
der bare skal trækkes fra hinanden, og så kan man se afvigelsen og dermed 
tabet i transmissionen.
-- 
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600
http://dfmc.dk/?id=234