få vist tekst fra menupunkter i css layout
Fra : christina3018

Dato : 11-07-06 14:10

Hej!

Jeg har fået bygget min side op vha. html og css og har så nogle
menupunkter i venstre side, som jeg gerne vil have vist på siden
når der klikkes på dem.

Lige nu åbnes linkene bare i et nyt vindue, hvilket de ikke skal!
Jeg har oprettet hvert menupunkt som en html dokument med noget
tekst på.

Hvordan får jeg de forskellige sider/menupunkter til at åbne sig
så de står inde på min siden OG jeg stadig kan se mit layout
inden under??

Der hvor teksten skal vises på siden er det lavet som en div og
så er der et baggrundsbillede på. Vil gerne have "indholdet" af
menupunkterne til at vises over denne. Hvordan gør jeg det?

Håber ikke det lød for indviklet! Er ret ny i det her og kan ikke
helt finde ud af det...
Håber meget der er en som kan hjælpe mig!

På forhånd tak for hjælpen
mvh. christina3018

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Henny

Dato : 11-07-06 14:57

"christina3018" <christina3018@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Håber ikke det lød for indviklet! Er ret ny i det her og kan ikke
> helt finde ud af det...
> Håber meget der er en som kan hjælpe mig!

Det er nærmest umuligt at forstå, hvad du mener, og dermed at tilbyde nogen
hjælp, når du ikke sender et link til siden. - Det kunne dog lyde, som om du
skal have fat i noget SSI, eller, hvis dette ikke er muligt, et - uha -
frameset.

--
Mvh. Henny
Seneste skud: http://aofhjoerringdaghoejskole.dk

Fra : Christoffer Kjeldgaa~

Dato : 11-07-06 20:17

Henny skrev:
> kunne dog lyde,
> som om du skal have fat i noget SSI, eller, hvis dette ikke er muligt,
> et - uha - frameset.

Hvorfor i al verden skulle man dog til at benytte forældet kode, hvis
man ikke har adgang til noget serverside? Det vil i så fald være klart
at foretrække, hvis man opbygger sine sider præcis som man ellers ville
have gjort med inkludering af menuer m.m.

--
Christoffer Kjeldgaard Petersen
http://sappy.dk/impleo/

Fra : Henny

Dato : 11-07-06 20:38

"Christoffer Kjeldgaard Petersen" <spam@ingen.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke har adgang til noget serverside? Det vil i så fald være klart at
> foretrække, hvis man opbygger sine sider præcis som man ellers ville have

For stadig at kunne nøjes med at udføre evt. rettelser i menuen én og kun én
gang.

Jeg er ellers aldeles enig med dig i, at framesets er noget værre noget. Jeg
ville da heller ikke selv røre dem med en ildtang.

Fra : Ukendt

Dato : 11-07-06 21:19

"Henny" <henny@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> For stadig at kunne nøjes med at udføre evt. rettelser i menuen én og kun
> én gang.

Er der tale om et mindre site med et overskueligt antal sider ville jeg med
glæde rette samtlige sider for at undgå frames, hvis jeg ikke havde angang
til et serversidesprog

--
Med venlig hilsen - Carsten Sørensen

Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/
Nørholm Forsamlingshus - http://forshus.dk

Fra : christina3018

Dato : 13-07-06 08:34

Henny skrev:
> [...]
> skal have fat i noget SSI, eller, hvis dette ikke er muligt, et - uha -

Så har jeg fået lagt den ud: www.c-svenstrup.dk/help/

Mit stylesheet der styrer det generelle på siden:
http://www.c-svenstrup.dk/help/css2/layout.css

og Stylesheetet der gerne skulle styre udseendet af teksten på de forskellige
sider: http://www.c-svenstrup.dk/help/css2/pages.css

Fra : Ukendt

Dato : 11-07-06 21:17

> [...]

> så er der et baggrundsbillede på. Vil gerne have "indholdet" af
> menupunkterne til at vises over denne. Hvordan gør jeg det?

Hvis jeg forstår dig rigtigt ønsker du at indholdet skifter, når der klikkes
på et menupunkt. Er det ikke korrekt?

Når man skifter side på en hjemmeside bliver hele siden rent faktisk
genindlæst (med undtagelse af oldnordiske framesites), men det går i praksis
så hurtigt at man blot oplever det som om indholdet skifter. De elementer
der genbruges hentes fra browserens cache. Altså billeder osv.

Det betyder hver enkelt side fremstår som en konplet side med indhold og
menu, og hvad der nu ellers hører til. Men for at gøre vedligeholdelsen nem
bruger man serverside teknologi til at samle siderne, inden de bliver vist
for brugeren. Det betyder eksempelvis at man kan have menuer til at ligge
særskilte filer, så menuen kan rettes centralt. Tekniken kaldes SSI
(serverside inkludering)

Du kan læse mere SSI her:
http://www.html.dk/tutorials/ssi/

Fra : christina3018

Dato : 13-07-06 08:45

CS wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Hvis jeg forstår dig rigtigt ønsker du at indholdet skifter, når der klikkes
> på et menupunkt. Er det ikke korrekt?

Jepper! :)

> [...]
> for brugeren. Det betyder eksempelvis at man kan have menuer til at ligge
> særskilte filer, så menuen kan rettes centralt. Tekniken kaldes SSI

Altså som det er nu... Så har jeg skrevet min menu i default filen sammen med et
par andre små ting der skulle på siden og være på alle sider:
www.c-svenstrup.dk/help/default.htm

For overskuelighedens skyld ville jeg så have et htm dokument til hver side som
menuen sku repræsentere!

Når man så klikker sig ind på et menupunkt - ville jeg have indholdet til at
vise sig over den "kasse" jeg har lavet til indholdet af siden og som styres fra
stylesheetet www.c-svenstrup.dk/help/css2/layout.css

Indholdet af de sider der nu er skulle så styres fra
www.c-svenstrup.dk/help/css2/pages.css

SSI >> kan jeg godt lave transperent baggrund på det så? Altså så jeg kan se min
grå "kasse" som teksten skal ligge "over", så kassen nærmest bliver baggrund for
det.... Eller skal jeg fjerne min "kasse" fra min layout.css fil og så ligge den
ind i pages.css og derved lade den "følge" hver enkel sides tekst??

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 13-07-06 09:40

christina3018 wrote:

> [...]
> vise sig over den "kasse" jeg har lavet til indholdet af siden og som styres fra

Jeg tror, du måske ikke helt har forstået
Carstens forklaring. Lad mig prøve:

Jeg kan af din skitse se, du har 6 menupunkter
plus en forsidehenvisning.

Hver af disse menupunkter skal henvise til en
anden webside (html-fil) således
osv.
Når du så klikker på Menupunkt 2 indlæses
/hele/ websiden side2.html, inklusive sidehoved,
menu og indhold.

Du kan /ikke/ ordne det sådan, at et klik
på et menupunkt udskifter en del af websiden.

Du skal altså have 7 sider, der layoutmæssigt
er ens. Det får du lettest ved simpelthen at lave
6 kopier af din forside og navngive dem side2.html,
side3.html osv. og så indsætte det indhold,
der skal være i indholdsdelen til hver side.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : christina3018

Dato : 13-07-06 10:02

Fra : christina3018

Dato : 13-07-06 10:04

> [...]
> 6 kopier af din forside og navngive dem side2.html,
> side3.html osv. og så indsætte det indhold,
> der skal være i indholdsdelen til hver side.

Ahh okay!!! Jamen så forstår jeg det godt hehe :)

Det var underligt nok egentlig min første indskydelse (for lang tid siden) at gøre
sådan! Men troede der var noget så man ikke sku "hente" det hele hver gang....

1000 tak for hjælpen til jer :)

... kom vist til at poste et indlæg inden jeg fik skrevet i det også... beklager :S

mvh.

Fra : Jacob Ask

Dato : 13-07-06 10:16

christina3018 wrote:
> Det var underligt nok egentlig min første indskydelse (for lang tid siden) at gøre
> sådan! Men troede der var noget så man ikke sku "hente" det hele hver gang....

Det er pointen med SSI. Her laver du menuen, headeren og footeren i
filer for sig selv. Når du så laver en side (med indhold) inkluderer
du så disse filer i den side. Derved undgår du at skulle have koden
for disse punkter stående i alle dine sider.
Herved undgår du også at skulle rette på alle sider hvis du vil have
rettet f.eks menuen, da den jo ligger i en seperat fil og ikke på alle
sider.

Mvh
Jacob Ask

Fra : christina3018

Dato : 13-07-06 10:25

Jacob Ask wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> Herved undgår du også at skulle rette på alle sider hvis du vil have
> rettet f.eks menuen, da den jo ligger i en seperat fil og ikke på alle

Det er smart! Tror bare jeg vil igang med at strukturere lidt om nu hehe...

Fra : Jacob Ask

Dato : 13-07-06 11:27

christina3018 wrote:
> Det er smart! Tror bare jeg vil igang med at strukturere lidt om nu hehe....
>
> Mvh. christina3018

Det vil jeg også foreslå.

Som et eksempel består min side af:

http://ask.exo.dk/decor/menu.html
http://ask.exo.dk/news.html
http://ask.exo.dk/right.html
http://ask.exo.dk/decor/footer.html

som samles og styles med css i en index.shtml til:
http://ask.exo.dk/index.shtml

Her kan jeg så genbruge menu og footer på alle side (og har 3
templates alt efter om der skal bruges 1, 2 ens kolonner eller 2
forskellige kolonner). Så bliver det pludseligt meget nemt at tilføge
sider eller rette i menuer etc.

Mvh
Jacob Ask

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 13-07-06 13:56

Jacob Ask wrote:

> [...]
> http://ask.exo.dk/right.html
> http://ask.exo.dk/decor/footer.html
>
> som samles og styles med css i en index.shtml til:

Det er jo sådan man gør. God forklaring.
Men jeg spørger: Jeg har fået den opfattelse,
at html-endelsen på inkluderede filer
er en dårlig ide, eftersom søgemaskiner søger
efter nøgleord i sådanne filer. Og det er
jo lidt uhensigtsmæssigt at folk får et hit på
siden

http://ask.exo.dk/decor/menu.html

Ditto for *.php, *.txt og måske andre.

Nu kan man jo lægge filerne i nogle
mapper som er disallowed i en robots
exclusion file, men det kan hurtigt
blive noget bøvl.

For at gøre en lang snak kort: Jeg har
lært (men ikke af erfaring...) at det
bedst at bruge en "ukendt" endelse som
for eksempel *.inc eller *.ink.

Er der noget om snakken?

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Ukendt

Dato : 13-07-06 16:33

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er en dårlig ide, eftersom søgemaskiner søger
> efter nøgleord i sådanne filer. Og det er
> jo lidt uhensigtsmæssigt at folk får et hit på

Ja det har du da sådan set ret i. Jeg inkluderer selv head.inc, menu.inc og
footer.inc på mine sider med selve indholdet. Endelsen inc har jeg brugt for
overskuelighedens skyld. Så kan man hurtigt se hvilke filer der er
"stumper". Men betragtningen om søgemaskinerne lyder fornuftigt.

> For at gøre en lang snak kort: Jeg har
> lært (men ikke af erfaring...) at det
> bedst at bruge en "ukendt" endelse som
> for eksempel *.inc eller *.ink.
>
> Er der noget om snakken?

Umiddelbart vil jeg sige ja, da man risikerer filer bliver opsnappet af
søgemaskinerne. Og så er vi lidt på vej mod problematikken med frames, hvor
der er risiko for siderne åbnes udenfor rammesættet