(text)-align center og left
Fra : Stefan Køberl

Dato : 07-07-06 19:26

Hej.

Denne side: www.infoscape.dk/infoscape/test9.html ser en smule
grim ud i FF og Opera og alle de andre browsere der ligner lidt.
Det er kun IE der ser ud som jeg ønsker. I IE går skabelonen som
den skal ind på midten, men det gør den ikke i de andre.

Hvad er problemet. Jeg har et eksempel fra tidligere hvor det
også virker i FF osv, men det er et rimelig gammelt eksempel med
mange fejl: www.infoscape.dk/infoscape/test4.html

Jeg har selv fundet ud af at skabelonens placering bliver angivet
i starten (bl.a. i css "maindiv1", som man også kan se i det
gamle eksempel.) Her i det nye har jeg da gjort nøjagtig som før,
jeg kalder bare css'en med style id - og det burde da virke.

Hvad er egentlig galt så, for det kan snart ikke være ovenstående
eksempel der er problemer med, der må være flere grunde?

Mvh. Stefan

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Leonard

Dato : 07-07-06 20:08

Stefan Køberl <steffi100_2@hotmail.com> wrote:

>I IE går skabelonen som
>den skal ind på midten, men det gør den ikke i de andre.

Den er klassisk:

text-align: center;

skal kun centrere tekst og ikke blokelementer, som IE fejlagtigt gør.

Giv din div en bredde og sæt

margin: auto;

på, evt. kun

margin-left: auto;
margin-right: auto;

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 07-07-06 20:17

Stefan Køberl skrev:

> I IE går skabelonen som
>den skal ind på midten, men det gør den ikke i de andre.

Det skyldes, at IE viser siden forkert

Du har ikke bedt om at din indholdsdiv bliver centreret, men at
teksten bliver centreret.

IE fejlfortolker det og sætter også div'en centreret, men det er
ikke korrekt.

Du bruger:

#maindiv1 {text-align: center;}

Lav det om til:

#maindiv1 {margin: auto}

Hvis man så ser siden i en tidl. version end IE 6, så vil
indholdet ikke bliver centreret, da de ikke forstår margin: auto.

Vil du ha' IE 5 med, så er du nødt til også at anvende IE's
fejlfortolkning.

#maindiv1 {text-align: center; margin: auto}

PS. Jeg synes ikke, at siden er speciel læsevenlig, en lyseblå
tekst på mørkeblå baggrund, så er det bedre med den hvide tekst.
--
Kerim

Fra : Stefan Køberl

Dato : 07-07-06 21:13

> #maindiv1 {text-align: center; margin: auto}

Jeg kan hverken få ovenstående eller de andre eksempler til at virke
i firefox, netscape og Opera.

> PS. Jeg synes ikke, at siden er speciel læsevenlig, en lyseblå
> tekst på mørkeblå baggrund, så er det bedre med den hvide tekst.

Ja tak for hjælpen, kan jeg egentlig godt se ;)

Og i må meget undskylde min tålmodighed, men har ikke tid til at
sidde og lege med det for at få det til at virke. SKal afsted
imorgen, og vel meget gerne lige nå, at rette siden, så den kan ses
centreret i alle browsere :)

Tak for det hurtige svar :D

Fra : Stefan Køberl

Dato : 07-07-06 21:20

> Jeg kan hverken få ovenstående eller de andre eksempler til at virke
> i firefox, netscape og Opera.

Nå, nu har jeg fået det til at virke, ved at lave en regel for DIV i
stedet. Den bruges nemlig kun de to steder i starten :)

MEn tak for det hurtige svar ;D

Og god ferie alle sammen.

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 07-07-06 21:25

Stefan Køberl skrev:

>Jeg kan hverken få ovenstående eller de andre eksempler til at virke
>i firefox, netscape og Opera.

Den er da pænt centreret nu.

Er du sikker på, at du ikke ser den ganle version i din browser?

Opdater med [F5].

Når man sidder og laver hjemmesider, så er det en god ide, at
sætte browserne til altid at skulle tjekke for en ny version af
siden.
--
Kerim

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-07-06 21:56

Kerim Ellentoft wrote:

> Vil du ha' IE 5 med, så er du nødt til også at anvende IE's
> fejlfortolkning.
>
> #maindiv1 {text-align: center; margin: auto}

Det er imho mere logisk at sætte text-align:center på body og derefter left
på #maindiv1:

body {
text-align: center;
}
#maindiv1 {
width: 750px;
margin: auto;
text-align: left;
}

Center på body centrerer i IE <6 og left på #maindiv1 venstrestiller teksten
deri.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/