Hjælp til CSS m. billeder bag tekst!
Fra : christina3018

Dato : 05-07-06 13:57

Hej!
Jeg er lige begyndt at kigge på CSS. Har siden:
www.c-svenstrup.dk/sp/default.htm

Min css fil: http://www.c-svenstrup.dk/sp/css2/layout.css

Hvorfor rykker min kasse midt på sådan ned? Den har samme
placering fra toppen som menuen har??

Hvis jeg istedet for farven bag fx min menu vil have et billede?
Hvordan gør jeg så? :(

På forhånd 1000tak for hjælpen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 05-07-06 14:14

christina3018 skrev:

>Hvorfor rykker min kasse midt på sådan ned? Den har samme
>placering fra toppen som menuen har??

Ikke efter, hvad jeg kan se, så beder du netop om, at den bliver
placeret længere nede, fra din css:

#boksmenum {
   position:absolute;
   top: 135px;
#boksloginm {
   position: absolute;
top: 575px;

Er der iøvrigt nogen grund til at du vil bruge position: absolute
til det?

Det er, som hovedregel, en dårlig ide at bruge det, hvis der er
andet man kan bruge i stedet for.

Du bør kunne opnå det det samme ved brug af margin.

Herudover, man må kun bruge id en gang på en side, brug class,
når det skal bruges flere gange på en side.

Der er også en <div>, der ikke er lukket.

Endelig, så bør du altid bruge en fuldstændig doctype, der IE i
standard mode.

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
--
Kerim
Som ikke bruger Spamfighter, der spammer nyhedsgrupperne

Fra : christina3018

Dato : 05-07-06 15:32

Kerim Ellentoft wrote
> Er der iøvrigt nogen grund til at du vil bruge position: absolute
> til det?

Det var den menu og så main jeg tænkte på. Begge placeret 135px fra
toppen. "main" rykkede bare ned. Gør den ikke nu -underligt...

Har ikke brugt absolute af nogen bestemt grund - det var vist bare
det jeg forstod bedst da jeg læste html.dk's tutorial om det.

Kerim Ellentoft wrote
> Herudover, man må kun bruge id en gang på en side, brug class,
> når det skal bruges flere gange på en side.

huh... der står jeg af så :S ... Hvor skal man så bruge id frem for
class... forstår jeg ikke helt det her.

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 05-07-06 16:01

christina3018 skrev:

>Det var den menu og så main jeg tænkte på. Begge placeret 135px fra
>toppen. "main" rykkede bare ned. Gør den ikke nu -underligt...

Fordi du har fået lukket den <div>, der ikke var lukket før.

Og ja, jeg så forkert.

>Har ikke brugt absolute af nogen bestemt grund - det var vist bare
>det jeg forstod bedst da jeg læste html.dk's tutorial om det.

Problemet med position: absolute er at det ikke påvirker sidens
normale flow og elementer derfor let kan komme til at overlappe
hinanden ved mindre opløsninger.

>huh... der står jeg af så :S ... Hvor skal man så bruge id frem for
>class... forstår jeg ikke helt det her.

Id er det sjældent nødvendigt at bruge, det er mest i forbindelse
med f.eks. javascript, det er nødvendigt.

Forskellen mellem id og class er at id kun må bruges en gang på
samme side, mens class må genbruges.

Så, som hovedregel, så kan man lige så godt bruge class, også
selvom det kun bruges en gang, hvis man senere vil genbruge det
på samme side.

Fra : christina3018

Dato : 05-07-06 16:07

Kerim Ellentoft skrev:
> Fordi du har fået lukket den <div>, der ikke var lukket før.

Okay. Dum lille ting... Men rettet nu :)

> Problemet med position: absolute er at det ikke påvirker sidens
> normale flow og elementer derfor let kan komme til at overlappe
> hinanden ved mindre opløsninger.

Okay. Jamen så må jeg hellere se om jeg kan få rettet det ind bare ved
hjælp af marginer!!

> Så, som hovedregel, så kan man lige så godt bruge class, også
> selvom det kun bruges en gang, hvis man senere vil genbruge det
> på samme side.

... og få rettet det hele til class! :)

Fra : Kent Friis

Dato : 05-07-06 16:04

Den 05 Jul 2006 14:32:29 GMT skrev christina3018:
> [...]
>
> Kerim Ellentoft wrote
>
> huh... der står jeg af så :S ... Hvor skal man så bruge id frem for

"id" bruger du når du skal referere til et bestemt element. Fx hvis
du laver et forum, kan hver enkelt post have sin egen id. Så kan du
fx formatere id 1 specielt (first post)...

Derudover giver det mulighed for at linke direkte til et sted på siden
med <a href="...index.html#37">, men det har ikke noget med CSS at gøre.

(Kan ikke lige huske om en id må være et tal, eller den skal starte
med et bogstav).

Mvh
Kent

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-07-06 17:18

Kent Friis skrev:

> (Kan ikke lige huske om en id må være et tal, eller den skal starte
> med et bogstav).

Hvis du altid begynder med et bogstav, er du fri for at spekulere
mere på det.

--
Bertel

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 05-07-06 14:22

christina3018 skrev:

>Hvis jeg istedet for farven bag fx min menu vil have et billede?

http://www.html.dk/tutorials/css/lektion3.asp

Hvis det er bag hele menuen, der skal være et baggrundsbillede.

Fra : christina3018

Dato : 05-07-06 15:47

Det er bag hele menuen jeg vil have et baggrundsbillede. Har lavet
billedet i den rigtige størrelse og det hele. Men når jeg så
forsøger sætte det ind istedet for med dette:

/* Menuen */
#boksmenum {
   background-image: url("../grafik/fademenu.gif");
   background-repeat: no-repeat;
   background-attachment: scroll;
   background-position: 12px 135px;
   }

så rykkes hele min opsætning rundt igen og billedet kommer ikke ind?
Jeg har ikke uploadet det oven i det andet...

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 05-07-06 16:11

christina3018 skrev:

>   background-position: 12px 135px;
>   }
>
>så rykkes hele min opsætning rundt igen og billedet kommer ikke ind?
>Jeg har ikke uploadet det oven i det andet...

Undlad background-position, hvis det skal være i hele den <div>,
du har jo allerede placeret den pågældende <div>, ellers kom med
et onlineeksempel, der viser fejlen.

Fra : christina3018

Dato : 05-07-06 22:59

Kerim Ellentoft Skrev
> Undlad background-position, hvis det skal være i hele den <div>,
> du har jo allerede placeret den pågældende <div>, ellers kom med
> et onlineeksempel, der viser fejlen.

Fandt ud af det alligevel :)

Mvh. christina3018