META TAGS?!? -> søgemaskiner
Fra : malthe fiil larsen

Dato : 04-07-06 18:09

jeg har et problem... jeg er ikke helt med på det med meta tags,
og hvordan de virker på søgemaskiner, såsom google osv...

hvis nogen ville fortælle mig hvordan de virker (evt link til en
GOD tutorial), har nogle tips til hvordan man får sin side højt
op i søgningerne (evt på bestemte ord fx. foto & odense, eller
noget andet),...

1000tak på forhånd

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kent Friis

Dato : 04-07-06 19:17

Den 04 Jul 2006 17:08:37 GMT skrev malthe fiil larsen:
> jeg har et problem... jeg er ikke helt med på det med meta tags,
> og hvordan de virker på søgemaskiner, såsom google osv...

Det er ganske simpelt, meta tags var noget man brugte i gamle dage
for at fortælle søgemaskiner hvad ens side handler om. Det viste
sig dog hurtigt at skumle typer fandt på at skrive noget helt
andet i meta-tags, end det som siden handler om, for at narre folk
ind på deres side. Så det holdt man op med igen.

Moderne søgemaskiner som google kigger i stedet på sidens indhold,
og de links der er til siden. Både for at se søgeordene, og for at
se hvor relevant siden er. Ideen er nemlig at hvis der er mange
der linker til din side, så må det være en interessant side, og
så kommer den højt i søgningen, hvorimod hvis der ikke er nogen
der linker til den, kommer den ikke så højt.

Derudover, hvis en side der linker til dig selv er populær (der
er mange der linker til den) tæller den mere end hvis det er en
ukendt side der linker til dig.

> [...]
> GOD tutorial), har nogle tips til hvordan man får sin side højt
> op i søgningerne (evt på bestemte ord fx. foto & odense, eller

1. Sørg for at siden handler om foto og Odense...

2. Det skal stå i teksten, og gerne overskriften. Et billede hvor der
står "Odense" kan søgemaskinerne ikke læse.

3. Indhold, indhold, indhold. Jo bedre din side er, jo flere vil linke
til den, og jo bedre placering får du.

4. Undgå diverse "seach engine optimizing" tricks og firmaer. Det
bliver betragtet som spam (se "skumle typer"), og hvis det bliver
opdaget, risikerer du at komme til at ligge allernederst. Jeg mener
det var en af BMW's sider der blev fjernet fra Google for et par
måneder siden, fordi de lavede en side til google og en anden til
os andre, med forskelligt indhold.

Mvh
Kent

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-07-06 19:36

Den 04-07-06 20.17 skrev Kent Friis følgende:

> Det er ganske simpelt, meta tags var noget man brugte i gamle dage
> Så det holdt man op med igen.

Ikke helt. De fleste bruger gerne:
til at fiske en tekst ud som kan bruges i forbindelse med søgeresultatet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Desktop Sidebar: Information at your fingertips.

Fra : Kent Friis

Dato : 04-07-06 19:43

Den Tue, 04 Jul 2006 20:36:09 +0200 skrev Kim Ludvigsen:

> Ikke helt. De fleste bruger gerne:
> til at fiske en tekst ud som kan bruges i forbindelse med søgeresultatet.

Hvordan forhindrer de så førnævnte problem? At folk skriver noget
helt andet i meta-tag'en end siden rent faktisk indeholder?

Og hvem er "de fleste"?

Mvh
Kent

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-07-06 21:08

Den 04-07-06 20.43 skrev Kent Friis følgende:

> Hvordan forhindrer de så førnævnte problem? At folk skriver noget
> helt andet i meta-tag'en end siden rent faktisk indeholder?

At de bruger teksten til at vise sammen med søgeresultatet er ikke
nødvendigvis det samme som, at de bruger den til at påvirke søgeresultatet.

> Og hvem er "de fleste"?

I hvert fald Google og MSN.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Really Slick Screeensavers: Flotte pauseskærme - med lydeffekter.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-07-06 21:16

Den 04-07-06 22.07 skrev Kim Ludvigsen følgende:

> I hvert fald Google og MSN.

Og et navlebeskuende eksempel:
http://www.google.com/search?hl=da&safe=off&q=kim+ludvigsen&btnG=S%C3%B8g&lr=
Tjek det tredje resultat.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Leg med verdens første regneark, VisiCalc, og mærk historiens vingesus.

Fra : Kent Friis

Dato : 04-07-06 21:37

Den Tue, 04 Jul 2006 22:15:33 +0200 skrev Kim Ludvigsen:

> Og et navlebeskuende eksempel:
> http://www.google.com/search?hl=da&safe=off&q=kim+ludvigsen&btnG=S%C3%B8g&lr=
> Tjek det tredje resultat.

Det er sådan et søgeresultat jeg ville opfatte som en fejl (inkonsistent
database måske) - den viste tekst indeholder jo slet ikke søgeordene.

Er det så en god ide at gøre, hvis det får folk til at hoppe over
siden?

Mvh
Kent

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-07-06 23:58

Den 04-07-06 22.37 skrev Kent Friis følgende:

> Det er sådan et søgeresultat jeg ville opfatte som en fejl (inkonsistent
> database måske) - den viste tekst indeholder jo slet ikke søgeordene.

Det er da absolut det mest relevante resultat af lige netop den søgning.
Også selvom søgeordene ikke står i den citerede tekst - de står
selvfølgelig på selve siden samt ikke mindst i domænenavnet.

Men spørg mig ikke, hvorfor Google og andre tjenester nogle gange vælger
at vise meta-teksten i stedet for den måske mere relevante tekst på
selve siden.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Brug filtre i Outlook Express til at holde styr på dine mails og til at

Fra : Kent Friis

Dato : 05-07-06 16:07

Den Wed, 05 Jul 2006 00:57:35 +0200 skrev Kim Ludvigsen:

> Det er da absolut det mest relevante resultat af lige netop den søgning.
> Også selvom søgeordene ikke står i den citerede tekst - de står
> selvfølgelig på selve siden samt ikke mindst i domænenavnet.

Det gælder lige for de søgeord du brugte, men så forestil dig at jeg
havde søgt på et eller andet som er forklaret på din side, men du
ikke har anset for så vigtigt at du vil putte det i description - fordi
det ikke er det din side handler om, men i forbindelse med noget andet
forklarer du lige det jeg leder efter. Så ser det ud som om at Google
har rod i databasen.

> Men spørg mig ikke, hvorfor Google og andre tjenester nogle gange vælger
> at vise meta-teksten i stedet for den måske mere relevante tekst på
> selve siden.

Der er åbenbart for få spammere der bruger description til at narre
folk ind på deres side.

Mvh
Kent

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-07-06 17:25

Den 05-07-06 17.07 skrev Kent Friis følgende:

> Det gælder lige for de søgeord du brugte, men så forestil dig at jeg
> havde søgt på et eller andet som er forklaret på din side, men du
> ikke har anset for så vigtigt at du vil putte det i description

Det kunne helt klart være tilfældet med mange andre søgeord, eftersom
jeg bruger samme description på samtlige sider. Om det er godt eller
skidt afhænger så af, hvad Google ville have vist, hvis der ikke havde
været en description. Og om det fx havde været bedre med ingen tekst end
med en tekst, som ikke har noget tilfælles med søgeordene.

Og der kan faktisk være tilfælde, hvor det er en fordel for søgeren at
få vist teksten i description i stedet for tekstklip fra siden. Søger
man på "sex med dyr" på Google kommer mit site frem som nummer 26 med
denne ledsagende tekst: ".. billeder eller film med almindelig sex,
oralsex, analsex, lesbisk- eller bøssesex, sex med dyr, SM eller hvad
fantasien og lysterne ellers kan byde på. ...", hvilket sikkert er
forklaringen på, at jeg har fået flere besøgende via den søgesætning.
Havde de fået vist teksten i description, havde de sikkert ikke spildt
tiden med at klikke sig ind på siden (de må være blevet godt skuffede).

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis backup med Ceren Backup.

Fra : Kent Friis

Dato : 05-07-06 17:31

Den Wed, 05 Jul 2006 18:24:54 +0200 skrev Kim Ludvigsen:

> [...]
> været en description. Og om det fx havde været bedre med ingen tekst end
> med en tekst, som ikke har noget tilfælles med søgeordene.

Normalt viser de netop et udsnit der viser sammenhængen omkring
søgeordene. Dog ikke altid nok til at man kan vurdere om det er
den rigtige sammenhæng - jeg går ud fra at det er det der sker
nedenfor.

> [...]
> Havde de fået vist teksten i description, havde de sikkert ikke spildt
> tiden med at klikke sig ind på siden (de må være blevet godt skuffede).

Så må de jo lære at bruge images.google.com

Mvh
Kent

Fra : Kent Friis

Dato : 04-07-06 21:35

Den Tue, 04 Jul 2006 22:07:40 +0200 skrev Kim Ludvigsen:

> At de bruger teksten til at vise sammen med søgeresultatet er ikke
> nødvendigvis det samme som, at de bruger den til at påvirke søgeresultatet.

Nej, men stadig nok til at folk bliver narret til at clicke på linket,
når der står noget om præcis den driver de leder efter, selvom linket
henviser til et pr0n-site.

> I hvert fald Google og MSN.

Hvor får du den vist på google? Hos mig viser den kun title,
et udsnit af teksten der indeholder søgeordene, samt URL'en.

MSN kan man ikke regne med, den giver sikkert også bedre placering
til sider der indeholder <meta name="generator" content="Frontpage">

Mvh
Kent

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 04-07-06 22:24

Kent Friis wrote:

> 1. Sørg for at siden handler om foto og Odense...
>
> 2. Det skal stå i teksten, og gerne overskriften. Et billede hvor der
> står "Odense" kan søgemaskinerne ikke læse.

- samt

sidens indhold]" />

Både min lokale søgemaskine og Google bruger denne
tekst til en beskrivelse af siden i forbindelse med
et hit på et søgeord i sidens tekst.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : malthe fiil larsen

Dato : 05-07-06 17:16

mange tak for jeres svar...
er der ikke også noget om at man helst skal opdatere siden tit?

Fra : Kent Friis

Dato : 05-07-06 17:26

Den 05 Jul 2006 16:15:54 GMT skrev malthe fiil larsen:
> mange tak for jeres svar...
> er der ikke også noget om at man helst skal opdatere siden tit?

Jeg ved ikke om de decideret kigger på hvor tit du opdaterer siden,
men når vi snakker indhold, så er forældet indhold typisk lige så
brugbart som intet indhold... Nogle ting forældes så hurtigere end
andre.

Fx kan man nok ikke bruge sejlplanen og priserne for storebæltsfærgerne
til noget (eller for den sags skyld sidste års bropriser), hvorimod en
side om elefanter ikke behøver opdateres så tit, da elefanter jo
ikke ændrer sig så meget. Men det vil jo så også betyde at de sider
du "konkurrerer med" bliver opdateret tilsvarende tit, da de jo
handler om samme emne.

Mvh
Kent