Validerings-spørgsmål
Fra : Stefan Køberl

Dato : 03-07-06 13:32

Hej.

Når man validerer css, og man får at vide at siden er helt ren,
så er der længere nede på siden nogle 'warnings'. En fejl som
denne kan fx være, at 'color og background-color' er ens. Skal
man rette dette, eller har det ikke nogen betydning for sidens
layout?

Så har jeg her på denne side, forsøgt med en skabelon:
www.infoscape.dk/skabelon.html og når jeg sætter html 4.0 strict
på den, kommer den med et par småfejl. Næsten alle fejl, hedder
'there is no attribute' osv. Hvordan kan det lade sig gøre, for
de brugte attributter er da accepteret i den brugte dtd?

Her er der et par stykker:

1. there is no attribute "ALIGN".
2. there is no attribute "HEIGHT".
3. there is no attribute "WIDTH".
4. there is no attribute "BORDERCOLOR".
5. there is no attribute "COLOR".

DIsse attributer er da accepteret i html 4.0 strict?

Håber i kan hjælpe.
Mvh. Stefan.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-07-06 15:02

Stefan Køberl skrev:

> [...]
> denne kan fx være, at 'color og background-color' er ens. Skal
> man rette dette, eller har det ikke nogen betydning for sidens

Jeg ville rette det. Det er nemmere at gå efter en helt ren
valideringsattest end at vænne sig til at et par bemærkninger
ikke gør noget. Måske overser man så noget kritisk en dag.

Med samme farve til tekst og baggrund kan man ikke læse hvad der
står.

> Så har jeg her på denne side, forsøgt med en skabelon:
> www.infoscape.dk/skabelon.html og når jeg sætter html 4.0 strict
> på den, kommer den med et par småfejl.

Vær mere omhyggelig. Du har afsluttet adskillige style-elementer
med kolon, og det skal være semikolon.

Jeg vil råde dig til at skrive alle reserverede ord og
parameterangivelser med småt, og så vil jeg råde dig til at sætte
*alle* parametre i anførselstegn, også selv om det virker uden
(eller endda er tilladt). Igen sikrer en fast vane imod at man
glemmer noget vigtigt.

--
Bertel

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 03-07-06 16:20

Stefan Køberl skrev:

>DIsse attributer er da accepteret i html 4.0 strict?

Nej, i strict (x)html sker al formatering med css (med ganske få
undtagelser og dem du nævner er ikke nogen af dem).
--
Kerim
Som ikke bruger Spamfighter, der spammer nyhedsgrupperne

Fra : Stefan Køberl

Dato : 03-07-06 17:12

> Nej, i strict (x)html sker al formatering med css (med ganske

> undtagelser og dem du nævner er ikke nogen af dem).

Jamen, hvilken dtd skal jeg så bruge. Jeg skal da ikke bruge
transitional?

Også sjovt at der er så mange fejl i den. Det er en af b-one's
skabeloner ;) Det burde da egentlig være fejlfrit..

Tak for hjælpen.

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 03-07-06 17:38

Stefan Køberl skrev:

>Jamen, hvilken dtd skal jeg så bruge. Jeg skal da ikke bruge
>transitional?

Du skal bruge css til disse ting.

Det bruger du jo allerede i vid udstrækning.

Fra : Stefan Køberl

Dato : 03-07-06 18:19

> Du skal bruge css til disse ting.

Forstår ikke helt. Ved ikke om vi har misforstået hinanden.

HVis jeg ikke skal bruge dokumenttypeerklæringen html 4.0 strict:
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<head>
charset=ISO-8859-1">

Hvis den ikke understøtter disse attributter, hvilken gør så?
Der er da ingen css-erklæring?

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 03-07-06 19:48

Stefan Køberl skrev:

>Hvis den ikke understøtter disse attributter, hvilken gør så?
>Der er da ingen css-erklæring?

Det er ikke din doctype, der fejler noget, men at du bruger
forældet kode til at angive f.eks. font og border.

Eks.:

<FONT color=#ffffff>

Angiver du med css, color: #fff og det kan du så gøre med inline
style (style="color: #fff"> eller bruge en class og angive det i
denne.

borderColor=#ffffff ændrer du til border-color: #fff med css.

osv.

Prøv at læse forskellige cssvejledninger, f.eks. på html.dk som
du i forvejen bruger.

Fra : Stefan Køberl

Dato : 04-07-06 10:40

> [...]
> denne.
>
> borderColor=#ffffff ændrer du til border-color: #fff med css.

Så er jeg med - mange tak for hjælpen. Ja, jeg vil prøve at søge
videre på html.dk.