Newbie vover pelsen/redningsvesten
Fra : Ukendt

Dato : 02-07-06 22:12

Hej bådfolk

Jeg bor ved limfjorden og i dette prægtige sommervejr trækker det noget
så forfærdeligt efter at komme ud og se vandet "fra den anden side".
Jeg har aldrig sejlet før, men har på fornemmelsen det er noget for mig.

Jeg overvejer følgende scenarier:

1) Jeg køber en mindre speedbåd/motorbåd. Vi snakker max 40 tusinde.
Det bliver formodentlig noget gammelt lort og egentlig er jeg ikke
videre hooked på den idé. Derfor følgende:

2) Jeg finder en at købe en båd med. Igen en speedbåd på ca. 14-20 fod
men nu til 2x40K. Ikke den onde racer, men gerne én der kan bruges til
vandski, hvis lysten skulle melde sig (hvilket den nok gør).

Hvad er holdningen blandt sejlere. Deler man både? Kan jeg være så
heldig at nogen vil tage mig ombord til et par prøvesejladser, så jeg
kan få en idé om vandlivet?

Jeg har tænkt mig at tage et speedbådskort for at få lidt begreber på
plads og ikke mindst fordi det er lovpligtigt

Nogen gode anbefalinger af både/motorer? Jeg er virkelig helt grøn og
skal have min første "jolle". Tak til alle.

Venligst

Niels
www.nodash.dk

Fra : Lars Kristensen

Dato : 03-07-06 01:24

Niels Præstegaard - Aalborg wrote:

> Hej bådfolk

Hej Niels

> [...]
> Det bliver formodentlig noget gammelt lort og egentlig er jeg ikke
> videre hooked på den idé. Derfor følgende:

Der findes sikkert en del "billige" både som er udemærkede begynderbåde.

> 2) Jeg finder en at købe en båd med. Igen en speedbåd på ca. 14-20 fod
> men nu til 2x40K. Ikke den onde racer, men gerne én der kan bruges til
> vandski, hvis lysten skulle melde sig (hvilket den nok gør).

for 80kkr kan man da i hvert fald finde noget der kan trække ski. Du
skal nok forvente at det er ældre både, men mon ikke det er til at finde
noget der pænt holdt?

Uanset hvad, så skal du regne med at have et betragteligt benzinregnskab
- især hvis du trækker ski og andet legetøj. Jo større motor og båd jo
større udgifter til benzin.
Før benzinen købes, kommer der også noget forsikring. Du skal som
minimum have ansvar på båden. Der er flere steder de kræver at der er en
ansvarsforsikring på båden for at du overhoved må sætte den i vandet.
Uanset hvad, så er det en god idé at ha' - især hvis du skal lege...

> Hvad er holdningen blandt sejlere. Deler man både?

Delebåde er et spørgsmål om temprement og om man "kan" med personen og
at man har samme ambitioner. Lige så snart man er flere om en båd, er
der flere om at bestemme. Hvis ikke begge føler at båden f.eks. skal stå
og ligne en million og arbejder derfor er det en pestilens og der kommer
ikke noget godt ud af det. Er det en kammerat man deler med, kan det
meget hurtigt gå hen og blive en tidligere kammerat. Hvad sker der
f.eks. den dag der skal hovedrenoveres motor?
Omvendt kan det også styrke båndet hvis alt kører som på skinner. Lige
så mange venskaber der går i stykker på den bekostning lige så mange
bliver sikkert styrket.

> Kan jeg være så
> heldig at nogen vil tage mig ombord til et par prøvesejladser, så jeg
> kan få en idé om vandlivet?

Mon ikke du kender en, der kender en, der har en speedbåd?
At tage ud med en i en speedbåd kan være en tillidssag. Se f.eks.
ulykken på Silkeborgsøerne i denne uge. Hvis farvandet er snævert og med
mange farer kan det være en ubehagelig oplevelse at sejle med en "Brian"
der sejler (for) tæt på enhver forhindring han møder på sin vej. Du
skulle jo helst ikke skræmmes væk.
Spørg dig lidt frem i sejlerkredse i nærheden af hvor du bor. Lur
stemningen lidt af - hvem ligger og trækker vandski og virker de
pålidelige. Mange bådejere (både motor og sejlbådsejlere) er glade og
ikke mindst stolte over deres både. De viser ofte gerne deres båd frem
og smøres de lidt giver de sikkert også en tur - jeg kunne da godt
lokkes til at gi' en tur, men det er på Roskilde Fjord.

Snyd iøvrigt ikke dig selv for en sejltur i en sejlbåd. Det er nu rart
at blive blæst hen over vandet og bare sidde og nyde stilheden - lige
indtil en eller anden infam motorbåd ræser lige forbi. Så får du også
indblik i hvor irriterende motorbåde kan være.

> Jeg har tænkt mig at tage et speedbådskort for at få lidt begreber på
> plads og ikke mindst fordi det er lovpligtigt

Rigtig god idé. Her vil du også komme til at prøve en eller flere både.
Måske det er en idé at tage kortet før du beslutter dig for båden. Det
kan være du har muligheden for at prøve lidt forskellige både af på kurset.

> Nogen gode anbefalinger af både/motorer? Jeg er virkelig helt grøn og
> skal have min første "jolle". Tak til alle.

Hvis du vil trække vandski, skal du som absolut minimum gå efter en
motor på mindst 50-60 Hk. Men det kommer igen an på bådens størrelse,
vægt, sejlegenskaber og hvormange du forventer at fylde i båden når I
skal ud og lege. En for svag motor gør det langsommeligt, hårdt og svært
at komme op og stå.
Jeg har ikke prøvet forskellen med vandski, men jeg kunne forestille mig
at en 2-takstmotor er bedst egnet til at trække ski frem for en 4-takts
da den hurtigere tager omdrejninger. Omvendt bliver man også halvejs
røgforgiftet af en 2-takter og den larmer mere.

- Lars
Der sejler lidt af det hele...