Hvad nytter så et speedsbådskørekort...
Fra : BJ

Dato : 02-07-06 12:57

En sørgelig ulykke på Silkeborgsøerne:

http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=3821504/

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : mlt

Dato : 02-07-06 15:59

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> wrote in message
news:44a7b4a6$0$2084$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> En sørgelig ulykke på Silkeborgsøerne:
>
> http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=3821504/
>
> --
> Bjørn J.
> ~~wear sunscreen~~

Ja meget sørgeligt. Og du mener så at speedbådskort er overflødigt med din
overskrift, eller hva´???
Sejler du selv speedbåd siden du kan udtale dig om dette, eller er du mest
til "kludetæpper" ?
Efter min mening intet med speedbådekørekort at gøre, men et spørgsmål om
for lidt erfaring hos den 28-årige kvinde der skulle have ført båden

Mvh Michael

Fra : BJ

Dato : 02-07-06 17:16

"mlt" <mlt@dreamon.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ja meget sørgeligt. Og du mener så at speedbådskort er overflødigt med din
> overskrift, eller hva´???

Næee .. men kan det være din trøst for at forhastet nyt indlæg om samme
episode, så for mig ingen alarm.

> Sejler du selv speedbåd siden du kan udtale dig om dette, eller er du mest
> til "kludetæpper" ?

Har da haft 2 stk. Campion Chase Performance og sejler endnu Campion blot nu
en helplanende day cruiser...;)

> Efter min mening intet med speedbådekørekort at gøre, men et spørgsmål om
> for lidt erfaring hos den 28-årige kvinde der skulle have ført båden

Havde nogen af dem overhovedet speedbådskørekort, i så fald burde den som
havde det, stå til en enorm afklapsning ved at overlade roret til en
novice....

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : BJ

Dato : 02-07-06 17:47

Seneste opdatering:

http://www.jp.dk/aar/artikel:aid=3821714/

PS: I Vejle fjord må der i hele havneområdet sejles 3 knob og fra dette til
Skyttehusodden 4 knob.
Herefter frit slag, når blot der holdes en afstand til kysten på 300 meter.

Det skides der dog højt og flot på ... af alle dem som er vanvittige dygtige
til at multitaske....

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 02-07-06 20:52

Det viser da netop at både det obligatoriske speedbådskort og alkoholgrænsen
har sin berettigelse....

Sørgeligt at så relativt erfarne mennesker (de er jo ikke kåde teenagere, da
jeg var 28 havde jeg 2 børn ...) ikke passer bedre på sig selv og deres
medmennesker....

/Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 02-07-06 21:14

Ja gu er det sørgeligt

Men når mennesker begynder at gætte sig til hvorfor og hvordan så bliver det
sku rigtigt sørligt :(

Hvor står der at der er spiritus indblandet og hvor står der at hun ikke har
kort til til båden

Har gassen sat sig fast har styretøjet svigtet ???

Men ring da til politiet og fortæl hvad du tror ???

PE
Som har ført 250-300 op til Speedbåds prøve

Fra : BJ

Dato : 02-07-06 21:34

"Per Emborg" <x112kvik4u(a)dotcomprik.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvor står der at der er spiritus indblandet og hvor står der at hun ikke
> har kort til til båden

Det med hun ikke har kort, det tror jeg på .... ellers kan man vel ikke
kalde hende uerfaren.

PS: På samtlige "gashåndtag" sidder en dødemandsknap som kan forbindes med
en "snor".....

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 02-07-06 21:49

> [...]
> kalde hende uerfaren.
>
> PS: På samtlige "gashåndtag" sidder en dødemandsknap som kan forbindes med

Ja ja ja

Men vi har jo altid været erfaren , nej vel , når man får styrbrevet så skal
man til at lære det

Der er sket en grim ulykke og når en Speedbåd/ MC er indblandet så må der
være spiritus eller ingen køretkort indvolveret

Og selfølgelig skal man have dødsmandsknappen på , lige som du skal
kontrolerer dit lys på bilen hvergang osv. men sådan er verden alså ikke

PE

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 02-07-06 22:37

Du er en meget imødekommende fyr, Per,

Når de formulerer det som de gør, så får jeg bare indtrykket af en der
kaster sig halv-snalleret ud i noget hun ikke har prøvet før. Jeg har større
tillid til speedbådskortet end at tro man kan finde på at give fuld gas på
en 200 hk båd uden at tænke sig om først, hvis man har kortet.

Men du har selvfølgelig ret i, at vi ikke skal dømme eller spekulere. Det
overlader vi trygt til politiet.

Jeg formoder du er tilhænger at speedbådskortet ?

Bjarke

Fra : BJ

Dato : 02-07-06 23:12

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg formoder du er tilhænger at speedbådskortet ?

Mon ... der er nok ikke en gang råd til et søkort, så man kan læse, hvad er
tilladt mv.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : BJ

Dato : 02-07-06 22:50

> [...]

KLIP

> Ja ja ja
>
> Men vi har jo altid været erfaren , nej vel , når man får styrbrevet så

Hvor stærkt må man sejle på omtalte sø?

Kan sådan en Bayliner overhovedet plane ved den hastighed?

Man kan endda spørge sig selv, om man bliver slået ihjel eller slået
bevidstløs af den hastighed?

I det hele taget en aldeles dårlig og lemfældig skipper på den "jolle".

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 02-07-06 23:41

> [...]
> bevidstløs af den hastighed?
>
> I det hele taget en aldeles dårlig og lemfældig skipper på den "jolle".

Jeg mener at hastigheden er max 7 knob og den har sikkert været for høj :(

En Bayliner/Payliner på 21 fod skal op på ca 14-16 knob for at plane

Ja selfølgelig går jeg 100 % ind for speedbåds kørekort , jeg underviser jo
selv i det så ingen tvivl om det

Mener bare man ikke skal drage for hurtige konklusioner i et åben forum som
dette

Pe

Fra : BJ

Dato : 03-07-06 01:53

"Per Emborg" <x112kvik4u(a)dotcomprik.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Mener bare man ikke skal drage for hurtige konklusioner i et åben forum
> som dette

Det er jeg enig med dig i, men jeg er sikker på, vi kan gå ud fra, føreren
er uden speedbådskørekort og har planet med meget høj fart.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : BJ

Dato : 03-07-06 02:14

"Per Emborg" <x112kvik4u(a)dotcomprik.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg mener at hastigheden er max 7 knob og den har sikkert været for høj :(

For god ordens skyld og således du kan vejlede de af dine elever som kunne
tænke sig at gæste Silkeborgsøerne med/i egen båd:

http://www.s-m-k.dk/geaster.htm

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Calle.

Dato : 03-07-06 17:01

BJ wrote:
> "Per Emborg" <x112kvik4u(a)dotcomprik.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Hvor stærkt må man sejle på omtalte sø?

der står 8 knob i artiklen
--
*** Calle ***

Fra : Calle.

Dato : 03-07-06 16:59

BJ wrote:
> [...]
> meter.
> Det skides der dog højt og flot på ... af alle dem som er vanvittige

Hvad skal man med 200HK i en sø der har max fart på 8 knob
--
*** Calle ***

Fra : Alex

Dato : 04-07-06 08:10

> Hvad skal man med 200HK i en sø der har max fart på 8 knob
> --
> *** Calle ***

Sejle... ligesom dem der har under 200hk og dem der har over 300hk.
Til lands til vands eller i luften, der vil altid være nogle, som ødelægger
det for andre pga. hensynsløshed.
Må man kun sejle i søerne, hvis båden har en topfart på præcis 8 knob og
mellem 32,5 og 32,75hk? Så er der godt nok mange biler, der skal fjernes fra
de danske veje også

Sejler iøvrigt jævnligt i søerne i en 225hk båd, men kan sagtens holde den
nede på 8 knob.

--
Alex

Fra : Calle.

Dato : 04-07-06 20:32

Alex wrote:

> [...]
> fjernes fra de danske veje også
>
> Sejler iøvrigt jævnligt i søerne i en 225hk båd, men kan sagtens

Hvad er så fidusen i de 225Hk. Min mindste båd med 50Hk, kan da komme langt
over de 8 knob.

--
*** Calle ***

Fra : Ukendt

Dato : 04-07-06 23:18

"Calle." <fake@fake.fake> skrev i en meddelelse

> Hvad er så fidusen i de 225Hk. Min mindste båd med 50Hk, kan da komme
> langt over de 8 knob.
>
> --
> *** Calle ***
Når man taler trailer bare både kan de flyttes fra sted til sted og den ene
dag en tur til Samsø med 30-50 knob med vandski osv og næste dag en tur på
søerne

For en del år siden havde jeg en Jofa 17 fod med 70 hk ca den skulle havde
fuld kraft for at trække vandski og brugte ca 30 l på en lang aften , siden
købte jeg en Champion 195 Chase med en V8 og 260 hk og den brugte det samme
ca 30 l på en lang aften
Fordi den på 70 hk skulle have fuld hane og V8 erne kunne trække lige over
tomgang

Så store motorer er fine nok , det er nok meget værre med dem der skal bruge
dem alså båd føreren , det er dem der skal uddannes bedre til at forstå hvad
de har med at gøre

PE

Fra : BJ

Dato : 05-07-06 00:50

"Per Emborg" <x112kvik4u(a)dotcomprik.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Champion 195 Chase med en V8 og 260 hk og den brugte det samme ca 30 l på
> en lang aften

Den må have været enorm sparsom, den motor.

Min hedengangne Campion Chase Performance 580 ZRI med 220 Hk fordelt på en
V6 kunne bestemt ikke vise den samme økonomi.

Desuden må den have været ultra hurtig. Jeg kunne snige 580 op på ca. 60 -
65 knob på plant vand.

Den bliv skiftet ud til en Campion Chase Performance 630 med en 5.7 liters
V8. Det blev forbruget bare endnu værre af.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-06 17:14

> [...]
>
> Den bliv skiftet ud til en Campion Chase Performance 630 med en 5.7 liters
> V8. Det blev forbruget bare endnu værre af.

Min Chase var udstyret med en skøn men meget dyr Laser propel P23 som
forøgede topspeeden fra de 68 - 73 knob i meget plan vand , men det var nu
mest økonomien og stabiliteten der blev rigtigt god

Ja nu var der jo en tank på med ca 150 l så om det var 30-40 l kan være svær
at sige , og vi væltede jo slet ikke så meget på skiene med den store motor
så der var heller ikke så mange starter
Men vi oplevede ikke den store forskel som vi ellers var meget bange for ,
men når vi smuttede på længere ture og den bare fik lidt gas så kostede det
Bådens vægt var jo også med til at forbruget nede
Den båd vi købte var den der var udstillet i Bella og som Bådnyt lånede til
en test på lillebælt og som de skrev i testen hvem faen har flyttet de broer
så tæt sammen :)

Din Campion Chase Performance 630 er noget af det flotteste speedbåd der
er lavet , men troede at alle sammen var med BIG Blokken på 7,3L ???

Senere købte jeg en Bayliner 2556 ógså med en V8 260 hk og det var den mest
ultimative familie båd der var , men der var simpelhen for lidt motorkraft
i den så 60-80 l i timen kunne den godt finde på at bruge så den blev solgt
igen , men nøøøj jeg savner den

PE

Fra : BJ

Dato : 05-07-06 17:22

"P.E." <x112kvik4u(a)dotcomprik.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Din Campion Chase Performance 630 er noget af det flotteste speedbåd der
> er lavet , men troede at alle sammen var med BIG Blokken på 7,3L ???

Så må min være et unikum, for den var med en 5,7L V8.

Den blev købt i Svendborg.

Min 580 blev stjålet i af den sydfynske bande, der stjal biler om vinteren
og både om sommeren med den begrundelse, de ikke selv havde råd til dem. De
forlod den drivende i Lillebælt, da tanken var tom og skiftede over til en
anden stjålet båd.

De blev nappet i Svendborgsund i en 630 F1, der på det tidspunkt var den
eneste.

> [...]
> motorkraft i den så 60-80 l i timen kunne den godt finde på at bruge så
> den blev solgt igen , men nøøøj jeg savner den

Jeg har nu en Campion Alante 805i LX. Den kan også forfærdelig godt lide
benzin..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Alex

Dato : 05-07-06 06:41

> Hvad er så fidusen i de 225Hk. Min mindste båd med 50Hk, kan da komme
> langt over de 8 knob.

øhhh kunne det måske tænkes, at man ikke lige har råd til at fise ud og købe
en båd, der passer specielt til hvert et farvand man sejler i? Sålænge man
holder sig inden for de givne regler er det vel aldeles fløjtende
ligegyldigt om ens båd har 50 eller 225 hk.

--
Alex

Fra : Calle.

Dato : 05-07-06 14:42

Alex wrote:

> [...]
> i? Sålænge man holder sig inden for de givne regler er det vel
> aldeles fløjtende ligegyldigt om ens båd har 50 eller 225 hk.

Ja, men normalt er en båd med 225Hk, inne en man bare triler hen hvor man
vil bag en alm. bil.
Derfor mente jeg den var overkill til i en sø med 8 knob som max.

--
*** Calle ***