vS.: Motorspørgsmål - køre saltvandkølet m~
Fra : Torben Bach

Dato : 01-07-06 19:02

I en tidligere tråd har jeg beskrevet nogle problemer omkring det, at
motoren iflg. instrumentet kører varm. En del af mit problem var, at
termostaten sad en smule forkert i termostathuset, men det løste ikke min
problemer med visningen.
Så har jeg via Google fundet nogle debatgrupper på engelsk, hvor man på
forskellig vis havde løst problemet, der hovedsageligt gik på tilstopning
forbindelsen til afgangsrøret ved udstødningsmanifolden og enkelte andre
vedr. tilstopning af kølekanalerne omkring cylindrene.

Jeg har nu brugt hele dagen med at pumpe div. afkalkningsmidler ind i
kølesystemet ved hjælp af en lille pumpe drevet af en boremaskine.
Umiddelbart har jeg kun fået noget grumset vand retur og slet ikke noget med
slagger og lign., så jeg tvivler på, at jeg undgår at skulle have afmonteret
topstykket, så skyllekanalerne (hvis det er problemet) renset manuelt.
Forinden er der stadig mulighed for, at det er temperaturføleren, der gør
knuder.

Til spørgsmålet. Jeg har nu samlet alle slangeforbindelser, men har ikke
monteret termostaten, men har ladet motoren køre i et stykket tid for at få
vaske de sidste rester af afkalkningsmidler ud af motorblokken. Det ser ud
til, at temperaturmåleren næsten ikke reagerer, hvilket må betyde, at
motoren uden termostat bliver afkølet. Måske mere end godt er.
Er der nogen med motorkendskab, der kan fortælle mig, om det er meget
skadeligt at fortsætte motorsejlads uden termostat?
Tilsyneladende risikerer jeg jo ikke at overophede motoren på denne måde!
Motoren er en saltvandskølet Volvo Penta Md 17C fra ca. 1980.

På forhånd tak for råd og dåd.

Mvh
Torben

--
Husk at *hvis* du vågner -
er hver morgen den første dag

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 01-07-06 21:23

> [...]
> Tilsyneladende risikerer jeg jo ikke at overophede motoren på denne måde!
> Motoren er en saltvandskølet Volvo Penta Md 17C fra ca. 1980.

Hej Torben,

Min kendskab til saltvandskølet motor udgør at, den ikke må komme over 60gr
ellers kan saltet krystalliser.
Derud over er det selvf. et spørgsmål om brandstofforbrug og slidtage.
Nu hvor vandet er omkring de 20gr, så tager den iflg min mening ikke skade,
men når temp. i vandet igen falder til under 10gr. så mener jeg at det kan
udgører et problem.
Toppen og blokken har næppe godt af det store temp. spring.

Kan det tænkes at du har fået en forkert termostat ?? eller at den er
defekt... Jeg har måtte bytte 3 termostater til samme motor fordi de var
defekte. Og husk at det gør en stor forskel om det er en termostat til
saltvand eller ferskvand.

Sætter du en ferskvandstermostat (læs: 87-92gr) i en saltvandsmotor så udgør
det et problem.

Mvh
Leon

Fra : Torben Bach

Dato : 01-07-06 22:01

Leon Hulstroem wrote:
> [...]
> termostat til saltvand eller ferskvand.
>
> Sætter du en ferskvandstermostat (læs: 87-92gr) i en saltvandsmotor

Flere bud modtages.
Tak til Leon.
Med hensyn til termostat, så har jeg dobbeltchecket og sikret mig, at
termostaten (spritny) åbner og lukker som den skal ved 60 grader.

En enkelt ting, der beroliger mig en smule er, at jeg efter snak med en
oprindeligt uddannet automekaniker, som udspurgte mig omkring farven på
afgangsrøret ved manifolden - der, hvor også kølevandet sendes afsted sammen
med udstødningen. Han spurgte mig om farven/malingen, og jeg kunne kun
svare, at afgangsrøret stadig har den oprindelige grønne lakering.
Han sagde, så er det ikke så slemt, for så har din motor ikke været
overophedet, for hvis den havde været det, så var malingen brændt af, da
afgangsrøret i så fald ville have været nærmest rødglødende.

Nu skal jeg i morgen have afprøvet, om det er lykkedes for mig at afsalte
kølekanalerne, og om mine anstrengelser har gjort gavn. I første omgang vil
jeg køre et forsøg, hvor jeg ikke har termostaten monteret, og efterfølgende
vil jeg også prøve med termostaten monteret.

Min mistanke går stadig på en fejl ved temperaturmåleren, men om det er så
enkelt, er jo ikke til at vide på forhånd.

Mvh
Torben

Fra : Bent Pedersen

Dato : 01-07-06 23:27

Jeg tror du kan være rimeligt sikker på at kølekanalerne er stoppet med
rustskaller. Her hjælper kun adskillelse og mekanisk rensning.
Hvis du kører med motoren uden termostat bliver cylinder-væggene for kolde,
med risiko for kondensation på overfladen. Hvor stor faren er ved jeg ikke,
men jeg husker at have lært det i en fjern fortid på maskinmester-skole.
Risikoen er nok størst ved svær fuel-olie som indeholder svovl.

Men du opnår ihvertfald aldrig den rigtige temperatur på motoren, og det er
ikke nogen fordel. Så af med toppen og igang med skruetrækkere o.lign. til
at skrabe rust-skaller ud. Man kan også med fordel demontere
frost-propperne, men så skal du hen og købe nye. De gamle kan ikke bruges.

Bent

Fra : Torben Bach

Dato : 01-07-06 23:59

Bent Pedersen wrote:
> Jeg tror du kan være rimeligt sikker på at kølekanalerne er stoppet
> med rustskaller.
Snip

> Så af med toppen og igang med skruetrækkere
> o.lign. til at skrabe rust-skaller ud. Man kan også med fordel
> demontere frost-propperne, men så skal du hen og købe nye. De gamle
> kan ikke bruges.

Snap

Hej Bent
Dit svar falder helt i tråd med min snak med ham, der oprindeligt er
uddannet automekaniker.
Netop det med frostpropperne nævnte han, så det er en af mulighederne, som
jeg håber, at jeg kan vente med at benytte til efteråret (det er en
motorsejler, så jeg klarer mig langt hen ad vejen med kludene).

Det er bare lidt underligt, for sagen er den, at jeg købte båden i Tyskland
i oktober sidste år. Fik den leveret i Sønderborg og sejlede den derfra til
Nykøbing Sj over 3 dage, hvor det gik for motorkraft så godt som hele vejen.
Jeg holdt øje med termostaten, og der var på intet tidspunkt optræk til mine
nuværende problemer. Det var i øvrigt nærmest Indian Summer i midten af
oktober sidste år, og vandet var ikke så koldt, som man ellers skulle tro på
den årstid.

Jeg tror ikke, at jeg tør begive mig ud i selv at tage toppen af motoren,
selvom det er fristende for en som mig, der helst vil gøre det hele selv
(har det rigtigt godt med at spare arbejdsløn + moms

Mvh
Torben

Fra : Bent Pedersen

Dato : 02-07-06 10:22

Hvis du ikke har undersøgt dette, så prøv at afmontere saltvandspumpen og se
om der ikke ligger et par gamle gummi-lameller og gemmer sig i
afgangsstudsen. De kan godt være svære at få øje på når pumpen siddder
monteret.

Fra : Bent Andersen

Dato : 02-07-06 12:33

Torben,

Bent's sidste råd er altså en klasikker - så check lige det før du piller
toppen af!

Bent A.

Fra : Ukendt

Dato : 02-07-06 13:44

Jeg har haft lignede problem efter jeg fik båden i vandet i år. Den blev
mere og mere varm jo flere ture jeg sejlede? Skiftede impeller, termostat
så kølvands filter, tog termostaten ud og meget meget mere, lige meget hjalp
det. Prøvede så igen, at gå hele vejen rundt før jeg fandt ud af, at
indgangs studsen i vandpumpen var stoppet til i vinklen. Rust skaller som
stammer fra vandafkølingen på gearkassen, Grrrr.... nu kan jeg sætte det nye
filter og termostat på igen. (Volvo Penta MD11 med Johnson pumpe)

--

Mvh.
Jens_a 3060 Nordsjælland

Fra : Torben Bach

Dato : 02-07-06 17:52

Torben Bach wrote:
Snip

> [...]
> problemet) renset manuelt. Forinden er der stadig mulighed for, at
> det er temperaturføleren, der gør knuder.
snap

Jeg takker for tilbagemeldinger med gode råd og vil hermed også give en
tilbagemelding.
Det har jeg før gjort, hvor jeg troede, at jeg havde løst problemet.
Om jeg bliver så modig, at jeg selv på et tidspunkt går i gang med at
afmontere toppen af motoren, ved jeg ikke, men jeg ved efterhånden en del om
en Volvo Penta MD 17C saltvandskølet i teorien efter at have studeret
alverdens brugervejledninger og workshops mv.

I dag har jeg foretaget prøvesejlads for motor og kan nu konstatere, at det
hele fungerer, som det skal - også ved max. omdrejninger på 2500 over en
længere periode.

Selvom jeg ikke observerede skaller og andre lidt større ting i forbindelse
med "afkalkningen" af motorblokkens skyllekanaler, så lagde jeg mærke til,
at vandet, der blev ledt væk fra båden, var noget uklart, hvilket vel må
betyde, at noget (måske div. krystalliserede salte?) er blevet opløst og
fjernet fra skyllekanalerne.
Nu vil det så vise sig, om det er noget, der holder i længden.

Under alle omstændigheder, så får den en tur mere senere på sommeren - måske
kun med en stærk eddikesyreopløsning kørt i et lukket kredsløb ved hjælp af
en pumpe på en boremaskine.

Mvh
Torben