Adgangskontrol for flere brugere og til hv~
Fra : Thomas Christensen

Dato : 01-07-06 18:33

Hejsa

Jeg håber, at der skulle være en, som kan hjælpe mig med, at lave
en sikker og en så enkel som mulig adgangskontrol, hvor flere
brugere ud fra deres brugernavn (eller ID) og password bliver
sendt til en på forhånd bestemt side og hver bruger hver sin
side.....
Det skal være sådan, at samme bruger kan have flere passwords,
sådan at forstå, at et password giver adgang til side 1 og
password 2 giver adgang til side 2 osv

På forhånd tak
Med venlig hilsen
Thomas A. Christensen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-07-06 00:06

Thomas Christensen wrote:

> [...]
> brugere ud fra deres brugernavn (eller ID) og password bliver
> sendt til en på forhånd bestemt side og hver bruger hver sin

Det kan ikke laves med html/css. Du kan bruge javascript, asp eller php.
Spørg i relevante gruppe (efter hvad du har mulighed for på din server - asp
eller php bør foretrækkes frem for javascript)

javascript:

asp:

php:

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Kent Friis

Dato : 02-07-06 00:43

Den Sun, 2 Jul 2006 01:06:28 +0200 skrev Erik Ginnerskov:

> Det kan ikke laves med html/css. Du kan bruge javascript, asp eller php.
> Spørg i relevante gruppe (efter hvad du har mulighed for på din server - asp
> eller php bør foretrækkes frem for javascript)

HTTP har indbygget brugernavn/password-validering, så hvis man
har mulighed for at slå det til, er det meget nemmere end at skulle
til at programmere.

Men hvordan det gøres kommer an på serveren.

Mvh
Kent

Fra : Allan Vebel

Dato : 02-07-06 02:46

Kent Friis skrev:

> HTTP har indbygget brugernavn/password-
> validering, så hvis man har mulighed for at slå det
> til, er det meget nemmere end at skulle til at
> programmere.

Det må du godt forklare nærmere om, det har jeg ikke
hørt om før. Fungerer det over det hele?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Benny Nissen

Dato : 02-07-06 09:40

Allan Vebel ramte sit keyboard den 02-07-2006 03:46 og fik dette ud af det:

> Det må du godt forklare nærmere om, det har jeg ikke
> hørt om før. Fungerer det over det hele?

Tror du ikke bare det er en .htaccess med tilhørende .passwd han mener ?

--
Benny Nissen
www.bennynissen.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 02-07-06 09:49

Den Sun, 02 Jul 2006 10:40:06 +0200 skrev Benny Nissen:
> Allan Vebel ramte sit keyboard den 02-07-2006 03:46 og fik dette ud af det:

> Tror du ikke bare det er en .htaccess med tilhørende .passwd han mener ?

Kun hvis det er Apache vi snakker om, og det stod der ikke noget om,
derfor skrev jeg at det kommer an på serveren.

Med thttpd hedder den .htpasswd, og IIS kræver nok at det sættes op på
en helt tredje måde.

Mvh
Kent

Fra : Allan Vebel

Dato : 02-07-06 23:23

Kent Friis skrev:

> Med thttpd hedder den .htpasswd, og IIS kræver nok
> at det sættes op på en helt tredje måde.

Så er det derfor, jeg laver meget sjældent noget i php

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 03-07-06 17:34

Den Mon, 3 Jul 2006 00:23:07 +0200 skrev Allan Vebel:

> Så er det derfor, jeg laver meget sjældent noget i php

Eh, what? Hvordan kommer du fra .htpasswd til PHP?

Mvh
Kent

Fra : Allan Vebel

Dato : 04-07-06 23:09

Kent Friis skrev:

> Eh, what? Hvordan kommer du fra .htpasswd til PHP?

Du snakkede om

og Apache forbinder jeg med php, derfor!

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Kristian Thy

Dato : 05-07-06 00:02

Quoth Allan Vebel:

> Du snakkede om

> og Apache forbinder jeg med php, derfor!

Det er der skam ingen grund til:

http://www.apache-asp.org/
http://modvb.sourceforge.net/
http://www.mono-project.com/Mod_mono

\\kristian
--
"Power is only given to the man who dare stoop to pick it up. Nothing
more is needed, except courage. From the moment this truth had dawned

Fra : Kent Friis

Dato : 05-07-06 15:59

Den Wed, 5 Jul 2006 00:09:15 +0200 skrev Allan Vebel:

> Du snakkede om

> og Apache forbinder jeg med php, derfor!

Apache virker fint uden PHP. Og PHP kan mig bekendt også køre på
IIS.

Så der er faktisk mindre sammenhæng end Windows => Office.

Mvh
Kent

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 21-07-06 18:29

Kent Friis wrote:
> Med thttpd hedder den .htpasswd, og IIS kræver nok at det sættes op på
> en helt tredje måde.

ISS understøtter flere former for bruger validering via protokollen,
inklusiv windows logon og det er noget snot at sætte op eller at fejlfinde
hvis man har fået det slået til ved en fejl.

Jeg har lige ved en fejl fået det aktiveret og jeg kunne ikke adressere en
side uden et login der blot ikke ville aceptere mit brugernavn og password
;-( Jeg afinstallerede og geninstallerede lortet for at komme af med
problemet og dokumentationen suk! Og det heller ligger i registrerings og
meta databasen og den sidste kan man end ikke adressere manuelt. Giv mig en
ini fil og en hjælp fil der opremser alle de specifikationer der e,r istedet
for en fuldt automatiseret løsning som ingen kan gennemskue. Det er stort
set umuligt at fejlfinde, hvis man ikke kan se opsætningen i sammenhæng og
de gyldige parametres betydning.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Kent Friis

Dato : 21-07-06 19:08

Den Fri, 21 Jul 2006 19:29:05 +0200 skrev Johnny Winther Ronnenberg:

> [...]
> set umuligt at fejlfinde, hvis man ikke kan se opsætningen i sammenhæng og

Det er altså inde i konfigurations-tingen et eller andet sted - jeg har
selv rodet med det, og jeg fandt ret hurtigt det rigtige sted. Men det
er godt nok ved at være nogle år siden jeg havde noget med IIS at
gøre (det var i W2k's storhedstid).

Mvh
Kent

Fra : Thomas Christensen

Dato : 02-07-06 08:48

Tak til alle for svarene - det var en stor hjælp

Jeg vil først prøve, at finde ud af det med HTTP, da det lyder godt,
men ellers prøver jeg i Asp gruppen

Mange tak
mvh