Søgning efter båd til salg (båddatabase)
Fra : MK

Dato : 01-07-06 13:05

Jeg kender jo boat4you/scanboat til formålet, men den er
for ringe, når man går efter noget bestemt uden at gå efter
et bestemt bådmærke.

Dét jeg søger, er altså en søgedatabase, hvor jeg eksempelvis
definerer motorvalg (1/2 - benzin/diesel), længde, pris osv.

Sådan her (biler):
http://www.mobile.de/SID-BPcWNq9z6IYljoI4GETbA-t-vaNexlCsCsK~BmSB11Iindex_cgiJ1151758849A1D1100CCar/cgi-bin/index_cgi.pl?formType=pkwQuick&_form=search&sr_qual=GN&sr_make=-2&sr_model=&sr_priceFrom=-2&sr_priceTo=-2&sr_category=1100&sr_powerFrom=-2&sr_powerTo=-2&sr_registrationDateFrom=-2&sr_registrationDateTo=-2&sr_mileageFrom=-2&sr_mileageTo=-2&sr_country=-2&sr_zip=&sr_zipRadiusTo=-2&doDetailSearch.x=66&doDetailSearch.y=12

Eller sådan her:
http://www.autoscout24.de/home/index/search.asp?make=0&model=0&eurofrom=1000&euroto=0&hpfrom=0&hpto=0&yearfrom=0&yearto=0&radius=0&zip=PLZ&carsperpage=30&country=D&sort=price

Findes det? (for Europa)

Fra : MK

Dato : 02-07-06 07:45

"MK" <no@reply.dk> skrev i en meddelelse

> Findes det? (for Europa)

Nå, det gav ikke mange hits :)

Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvilke erfaringer gruppen
har vedr. holdbarhed på motor og Z-drev?

Efter hvormange år var det nødvendigt at renovere?

Jeg er godt klar over, at det er meget individuelt - derfor kunne
det være spændende at høre nogle erfaringstal. Min mekaniker
(amerikanerbiler), der også reparerer bådmotorer nævner, at der
er rimelig forskel på,om motoren har lukket kølesystem eller ej.
Sidstnævnte holder ca. 10 år - enig?

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 02-07-06 09:41

> Z-drev?

Det holder fornuftigt, bare sørger for at skifte olie og smører det som man
skal.
Der er et par pakninger og kardankryds der er alm sliddele.
Ellers er det bare at holde sine tære-zink i topform og slibe/male drevet
hvis det er korroderet.

> [...]
> (amerikanerbiler), der også reparerer bådmotorer nævner, at der
> er rimelig forskel på,om motoren har lukket kølesystem eller ej.

En motor med lukket kølesystem holder væsentligt længere, da der ikke er
saltvand i indsug, blok og topstyk.
Men de har også en fælles svaghed, udstødningsmanifolderne er hovedårsagen
til at de fleste motor springer i luften.
Med tiden så lukker kølevandskanalerne (knæet, øverste del af manifoldet) og
så kan man ikke køle motoren ned. Knæet er en sliddel og koster ca
1500-3000,- pr stk til alm us-både (v6+v8)
Nederste manifold, koster ca 2500-4500,- stk. Det nederste er nok også det
mest kritiske, hvis man får gennemtæring der så er der meget stor change for
at det kommer vand i cylinderne. Og så kan det gå alvorligt galt, med
stempler ud igennem siden, knækket plejestænger, knækket knast og andre
slette sager til følge :-/
Levetid på 10år, ja hvis manifolder er nye.

Mvh
Leon

Fra : MK

Dato : 02-07-06 11:14

"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> man skal. Der er et par pakninger og kardankryds der er alm sliddele.
> Ellers er det bare at holde sine tære-zink i topform og slibe/male drevet

Jep - havde tidligere en motorbåd med Z-drev og Volvo B20. Im-
pelleren tålte iøvrigt ikke, at sælger startede motoren kortvarigt på
land...

> En motor med lukket kølesystem holder væsentligt længere, da der ikke er
> saltvand i indsug, blok og topstyk.

Men hvor længe? - 750 timer/15 år?

> [...]
> slette sager til følge :-/
> Levetid på 10år, ja hvis manifolder er nye.

Man ser en del powerboats - nu. du har dødsdømt min jetdrev-idé og tak
for det! - fra sen '80-erne / '90-erne, hvor motorerne ikke har været
skiftet. Det lyder til at kunne være en vanskelig sag at købe sån een brugt?
(Wellcraft Scarab, Sunseeker, Cigarett, you name it)

Jeg har kig på een med 2 stk 400 hk's MerCruiser V8 (havde helst købt
Volvo med zinkforede skyl-kanaler), hvor maskinerne er originale og kørt
490 timer. Dine facts er kanon i den sammenhæng og kan ledes direkte
videre til den udenlandske sælger, men hvad er din vurdering -> udgifter
lige
om hjørnet? (nye motorer).

I så fald må jeg jo hellere ofre pengene med det samme og købe en nyere
båd...

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 02-07-06 14:16

> Men hvor længe? - 750 timer/15 år?

Jeg har min erfaring fra Bælainere, vandskibåde og andet "skrammel" som har
US type benzin motorer (for ikke at glemme 17år med us-bil i indkørslen).
Det gør ingen større forskel om den hedder Mercruiser, Chevrolet, Ford,
Chrysler, Volvo osv...
er det en benzin V maskine så er bund og top med sikkerhed amerikansk.
Det er kun mariniseringen der er forskellige.

Er den ferskvandskølet så burde den holde 3000+timer, tid er noget være
noget for det afhænger jo af vedligeholdelse standen. Men hvis den ikke har
fået efterset manifolder så er det på høje tide.

> [...]
> brugt?
> (Wellcraft Scarab, Sunseeker, Cigarett, you name it)

Nææ ikke nødvendigvis, den kan jo godt være top-vedligeholdt og have
rustfri-manifolder (cigarett) eller sejlet i ferskvand.
Sunseeker er iøvrigt en rålækker båd
Scarab og Cigarett vil jeg ikke købe, det har ret sikkert levet livet for
fuld gas.

> [...]
> 490 timer. Dine facts er kanon i den sammenhæng og kan ledes direkte
> videre til den udenlandske sælger, men hvad er din vurdering -> udgifter

2x400hk.. det er med sikkerhed BigBlock motorer ala 454 eller 502cui og de
koster KASSEN i stumper, for slet ikke at tale og leveringstiden. For alle
ikke slidstumper er "skaffe-vare".
Nå ja og så slupre de lige 2x35L i timen ved cruising og 2x70L ved topfart,
vedbekommen og husk at åbne for luftventilen

De 490timer lyder ikke af meget, heller ikke for en "raw-water-cooled" båd.
Spørgsmålet er om hvis den feks stadig er i USA, så ville jeg få sat
ferskvandskøling på derovre... det vil sikkert koste ca 15-20kilo, det kan
man ikke købe stumperne for i dk.
Er du gør-det-selv-mand , så skal der bare monteres termostathus, termostat,
pumpe, varmevæksler, beholder og en pose fuld slanger. Det tager en dags
tid, en pose øl og en pakke plaster pr motor.

Hvis den er fin på billedet, så er den sikkert værd at kikke på.

Mvh
Leon

Fra : MK

Dato : 02-07-06 14:34

> [...]

> er det en benzin V maskine så er bund og top med sikkerhed amerikansk.
> Det er kun mariniseringen der er forskellige.

Fino :)

> Er den ferskvandskølet så burde den holde 3000+timer, tid er noget være
> noget for det afhænger jo af vedligeholdelse standen. Men hvis den ikke
> har fået efterset manifolder så er det på høje tide.

Good point - hermed et krav.

> Sunseeker er iøvrigt en rålækker båd
> Scarab og Cigarett vil jeg ikke købe, det har ret sikkert levet livet for
> fuld gas.

He he...

> 2x400hk.. det er med sikkerhed BigBlock motorer ala 454 eller 502cui og de
> koster KASSEN i stumper, for slet ikke at tale og leveringstiden. For alle
> ikke slidstumper er "skaffe-vare".

Ja, det er 454 Magnum...

> Nå ja og så slupre de lige 2x35L i timen ved cruising og 2x70L ved
> topfart, vedbekommen og husk at åbne for luftventilen

He he, det var også BJ's msn til mig - han har en 5 liters V8 :)

> De 490timer lyder ikke af meget, heller ikke for en "raw-water-cooled"
> båd.

Okay !

> Spørgsmålet er om hvis den feks stadig er i USA, så ville jeg få sat
> ferskvandskøling på derovre... det vil sikkert koste ca 15-20kilo, det kan
> man ikke købe stumperne for i dk.

Nope, til salg i Europa...

> Er du gør-det-selv-mand , så skal der bare monteres termostathus,
> termostat, pumpe, varmevæksler, beholder og en pose fuld slanger. Det
> tager en dags tid, en pose øl og en pakke plaster pr motor.

OK

> Hvis den er fin på billedet, så er den sikkert værd at kikke på.

Passer perfekt, når jeg lidt senere på året tager på 14-dages ferie til
Monaco...
Thanx !

Fra : BJ

Dato : 02-07-06 14:39

"MK" <no@reply.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ja, det er 454 Magnum...

> He he, det var også BJ's msn til mig - han har en 5 liters V8 :)

Forbruget er endda lavt sat.

"Fuld gas og bremsen" kontinuerlig øger forbruget dramatisk.

Efter montering af flowmåler, giver jeg ikke så meget for diverse venlige
forbrugsoplysninger.

Med en sådan installeret, får du de barske realiteter serveret "på et
sølvfad".

"Fadet" er det pureste guld....;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : MK

Dato : 02-07-06 14:52

> Forbruget er endda lavt sat.
> "Fuld gas og bremsen" kontinuerlig øger forbruget dramatisk.

Det er jo det :)

> Efter montering af flowmåler, giver jeg ikke så meget for diverse venlige
> forbrugsoplysninger.

Smadr glasset

> Med en sådan installeret, får du de barske realiteter serveret "på et
> sølvfad". "Fadet" er det pureste guld....

Ja uden tvivl - det er en drøm, der i så fald går i opfyldelse.
Nuvel - måske en Mariah kan bringe samme lykke...
www.scanboat.com/dk/BoatSaleAdvert.asp?strSagsnr=6009661

Der er 2 af slagsen, hvor jeg bor - total lækker båd samt lyd.
Altså med den rette indstilling af silent choice

Fra : BJ

Dato : 02-07-06 17:18

"MK" <no@reply.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nuvel - måske en Mariah kan bringe samme lykke...
> www.scanboat.com/dk/BoatSaleAdvert.asp?strSagsnr=6009661

Vi har en forhandler i havnen.

De går vist som varmt brød og er ikke så forfærdelig dyre.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : MK

Dato : 02-07-06 18:10

> Vi har en forhandler i havnen. De går vist som varmt brød og er ikke så
> forfærdelig dyre.

Og så er de hamrende hurtige - blot med 300 hk...

Fra : BJ

Dato : 02-07-06 18:11

KLIP

> Og så er de hamrende hurtige - blot med 300 hk...

Den samlede pris indikerer meget lidt båd og meget motor og drev, så ja....

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : MK

Dato : 02-07-06 18:54

> Den samlede pris indikerer meget lidt båd

Hva' ska' jeg læg' i dét?
Der er ellers masser af udstyr og design for pengene...

Fra : MK

Dato : 02-07-06 18:57

> "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hva' ska' jeg læg' i dét?
> Der er ellers masser af udstyr og design for pengene...

Eksklusiv designet sports cruiser, limited edition med eksklusiv
farvesammensætning,4 sovepladser, kraftigt Mercruiser Bravo-1 drev, lækkert
udstyret bl.a. elegant indbygget bovlys, el-justerbare sæder m/off-shore
nedklappelig sædebund, fuld sportinstrumentering, valgfri fri / dæmpet
udblæsning (Silent Choice), lille vask, mikro-ovn, Landstrøm, lækker
rustfri-stål finish, stålpropel, havnepresenning & "camper kaleche / top".

Fra : Møller

Dato : 02-07-06 19:28

"MK" <no@reply.dk> wrote in message

> [...]
> udblæsning (Silent Choice), lille vask, mikro-ovn, Landstrøm, lækker
> rustfri-stål finish, stålpropel, havnepresenning & "camper kaleche / top".

jow da
Det er som at læse en ejendomsmæglerannonce: P&P 7. juli 2006 side 29.

Møller

Fra : BJ

Dato : 02-07-06 19:56

"Møller" <My@g2n.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> lækkert
>>

> jow da
> Det er som at læse en ejendomsmæglerannonce: P&P 7. juli 2006 side 29.

.... eller en Baylinerreklame fra hine tider..

Bortset fra det, hvad koster sådan en V8 med tilhørende drev fra ny så´en i
handel og vandel?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : BJ

Dato : 02-07-06 19:59

KLIP

> Bortset fra det, hvad koster sådan en V8 med tilhørende drev fra ny så´en
> i handel og vandel?

Åhh jo: http://www.jrmarine.dk/mercruiser.html

Jeg kan i øvrigt anbefale ham. Han er en dygtig og pålidelig fyr.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : MK

Dato : 02-07-06 21:19

> Åhh jo: http://www.jrmarine.dk/mercruiser.html
> Jeg kan i øvrigt anbefale ham. Han er en dygtig og pålidelig fyr.

Jep, de ved nok, hvad de ska' ha' for det...

Fra : BJ

Dato : 02-07-06 21:36

"MK" <no@reply.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jep, de ved nok, hvad de ska' ha' for det...

Jow, men lige ham, stoler jeg nu på.

Den sidste "glemte" at hælde olie i en hydraulikoliebeholder samt sætte zink
på drevet (over skruen).

Jeg tror faktisk ikke han har lavet al service og bestemt ikke syret drevet
af.

Han får aldrig lov igen at røre min båd.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : MK

Dato : 02-07-06 21:44

> [...]
> Jeg tror faktisk ikke han har lavet al service og bestemt ikke syret
> drevet af.
> Han får aldrig lov igen at røre min båd.

Sig mig engang - hvorfor helvede er folk sådan idag.
Det ufatteligt, at alt muligt koster det hvide ude af øjnene,
og at arbejdet ofte udføres a helvede til (snyderi).

Fra : BJ

Dato : 02-07-06 21:46

"MK" <no@reply.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Sig mig engang - hvorfor helvede er folk sådan idag.
> Det ufatteligt, at alt muligt koster det hvide ude af øjnene,
> og at arbejdet ofte udføres a helvede til (snyderi).

Godt spørgsmål ... mangel på faglig stolthed..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : MK

Dato : 02-07-06 21:52

> Godt spørgsmål ... mangel på faglig stolthed..?

Jep - kunne godt være grunden. Arbejdsmoralen er lig nul mange steder :-/

Fra : Møller

Dato : 03-07-06 11:34

> Jep - kunne godt være grunden. Arbejdsmoralen er lig nul mange steder :-/

Hvorfor faldt broen ned ved Ålborg: Mangel på faglig stolthed: læs :sjusk.
jfr. artiklen i Ingeniøren:
http://ing.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20060626/BYGGERI/106300011

(følge rapporten har entreprenøren, Colas Danmark, ikke levet op til flere
krav i byggereglementet, og man var endda vidende om svagheder i
konstruktionen, uden at der blev reageret)

Hvorfor er 34 % af al offentlig byggeri ramt af alvorlige fejl ve 1 års
eftersyn: sjusk

Hvordan ser det så ud ved privat byggeri, hvor der ikke normalt er 1 års
eftersyn ved fagfolk. Værre ?

Hvorfor kommer en bil/motor fra værksted med flere fejl end den havde da den
blev sendt derhen: sjusk og mangel på faglig stolthed.

Hvorfor er der stadig sager med at der skrives reparationer og reservedele
på regningen som ikke er udført, reservedelen har mekanikeren til tider lagt
til, sig selv

Hvorfor reparerer jeg så vidt muligt alt selv: det kan ikke gå værre end at
få en "fagmand" til det.
Og skulle det gå galt, er det kun et sted at placere ansvaret: hos Møller

Møller

Fra : MK

Dato : 03-07-06 18:49

"Møller" <My@g2n.dk> skrev i en meddelelse

<clip af en hel masse facts>
> Hvorfor reparerer jeg så vidt muligt alt selv:

Det var så noget af det, jeg fortalte et par "herrer" på byggemødet idag !

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 02-07-06 15:55

> "Fadet" er det pureste guld....;)

Ja sandheden kan være barsk til 10½kr pr L :-/
Når jeg tankede min "let tunede" Buick i Korsør og "fløj" mod kbh centrum,
så skulle jeg tanke igen på Shell på vej hjem. Den gik ca 2km/l ved 110km/t
og under 1km/l ved WOT.

Min gamle 19fod Ski Brendella vandskibåd med 5.7L 260hk Mercruiser Magnum
Ski speciel, brugte ca 35L i timen ved ski-hastighed med øvede og 45L i
timen ved uøvede.
Når vi trak 4-6 løbere på engang brugte den 20L på et kvarter.

Nu bruger jeg 2 dåse kolde til at bestikke gasten til at sejle med mig

Mvh
Leon
~~wear sunscreen~~ <-- det glemte jeg vist.. er nu rød som en kraps efter 3
timer på vandet

Fra : MK

Dato : 02-07-06 16:01

> Ja sandheden kan være barsk til 10½kr pr L :-/

Dét giver vi så ikke, hvor jég bor

> Når jeg tankede min "let tunede" Buick i Korsør og "fløj" mod kbh centrum,
> så skulle jeg tanke igen på Shell på vej hjem. Den gik ca 2km/l ved
> 110km/t og under 1km/l ved WOT.

Min '97 Camaro Z28 m/300 hk og 450 nm havde en langt bedre økonomi

> [...]
> timen ved uøvede.
> Når vi trak 4-6 løbere på engang brugte den 20L på et kvarter.

Altså alt det der har man jo overvejet -

> Nu bruger jeg 2 dåse kolde til at bestikke gasten til at sejle med mig

Sejlbåd eller hvad?
(gys...)

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 02-07-06 23:11

> Min '97 Camaro Z28 m/300 hk og 450 nm havde en langt bedre økonomi

Small block i bil er for tøsedrenge *gggg* jeg havde 533hk/710NM

> Sejlbåd eller hvad?
Ja da HobieCat...

> (gys...)
Grin bare.. men når du piver over bølgehøjden og formeget vind, så råhygger
vi med 20kn... og det er blyfrit

-Leon

Fra : BJ

Dato : 02-07-06 17:17

"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nu bruger jeg 2 dåse kolde til at bestikke gasten til at sejle med mig

LOL.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Lars Holst

Dato : 02-07-06 11:37

"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> said in

> [...]
> Men de har også en fælles svaghed, udstødningsmanifolderne er
> hovedårsagen til at de fleste motor springer i luften.

Hvad???????
Springer de fleste maskiner med ferskvandskøling i luften?
Aldrig hørt om det.
Aldrig oplevet det.
Det må vi lige have en uddybning af også gerne i statistsik forstand.
Skal jeg forvente at min Volvo Penta kan springe i luften sådan inden de
næste 4-5 år?

--
Lars Holst

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 02-07-06 13:46

> [...]
> Det må vi lige have en uddybning af også gerne i statistsik forstand.
> Skal jeg forvente at min Volvo Penta kan springe i luften sådan inden de

Lars....

Kl var 12.36 og du havde alderede fået et hedeslag !!!

Læs lige hvad der står igen...

-Leon