stoppet holdingtank hjælp
Fra : sanne

Dato : 27-06-06 16:48

så skete det der ikke måtte ske

Vores holdingtank har forstoppelse!!!! (Krise - vi er lige startet
ferie)
Vi har en 'lukket' tank hvor vi kan åbne en afløbsventil der løber
ud under vandet
Desuden er der en overløbsventil/udluftningsafløb.

Når vi pumper løber det ud igennem udluftningsventilen. med
efterfølgende rumlen fra tanken. Det bobler over og tanken pumper
overtrykket ud. bum bum siger det

Vi har en stærk mistanke om overdreven WCpapir er årsagen. (vi har en
nybegynder ombord - og børn kan selv) Men har brugt det til 'stort'
her i starten af ferien.

Hvordan får vi løsnet op???

Sanne

Fra : HO

Dato : 27-06-06 17:19

"sanne" <nitten@sa-net.dk> skrev i en meddelelse
så skete det der ikke måtte ske

Hej
Brug altid det letopløselige toilet papir der er beregnet til PortaPorti med
væske i bunden.
Det er noget dyre, men opløses hurtigt.
Jeg vil hellere betale lidt mere, og være sikker på at det ikke stopper,
eller opløses ret hurtigt.

Prøv evt. at hælde en halv dunk opløsnings væske til PP. og lad det stå en
et døgns tid.

Jeg kom lige til at tænke på en situation, hvor vi ganske kort tid efter
leveringen af en ny båd, fik meldingen om at det var en dårlig toilet
installation, der var lavet i båden.
Det hele var stoppet - hverken skrog afløb eller dæksafsug, kunne tømme
tanken.
Så toiletsektionen blev skåret i stykker og waste tanken taget ud, årsag var
en T-shirt i voksen størrelse, som var "smuttet" med ned i tanken.
MVH
Hans

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 27-06-06 18:01

Dette er et rent gæt. Bortset fra det "opløsningsstads" som HO nævner,
hvorfor ikke åbne afløbsventilen, hoppe i vandet og køre en afløbssplit fra
det lokale byggemarked baglæns op i tanken. Det er garanteret en "klump" der
har lagt sig inde i tanken ved afløbsstudsen.

Det skal bare være den af jer der er mest hårdfør, for det kan jo være der
kommer hul på den og så misfarves vandet jo lidt ... <smile>

Man må lide lidt for at rede situationen. Der er forældrenes lod ...

Bjarke

Fra : Flemming

Dato : 27-06-06 20:50

Alternativ til afløbssplit kan være en vandslange med vandtryk.
/Flemming

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 27-06-06 20:57

Det tænkte jeg også på. Det kræver bare man gør det inde i havnen og jeg ved
ikke hvor populært det er at få 50 liter &%#&#¤ ud i bassinet. Det skal nok
ikke være i slutningen af uge hvor de lover fuld sol og ingen vind....

Bjarke

Fra : Steen Andreasen

Dato : 27-06-06 19:56

Hej

På min forrige båd (en Albin Alpha) havde vi undertiden det samme probelm.

I de fleste tilfælde kunne en lang sejltur (helst med store bølger) løsne
proppen. Vandet udefra slår jo op igennem slanger og ventil.

Jeg monterede til sidst en ventil på udluftningsslangen. Når problemet
opstod lukkede jeg ventilen, og pumpede vand i tanken. Det overtryk der
opstod kunne som regel presse proppen ud af systemet.

Det bedste er dog at montere en lænsepumpe, og benytte denne til at pumpe
indholdet ud.

mvh Steen

Fra : Torben Henriksen

Dato : 28-06-06 00:03

Hej Sanne

Puha, den situation kender jeg godt, har lige været ude
for det samme her i ferien, da jeg skulle lænse skete der
intet. Jeg var ret sikker på det var stopventilen
der havde sat sig fast, vel ankommet i havn
fik jeg fat i havnefogden for at få hjælp
han konstaterede at det var min
slangeforbindelse (2 1/2 tomme armeret plastslange)
til stopventilen, der i varmen var trykket sammen.
Kan det tænkes du har et lignede problem.?

Mvh/Torben H.

Fra : Morten Mikkelsen

Dato : 28-06-06 06:05

[...]

Hej Vi har haft samme problem, i en helt ny båd.

Vores løsning var at pumpe overtryk i tanken. Vi kunne lukke for
udluftning/overløb ved at holde to fingre over og så pumpe overtryk i tanken
med toiletpumben. Proppen løsnede sig da vi slap ved udluftningsventilen.
Det må være noget over/undetryks ting.

Mvh Mikkel

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 28-06-06 09:19

Hej Sanne,

Ja puh.ha!

Du skriver ikke hvilken båd det er i, og er det f.eks. en
Maxibåd, forher blev holdingtanken lavet på en sådan måden at
dæksdækslet var lige over bundhullet. Man skulle så bare have en
lang pind ombord, der kunne stikkes ned gennem dækshullet og så
presse til proppen i bunden. Når det lykkedes at presse proppen
ud lød der ven salig lyd både fra besætningen og fra tanken.
Måden denne konstruktion var lavet på, vil være noget som bør
indgå i en kommende modifikation, for at imødegå at lillemanden
forlyster sig med at pumpe en rulle papir ud gennem toilettet.

Mvh/Harding

--
Harding E. Larsen

Fra : sanne

Dato : 28-06-06 13:22

Kære alle

Tusind tak for alle de gode svar

Problemmet er nu blevet løst Hurra

Vi har prøvet flere ting

Først et stykke haveslange forbundet til vores gummibådspumpe en
elektrisk der pumper gummibåden op på 5 min

derefter blev et gammel søgelænderwire brugt som rensefjerdre

Så blev et stykke pexrør bukket til og sat sammen med en vandslange.
Derefter spulede vi i ca to timer. undervejs rev vi i slangerne (ingen
klemte) slog på tanken og havde mareridt om hvordan vi skulle få
holdingtanken ud af dens gode gemmested.
Udløsningen kom med et par pumpeslag.

Vi er blevet rørt over jeres store hjælpsomhed - takker endnu en gang
og glæder os over et velfungerende toilet. (WCpapiret er fjernet fra
børnehøjde)

mvh
Sanne

Fra : sanne

Dato : 28-06-06 13:29

HO skrev:

> Prøv evt. at hælde en halv dunk opløsnings væske til PP. og lad det stå en
> et døgns tid.

Er det det samme som purysan fra yachticon??
Sådanne en flaske fulgte nemlig med sejlbåden da vi købte den.

Sanne