April + Anja og Bettina
Fra : Åge Halldorsson

Dato : 24-06-06 17:30

Der er et par grupper skråstreg gruppe og duo, som jeg ikke rigtigt synes at
jeg kan kategorisere.

Jeg har hørt "Anja og Betina" på slagerradioen Radio Nibenitten nu kl.
17.50. Man har før omtalt dem på "Dansktoppen-subnet"s nyehdsside på
internet. MEN derfor behøver det jo ikke være nødvendigvis være dansktop
eller slagermusik.
Med lidt god vilje synes jeg både man kan kategorisere dem under slager,
men også under pop. Det jeg hørte var meget melodiøs synge-med-fest-musik,
synes jeg godt man kan sige. Men jeg vil gerne spørge dem som kan lide
popRock om følgende:

Er "Anja og Bettina" en duo som anerkendes i pop-kredse for at være en
pop-duo ? Altså uanset om man kan lide dem eller ej. Spilles de på
popRock-radiostationer?
Her er deres hjemmeside: http://www.strawberryblonde.dk/new_page_1.htm

Noget af det samme gør sig gældende med gruppen "April". Anerkendes de som
værende en pop-gruppe. Jeg synes også de ligger og skvulper rundt i
grænselandet mellem slager og pop. I hvert fald med de numre jeg har hørt.
Kan ikke finde deres hjemmeside, men her er de:
http://www.imusic.dk/item/5700776600095/april-2004-dancing-in-the-midnight-sun-cd

Hilsen Åge

Hilsen Åge

Fra : Ukendt

Dato : 24-06-06 18:20

On Sat, 24 Jun 2006 18:30:02 +0200, "Åge Halldorsson"
<aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> wrote:

>Noget af det samme gør sig gældende med gruppen "April". Anerkendes de som
>værende en pop-gruppe. Jeg synes også de ligger og skvulper rundt i
>grænselandet mellem slager og pop. I hvert fald med de numre jeg har hørt.

April skvulper ingen steder, de ligger med næsen lige i sporet omkring
folk-musikken.
De spiller cover-versioner fra kunstnere som Donovan, Simon &
Garfunkel, Bob Dylan, Joni Mitchell, Roger McGuinn........

/Alex

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 24-06-06 19:56

> [...]

> De spiller cover-versioner fra kunstnere som Donovan, Simon &
> Garfunkel, Bob Dylan, Joni Mitchell, Roger McGuinn........

______

Det er en underlig gruppe. De spiller nogle numre som jeg synes er rigtigt
gode - samtidig spiller de nogle andre numre som flyver i en helt anden
retning og som jeg synes lyder forskrækkeligt.
Jeg synes ikke jeg kender andre grupper som formår at kunne springe
sådan genre-mæssigt.

Hilsen Åge

Fra : Allan Krautwald

Dato : 24-06-06 21:45

"Åge Halldorsson" <aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:449d8928$0$90450$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Jeg synes ikke jeg kender andre grupper som formår at kunne springe
> sådan genre-mæssigt.
>
> Hilsen Åge

Ork jo...dem er der og har der været mange...altså grupper der kan springe
genre-mæssigt, heriblandt den ypperste af alle grupper the Beatles

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 24-06-06 22:46

"Allan Krautwald" <krautwald@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Ork jo...dem er der og har der været mange...altså grupper der kan springe
> genre-mæssigt, heriblandt den ypperste af alle grupper the Beatles
_____

Nå ja. "Obladi oblada", lige til Dansktoppen og "Back to USSR", som nok ikke
ligefrem ville kunne have fået en placering der, med dansk tekst. De var da
vist godt nok en anelse forskellige.

Lad os lige fortsætte: "Sweet". De laver en slager-basker "Funny Funny", som
Klaus og tjenerne oversætter til "Herlig Herlig" så den fræser direkte ind
på dansktoppen. Og i den modsatte ende "Ballrum Blitz".

Men jeg tror nu ikke at der er andre nuværende grupper som kan den kunst at
kunne spinge lige fra dansktop-agtige slagere og over til hylende og
hvinende rock, som de to nævnte grupper kunne.

Hilsen Åge

Fra : Ukendt

Dato : 24-06-06 22:48

On Sat, 24 Jun 2006 23:46:27 +0200, "Åge Halldorsson"
> [...]

>kunne spinge lige fra dansktop-agtige slagere og over til hylende og
>hvinende rock, som de to nævnte grupper kunne.

Prøv at tjekke vores egen Tim Christensen, der spænder over hele
spektret fra sukkersøde ballader til melodiøs rock.

/Alex

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 24-06-06 23:14

> On Sat, 24 Jun 2006 23:46:27 +0200, "Åge Halldorsson"

> Prøv at tjekke vores egen Tim Christensen, der spænder over hele
> spektret fra sukkersøde ballader til melodiøs rock.
>
> /Alex
__________

Nu ved jeg ikke liiiige om springet fra sukkersød ballade til melodiøs rock,
er heeeeeelt så stort som springet fra en dansktop-slagerbasker og til
hylende og hvinende rock.

Jeg synes ikke liiiiige jeg har hørt nogle af hans sange som ligner "Kim og
hallo", eller "Bjørn og okay"-musik ejheller "Den knaldrøde gummibåd".

I Tyskland (hvis nogen før har hørt dette land omtalt) kan mange grupper
faktisk den kunst. Nogle af de typiske slagergrupper, som vælter sig i de
populære slagershow i tv, dem kan man sommetider høre tage springet direkte
over til noget som ligger tæt på P3-musik.
Derfor ser man dem nogle gange medvirke nogle musikalsk helt modsatte
show, når tysk tv en meget sjælden gang sender et pop-show over midnat

Fra : Ukendt

Dato : 25-06-06 10:15

On Sun, 25 Jun 2006 00:14:21 +0200, "Åge Halldorsson"
> [...]

>er heeeeeelt så stort som springet fra en dansktop-slagerbasker og til

Obladi oblada er heller ikke særlig dansktopagtig i den forstand at
der faktisk er mere end 3 akkorder, og et B-stykke der går i en anden
rytme end verset, for nu at holde os til dit eget eksempel.
Tim Christensens helt store forbillede er The Beatles, specielt John
Lennon, og det er mere end tydeligt i hans musik. Mange af de gamle
Dizzy-ting har flere passager med umiskendelg Beatles-sound.

Så jo, springet, eller spændet i musikken er absolut lige så stor.
Men hvorfor SKAL der være dette spænd? Er det fordi du nu har set dig
sur på sukkersøde ballader, og pinedød VIL udrydde alt der ikke er
dansktop?

/Alex

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 25-06-06 12:17

> On Sun, 25 Jun 2006 00:14:21 +0200, "Åge Halldorsson"
> <aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> wrote:

> Er det fordi du nu har set dig
> sur på sukkersøde ballader,
> /Alex
____

Nej, jeg er bare ved at falde i søvn over sån noget. søvndyssende langsomt
noget. znorkk....

Hilsen Åge

PS: Nu kan vi jo ikke lave om på hvad der er dansktop, fordi du måske har et
mere personligt relateret forhold til folk der er med i musikverdenen
indefra. Altså noget med kolleger. Og når nogle af dem falder udenfor det de
plejer at spille, har det meget at gøre med ikke at komme til risikere at
nogen vil blive fornærmet over noget, angående genre-defination. Altså noget
med ikke at skabe kontroverser. Her er man så i stedet meget opsat på
hellere at undlade omtale eller bortforklare fakta.
Har jeg ret ?

Jamen så da i hvert fald en lille smule ret?

Jeg tror vi andre musiklyttere som er helt uden relationer til andet end at
lytte, er fløjtende ligeglade med musikfolks kolligiale forhold. Vi lytter
bare og så kan vi nok alle (99 % af os) høre hvad der er hvad. Og om en
rockgruppe kommer til at lave en countryplade eller en jazz-plade, eller en
dansktopper for den sags skyld en sjælden gang, ja det får ikke os til ikke
at kunne høre hvad det er. Og ikke mindst SIGE hvad det er.
Vi skal jo ikke arbejde for jeres kolligiale gode forhold stilarter
imellem.

Vel?

Dansktop er dansktop, selvom en rockgruppe evt. laver en sådan plade.

Vi som ikke er indenfor musikverdenen tager udelukkende efter lyden og så er
musikken den genre som den er. Og det uanset om nogen i inderkredsen skulle
blive fornærmet. Det kan de bare blive hvis de har lyst.

Hilsen Åge

Hilsen Åge

Fra : Ukendt

Dato : 25-06-06 12:50

On Sun, 25 Jun 2006 13:16:43 +0200, "Åge Halldorsson"
> [...]

>med ikke at skabe kontroverser. Her er man så i stedet meget opsat på
>hellere at undlade omtale eller bortforklare fakta.

Nix.
Nu forholder det sig sådan at det faktisk er din definition på
schlagere jeg bruger, altså sådan nogle Kandis- eller Kim og
Hallo-agtige sange, som du skriver, og beskriver gang på gang.
Det er en ret snæver definition, som jeg bare giver dig ret i.
Derfor falder både Abba og Beatles totalt ved siden af den kasse,
hvilket jeg i bund og grund også er enig i.

/Alex

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 25-06-06 16:29

> [...]
> <aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> wrote:

> Nu forholder det sig sådan at det faktisk er din definition på
____

Jojo, men nu bestemmer jeg jo intet som helst hvad angår definition på
slagermusik. Den definition spænder jo meget videre end Kandis og Kandis og
Kandis. Du skulle hellere bruge den almindeligt anerkendte definition på
slagermusik.
Men det kan selvfølgelig godt være svært hvis man ikke selv på nogen
som helst måde har en indgangsvinkel til musikken. Derfor er der nok ikke
mange her som er musikvidende nok til at kunne definere denne genre. Der
skal vi nok have fat i nogle mere alvidende musikfolk. Nogle som ikke er
snævertsynede, men som kan lide og dermed forstå slaghermusik.
Det er nok lige så svært for de fleste herinde at kunne forstå og
bedømme hvad der er slagermusik, som det er for mig at kunne bedømme hvad
der er heawy metal og rock.
Det er nok det som er skyld i det.
Eksempelvis kaldete jeg det der LORD-i Finland for nazirock, men fik at vide
at det var det ikke. Her er det så den omvendte problemstilling. Om det er
nazirock eller rock eller metal har jeg ikke de største fdorudsætninger for
at kunne udtale mig om.
På samme måde som de fleste her heller ikke er almen musikvidende nok til
at kunne bedømme hvad der er slagermusik.

Men hvorom alt er, så bliver almindelig rockmusik ikke til nazirock, fordi
jeg siger at det er det.
og
almindelig slagermusik bliver ikke til pop fordi nogle her siger det.

Genrerne er det de er.

Hilsen Åge

Fra : Ukendt

Dato : 25-06-06 19:24

On Sun, 25 Jun 2006 17:29:06 +0200, "Åge Halldorsson"
<aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> wrote:

>Jojo, men nu bestemmer jeg jo intet som helst hvad angår definition på
>slagermusik.

Det var da rart at høre, så sæt dit tastatur lige der hvor din mund er
og luk af for denne tåbelige diskussion.

> Den definition spænder jo meget videre end Kandis og Kandis og
>Kandis. Du skulle hellere bruge den almindeligt anerkendte definition på
>slagermusik.

Som man finder hvor?

Her? http://da.wikipedia.org/wiki/Schlager

"En slager (ofte skrevet som på tysk: schlager ) betyder et hit, der
er karakteriseret ved en sød, overdrevet sentimental ballade med
simpel og melodi der er let at huske og samtidig lys og behagelig
popsang"

Jo jo, det ligner godt nok en kasse som Beatles ville græde over at
være i :)

>Men det kan selvfølgelig godt være svært hvis man ikke selv på nogen
>som helst måde har en indgangsvinkel til musikken.

Siger en så smalsporet person rent musikalsk til en musiker? Huhej
hvor det går :)

>bedømme hvad der er slagermusik, som det er for mig at kunne bedømme hvad
>der er heawy metal og rock.

Jeg definerer ikke hvad der er hvad Åge, jeg bruger din tidligere
definition, sammen med den almindeligt anerkendte definition på
wikipedia. Det må da være det tætteste vi kommer på et seriøst bud på
hvad der er hvad, ikke?

>almindelig slagermusik bliver ikke til pop fordi nogle her siger det.

Eller rettere, popmusik fra 60'erne bliver ikke til sentimantale
schlagere, fordu du synes de skal være det.
Bare se den almindeligt anerkendte definition på schlagermusik.

/Alex

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 25-06-06 20:24

> On Sun, 25 Jun 2006 17:29:06 +0200, "Åge Halldorsson"
> <aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> wrote:

> Eller rettere, popmusik fra 60'erne bliver ikke til sentimantale
> schlagere, fordu du synes de skal være det.

SV: Nej selvfølgelig ikke. Den almindeligt anerkendte detegnelse er bare
60-er-slagere.
Du kan spørge enhver musikkyndig person. Altså "seriøs" musikkyndig person.
En person hvis fordomme ikke definerer genren.
Men du skal jo nok have fat i en ældre person som har været
musikudviklingen igennnem i de sidste generationer og ikke en ung
indskrænket radionørd, som ikke har oplevet musikudviklingen andet end
ganske få år. Det giver jo ikke rigtigt nogen forudsætninger for at kunne
udtale sig.
Så den er go nok Alex. Meget af det musik fra 60-erne hedder
60-er-slagere.
Og det er ikke fordi JEG siger det, at det er det.

Hilsen Åge

Fra : Ukendt

Dato : 25-06-06 22:54

On Sun, 25 Jun 2006 21:23:54 +0200, "Åge Halldorsson"
<aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> wrote:

>SV: Nej selvfølgelig ikke. Den almindeligt anerkendte detegnelse er bare
>60-er-slagere.

Den almindeligt anerkendte definition af schlagere er:

[...]

og findes her: http://da.wikipedia.org/wiki/Schlager

Så tag nu i sandhedens navn at lukke, ikke Åge? Du maler dig selv
længere og længere op i et hjørne som jeg ikke lader dig slippe ud af.

>Du kan spørge enhver musikkyndig person. Altså "seriøs" musikkyndig person.
>En person hvis fordomme ikke definerer genren.

Det kan så i sagens natur ikke blive dig, da du i aller højeste grad
har fordomme.

> [...]
>indskrænket radionørd, som ikke har oplevet musikudviklingen andet end
>ganske få år. Det giver jo ikke rigtigt nogen forudsætninger for at kunne

Tja, så spørger jeg mig selv. Jeg fik min første musiklektion i 1966

> Så den er go nok Alex. Meget af det musik fra 60-erne hedder
>60-er-slagere.
>Og det er ikke fordi JEG siger det, at det er det.

Jeg har et andet ord fra wikipedia der ganske godt beskriver det du
har gang i her: http://da.wikipedia.org/wiki/Dogme

Fat det nu. Der er ALDRIG lavet en schlager i England, hvor denne
genre ALDRIG har været populær. Så glem dine dogmatiske forestillinger
om at kalde Beatles for schlagermusikere. De har aldrig passet, og
kommer aldrig til at passe med den almindeligt anerkendte definition
af schlagere, som du kan finde her:
http://da.wikipedia.org/wiki/Schlager

Game, set and match mr. Dogma.

/Alex

Fra : Allan Krautwald

Dato : 26-06-06 00:08

> Game, set and match mr. Dogma.
>
> /Alex

Det er godt Alex...hold ham til ilden, mens jeg tager på ferie

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 26-06-06 13:59

> Det er godt Alex...hold ham til ilden, mens jeg tager på ferie
_____

Skal du lave dansktop til P4 i ferien ?

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 26-06-06 13:58

> Det kan så i sagens natur ikke blive dig, da du i aller højeste grad
> har fordomme.

SV: Det var ikke mig du skulle spørge.

> Fat det nu. Der er ALDRIG lavet en schlager i England, hvor denne
> genre ALDRIG har været populær.

SV: Der er lavet masser i England. Nok mest tidligere.

> om at kalde Beatles for schlagermusikere

SV: Det er de nok heller ikke. De har bare kommet til at lave nogle sange
som tilhører slagergenren.

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-06 16:27

On Mon, 26 Jun 2006 14:58:17 +0200, "Åge Halldorsson"
<aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> wrote:

>SV: Der er lavet masser i England. Nok mest tidligere.

Hvorfor nægter du at forholde dig til den almindeligt accepterede
[...]

Som findes her: http://da.wikipedia.org/wiki/Schlager

Er det fordi du ikke kan læse? Er du faktaresistent? Eller er du slet
og ret ubehøvlet?
Jeg hælder til det sidste.

Ét er sikkert, og det er du er helt og aldeles i modstrid med al sund
fornuft, og for dum at spilde mere tid på.

/Alex

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 26-06-06 20:29

> [...]

> Ét er sikkert, og det er du er helt og aldeles i modstrid med al sund
> fornuft, og for dum at spilde mere tid på.

_________

GAB..... Jeg mener bare at din musikkulturelle viden virker meget ringe. Som
om den er hentet fra P3.
Din viden om slagermusik er f.eks. nærmest ikke eksisterende. Man bør jo nok
have kenskab til genren for at kunne udtale sig om den. Derfor er det jo
svært at bruge det til noget som helst, det du skriver.

Hilsen åge

Fra : Propellen

Dato : 26-06-06 20:34

Åge Halldorsson skrev:

> [...]
> Din viden om slagermusik er f.eks. nærmest ikke eksisterende. Man bør jo nok
> have kenskab til genren for at kunne udtale sig om den.

Du udtaler dig jo osse om "P3-musik", "nazirock" etc. Sååå... Man bør jo
nok have kendskab til genre før...

--
/Propellen

"Don´t pull low... Unless you are!"

"The sky is not the limit. The ground is"

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-06 21:18

On Mon, 26 Jun 2006 21:28:48 +0200, "Åge Halldorsson"
<aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> wrote:

>Din viden om slagermusik er f.eks. nærmest ikke eksisterende. Man bør jo nok
>have kenskab til genren for at kunne udtale sig om den.

Næ.
Jeg bruger den almindeligt anerkendte definition på schlagermusik, og
det behøver man ikke viden for. Jeg baserer mig på hvad folk der ved
noget om det skriver.
Du bilder dig ind at du har en viden, og udtaler dig så det med al
ønskelig tydelighed viser sig, at du ikke aner en hylende fis, hverken
om schlagergenren eller andet musik. Du er ynkelig.

>Derfor er det jo
>svært at bruge det til noget som helst, det du skriver.

Det skal du jo skrive når du er klædt af til skindet og sat til vægs.
Det er jo ikke så rart at indrømme at man er halvnøgen på sin egen
hjemmebane.

/Alex

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 25-06-06 02:43

Åge Halldorsson wrote:
> Men jeg tror nu ikke at der er andre nuværende grupper som kan den
> kunst at kunne spinge lige fra dansktop-agtige slagere og over til
> hylende og hvinende rock, som de to nævnte grupper kunne.

Hej Åge
Hvornår har du hørt feks Kandis live? Kandis spiller jo faktisk en hel del
covernumre fra rock'n'roll scenen. Eller Richard Ragnvald? Han synger jo
faktisk ret seje versioner af gamle Elvisnumre.
Måske ikke ligefrem med hvinende forvrænget guitar, men i en lidt mere
modificeret form.
De fleste dansktopstjerner hopper rundt i genrene når de optræder, selvom
deres albumudgivelser er ret rendyrkede.

/ Flying Hotdogs

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 25-06-06 09:07

"Flying Hotdogs" <info@[NOSPAM]flyinghotdogs.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Åge
> Hvornår har du hørt feks Kandis live?

SV: 3 dage sidste sommer i Vildsund

> Kandis spiller jo faktisk en hel del covernumre fra rock'n'roll scenen.

SV: Jo, men det er jo ikke så mærkeligt. Meget dansktop er jo reelt
rock`n`roll. "Bamsefar", "Hun har en softice-maskine" og al det der. Så det
er ikke ligefrem noget spring. Højst et skridt.

> Eller Richard Ragnvald? Han synger jo faktisk ret seje versioner af gamle
Elvisnumre. Måske ikke ligefrem med hvinende forvrænget guitar, men i en
lidt mere modificeret form.

SV: Jo, men oversatte Elvis-numre og dansktop flyder jo totalt sammen, så
jeg ved ikke hvor skridtet er i den forbindelse. Svenske dansebands, som
Lasse Stefanz, Vikingarna, Steen og Stanley og alle dem dem, vælter sig
rundt i gamle Elvis-numre, som de oversætter til svensk og smasker ned på
deres cd-er. Det gælder også Bjørn og Okay og Kandis. Så det er altså
dansktopmusikkens grundelement for mange af dens sange.
Derfor er det jo ikke så mærkeligt at de spiller det.

> De fleste dansktopstjerner hopper rundt i genrene når de optræder, selvom
deres albumudgivelser er ret rendyrkede. /

SV: Ja, og det var så også mere cd-udgivelserne jeg mente. Jeg ved godt de
blander det meget til deres optrædender. Men det har nu altid den kendte
danstopsound alligevel, synes jeg.

Hilsen Åge

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 26-06-06 23:15

Åge Halldorsson wrote:

> SV: Ja, og det var så også mere cd-udgivelserne jeg mente. Jeg ved
> godt de blander det meget til deres optrædender. Men det har nu altid
> den kendte danstopsound alligevel, synes jeg.

Dansktopsounden kommer som regel kun med, når teksten samtidig oversættes
til dansk, F.esk de gamle Bamses Venner udgaver o.s.v.Der bliver pillet
nogle trommer og hi-hatte af, og så kommer der godt med blæsere på - så
kører det Shubidua var mere tro mod rock'n'rollsounden i deres udgaver.

Richard Ragnvald f.esk synger Elvis på engelsk med en god croonende
rock'n'roll sound. Kandis synger/spiller f.eks Credence Clearwater Revival
numre på engelsk, med en god rock'n'roll sound - og det er da fedt at de
også mestrer den rene vare.
Der ER altså en god bid vej fra 60ernes rock'n'roll, pop og pigtråd, til
samme tids dansktop(slager) musik.

/ Flying Hotdogs

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 28-06-06 18:02

> [...]

> Dansktopsounden kommer som regel kun med, når teksten samtidig oversættes
> til dansk, F.esk de gamle Bamses Venner udgaver o.s.v.

Ork nej. Der er dansktopsaund på massevis af hits fra udlandet. Masse-
massevis.
Et par eksempler er
"Missisippi" med Pussycat
"One vay vind" med The Cats
"Paloma Blanca" med George Baker Selection
"Ding a dong" med Teach Inn
og en masse af musikken med "Luv", "Gumbay Dance Band", "Bonnie St. Claire"
o.s.v. o.s.v.

Det er helt normalt at udlandet også kører med denne sound.

Men altså jeg mente det alvorligt, at jeg tror at i musik-involverede
personer ikke opfatter musik på samme måde som os almindelige lyttere. Vi
bruger jo udelukkende musikken som nydelsesmiddel og kan straks adskille
genrer.
Som en tidligere fortalte så spiller mange musikgrupper ikke bare den
musik de er kendt for på plade, og som måske er ret ens. Nej, een spurgte om
jeg havde hørt "Kandis" live, for da spiller de nemlig også andre genrer end
dansktop. Og det er rigtigt. Jeg har hørt dem spille live, og der er både
dansktop, slager, country og rock`n`roll og hvad ved jeg.
Og der er det så jeg tror at kæden hopper af vedrørende
genre-definition, for disse folk so,m har med musikken at gøre indefra. Når
disse grupper dag efter dag, aften efter aften, år ud og år ind spiller alle
mulige forskellige genrer, så er det jeg tror at det flyder sammen når disse
folk skal definere genrer. Det kan de simpelthen ikke finde ud af at
adskille.
Er det helt forkert?

Hilsen Åge

Fra : Ukendt

Dato : 24-06-06 22:44

On Sat, 24 Jun 2006 22:44:54 +0200, "Allan Krautwald"
<krautwald@yahoo.dk> wrote:

>Ork jo...dem er der og har der været mange...altså grupper der kan springe
>genre-mæssigt, heriblandt den ypperste af alle grupper the Beatles

Ja, der er himmelvid forskel på "When I'm Sixty Four" og "The Innner
Light" - Som Grethe Sønck og Led Zeppelin

/Alex

Fra : Allan Krautwald

Dato : 25-06-06 08:05

> Ja, der er himmelvid forskel på "When I'm Sixty Four" og "The Innner
> Light" - Som Grethe Sønck og Led Zeppelin
>
> /Alex

Ja eller på Yesterday og Eleanor Rigby på den ene side og Helter Skelter og
I want you (she's so heavy) på den anden

Fra : Ukendt

Dato : 25-06-06 10:21

On Sun, 25 Jun 2006 09:04:56 +0200, "Allan Krautwald"
<krautwald@yahoo.dk> wrote:

>Ja eller på Yesterday og Eleanor Rigby på den ene side og Helter Skelter og
>I want you (she's so heavy) på den anden

Jeg gennemgik for sjov Beatles' singler, og der er faktisk mange af
dem der har helt forskellige stilarter på A- og B-siden:

Twist And Shout/There's A Place
Help!/I'm Down
Yesterday/Act Naturally
Roll Over Beethoven/Misery
Penny Lane/Strawberry Fields Forever
Hello Goodbye/I Am The Walrus
Hey Jude/Revolution !!!
Lady Madonna/The Inner Light
Something/Come Together
Let It Be/You Know My Name (Look Up The Number)

Specielt Hey Jude/Revolution ligger da lysår fra hinanden.

/Alex

Fra : Allan Krautwald

Dato : 25-06-06 10:38

> [...]
> Something/Come Together
> Let It Be/You Know My Name (Look Up The Number)
>
> Specielt Hey Jude/Revolution ligger da lysår fra hinanden.

Ja både singler og albums repræsenterer en bred vifte af stilarter...det er
vel også derfor, at Beatles stadig holder og det er meget svært at blive
træt af deres musik

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 25-06-06 12:04

SV: Haha

> både singler og albums repræsenterer en bred vifte af stilarter...det er
> vel også derfor, at Beatles stadig holder og det er meget svært at blive
> træt af deres musik

SV: Jeg kan sjovt nok (haha) lide både deres slagermusik og deres vilde
rock.

På den ene side "Obladi oblada" / "Yellow submarine"
På den anden side "Revolution" / "Hey Jude"

Men Allan, du finder bare en anden genrebetegnelse til de to første
slagerplader. Så er vi jo alle tilfredse. Vi kan jo kalde det punk-metal.
hehe og så kan du kalde de to sidste for harmonika-musik. Altså selv om der
ikke er harmonikaer med.

Hilsen Åge

Fra : Allan Krautwald

Dato : 25-06-06 12:17

"Åge Halldorsson" <aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:449e6c28$0$20296$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
> slagerplader. Så er vi jo alle tilfredse. Vi kan jo kalde det punk-metal.
> hehe og så kan du kalde de to sidste for harmonika-musik. Altså selv om

Det var altså Alex der skrev det, du svarer på...så det må han forholde sig
til
Men det undrer mig meget, hvis du kan lide f.eks. Helter Skelter og I want
you (she's so heavy)
Og Beatles lavede altså ikke slagermusik....noget var pop, noget var rock,
noget var temmelig syret osv.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 25-06-06 12:36

"Allan Krautwald" <krautwald@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Og Beatles lavede altså ikke slagermusik....
_____

Nej, jeg tror heller ikke de lavede ret mange andre slagerplader end de to

Hilsen Åge

Fra : Allan Krautwald

Dato : 25-06-06 12:31

"Åge Halldorsson" <aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:449e73a4$0$20285$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> "Allan Krautwald" <krautwald@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> _____
>
> Nej, jeg tror heller ikke de lavede ret mange andre slagerplader end de to
>
> Hilsen Åge
Citatfusk igen!!!

Fra : Ukendt

Dato : 25-06-06 12:54

On Sun, 25 Jun 2006 13:36:00 +0200, "Åge Halldorsson"
<aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> wrote:

>Nej, jeg tror heller ikke de lavede ret mange andre slagerplader end de to

Ifølge dine egne definitioner er disse sange ikke schlagere.
Så ville de være Kandis-agtige, med en blød og cremet lyd, og med en
sentimental tekst. Det er de ikke, vel?
Det er popsange Åge, og Yellow Submarine nærmede sig kun
schalger-genren på grund af den totalt ubehjælpsomme oversættelse til
"En ubåd der er gul".

/Alex

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 25-06-06 16:18

> On Sun, 25 Jun 2006 13:36:00 +0200, "Åge Halldorsson"
> <aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> wrote:

> Det er popsange Åge,

SV: Det er slagersange, Alex. Du kan spørge enhver seriøs musiksagkyndig

> og Yellow Submarine nærmede sig kun schalger-genren på grund af den totalt
ubehjælpsomme oversættelse til
> "En ubåd der er gul".

SV: Her ser vi så et tegn på den meget useeriøs og usagkyndig indgangsvinkel
til genre-definition. Her lægges op til at en sang er en slagersang og
indenfor slagergenren hvis den er tilpas dårlig. Det er altså et eklatant
eksempel på en fuldstændig hjælpeløshed og useriøsitet hvad angår evne til
at kunne adskille genrer fra hinanden.
De sange som man selv synes er gode, kan åbenbart umuligt være
slagermusik. Den indgangsvinkel til musik horribel.
Det er altså også et temmelig rystende eksempel på manglende
musikforståelse. Og så blandt radiofolk. Det er emdmu mere chokerende.
Man kan lideBeatles. Når de så laver en slagersang, så kan man ikke
lide den, fordi man kan kun lide Beatles men ikke slagersang. Så
undertrykker man at det overhovedet er slagermusik de har lavet og kalder
det noget som man godt selv kan lide, altså pop.
Det er altså en noget akavet holdning til musikgenre-definition.
Hvorfor ikke bare erkende at der er enkelte slagersamge som man kan lide og
så er den ikke længere.
Det er og bliver jo ikke til en pop-sang hvis det ikke er, eller fordi
man synes at man hellere må kalde den det, fordi det er det man bedst kan
lide at kalde den.
Jeg mener, hvis jeg spiser cornflakes til morgenmad, og jeg mangler
vaskepulver til vaskemaskinen, fordi DagliBrugsen har lukket, så kan jeg jo
ikke bare sige at det her cornflakes er vaskepulver og så putte det i
vaskemaskinen og vaske tøj i det.
Jeg kan heller ikke sige at vaskepulveret er cornflakes. Det bliver det
ikke til cotnflakes af.

Prøv forresten at tale med nogle af de grupper som i på en måde tror at i
forsvarer ¨med næb og kløer ved at sige at deres slagersange (som de
eventuelt har lavet) ikke er slagersange pop-sange, fordi man altså bare
ikke kan lide slager. Den holder jo ikke en meter.
Disse grupper har ikke den akavede holdning til genrer. De ved hvad de
gør og hvad det er de laver. Og de er ikke flove ved det. Så lavede de det
jo ikke, vel?.
På slaget 12 laver f.eks. 60-er-slagermusik. Og er en typisk
slager-gruppe. Det er og bliver jo bare en kendsgerning, ikke fordi jeg
siger det, men fordi det er det bare. Det er jeg fuldt overbevist om at de
også selv vil sige. Altså ikke fordi de selv mener det, men fordi det bare
er en ganske almindelig kendsgerning. De vil absolut ikke være det fjerneste
flove ved det.
Så altså, den eneste man forsvarer ved at negligere kendsgerninger er
sig selv. Man forsvarer ikke grupperne. De vil sansynligvis opfatte det på
den stik modsatte måde.

Hilsen Åge

..

Hilsen Åge

Fra : Ukendt

Dato : 25-06-06 19:15

On Sun, 25 Jun 2006 17:18:24 +0200, "Åge Halldorsson"
<aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> wrote:

>SV: Det er slagersange, Alex. Du kan spørge enhver seriøs musiksagkyndig

I og med det er din definition jeg bruger, så må du altså ikke være
musiksagkyndig.

> De sange som man selv synes er gode, kan åbenbart umuligt være
>slagermusik. Den indgangsvinkel til musik horribel.

Lige så ringe som at kalde al den musik man kan lige for
schlagermusik. Hele denne idiotiske diskussion er jo startet i din
horrible vane med at kategorisere alt som schlagere.
Når du så selv i et andet indlæg definerer schlagergenren som havende
en sentimental tekst, og være fløjlsgrød for øregangene, ja så giver
det ingen mening længere.

Jeg er aldeles ligeglad meg genrer generelt set, men jeg er ikke
ligeglad med at du gentagne gange trækker bl.a. Beatles ned i
schlagerkassen, hvor de aldrig har hørt hjemme.
Schlagermusikken stammer fra Tyskland, og har en umiskendelig Tysk
klang. Denne genre har aldrig eksisteret i England, hvor The Beatles
kom fra sidst jeg så efter.

Så hop du ud af dine kasser Åge, og lad være med at kalde al den musik
som du kan lide for schlagermusik, så skal jeg nok lade være med at
gøre det omvendte.

/Alex

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 25-06-06 20:16

> [...]

> Når du så selv i et andet indlæg definerer schlagergenren som havende
> en sentimental tekst, og være fløjlsgrød for øregangene, ja så giver

SV: Det er jo fordi du kun læser det du vil. Jeg husker godt da jeg skrev
det der, MEN du har vist "glemt" at læse det jeg skrev videre. Jeg skrev at
en slagersang normalt er kendetegnet ved en sentimental eller SJOV tekst.
Husker du det nu? - eller en SJOV tekst. ´Jeg skrev vist endda videre at man
en sjælden gang også kan støde på en samfundskritisk tekst. Og jeg gav
eksemplet "Der er noget galt i Danmark" og "Kære gamle" tog.
I den forbindelse husker jeg ogs¨¨ at der straks var noget der skrev at
disse to dansktopslagere slet ikke var dansktop. Det var underforstået
sansynligvis fordi de selv kunne lide sangene. Så var det ikke slager. Den
måde kan man jo ikke definere genrer på. Det er jo useriøst.

> Jeg er aldeles ligeglad meg genrer generelt set, men jeg er ikke
> ligeglad med at du gentagne gange trækker bl.a. Beatles ned i
> schlagerkassen, hvor de aldrig har hørt hjemme.

SV: Jeg trækker dem ikke "ned" i slagerkassen. jeg trækker dem "hen" i
slagerkassen. Ja, det vil sige det gør jeg jo ikke som helhed. Kun et par af
deres sange.

> Schlagermusikken stammer fra Tyskland, og har en umiskendelig Tysk
> klang. Denne genre har aldrig eksisteret i England, hvor The Beatles
> kom fra sidst jeg så efter.

SV: Sån er det forskelligt fra lande til lande.I USA har de heller ikke
s¨meget slagermusik. Deres form for slagermusik spilles noget anderledes. De
har "country-musik, som deres populær-musik.

Slagermusik i Sverige, Norge og Danmark er også en smule anderledes end i
Tyskland. Disse landes "slagermusik" er jo faktisk dansebandsmusik. "Kandis"
og "Bjørn og okay" f.eks.

> Så hop du ud af dine kasser Åge, og lad være med at kalde al den musik
> som du kan lide for schlagermusik

SV: Jeg lover at jeg kun vil kalde slagermusik for slagermusik. Men jeg kan
ikke garantere at jeg ikke vil komme til at kalde noget af det musik som du
kan lide for slagermusik. Altså hvis det ER slagermusik. Jeg plejer jo kun
at kalde det, det som det er.

> så skal jeg nok lade være med at gøre det omvendte.

SV: Tak.

Fra : Ukendt

Dato : 25-06-06 22:59

On Sun, 25 Jun 2006 21:16:23 +0200, "Åge Halldorsson"

Så læs dog http://da.wikipedia.org/wiki/Schlager

>SV: Jeg trækker dem ikke "ned" i slagerkassen. jeg trækker dem "hen" i
>slagerkassen. Ja, det vil sige det gør jeg jo ikke som helhed. Kun et par af
>deres sange.

Hvor de ALDRIG har hørt hjemme, ifølge den almindeligt anerkendte
definition på http://da.wikipedia.org/wiki/Schlager

>SV: Sån er det forskelligt fra lande til lande.I USA har de heller ikke
>s¨meget slagermusik. Deres form for slagermusik spilles noget anderledes. De
>har "country-musik, som deres populær-musik.

Som ikke har en skid med schlagermusik at gøre.

>SV: Jeg lover at jeg kun vil kalde slagermusik for slagermusik.

Tak, det var en forbedring i forhold til tidligere.

>Men jeg kan
>ikke garantere at jeg ikke vil komme til at kalde noget af det musik som du
>kan lide for slagermusik.

Så holder du ikke hvad du lover, for intet af det jeg kan lide falder
ind under den almindeligt anerkendre definition på schlagermusik:
http://da.wikipedia.org/wiki/Schlager

>Altså hvis det ER slagermusik. Jeg plejer jo kun
>at kalde det, det som det er.

Øhhh nej, det gør du så ikke :(

/Alex

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 26-06-06 23:05

Alex Linaa wrote:

> Øhhh nej, det gør du så ikke :(

*LOL* opgiv det , Alex
Åge kan ikke og vil ikke lære forskellen på popmusik og slagere.
Når det er populær musik som Åge kan lide, så er det slagere.
Ikke smålig skelen til tysk oprindelse, eller detaljer som instrumentering,
akkordforløb eller samlet lyd - nej nej, er det godt så er det
slager.....slut basta - sådan er det bare.

Flying Hotdogs

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-06 23:30

On Tue, 27 Jun 2006 00:04:40 +0200, "Flying Hotdogs"
<info@[NOSPAM]flyinghotdogs.dk> wrote:

> [...]
>akkordforløb eller samlet lyd - nej nej, er det godt så er det
>slager.....slut basta - sådan er det bare.

Jeg tror du har ret :)
Jeg må hellere går over og høre noget House med Daimi, og lidt death
metal med Keld og Hilda :D

/Alex

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 27-06-06 14:03

"Flying Hotdogs" <info@[NOSPAM]flyinghotdogs.dk> skrev i en meddelelse

.....slut basta - sådan er det bare.

> Flying Hotdogs

____

..... og det kan man bare ikke lave om på. Sådan!. - Nej, jeg går som bare
efter lydbilledet. det fortælller på få sekunder hvilken genre et
musikstykke tilhører.
I musikere er måske lidt handicappede hvad angår at bedømme sådan noget.
I lever af musikken, i har et helt andet forhoild til den. det smelter
sammen i lyde. Det giver nok ikke den bedste grobund for at kunne bedømme
genrer. det kræver nok mere at man ikke har noget producent-forhold til
musikken. Vi som bruger musikken som nydelsesmiddel er om jeg så mpå sige
ikke "inhabile", eller hvad skal man kalde det.
Mon ikke det er sådan?

Hilsen Åge

Fra : Ukendt

Dato : 27-06-06 18:04

On Tue, 27 Jun 2006 15:03:27 +0200, "Åge Halldorsson"
> [...]

>.... og det kan man bare ikke lave om på. Sådan!. - Nej, jeg går som bare
>efter lydbilledet. det fortælller på få sekunder hvilken genre et

Har du aldrig overvejet at dine ører ikke er i stand til at høre så
nuanceret et sprog som msuikken? Der er ret meget der tyder på at det
er tilfældet, og du derfor får nogle andre "historier" fortalt end
alle vi andre.

> [...]
>I lever af musikken, i har et helt andet forhoild til den. det smelter
>sammen i lyde. Det giver nok ikke den bedste grobund for at kunne bedømme

Oh, det er sådan dert hænger sammen.
Så Johnny Hansen tror faktisk at han spiller samba, og Kim & Hallo er
overbeviste om at de står og spiller heavy metal?
Det må jo være konsekvensen af at være så tæt på musikken, ifølge dine
sære ulogiske ræsonnementer.

>det kræver nok mere at man ikke har noget producent-forhold til
>musikken.

Så Johnny-boy, go home

>Vi som bruger musikken som nydelsesmiddel er om jeg så mpå sige
>ikke "inhabile", eller hvad skal man kalde det.
> Mon ikke det er sådan?

Nej, det er nok ikke sådan det er. Imbicile nærmere

/Alex

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 28-06-06 18:05

> [...]

> De spiller cover-versioner fra kunstnere som Donovan, Simon &
> Garfunkel, Bob Dylan, Joni Mitchell, Roger McGuinn........

_____

Men vi kan åbenbart konstatere at "Anja og Betina" ikke på nogen måde er
kendte indenfor pop-verdenen. Ikke med i nogen rotation på
popRock-stationer.

Hilsen Åge