Defenders og Rudolph
Fra : RK

Dato : 24-06-06 17:21

Det ryster mig at læse at Rudolph skulle være død!
Hvor har man erfaret det? Hvis det er tilfældet undrer det mig at det ikke
har været kommenteret i pressen. Rudolph og Defenders var, i den grad,
fællesnævneren for dansk pigtråd. Præcis som, Hitmakers, Les Rivals og mange
andre af tidens koryfæer. Jeg har oplevet Rudolph som en fremragende
bassist, men blev endnu mere overrasket da jeg (jeg husker ikke årstalet)
oplevede Rudolph som en fremragende lead guitarist i et defenders uden
Flemming Sørensen og Jens Dahl. Det var i Fælledparken, og det jeg husker
tydeligst var at Rudolph knækkede en string midt i "Love is blue" Han fik
strenget op og stemt på en særdeles professionel facon og alt kørte videre.
Defenders var min ungdoms guitarhelte, jeg har imiteret dem mange gange på
min røde Høfner guitar.

Fra : Allan Krautwald

Dato : 24-06-06 18:56

"RK" <RK@dk> skrev i en meddelelse
> [...]
videre.
> Defenders var min ungdoms guitarhelte, jeg har imiteret dem mange gange på

Den er desværre god nok...Rudolph døde kl. 7 tirsdag morgen.
Jeg undrer mig også en del, hvis det ikke har været omtalt i pressen nogen
steder.
Men det er bestemt ikke nogen hemmelighed. Fredag eftermiddag havde Hans
Otto Bisgaard i sit ugentlige program "Fredag på farten" et minde indslag om
Rudolph og interviewede Krabbenhøft, Belli og Lasse Helner om deres forhold
til denne festlige skikkelse i dansk musik.
Du kan gå ind på DRs netradio under P4 og klikke på den aktuelle udgave af
Hans Ottos program...
Indslaget er inden for den første halve time eller deromkring.

Allan

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 24-06-06 19:49

"Allan Krautwald" <krautwald@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Men det er bestemt ikke nogen hemmelighed.

> Allan
____

Hmmm.... Det undrer mig i så fald bare at ingen som helst musiksider har
noteret sig dette.

Sådan noget ville ellers helt klar være blevet bemærket af
musikinformationssiden for dansk populærmusik "Dansktoppen.subnet".

Med hits som "Jeg har aldrig fået noget" er de helt klart med under grupper
som denne side tager under behandling, både cd-mæssigt og angående
gruppe-aktualiteter. - INTET at læse om det på deres side. Hmmmmm.... -
Hvorfor?

Hilsen Åge

Fra : Allan Krautwald

Dato : 24-06-06 21:43

"Åge Halldorsson" <aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:449d879c$0$90459$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

- INTET at læse om det på deres side. Hmmmmm.... -
> Hvorfor?
>
> Hilsen Åge

Nu er det vist kun Jeg har aldrig fået noget og et par stykker til, der
nærmer sig den katagori, som du kalder dansktop.
Men hvorfor de ikke skriver noget...ja det skal du da spørge dem om...de er
måske ikke helt så godt orienteret

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 24-06-06 23:02

> Nu er det vist kun Jeg har aldrig fået noget og et par stykker til, der
> nærmer sig den katagori, som du kalder dansktop.
____

Øhhh, de har da kørt en hulans masse i den genre som jeg kalder, og som
hedder, dankstop. Det blev en rigtig god dansktopgruppe.

DISKOGRAFI OVER DEFENDERS DANSKTOPPLADER
Jeg har aldrig fået noget
Ti små snavsede fingre
Solskin ombord
Der er lys i lygten lille mor
Vi har det åhh åhh
En lille nisse rejste

Herefter gik Rudolf sammen med Cæsar og lavede
Når jeg står ved en bar og min lomme er tom
Sku` man nappe sig en lille en

Men ok. Jeg synes bare at det er helt ufatteligt svært at få disse plader
til at lyde som andet end dansktop. Når nu lyden er som dansktop, så er det
altså svært at få det til at lyde som andet, evt. jazz eller punk.
Jeg falder hele tiden tilbage til at det er dansktop. Fordi lyden er som
dansktop og som jeg altid har kendt lyden. . Jeg KAN f.eks. altså ikke få
lydene til at lyde som typisk pop, hvor meget jeg end prøver. .

Også Kandis får jeg til at lyde som dansktop og ikke heawy metal.

Hilsen Åge

Fra : Allan Krautwald

Dato : 25-06-06 08:02

"Åge Halldorsson" <aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:449db4f6$0$150$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> hedder, dankstop. Det blev en rigtig god dansktopgruppe.
>
> DISKOGRAFI OVER DEFENDERS DANSKTOPPLADER

Ja det er så 3 singler i en kort periode i 1966/67, hvor den danske bølge
"hærgede" blandt pigtrådsgrupperne. Skægt nok er det kun "Jeg har aldrig
fået noget", der har fundet plads blandt de 56 numre, som var på den
dobbelt-CD med Defenders indspilninger, der udkom i 2002.
Men uanset hvordan du vender og drejer det, så var Defenders IKKE nogen
Dansktopgruppe, ligesom Hitmakers, Matadorerne og mange andre heller ikke
var, blot fordi de blev overtalt til at spille dansk i kølvandet på Keld &
the Donkeys "Ved landsbyens gadekær"

Allan

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 25-06-06 09:12

> [...]

> var, blot fordi de blev overtalt til at spille dansk i kølvandet på Keld &

____

Jeg tror at det er fordi dig og mange her er for indforståede hvad angår
jeres musikopfattelse. derfor er det er stort problem at ville enerkende at
hvis man har musikalske kolleger eller bekendte som har "trådt ved siden af"
musikalsk, ja så er man lidt flov over det.
Men al det der indforståede noget, det kan vi ude i den almindelige
musiklyttende verden jo ikke bruge til noget.
Hvis vi hører en sang, så kan, tror jeg, vi alle høre hvilken genre det er.
Og det kalder vi den så. Vi har jo ikke de relationer til folk i musiklivet.
Det er nogle fine dansktopgrupper du nævner, men der er jo også Royal
Strings og Chlifters.
Hilsen Åge

Fra : Allan Krautwald

Dato : 25-06-06 09:39

"Åge Halldorsson" <aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:449e43c9$0$12682$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Det er nogle fine dansktopgrupper du nævner,

Rent citatfusk igen Åge....Defenders indspillede 6 numre som man med en vis
ret kan henhøre under den genre du nævner.
Hitmakers gik nødtvungent med på den danske bølge, men først da de fik
mulighed for at lave paradierne Træd an ved Makronerne og Lille Viggo
Vekselstrøm...hvoraf førstnævnte blev et stort hit. Og Matadorerne lavede
"Sådan var det ikke i 90'erne...en parodi på en gammel revyvise.
Som jeg og mange andre har skrevet gennem årene til dig, så ville det klæde
dig og vore diskussioner bedre, hvis du holdt dig til fakta og ikke
betjenede dig af citatfusk.
Og så snart vi så imødekommer dig på et eller andet lille punkt, så holder
du dig enten væk og svarer ikke - det kan jo ikke bruges - ellers kører du
snakken i en helt anden retning.

Allan

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 25-06-06 12:31

> [...]
> du dig enten væk og svarer ikke - det kan jo ikke bruges - ellers kører du

____

Jamen altså Allan, det der kan man jo ikke bruge til noget. Det kommer jo
ikke an på om musik- og radiofolk som ser musikverdenen indefra,
imødekommer eller ikke imødekommer os der lytter udefra. Os der ikke lever
af musik / radio.

Os der lytter til musik udefra er helt ligeglad med al det der. Vi lytter
bare og konstaterer hvad der er hvad. Det er så nemt at høre. Det er faktisk
noget af det nemmeste i hele verden. Vi skal jo ikke personmæssigt tage
hensyn til nogen som helst når vi genrebetegner noget. Jeg kan mange gange
høre hvilken genrebetegnelse man skal klistre på en sang, bare jeg har hørt
5 sekunder af den.
Jeg lever jo ikke indenfor musikverdenen. Jeg lytter udefra.
Prøv lige lidt selvransagelse et par minutter inden du svarer på dette.

Er der så ikke bare lidt rigtigt i det?

eller måske endnu mere rigtigt.

Hilsen Åge
..

Fra : Allan Krautwald

Dato : 25-06-06 12:28

"Åge Halldorsson" <aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:449e728d$0$20227$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
> Jeg lever jo ikke indenfor musikverdenen. Jeg lytter udefra.
> Prøv lige lidt selvransagelse et par minutter inden du svarer på dette.

Du laver citatfusk igen og forholder dig ikke til mine faktuelle
oplysninger. Det er fordi du sikkert ved, at du igen-igen har bevæget dig ud
på tynd is

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 25-06-06 16:31

________

Tak for det meget informative Allan-svar

Fra : Benny Mortensen

Dato : 25-06-06 11:55

> [...]
musiklivet.
> Det er nogle fine dansktopgrupper du nævner, men der er jo også Royal

Hej Åge

Sådan sagt på almindeligt brugersprog.
Hvis de har lavet 60 numre, hvoraf 6 er dansktop præget... Så er de altså
10% dansktop, men 90% andet... Så vil det at kalde dem udpræget dansktop,
nok være en anelse overdrevet.

M.V.H....Benny..

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 25-06-06 12:33

"Benny Mortensen" <ingen@brugbar.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 10% dansktop, men 90% andet... Så vil det at kalde dem udpræget dansktop,

____

Ikke hvad angår de 6 numre. - og forøvrigt gik Defenders totalt over til
dansktop til sidst, med de nævnte plader.

Hilsen Åge

Fra : Allan Krautwald

Dato : 25-06-06 12:30

"Åge Halldorsson" <aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:449e72f4$0$20228$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Ikke hvad angår de 6 numre. - og forøvrigt gik Defenders totalt over til
> dansktop til sidst, med de nævnte plader.
>
> Hilsen Åge

Det er så heller ikke korrekt...efter de 3 DT-singler, udgav de I can't
believe what you say....ikke just hvad vi andre ville kalde DT

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 25-06-06 16:33

"Allan Krautwald" <krautwald@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Det er så heller ikke korrekt...efter de 3 DT-singler, udgav de I can't
> believe what you say....

SV: NÅ - jamen det var jo vældigt

ikke just hvad vi andre ville kalde DT

SV: Nej nej, men nu er det efterhånden konstateret at det heller ikke er det
mest interessante at vide hvad folk indenfor mediebrancen ønsker at kalde
det,
mere interessant er det i stedet hvad os udefra kan høre at det er.
Altså uanset hvad det er.

Hilsen Åge

Fra : Allan Krautwald

Dato : 25-06-06 16:32

"Åge Halldorsson" <aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:449eab40$0$90530$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> det,
> mere interessant er det i stedet hvad os udefra kan høre at det er.

Typisk når du ikke har dine fakts iorden, så snakker du enten udenom eller
laver den sædvanlige nedvurdering af de, som du kalder folk i
"mediebranchen" "musikmafiaen" eller "tæppebanker lokalradio folk".
Gad vide egentlig hvor mange der debaterer her, der falder inden for en
flere af disse katagorier.
Åge hvis du engang skulle gribe mig i en faktuel fejl, skal jeg straks være
den første til at indrømme det. Hvorfor kan du ikke gøre det samme...eller
osse læse på lektien før du skråsikkert skyder fra hoften

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 25-06-06 16:54

> eller laver den sædvanlige nedvurdering af de, som du kalder folk i
> "mediebranchen" "musikmafiaen" eller "tæppebanker lokalradio folk".

SV: Det er jo altså heller ikke de mest seriøse og alvidende musikfolk der
findes. Hovedparten har en særdeles indskrænket indgangsvinkel til musik.
Det er ret betænkeligt at ligepræsis den slags folk har det. At nogle
lyttere måske skulle have det betyder jo intet. De er ikke indenfor brancen.
De lytter bare.

Gad vide egentlig hvor mange der debaterer her, der falder inden for en
flere af disse katagorier.

SV: Mange, men ikke alle. Dem der føler sig truffet, vil jeg sige

> Åge hvis du engang skulle gribe mig i en faktuel fejl, skal jeg straks
være
> den første til at indrømme det.

SV: Faktuelle fejl. Ja, du besidder jo altså sån overvældende store evner
til at genre-definere musik. Så der kommer en del faktuelle fejl derfra.

> Hvorfor kan du ikke gøre det samme...eller osse læse på lektien før du
skråsikkert skyder fra hoften

SV: Jamen så vil jeg da starte med lægge ud, og sige at det der finske
LORD-I , eller hvad det hedder, nok ikke er nazi-rock alligevel, som jeg
sagde. Hvad det så er aner jeg ikke, rock eller metal eller heawy???

Hilsen Åge

Fra : Allan Krautwald

Dato : 25-06-06 16:59

"Åge Halldorsson" <aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:449eb02e$0$90541$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> SV: Ja, du besidder jo altså sån overvældende store evner
> til at genre-definere musik.

Takker for komplimenten men jeg har faktisk ikke deltaget i nogen
genre-defination.
Men du svarer som sædvanlig ikke på direkte spørgsmål eller ønsker at tage
debatten.
Så lad os blot stoppe her. Ha' en go' sommer

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 25-06-06 20:28

"Allan Krautwald" <krautwald@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Ha' en go' sommer

____

sv:

Sommer? - Jeg har da aldrig sagt skråstreg skrevet, at jeg skulle til
udlandet.

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 25-06-06 20:27

> [...]

> SV:
Ja, du besidder jo altså sån overvældende store evner

____

Hej Mig Selv

SV: Århhhh shit. det møj-tastatur.

RETTELSE
"Ja, du besidder jo altså IKKE sån overvældende store evner
til at genre-definere musik".

Fra : Benny Mortensen

Dato : 26-06-06 12:29

> [...]
>
> Ikke hvad angår de 6 numre. - og forøvrigt gik Defenders totalt over til
> dansktop til sidst, med de nævnte plader.

Det er vist ikke helt rigtigt det du skriver der .... Men det har Allan
jo allerede fortalt.

M.V.H....Benny..

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 26-06-06 14:02

> Det er vist ikke helt rigtigt det du skriver der .... Men det har
Allan
> jo allerede fortalt.
>
> M.V.H....Benny..
___

Jojo, Benny. Men at blive fortalt noget af uvidende indforståede
musik-nørder kan altså ikke rigtigt bruges til noget fornuftigt.
Allans viden er meget lille hvad angår musikfenre-defiinition, måske
fordi al hans "musikviden" udelukkende stammer fra P3-s verden. Jeg ved det
ikke.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 26-06-06 14:18

"Åge Halldorsson" <aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:449fd95c$0$20284$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> musikfenre-
____

Hej Mig Selv

Det må da vist være "musik-genre" på tysk. Hmmm... "Musik-fenre".

..............eller også er det ikke.

Møj-tastastatur

Hilsen Åge

Fra : Benny Mortensen

Dato : 26-06-06 18:19

> [...]
> Allans viden er meget lille hvad angår musikfenre-defiinition, måske
> fordi al hans "musikviden" udelukkende stammer fra P3-s verden. Jeg ved

Hej Åge

Tja, det er jo egentligt lige meget, hvor den viden kommer fra, får man
noget at vide, så har man to valg, man kan tro på det, eller lade være. Tror
man på det, er det ens viden, indtil en anden, enten kan supplere den viden,
eller helt kan afvise den. Jeg kan sådan lige umiddelbart se, at jeg har 77
numre med dem, hvoraf 7 er danske, så jeg ville jo nok også rotere nogle
gange, der skulle nok nogle omgange til, før jeg ville kalde dem, udpræget
dansktop ... Det nummer du mangler, er " En lille nisse rejste ", og så
kan jeg se, der er en, som er kaldt julehilsen DR 1966, lige hvad den er,
kan jeg ikke huske...

M.V.H....Benny..

Fra : Lars Rindsig

Dato : 26-06-06 19:45

Benny Mortensen wrote:

> kan jeg se, der er en, som er kaldt julehilsen DR 1966, lige hvad den er,
> kan jeg ikke huske...

Det er en lille 30-sekunders bid hvor de synger et par linier af
Bjældeklang opfordrer til at blive ved med at købe deres plader næste år.

Lars

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 26-06-06 20:37

> [...]

> Tja, det er jo egentligt lige meget, hvor den viden kommer fra, får man
> noget at vide, så har man to valg, man kan tro på det, eller lade være.
______

Jo men da vælger jeg så at tro på den viden jeg selv har oparbejdet gennem
lytning til slagermusik siden 1966 og til i dag.
I alt 40 år.

Det er ligesom om at det virker lidt mere indlysende end noget om at skulle
at tro eller ikke tro på noget man får at vide af folk som ikke har kendskab
til genren og som ikke ved noget om den og som slet ikke kan lide genren.
Hwa kan det bruges til. Og hvad SKAL det KUNNE bruges til. Intet.

Hilsen Åge.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 27-06-06 13:01

"Åge Halldorsson" <aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:44a035bc$0$184$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> til genren og som ikke ved noget om den og som slet ikke kan lide genren.
> Hwa kan det bruges til. Og hvad SKAL det KUNNE bruges til. Intet.

Alt er jo relativt. Hvad der er sandhed for dig, behøver ikke være det, for
andre.
Se nogle elsker Jazz, så for dem, er det sandhed, at det er skøn musik,
hvorimod
jeg vil stille mig en anelse tvivlende, overfor samme spørgsmål. Andre siger
det
samme om Klassisk, hvor jeg igen vil stille mig noget tvivlende. Nogle
kalder
Hip Hop & Rap for musik, og andre er i tvivl om, om det opfylder kravene,
for
at kunne kaldes musik.

M.V.H....Benny..

Fra : Allan Krautwald

Dato : 05-07-06 22:48

> [...]

t.> Allans viden er meget lille hvad angår musikfenre-defiinition, måske
> fordi al hans "musikviden" udelukkende stammer fra P3-s verden. Jeg ved

Der skød du dig selv i foden mere end en gang på samme tid...kan man da ikke
tage på ferie, uden du skal udsprede en masse usandheder om mig og komme med
en mængde afsindige påstande...tror dælme godt nok jeg ved en hel del mere
om musik...end du nogensinde kommer i nærheden af.....og har faktisk stort
set ikke lyttet til P3 i de seneste 10 år ;

Fra : RK

Dato : 24-06-06 21:50

> [...]
> Hans Ottos program...
> Indslaget er inden for den første halve time eller deromkring.

Hej Allan!

Kan du guide mig! Hvordan kommer jeg, helt præcist frem til udsendelsen?

RK

Fra : Allan Krautwald

Dato : 24-06-06 21:57

> Hej Allan!
>
> Kan du guide mig! Hvordan kommer jeg, helt præcist frem til udsendelsen?
>
> RK

http://www.dr.dk/netradio/

når siden åbner klikker du på P4...og når den nye side åbner klikker du på
"Fredag på farten"....og så et øjeblik efter skulle den gerne begynde at
spille udsendelsen. Og ganske kort inde i udsendelsen kommer indslaget om
Rudolph.

Allan

Fra : RK

Dato : 24-06-06 23:10

> [...]
> spille udsendelsen. Og ganske kort inde i udsendelsen kommer indslaget om

Tak Allan!

Vemodigt! Men hvor var de egentlig gode.

Fra : Allan Krautwald

Dato : 25-06-06 08:03

> www.dr.dk/netradio/

> Tak Allan!
>
> Vemodigt! Men hvor var de egentlig gode.

Vel var de så

Fra : bræmer

Dato : 29-06-06 13:18

Jeg må erkende, at jeg først idag, ved at læse BT blev orienteret om
at Rudolph Hansen var død.Der er en artikel med billede fra
kirken.Efter at have læst artiklen, fik jeg lyst til at finde nogle
flere oplysninger ( ud over dem fra hukommelsen) om Rudolph. Et af
stederne, jeg fandt noget var her. Og diskutionsforummet er vel som så
mange andre fora, men jeg må alligevel sige, at jeg blev eventyrligt
skuffet over de fleste indlæg. Jeg havde håbet på, at der var nogle
fortællinger eller anekdoter om Rudolph og hans farverige liv. Istedet
finder man en fuldstændig ligegyldig meningsudveksling om Defenders
var en dansktopgruppe eller ej. Min mening om det er, at det var de,
hvis man skiller ordet: Defenders var en dansk topgruppe.
MVH/Torben