Menu med underpunkter uden javascript?
Fra : Malene Hald

Dato : 22-06-06 09:51

Jeg kan vældig godt lide denne menu http://www.vf-supreme.dk/, og i kilden
nævnes det, at den er til fri afbenyttelse, hvilket jo er ganske rart.
Såvidt jeg har forstået er det dumt at lave menuer i javascript, fordi at
folk nogengange har det slået fra i deres browser. Og såvidt jeg kan lure,
er denne menu da lavet i javascript, ikke? Kender nogen en fiks måde at
lave en sådan menu på med css i stedet?

Mvh Malene Hald

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 22-06-06 10:52

Malene Hald wrote:
> [...]
> er denne menu da lavet i javascript, ikke? Kender nogen en fiks måde at

http://www.webdesign101.dk/www/cssmenu/dropdownmenu.php

Denne menu skal bruge en ganske lille stump JavaScript
af hensyn til Internet Explorer. Det kan ordnes sådan,
at kun IE indlæser dette script.

Det største problem med den menu, du henviser til,
er at undermenupunkterne er skjult, når en browser
ikke læser JavaScript. Det betyder ikke noget
for en visuel browser, ikke mange har slået JavaScript
fra.

Men det gør en verden til forskel i forhold til
tekstanalyse-software, der kun læser links, der har
en href attribut. Tekstanalysesoftware er for
eksempelsøgerobotter, indekseringssoftware og
skærmlæsere.

Den smarte måde at lave en sdåan menu på
er derfor at lave en menu som indlejrede
lister. De kan altid synlige, JavaScript eller ej.

Prøv for eksempel at se nederst i kildekoden
til ovennævnte artikel.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Malene Hald

Dato : 24-06-06 14:15

> http://www.webdesign101.dk/www/cssmenu/dropdownmenu.php
>
> Denne menu skal bruge en ganske lille stump JavaScript
> af hensyn til Internet Explorer. Det kan ordnes sådan,
> at kun IE indlæser dette script.

Jeg vil lige prøve at studere denne her nærmere, det ligner sådan noget jeg
kan bruge. Jeg synes det er meget vigtigt ikke at benytte sig af javascript
eller flash til menuer.. men de alternative veje kan være kringlede, hvis
man gerne vil gøre tingene bare lidt anderledes:)

Malene

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 24-06-06 16:04

Malene Hald wrote:

> [...]
> eller flash til menuer.. men de alternative veje kan være kringlede, hvis
> man gerne vil gøre tingene bare lidt anderledes:)

Jeg vil ikke stikke noget under stolen her.
Der /skal/ benyttes JavaScript, men ikke
nødvendigvis af den sædvanlige slags.

Den menukonstruktion jeg beskriver i
ovennævnte artikel beror udelukkende
på CSS formregler.

Da IE og kun IE imidlertid har et problem
med at fortolke :hover tilstanden på
andre elementer end links (a:hover), er
det nødvendigt af hensyn til denne at
bruge nogen teknik, der sætter denne
browser i stand til at fortolke i det
mindste li:hover.

Det kan ske på flere måder, som jeg
beskriver i artiklen.

En af måderne er at benytte sig af
Microsofts egen behavior-egenskab og
via den indlæse en Jscript-fil, der
sætter IE i stand til at fortolke
li:hover.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Malene Hald

Dato : 25-06-06 19:04

> Jeg vil ikke stikke noget under stolen her.
> Der /skal/ benyttes JavaScript, men ikke
> nødvendigvis af den sædvanlige slags.
>
> Jørgen Farum Jensen
> http://www.webdesign101.dk

Hmm, jamen så er det egentlig også jeg har funderet over: der er mange der
prædiker at javascript er noget skidt, fordi brugeren muligvis har slået det
fra. Men hvor mange har egentlig det?

Malene

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 25-06-06 22:12

Malene Hald wrote:

> [...]
> prædiker at javascript er noget skidt, fordi brugeren muligvis har slået det

Nogle ganske få promille, skal
vi tro de indlæg der har været
her i nyhedsgruppen om denne sag.

Men pointen er sådan set, at med
den type menu, der her er tale om,
ser brugeren topmenuen, selvom hendes
browser ikke læser JavaScript.

Og selv om JavaScript tolkning er
slået fra, kan IE så ikke alligevel
tolke den MS-specifikke behavior-egenskab?

Husk på, at alle andre browsere ikke
har noget problem med at tolke den
CSS, der får denne type menuer til at virke.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : David Trasbo

Dato : 22-06-06 11:01

Malene Hald skrev:

> [...]
> er denne menu da lavet i javascript, ikke? Kender nogen en fiks måde at

Jeg ved ikke hvordan man laver en sådan menu uden JavaScript. Men jeg kan
give dig et link til en anden type menu. Den virker også uden JavaScript.
Det kan være, at du kan bygge videre på den:
http://www.hintzmann.dk/articles/htree/

--
David Trasbo.
Læs om Usenet: http://usenet.dk