hvalp og renlighed
Fra : M.Hansen

Dato : 22-06-06 05:27

Dette er vel det klassiske spørgsmål, jeg stille det igen(garanteret) da jeg
er ny herinde.

Er netop blevet den lykkelige ejer af en lille Golde hundehvalp. Hun e nu 9
uger og skøn. Men hun er ikke renlig endnuog det er der nok intet mærkeligt
i)

Hun forsørger længst mulig fra sin kurv, og der hun kan li at ligge og lege,
men mit spørgsmål går på flg: Må vi skælde hende ud når hun forsørger på
gulvet? De kloge siger : "Nej,så bliver hun ikke tryg ved at gøre det når vi
mennesker er ude og lufte hende, og vil søge væk for at gøre det, og det går
jo ikke hvis hun er i snor"

Vi har intet sagt når hun gør det, hverken når hun gør nr. 1 eller 2, men
har blot tørt op efter hende.

Jeg håber i øser lidt af jeres erfaring - på forhånd tak!

mvh
mh

Fra : Ukendt

Dato : 22-06-06 07:20

"M.Hansen" <mikaelRE@MOVETHISstofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg håber i øser lidt af jeres erfaring - på forhånd tak!

Hvis hvalpen sætter sig lige foran jer, så sig nej, ta`den med ud og ros
den, når den gør det rigtige udenfor.

Hvis i ikke ser det, så må man bare tørre op.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : Søren LH

Dato : 22-06-06 20:05

> [...]
> gøre det når vi mennesker er ude og lufte hende, og vil søge væk for at
> gøre det, og det går jo ikke hvis hun er i snor"

Det mener jeg også. Hvordan kan hvalpen vide om du siger nej til at tisse
inde eller til at tisse i det hele taget? Hvis den opfatter det som om du
siger nej til at tisse i det hele taget vil den gøre det når du ikke ser det
(fortsat inde), og så bliver det meget sværere at lære den renlighed. Den
lærer det hurtigt alligevel uden at du behøver sige nej, så jeg ville ikke
tage chancen.

Mvh
Søren

Fra : ST

Dato : 24-06-06 16:43

> [...]
> har blot tørt op efter hende.
>
> Jeg håber i øser lidt af jeres erfaring - på forhånd tak!

Erfaring har jeg meget af - men hukommelsen kniber det vist lidt med. Vi
hentede i går en 8 ugers rottweilertæve - hund nr. 7 de sidste 40 år, lånte
heldigvis lige en bog om hvalpe på biblioteket for en uge siden, det var
godt at få opfrisket mine "erfaringer" - Hvalpebogen af Gwen Bailey, der fik
jeg lige læst, at når hvalpen har sovet søger den andetsteds for at tisse
når den vågner, så jeg sov i nat med et øje på klem fra kl. 4 i morges til
kl halv 7, da begyndte hun at røre på sig, så afsted ud af sengen med hende
under armen til et bestemt sted på græsplænen som jeg sætter hende på, hver
gang vi har gået tur, har spist, har leget, har sovet, jeg scorede 8 ud af
12 det første døgn, så det tegner fint.
Kort sagt, at træne renlighed hos en hvalp drejer sig om at du og jeg træner
vores fornemmelse for at vide hvornår hvalpen SKAL, og anvise den det rette
sted, det er slet ikke hvalpens problem.

Vi skal da også udnytte at vi har sommerhvalpe, og i mit tilfælde har en
græsplæne til rådighed inden for få meter - sidste gang vi havde hvalp var
det november og vi boede på 4. sal! Så når hvalpen viste tegn skulle den
proppes i en stor taske - ned på gaden fra 4. sal - og jo - hun blev også
renlig - så ikke straf! ,d en må tilfalde lederen af flokken for ikke at
anvise andre muligheder til det nye medlem af flokken.

Din og min hund skal primært lære at man går på toilettet udendørs, (det må
vel kaldes pottetræning i stort format) alle mine hunde har altid villet
tisse når de var i snor, men afføring kan der være forskellige ritualer om,
vores D/S hanhund vil slet ikke lave afføring på vores grund, han "gemmer"
til han kommer ud hvorefter han leverer hvad der svarer til ca. 1/3 af hans
kropsvægt i op til 4 omgange.
Den første rotteilerhan kontrollerede nøje at man ikke kiggede på ham, han
ønskede lidt privatliv, andre ønskede at skide i højt græs, så slog man bare
de 2 m2 græs skiftevis hver anden gang.

Rent professionelt har jeg tænkt på om hvalpe nok ikke har udviklet evnen
til at fylde blæren helt op før de tisser, de tømmer pr. automatik når de
går fra passiv/aktiv eller aktiv/passiv tilstand, det forklarer mange af de
problemer som vi har med deres urenlighed, for de tisser da ualmindeligt
mange gange i døgnet i forhold til en voksen hund - men det gør små børn da
osse, her er vi lykkelige hvis de er renlige i en alder af 3 år - så skal
vi ikke lige give vores hvalpe bare 3 måneder.
Så du har gjort det fornuftige - etablere tillid til jeres nye hund - faste
rammer og ritualer - og ikke så megen nattesøvn - men det lønner sig på sigt
de næste forhåbentlig 10 år.
Pøj Pøj fra lille Emma og hendes familile

Fra : Sille

Dato : 26-06-06 11:29

Hej med dig

Jeg kender ved gud problemet! Vi har for et par måneder siden
overtaget en En dejlig vaps fra en kennel, som egentlig skulle være en
4 måneder gammel hvalp.... Men efter dyrelæge - besøg viser det sig
at var ca 8 måneder..... (skal lige siges at han er en blanding af
diverse, og derfor meget svær at bedømme) Men ihvertfald var Fonzie
ikke renlig. Vi gjorde alt det klassiske, men han forstod det
simpelthen ikke!! Pludselig en dag, gik der et lys op for ham, kan ikke
forklare hvorfor, men siden da har vi ingen problemer haft. Talt med
flere, som genkender dette. Vi andre kender jo også til
aha-oplevelser, så måske var det sådan én Fonzie pludselig havde?
Tålmodighed og held og lykke til dig.

Fra Charlotte i det engelske, som følger med i det danske hunde-land.

Fra : M.Hansen

Dato : 27-06-06 16:44

hvor er det rart med alle de gode råd. Jeg værdsætter hvert og et. Det går
fremad, men det er som Emmas familie siger mig der skal lærer hunden det, og
ikke hunden der skal lærer det af sig selv. Er godt i gang med at aflæse
alle hendes signaler, og så håber jeg blot på AHA oplevelsen som Charlotte
skriver om :)

Jeg vender nok tilbage i gruppen med flere spørgsmål om hunde "opdragelse" -
indtil da, god sommer til alle.

mvh
mh