Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billede til kritik uge 25
Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 18-06-01 17:06

Hej

Pia Klit Larholm har et billede til kritik på

   http://fotokritik.jirty.dk

Billedet hedre "Hårdt arbejde"

Kom med synspunkter.

mvh Hans Peter Larsson
Visby, Sverige

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 18-06-01 17:33

Endelig et billede med noget punch, liv, dramatik, kald det hvad du vil.

Jeg har selv været brandmand, så denneher gik lige i hjertet på mig.

Desværre er billedet lidt mørkt, så jeg kan ikke se hvad han har i hånden:
er det et trykluftapparat???

Under alle omstændigheder ser han træt ud. Jeg ville synes det havde været
bedre hvis manden var i den anden side af billedet, så man fik lidt mere af
autosprøjten med. Busken er jo ikke så interessant. Men ellers et billede
der "oser" af stemning, haha...

Tim Lerche Sørensen

Hans Peter Larsson <h.p.larsson@telia.com> skrev i en

Fra : A.H.

Dato : 18-06-01 19:04

Hejsa.

Jeg har lige haft billedet med inde i mit mørkekammer og fundet en masse
gode detajler som kan ses her.:
http://hjem.get2net.dk/soulprince/kritik_uge_25/ det er rigtig godt billede,
hvor der sker en på.

Hilsen
Anders

HomePage: http://hjem.get2net.dk/soulprince/

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 18-06-01 19:08

"A.H." <no@mail.com> wrote in message
> Hejsa.
>
> Jeg har lige haft billedet med inde i mit mørkekammer og fundet en masse
> gode detajler som kan ses her.:

Heh,,, jeg kom med samme ide... )

Mit forslag kan ses her:

http://bjarkehansen.dk/Haardt_abejde.jpg

Godtnok lidt misfarvet... Men man kan se mere i billedet..

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 18-06-01 19:34

> Heh,,, jeg kom med samme ide... )

Og forsatte lige med lidt kreativ tankegang

http://bjarkehansen.dk/Haardt_abejde2.jpg

Fra : U. Pedersen

Dato : 18-06-01 19:42

On Mon, 18 Jun 2001 20:34:25 +0200, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> wrote:

>Og forsatte lige med lidt kreativ tankegang

Pas nu på du ikke tisser i bukserne med al den ild
--
   m.v.h.
   U.P.

Fra : Fototal.dk

Dato : 18-06-01 20:13

> Heh,,, jeg kom med samme ide... )
> Mit forslag kan ses her:
> http://bjarkehansen.dk/Haardt_abejde.jpg

Ikke for at være krakilsk, men er det helt pænt gjort?
Altså man stjæler et billede fra en udstilling, ændrer det voldsomt og
smider det ud på ens egen side. Hvis man så endda bare have spurgt
fotografen først.

Hvis jeg var fotografen ville jeg ikke nødvendigvis klappe i mine små hænder
af begejstring.

Mvh: Finn.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 18-06-01 20:28

"Fototal.dk" <use66@fototal.dk> wrote in message

> [...]
> fotografen først.
>
> Hvis jeg var fotografen ville jeg ikke nødvendigvis klappe i mine små

Undskyld,, men hvad er det for et postulat...?

Jeg har ikke stjålet noget...

Dette er et forum, til at snakke billeder.... Og man behøver nødvendigvis
ikke fortælle det med ord.. Så lidt leg med billedet, er faktisk kun til at
fortælle at man kan gøre meget i et fotobilledhandlingprogram.

Om jeg så ligger det op på min side... Skulle jeg hellere ligge det op på
Geocities? Ville det gøre dig mere glad?

Prøv http://bjarkehansen.dk ligner det noget, jeg går og viser frem?

Fra : Fototal.dk

Dato : 19-06-01 05:32

> Undskyld,, men hvad er det for et postulat...?
> Jeg har ikke stjålet noget...

Hvis du så havde "lånt" et billede f.eks. fra www.bigbrother.dk, havde gjort
det lysere og lagt det ud på en hjemmeside, så ville du nok have fået et
brev fra en advokat der mente noget andet.

> [...]
at
> fortælle at man kan gøre meget i et fotobilledhandlingprogram.

Ja, jeg er enig med dig i at det er en smart måde at gøre det på.
Det eneste jeg siger er, at jeg synes det er en god idé at få fotografens
tilladelse inden man ændrer i det og offentliggører det.

> Om jeg så ligger det op på min side... Skulle jeg hellere ligge det op på
> Geocities? Ville det gøre dig mere glad?

Næh - det ville være fuldstændig ligegyldigt.

Mvh: Finn.

Fra : Pia

Dato : 23-06-01 14:21

> [...]
> fotografen først.
>
> Hvis jeg var fotografen ville jeg ikke nødvendigvis klappe i mine små

Som fotografen, så må jeg jo hellere komme med mit synspunkt ;)

Normalt synes jeg man skal spørge fotografen om lov, før man ændrer og
manipulerer med billederne, men i dette tilfælde, hvor jeg har smidt et
billede op til kritik, for at få ris og ros, så synes jeg det er helt i
orden, at andre i gruppen ændrer beskæring, ændrer farvebalancer mv. for at
illustrere deres kritik.
Hvis man ikke kan se, hvad det er der menes, når der fx. siges at billedet
skal være lysere, eller klippe lidt af bunden, så kan det være svært at se,
hvad der menes med kritikken.

Så med eksemplet med big-brother billedet, hvis det er for at illustrere sin
pointe (hvordan billedet måske skulle være taget), så er det i orden, men
hvis bare gør det for sjov, og så offentliggører det, så kan problemerne jo
opstå ;)

Så jeg siger tak til dem, som gad rode med billedet, for at illustrere
hvordan det så kunne komme til at se ud.
Det kom der jo også en diskution ud af, om det mørke gav en stemning, som
det lysnede billede ikke havde gjort ;)

Måske for at undgå problemer fremover, kan man jo gøre det nummer, ved at
vise originalen sammen med det manipulerede billede, og fortælle
oplysningerne om fotografen, og sige hvad man har gjort, som Aagaard gjorde
det... så er man da nogenlunde sikker. I al fald når det "bare" drejer sig
om amatørfotograferne, der gerne vil lære af sine fejl.

Pia

Fra : Erland Pillegaard

Dato : 19-06-01 20:41

Bjarke Hansen <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9glg2k$fh$1@news.inet.tele.dk...

> "A.H." <no@mail.com> wrote in message

> Heh,,, jeg kom med samme ide... )
>
> Mit forslag kan ses her:
>
> http://bjarkehansen.dk/Haardt_abejde.jpg
>
> Godtnok lidt misfarvet... Men man kan se mere i billedet..

Også jeg syntes det er godt billede,men om det fortæller om hårdt arbejde
ved jeg ikke rigtig,manden burde havde haft en hjælm på hovedet det eneste
der fortælle mig om brand er bilen bag manden,og himlen kunne lige så godt
havde været en solnedgang som det kan være ild,men som billede er det flot,
god komposition dejlige farver,så der er der ikke noget at klage på.
Der er nogen der har været inde og forsøge at rette på dit billede gør det
ikke disse billeder er alt for lyse og stemmingen er væk,dit billede er
langt det flotteste.
Så det er hvad jeg mener,tillykker med et godt billede,selv om jeg gerne
havde set lidt mere brand
hilsen fra en fotoven
Erland Pillegaard

Fra : Aagaard

Dato : 18-06-01 19:43

> Pia Klit Larholm har et billede til kritik på
>
> http://fotokritik.jirty.dk
>
> Billedet hedre "Hårdt arbejde"
>
> Kom med synspunkter.
>
> mvh Hans Peter Larsson
> Visby, Sverige

http://212.242.205.126/fotokritik/ - min kritik og mit bud på at gøre
billedet 'lidt' bedre.

Mvh.
Aagaard

Fra : Fototal.dk

Dato : 18-06-01 20:08

> Pia Klit Larholm har et billede til kritik på
> http://fotokritik.jirty.dk
> Billedet hedre "Hårdt arbejde"
> Kom med synspunkter.

Kanon flot billedet.
Der er virkelig liv og dramatik i billedet.
Synd det er så mørkt, men det kan jo klares med en ny kopi eller i PC'en.

Mvh: Finn.

Fra : Kim Østrup

Dato : 18-06-01 20:41

Hej Pia

På trods af din kamp med lys og røg, så har du fanget situationen rigtig
godt. Jeg kan i det store hele tilslutte mig de øvriges kommentarer -
særlig vedrørende den digitale efterbehandling af billedet, så er der
lidt at lære for at få det fulde ud af billedet.

Og en lille detalje - jeg ville (hvis jeg havde været på stedet og havde
haft kameraet klar og ellers havde husket at kigge i hele søgeren inden
trykket hvilket er ret usandsynligt situationen taget i betragtning) ha´
forsøgt at få fodtøjet med. Jeg ved det er nemt sagt - men nu er det
sagt

Tillykke med et kanongodt billede - du ku´ sagtens ha´ solgt til en avis

Mvh

Kim

Fra : Pia

Dato : 23-06-01 13:25

Hejsa Alle

Takker for jeres dejlige kritik ;)

I har ret i, at det ville være bedre med lidt mere lys på brandmanden.
Det er hans hat han har i hånden, og han kommer tilbage efter endt arbejde,
for at holde en lille pause, mens andre holder skansen.

Billedet er taget mindre end en måned efter jeg købte mit allerførste (og
stadigvæk mit eneste) spejlreflekskamera, og jeg var omgivet af en flok
freelancere (fotografer), som tog lidt hånd om mig, (så jeg kunne komme med
dem ind på selve lossepladsen), men ellers ikke hjalp mig med noget. Jeg
have ikke nogen hurtigere film med, og stativet lå i bilen (langt væk).

Hvis I vil se flere billeder fra den aften, kan de ses på
http://www.starkeys.com/images under begivenheder.

Jeg er lige kommet hjem fra 3 ugers campingferie i Frankrig, og vores ADSL
er i udu pga. tele.dk, så derfor det sene svartidspunkt (er lige nu koblet
op via et 56k modem - suuuk).

Pia