O Brother..... (DVD)
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 18-06-01 16:27

Jeg må sige at jeg er imponeret over denne udgivelse. Jeg tænker specielt på
billedet, det er verdens første film som er optaget digitalt...
Imponerende!!
Lyden er også et kapitel for sig... Filmen indeholder jo også et dts
lydspor! :) Soundtracket skal jeg have fingerende i...

Jesper

Fra : Michael Thomsen

Dato : 18-06-01 17:37

> Jeg må sige at jeg er imponeret over denne udgivelse. Jeg tænker specielt

> billedet, det er verdens første film som er optaget digitalt...
> Imponerende!!

Ja, den er flot. Men så vidt jeg ved blev den IKKE optaget digitalt. Den
blev optaget på 'gammeldags' maner, og så blev billederne kørt gennem en
computer, fordi det var den letteste måde at opnå det 'tintede' gammeldags
look, som de ønskede.

Jeg er ikke ekspert, men så vidt jeg ved er det allerede nu ret normalt at
optage film digitalt - hvert fald når det drejer sig om low-budget film og
dogme-agtige arthouse film . . Så Oh Brother ville ikke være unik, selv om
den VAR optaget digitalt. . .

Men jeg tager måske fejl? Jeg er som dagt ikke ekspert når det drejer sig om
kamera-teknik. . . .

Michael

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 18-06-01 17:48

"Michael Thomsen" <mus-mit@fynbib.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> den VAR optaget digitalt. . .
>
> Men jeg tager måske fejl? Jeg er som dagt ikke ekspert når det drejer sig

Der er en dokumentar om det på dvden...

Jesper

Fra : Jens Thomsen

Dato : 19-06-01 11:34

Jesper Nielsen <jn@elvis.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9glb6r$2hjj$1@news.cybercity.dk...

[SNIP O Brother... første digitale film?]

> Der er en dokumentar om det på dvden...

Og? Bare fordi Lucas påstår, at Episode 2 var den første film skudt rent
digitalt, så er det jo ikke nødvendigvis sandheden. Som andre har været inde
på, så hører de danske dogmefilm til blandt de tidligste, men SVJH kommer et
par amerikanske lowbudget independent features ind som de allerførste.
Fotografen til i hvert fald en af filmene huserer forøvrigt i den
amerikanske DVD-NG.

Tro ikke på alt studio-hype, du hører. Du kan sikkert finde gode artikler om
emnet på http://www.cinematographer.com

MVH
Jens

Fra : Mikkel Selsøe Sørens~

Dato : 18-06-01 18:25

"Jesper Nielsen" <jn@elvis.dk> wrote in message
> Jeg må sige at jeg er imponeret over denne udgivelse. Jeg tænker specielt

> billedet, det er verdens første film som er optaget digitalt...

Festen, Idioterne, Dancer in The Dark, Bænken m.fl. er optaget digitalt. Det
der nok menes er en nyudviklet teknik der bringer det digitale billede tæt
på 35/70 mm film. De ovenfor nævnte film er alle optaget på "gammeldags"
digital video - hvis man da kan tale om det.

Mikkel Selsøe Sørensen

Fra : ®.A.Nielsen.

Dato : 18-06-01 19:09

"Mikkel Selsøe Sørensen" <selsoe@vip.cybercity.dk> skrev:

> [...]
> på 35/70 mm film. De ovenfor nævnte film er alle optaget på
"gammeldags"
> digital video - hvis man da kan tale om det.

Skal/bliver Star Wars EP 2 ikke også 'skudt' med et digitalt kamera?
Nogen der ved hvor mange Mega Pixels disse digitale Movie kameraer er på
?
Jeg har et 3,3 Mega Pixels kamera og jeg er ikke synderligt imponeret
over opløsningen.

Så mangler vi snart bare et digitalt TV med digitalt input + DVD med
digital video out, så vi kan drage fuldt nytte af DVD mediet.
Eller måske en 41" 16:9 (2048*1152*32bit) PC-monitor kunne gøre det...

--
Venlig hilsen: Rasmus.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : HKJ

Dato : 18-06-01 20:20

"®.A.Nielsen." <spectrus@get2net.dk> wrote in message

> [...]
> ?
> Jeg har et 3,3 Mega Pixels kamera og jeg er ikke synderligt imponeret

Der er også lidt andre forhold der gør sig gældende:
Kun en CCD som skal klare alle farver, så de 3.3 Mega Pixels er nærmere 1.1
Mega pixels per farve, og optikken på de små kamera er heller ikke i super
kvalitet.
Selve opløsningen på et digitalt filmkamera er ikke så meget højere
(1920*1080 pixels), men der bruges 3 CCD (a cirka 2 mega pixels) elementer,
et per farve.

Fra : walther

Dato : 18-06-01 21:48

> Så mangler vi snart bare et digitalt TV med digitalt input + DVD med
> digital video out, så vi kan drage fuldt nytte af DVD mediet.
> Eller måske en 41" 16:9 (2048*1152*32bit) PC-monitor kunne gøre det...

En CRT projektor kan også gøre det. Det er ganske vist ikke digitalt,
men opløsningen kan være meget højere end DVD.

mvh,
walther

Fra : Lars Vadsholt

Dato : 21-06-01 16:35

>Så mangler vi snart bare et digitalt TV med digitalt input + DVD med
>digital video out, så vi kan drage fuldt nytte af DVD mediet.
>Eller måske en 41" 16:9 (2048*1152*32bit) PC-monitor kunne gøre det...

Hvis du har pengene, så er der flere projektorer som har DVI, og så vidt jeg
ved også SDI indgang. og du kan få DVD afspillere med SDI udgang. Så det
skulle kunne lade sig gøre.

mvh
Lars

Fra : ®.A.Nielsen.

Dato : 21-06-01 18:25

"Lars Vadsholt" <vadsholt@mail1.stofanet.dk> skrev:

> Hvis du har pengene,

Suk nej, det har jeg ikke. Noget kunne tyde på at vi inden for nogle få
år vil opleve at en ny genre sniger sig ind på markedet, nemlig High End
Video Equipment. Det bliver desværre kun tilgængelig for de heldige med
tegnedrengen i orden. Vi andre fattigrøve må leve med den forringede
kvalitet.

> så er der flere projektorer som har DVI, og så vidt jeg
> ved også SDI indgang. og du kan få DVD afspillere med
> SDI udgang. Så det skulle kunne lade sig gøre.

Det kan lade sig gøre, det kan man jo læse i High Fidelity, men man skal
jo også have godt med kontanter. Men priserne vil forhåbentligt snart
falde på sådant noget High-End Video grej. det kunne være fedt med en
16:9 projector, men jeg vil ikke give 60.000,- for sådan en.

--
Venlig hilsen: Rasmus.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Lars Vadsholt

Dato : 21-06-01 21:15

®.A.Nielsen. skrev i meddelelsen ...

> [...]
>Video Equipment. Det bliver desværre kun tilgængelig for de heldige med
>tegnedrengen i orden. Vi andre fattigrøve må leve med den forringede

High end video eqp. er skam en realitet. Men pga. de store store beløb, så
er det hovedsageligt i staterne dette marked befinder sig.

> [...]
>falde på sådant noget High-End Video grej. det kunne være fedt med en
>16:9 projector, men jeg vil ikke give 60.000,- for sådan en.

Du kunne jo også vælge at købe en brugt CRT (3 rørs projektor), for
forholdsvis små penge. Ikke alene kan du "nøjes" med at smide omkring
15-20.000, men du får tilmed et væsenligt bedre billede end den 60.000
kroners digitale projektor. Men desværre er en CRT projektor også tilknyttet
en del ulemper, hvoraf konvergens instilling og størrelse er de største. Men
uha hvor kan man få et flot billede!

mvh
Lars

Fra : ®.A.Nielsen.

Dato : 22-06-01 14:51

"Lars Vadsholt" <vadsholt@mail1.stofanet.dk> skrev:

> High end video eqp. er skam en realitet. Men pga. de store
> store beløb, så er det hovedsageligt i staterne dette
> marked befinder sig.

Ja, det har jeg også lagt mærke til, men High End produkterne er først
lige begydt at finde indpas her i DK.

> [...]
> projektor også tilknyttet en del ulemper, hvoraf
> konvergens instilling og størrelse er de største. Men

Er de ikke dyre i drift sådanne 3-rørs projectore ?

--
Venlig hilsen: Rasmus.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : walther

Dato : 22-06-01 16:10

> Er de ikke dyre i drift sådanne 3-rørs projectore ?

nøh.... det er ligesom et fjernsyn, bortset fra at den bruger lidt mere
strøm (~400W)

Men hvis du køber en billig brugt (5-10.000) skal du være villig til at
miste din investering. Hvis noget går i stykker i den, kan det blive
urimeligt dyrt at lave den. For du skal regne med at nyprisen er
_meget_ højere og derfor også prisen for reservedele. Men tit kan man
også finde brugte reservedele, det er en del af sporten :)

god fornøjelse,
walther

www.fledelius.com/hometheater

Fra : ®.A.Nielsen.

Dato : 22-06-01 17:19

"walther" <walther_hansen@hotmail.com> skrev:

> nøh.... det er ligesom et fjernsyn, bortset fra
> at den bruger lidt mere strøm (~400W)

Støm betyder ikke så meget, det kommer jo af sig selv.

> www.fledelius.com/hometheater

Du kunne da godt skrive lidt om din PC'r, hvilket grafikkort, drivere
ovs....

--
Venlig hilsen: Rasmus.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : walther

Dato : 22-06-01 17:45

In article <maKY6.326$eu.20160@news.get2net.dk>, ®.A.Nielsen.
<spectrus@get2net.dk> wrote:

> Støm betyder ikke så meget, det kommer jo af sig selv.

> Du kunne da godt skrive lidt om din PC'r, hvilket grafikkort, drivere
> ovs....

Det ku' jeg da godt....

Lige hurtigt:

En 700MHz et eller andet, med et MatroxG450 DualHead grafikkort samt et
Pinacle TV-Kort.
Jeg har ikke DVD drev i den, men benytter DTv via TV-Kortet.

(btw. DualHead sucks, så køb endelig et almindeligt kort)

Jeg er Mac-mand så jeg ved ikke så forfærdeligt meget om PC'ere, men
hvis der er mere du vil vide så spørg endelig....

mvh,
walther

Fra : Lars Vadsholt

Dato : 22-06-01 18:36

>Er de ikke dyre i drift sådanne 3-rørs projectore ?

Som Walther skriver, så er det ikke så galt mht. strømforbrug. Og han har
også ret i at det kan være dyrt (og sommetider svært) at skaffe reservedele
til nogle af de gamle maskiner. Den bedste måde at sikre sig mod disse
problemer, er at købe et af de kendte mærker, så som Barco, Sony, Vidikron,
Seleco eller Electrohome. Og så ellers købe dem så nye som muligt (som
tegnebogen tillader).

Men når du først har koblet sådan en 3 rørs maskine sammen med en PC
udstyret med et ATI Radeon kort, så er du i DVD heaven

mvh
Lars

Fra : ®.@.Nielsen.

Dato : 22-06-01 22:48

"Lars Vadsholt" <vadsholt@mail1.stofanet.dk> skrev:

> Men når du først har koblet sådan en 3 rørs
> maskine sammen med en PC udstyret med et
> ATI Radeon kort, så er du i DVD heaven

ATI Radeon, det siger du ikke!?
Jeg har pt. et 'ATI Radeon All In Wonder' grafikkort monteret i min
maskine + et 2x Pioneer Slot-in DVD-drev (Code Free) dvs. at jeg kun
mangler projectoren for at kunne køre Progressive Scan og alt det der
fine noget ?
Lyden (dts og DD) trækkes så ud af grafikkortet via den digitale udgang
?

Gid jeg dog havde plads til at kunne drage nytte af en stor dejlig tyk
og fed Barco 3-rørs CRT projector.

PS. DVD ser rigtigt fint ud på en 19" 4:3 monitor der kører 120 Hz ved
1152*864 i 32Bit, desværre har jeg endnu ikke kunnet finde et code-fix
til ATI's DVD software 7.0, er det noget du ligger inde med ?

--
Venlig hilsen: Rasmus.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Lars Vadsholt

Dato : 23-06-01 13:38

®.@.Nielsen. skrev i meddelelsen <65PY6.442$eu.23666@news.get2net.dk>...

> [...]
>1152*864 i 32Bit, desværre har jeg endnu ikke kunnet finde et code-fix
>til ATI's DVD software 7.0, er det noget du ligger inde med ?

Jeg kører desværre selv med et Geforce2 kort, så jeg ligger desværre ikke
inde med et region hack til ATI's afspiller.

Mht. lyden, så hiver du den ud af dit Soundblaster S/PDIF udgang (hvis du
altså har et soundblaster kort). Eller hvis du virkelig vil have en god lyd,
så invester i et 24/96 kort så som M-Audio
(http://www.digitalconnection.com/Products/Audio/AP2496.htm). Men jeg har
hørt om problemer med at afspille DTS lydspor med ATI's afspiller.

mvh
Lars

Fra : ®.@.Nielsen.

Dato : 24-06-01 13:46

"Lars Vadsholt" <vadsholt@mail1.stofanet.dk> skrev:

> Jeg kører desværre selv med et Geforce2 kort, så
> jeg ligger desværre ikke inde med et region hack til
> ATI's afspiller.

Problemet lader sig også let løse ved at benytte 2-boot drev. Lidt
bøvlet, men det virker.

> Mht. lyden, så hiver du den ud af dit Soundblaster
> S/PDIF udgang (hvis du altså har et soundblaster kort).

Jeg troede man skulle bruge den digitale lydudgang på grafikkortet. Er
det et alm. mono minijack til phone man skal bruge?

> Eller hvis du virkelig vil have en god lyd,
> så invester i et 24/96 kort så som M-Audio
> (http://www.digitalconnection.com/Products/Audio/AP2496.htm).

Digital ud er vel digital ud, eller er SB's S/PDIF udgang virkeligt så
ringe ?

> Men jeg har hørt om problemer med at afspille
> DTS lydspor med ATI's afspiller.

Det skulle ikke undre mig, generelt syntes jeg at der er mange små
irriterende problemer med mit ATI Radeon kort. :-/

--
Venlig hilsen: Rasmus.