Hentet fra dk.fritid.dyr.hund (lang)
Fra : Fie & Christian

Dato : 18-06-01 16:26

Hej NG

Jeg har lige postet nedenstående i dk.fritid.dyr.hund, men da jeg ved at
mange af jer også holder hund, ville jeg også gerne høre jeres mening
Desuden "kender" I mig, så I kan roligt sige, hvis jeg er i for dybt vand!

Fie

"Hej Gruppe

Jeg er ikke normalt en skriver i denne gruppe, men nærmere i katte-ng'en.
Min lille post handler dog især om hunde.

Jeg har i lang tid været meget optaget af dyre-velfærd og er her på det
seneste begyndt et lille socialt projekt omkring hunde, og der findes vel
ikke et bedre forum, når det drejer sig om at få en mening fra folk, som
holder af deres hunde.
Der er en absolut mulighed for at mit indlæg bliver bittert, men det
egentlige budskab burde være klart.

Jeg flyttede til Nørrebro/Frederiksberg for 2 år siden og har siden fået et
indblik i helt præcis, hvor mange substistensløse, som ejer en hund for at
få en højere bistand, i form af penge til køb af hundefoder. Men ved enkel
iagttagelse af disse hunde, som (i visse mange tilfælde) udelukkende er
blevet anskaffet for at få råd til mere sprut og mad, er det tydeligt, at
disse hunde ikke er hverken fysisk eller psykisk i den bedste stand. Det
skyldes den simple grund at deres ejere ikke har den fjerneste grund til at
sætte sig ind i hundens behov, og typisk affodrer hunden med upassende mad,
træner ikke den psykisk og fysisk og i det hele taget lader dens opdragelse
være baseret på frygt.

Jeg er led og ked af denne udvikling. Der mangler lovgning på mange punkter
i det danske lov-system mht husdyr, men man må jo starte et sted, og jeg har
valgt at starte hér. Min idé er at samle tilpas info om den egentlige
lovgivning, dvs. hvor mange penge drejer det sig om pr. måned, pr. hund, som
man får ekstra i bistand og derefter forsøge at skabe noget debat, så
lovgivningen bliver lavet om, således at de hunde som lever størstedelen af
deres liv på gaden bliver garanteret en fornuftig kost, træning og et sted
at sove. Ligeledes skal disse hunde blive tilbudt årlige tjek hos Dyrenes
Beskyttelse gratis, hvis man kan fremvise et papir fra kommunen.

Jeg forestiller mig at de penge som bliver udbetalt ekstra til hunden,
bliver udbetalt i form af "tilgodebevis" til dyrehandlere, så foderet kan
købes dér. Ligefrem at lade kommunerne udlevere hundefoder, går nok ikke
Træningen skal være obligatirisk, og her kan den eksisterende lovgivning
hjælpe, idet det er forbudt at lade sin hund løbe løs, hvis denne ikke er i
fuld kontrol fra ejeren.

Jeg har mange løse ender endnu, da jeg først er begyndt. Men jeg håber at
der er nogen, som kan hjælpe mig med yderligere oplysninger, så vi sammen
kan få forhøjet levestandarden for de stakkels hunde på gaden, som lever i
konstant ubalance fysisk og psykisk "

Med venlig hilsen
Anne-Sofie

Fra : Kirstine

Dato : 18-06-01 17:23

In article <65pX6.2605$hi6.417884@news000.worldonline.dk>,
cbo@worldonline.dk says...

>SNIP et glimrende indlæg med mnage gode idéer

Jeg vil bare tilkendegive min enighed. Jeg bor selv på Nørrebro og har
den "udsøgte fornøjelse" af at se, hvordan brugerne af de Hjemløses Hus
på Falkevej lufter deres hunde på taget af bygningen. I sommerperioden
har de endda både vand og mad stående ude på taget, og det er mit
indtryk, at de stakkels hunde bare bliver lukket ud på taget og ikke ser
sin ejer i flere dage.

En enkelt gang har jeg haft ringet efter politiet, da en hund så ud til,
at den ville tage chancen og springe ned fra taget, som ligger lige op
til den befærdede Fasanvej. Men desværre kan politiet ikke gøre en pind
ved problemet.

Jeg synes, at idéen med, at den ekstra kontanthjælp udbetales som en
slags tilgodehavebvis eller klippekort til dyrlægen er et rigtigt godt
forslag. Men jeg kan også godt forstille mig, at en del mennesker vil
opfatte det som uacceptabelt formynderi.

Kirstine
--
*trying to do what works - trying to do what matters*

Fra : Fie & Christian

Dato : 18-06-01 17:47

Hej Kirstine

Ja, det med formynderiet er også et klagepunkt i hundegruppen Måske kom
det ikke til udtryk i posten, men min første idé er dog også at hvis det
viser sig at der stadig bliver udbetalt ekstra bistand til folk med hunde,
skal dette afskaffes og erstattes med uddeling af tilgodehavebeviser. Hvis
dette ikke kan lade sig gøre, er det at alle de andre forslag skal lægges på
bordet. Desuden skal jeg imorgen ned og snakke med nogle af mændene nede på
bænken ved Netto imorgen, som altid sidder med deres hunde, for at høre
deres mening. De kender mig fra området og jeg vil gerne høre deres mening,
inden jeg begynder på noget helt misforstået

Fie

Fra : marianne hellemose

Dato : 18-06-01 18:10

Hej Fie
Jeg vil starte med at sige at det er et helt fint initiativ
du tager, jeg har ikke selv hund, men derfor kan man
jo godt mene at ALLE dyr skal behandles ordentligt.

Så vil jeg gerne pointere at det heldigvis ikke er alle
"bistandsklienter" der behandler deres dyr dårligt, heller
ikke i den gruppe du omtaler, både i Gladsaxe og her i
Maribo har jeg mødt mange af dem der faktisk prioriterer
deres dyr højere end dem selv.

At de skulle få højere bistandshjælp fordi de har dyr, har
jeg aldrig hørt om, og da slet ikke som tiderne er nu, hvor
man ikke engang kan få hjælp til nødvendige ting, medicin,
briller, tandlæge o.s.v. er det noget du ved helt konkret ??

hilsen
Marianne

Hellemose Somali
marianne@hellemose.dk

SOME PEOPLE HAVE LIVES - OTHERS HAVE CATS

Fra : Nitsen

Dato : 18-06-01 18:55

"Fie & Christian" <cbo@worldonline.dk> wrote

> [...]
mad,
> træner ikke den psykisk og fysisk og i det hele taget lader dens

Jeg holder med det med hensyn til at hunde skal behandles ansvarligt, og jeg
gyser som du over alle de hunde der bevæger sig rundt her med eller uden
snor. Vi havde desværre sidste år en kedelig oplevelse med et barn der blev
overfaldet af en hund. Så din bekymring om dyrenes velfærd er efter min
mening helt ok. Du er dog på dybt vand med hensyn til at der skulle
udbetales extra kontanthjælp til ejeren fordi han har hund.

Kontanthjælp er i dag en bruttoydelse dvs. du får et bruttobeløb hvoraf der
svares skat og resten skal så anvendes til at dække dine faste udgifter. Det
er så op til den enkelte at administrere sine penge. Nøjagtig som hvis det
var en lønindtægt eller arbejdsløshedsunderstøttelse fra A-kassen. Lov om
Aktiv socialpolitik giver mulighed for at yde hjælp til velbegrunde
uforudsete nødvendige enkeltudgifter, men der skal søges om denne og den
ydes kun hvis borgeren ikke selv har økonomisk mulighed for at dække denne
udgift. Altså ingen hjælp til hundefoder.

> [...]
> at sove. Ligeledes skal disse hunde blive tilbudt årlige tjek hos Dyrenes
> Beskyttelse gratis, hvis man kan fremvise et papir fra kommunen.

Tjah, det med pengene er som sagt ikke korrekt. Mange af disse hundeejere
kan også meget vel være førtidspensionister. Disse får heller ikke extra
penge til hundemad.

Det er heller ikke det offentliges ansvar at sørge for at personer der ikke
har råd til at behandle deres dyr ordentlig kan få hjælp til det. Det er det
offentliges ansvar, at der findes en lovgivning på området og at den
håndhæves. Dvs. lovpligtig hundeforsikring. Lovpligtig registrering af
hunden (den er der allerede) og at hammeren falder i form at tvangsfjernelse
af dyret hvis ikke disse ting er i orden. Højere bøder mod at vade rundt med
hunde uden snor på områder der ikke er beregnet til dette. Bøder for ikke at
fjerne sit dyrs lorte med en dertil indrettet pose. Det er smaddertræls at
skulle siksakke mellem hundelorte på græs og fortov.

Når vi så er i gang med at lovgive kan vi jo lige indføre noget for katte
osse §

> [...]

> hjælpe, idet det er forbudt at lade sin hund løbe løs, hvis denne ikke er

Tjah jeg synes personligt der burde indføres "kørekort" til visse
hunderacer. Jeg er nu ikke helt vild med alle de kamphunde jeg ser bevæge
sig rundt her på Nørrebro/Frederiksberg.

> [...]
> kan få forhøjet levestandarden for de stakkels hunde på gaden, som lever i

De fleste af disse hunde er dog højt elsket af deres ejere og måske den
eneste der giver ejeren kærlighed (når jeg tænker på min barndoms
landevejsriddere havde som oftest følge af en hund og en barnevogn eller en
skærslippervogn så fænomenet er ikke nyt)! Det der bekymrer mig mest er alle
de hunde som åbenbart bliver brugt som potensforlængere af visse
befolkningsgrupper, og som ikke får den træning der skal til for at de ikke
udgør en potentiel fare for omgivelserne. Disse hunde er også med til at
give Rotweileren, dobermannen og andre lign. brugshunde et forbandet dårligt
ry.

Mvh

Anita og Frode der synes dyr og børn skal behandles ordentligt

PS. Skal vist lige indkaste en bemærkning om at jeg har min viden om
sociallovgivningen fra mit arbejde som socialrådgiver §

Fra : Silverflame

Dato : 18-06-01 21:45

Hej Ng.
Jeg ved ikke hvordan det fungerer i jeres kommuner, men i Horsens får de
30,- pr. dag til deres hund om måneden.
Men så er der lige noget... Jeg tror ikke hundene lider så meget, som I
skriver. Hvor mange kender I der kan have sin hund gående løs på åben gade,
og aldrig vige fra sin ejers side? Hvad med de hunde der er hjemme alen 8
timer om dagen? Som når deres ejer kommer hjem, lige kan nå en lille gåtur
inden aftensmaden, og ellers ikke mere? De hunde som "de" har er sammen med
deres ejer alle 24 timer i døgnet... Psykisk tror jeg de har det bedre end
de fleste hunde.... Men selvfølgelig er de´t en god ide med en slags
klippekort eller tilgodebevis, er en glimragende ide.
Vh Winnie.

Fra : Nitsen

Dato : 18-06-01 22:17

"Silverflame" <nmt1362@vip.cybercity.dk> wrote

> Hej Ng.
> Jeg ved ikke hvordan det fungerer i jeres kommuner, men i Horsens får de
> 30,- pr. dag til deres hund om måneden.

Aha - det har jeg godt nok aldrig hørt om andre steder - eller rettere - jeg
har hørt om borgere der fik administreret deres pension eller kontanthjælp
af deres rådgiver sådan at de fik udbetalt et beløb i af borgeren fastsatte
intervaller. Denne administration skete ud fra borgerens ønske for at
imødegå problemet med at alle penge var væk den første i måneden. Huslejen
kan også betales direkte til udlejer af kommunen for at undgå
boligudsættelse, men igen kun med borgerens billigelse. Jeg kunne vældig
godt tænke mig at vide om det er en faktuel viden du har eller det er noget
du har hørt fra anden hånd? Sådan af ren faglig nysgerrighed §

Mvh

Anita og missemiau fra Frode der lige nu snorker i mors seng og ikke aner
hvad en gade er §

Fra : Silverflame

Dato : 20-06-01 17:03

Hej Anita og de sovende misser...
Jeg har hørt det fra en ven som selv har hund, og som bor i Horsens, men
hæng mig nu ikke ud pga. det...
Han går bare selv meget op i det, så jeg går ud fra det er rigtigt.

Fra : Kis & Paul

Dato : 18-06-01 23:42

Anita skrev:
> PS. Skal vist lige indkaste en bemærkning om at jeg har min viden om
> sociallovgivningen fra mit arbejde som socialrådgiver §

Ahhhh...er det derfor du smiler med en paragraf på hovedet, Anita...hihi :)
Sagt i al kærlighed :)

Udover det, deler jeg helt din indstilling.
Især punktet om at ha' en "trofast" ven man kan stole på.
Jeg synes ofte hundeejere på vejene behandle deres hund bedre end mange
hundeejer med villa, 2 biler, 2 jobs osv. formår.
En vaps lukket inde og alene fra 7 morgen til 17...for så at få en hurtig
luftning i haven...det er da vist ikke det perfekte hundeliv heller ;-0

Kirsten van O

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 19-06-01 10:53

> [...]
mad,
> træner ikke den psykisk og fysisk og i det hele taget lader dens

For det første modtager man ikke særskilt penge for at have hund uanset om
man er boligløs eller ej. For det andet mener jeg personligt, at en hund,
som er ude det meste af døgnet og sammen med andre mennesker har et
betydeligt bedre liv, end en hund, med en-to udearbejdende ejere, der også
skal sove 8 timer hver nat. Den tid, de tilbringer med hunden, kan sagtens
for visse hundeejere betegnes som både fysisk og psykisk mishandling.

Lad være med at se dig sur på en boligløs alkoholiker. De er ikke dårligere
hundeejere end de fleste, tvært imod.

Mvh Maria

Fra : Fie & Christian

Dato : 19-06-01 11:11

Hej Gruppe

Ok, jeg var i for dybt vand og har fået lov til at høre for det i
hunde-gruppen og lidt her.

Projektet er droppet, og så gider jeg egentlig ikke snakke mere om dét! Jeg
er virkelig skuffet over nogle af de reaktioner, som kom frem efter at jeg
bad om råd om en situation, som jeg havde hørt ikke var holdbar og ikke for
det bedste for hunde gennem en dyre-adfærdsterapeut. Men fred være med det,
og jeg slikker sårene efter at være blevet angrebet lige lovlig groft i
hundegruppen, og er glad for at folkene i denne gruppe kunne argumentere for
deres synspunkter og hjalp mig med at se, at jeg skal spare på krudtet i den
her sag

Hilsen
Fie

Fra : Nina El Falaki