ADSL og G3 og hvordan?
Fra : Jørgen Emborg

Dato : 18-06-01 16:22

Jeg har nu bestilt ADSL Net Express og ISDN hos TeleDanmark -undskyld
TDC. Jeg har en beige G3 desktop model. Jeg har bestilt en total
installation. Dvs Teknikeren sørger for det hele - eller gør han nu det? Er
der nogen der har prøvet det?
Der står at min computer skal have et netværkskort - det har den jo
ikk´os?. Jeg har stort set alle stik besat i ryggen på G3´eren. Der er kun
et hul tilovers - nemlig det ved siden af stikket til tastaturet. Er det så
netværksstikket? Det håber jeg sgu - der er ikke andre tilbage!

Jeg kører egentlig kun 8.5.1 - med stor tilfredshed , men opgraderer snart.
Er der noget software jeg bør anskaffe mig før den sikkert ikke specielt
Mac-kyndige TDC- tekniker kikker ind?
På et senere tidspunkt kommer der en PC (undskyld - jeg bander ellers
næsten aldrig) til huset. Den vil også meget gerne kikke ud i verden med
ADSL. Hvad skal jeg så? Det er vist noget med en hub og en router eller
måske bare en switch? På TDC får man faktisk forskellig besked afhængig af
hvem man spørger. Hvem ved noget?

Når jeg nu får ADSL kan jeg ikke rigtigt se hvordan jeg skal kunne sende
fax? Jeg kan jo ikke ringe op til et tlf.nummer vel? Er det så slut med at
sende fax de to gange om året det sker?

Mvh Jørgen Emborg

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 18-06-01 16:39

J=?windows-1252?B?+A==?=rgen Emborg <emborg@email.dk> wrote:

> [...]
> TDC. Jeg har en beige G3 desktop model. Jeg har bestilt en total
> installation. Dvs Teknikeren sørger for det hele - eller gør han nu det? Er

ADSL _og_ ISDN?!? Hvad skal du lige bruge det til?

> [...]
> et hul tilovers - nemlig det ved siden af stikket til tastaturet. Er det så
> netværksstikket? Det håber jeg sgu - der er ikke andre tilbage!

Netværksstikket ligner en forvokset udgave af det stik, som går ind i
din telefon.

> Jeg kører egentlig kun 8.5.1 - med stor tilfredshed , men opgraderer snart.
> Er der noget software jeg bør anskaffe mig før den sikkert ikke specielt
> Mac-kyndige TDC- tekniker kikker ind?

Det eneste du skal gøre, er at gå op i kontrolpanelet TCP/IP, vælge
Ethenet og DHCP-server. Du behøver ikke engang at genstarte, maskinen er
på nettet med det samme.

> [...]
> måske bare en switch? På TDC får man faktisk forskellig besked afhængig af

Du skal have en hub eller en switch, som du sætter routeren til. De
maskiner der skal på nettet, skal så bare tilsluttets hub'en og stilles
ti at hente dynamisk IP (DHCP).

> Når jeg nu får ADSL kan jeg ikke rigtigt se hvordan jeg skal kunne sende
> fax? Jeg kan jo ikke ringe op til et tlf.nummer vel? Er det så slut med at
> sende fax de to gange om året det sker?

ADSL har absolut ingen indflydelse på din normale telefon, så fax og
telefon fortsætter som før. ISDN er derimod noget bøvl, medmindre at du
skal bruge to telefonnumre. For at kunne tilslutte alm. telefoner og fax
skal du bruge en A/B adapter, som TDC-teknikeren skal sætte op.

--
René

Fra : Jørgen Emborg

Dato : 18-06-01 16:54

> [...]
>
> Du skal have en hub eller en switch, som du sætter routeren til. De
> maskiner der skal på nettet, skal så bare tilsluttets hub'en og stilles
Hvor lang en ledning kan jeg sætte på en hub?

> [...]
> skal bruge to telefonnumre. For at kunne tilslutte alm. telefoner og fax
> skal du bruge en A/B adapter, som TDC-teknikeren skal sætte op.
Jeg sender fax fra computeren, men det kan jeg så ikke medmindre jeg kan
ringe op fra den. Men jeg forstår at jeg så skal ringe op via modem?

Tak for svar

Jørgen Emborg

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 18-06-01 17:09

Jørgen Emborg <emborg@email.dk> wrote:

>Jeg skal have to tlflinjer i huset.

OK.

> Hvor lang en ledning kan jeg sætte på en hub?

Lang nok!

> Jeg sender fax fra computeren, men det kan jeg så ikke medmindre jeg kan
> ringe op fra den. Men jeg forstår at jeg så skal ringe op via modem?

Du skal bruge et modem for at kunne sende fax via computeren. Modem'et
aner slet ikke, at der er er ADSL i huset, så det virker bare som
normalt.

--
René