Fortøjningsbeskyttere bliver "ulækre"
Fra : Ukendt

Dato : 18-06-06 10:36

Hejsa,

For at beskytte mine forfortøjninger, har jeg sat et par armerede
plastikslanger uden på fortøjningerne dér, hvor de rammer bådens ræling.
Det er sikkert godt for fortøjningerne, men overfladen på slangerne
bliver fedtet og "ulækker".

Inden jeg går igang med forskellige fysiske eller kemiske forsøg på at
rense slangerne, vil jeg lige høre om en af Jer har nogle tip til:

1. At fjerne "overfladefedtet" på en nem og effektiv måde ... og evt.
2. "imprægnere" slangernes overflade, så det ikke kommer igen ...
3. eller om skal man bruge en ganske bestemt slangekvalitet, der kan
tåle sol og salt - dvs. udskiftning?

Problemet minder meget om "fenderproblematikken" - men jeg vil lige
høre, om det er samme fremgangsmåde ...

På forhånd tak - og god søndag!

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Ukendt

Dato : 18-06-06 10:47

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
> [...]
> Flemming Torp
> 'kun en tåbe frygter ikke haven'
> Synd for SR-sejlerne med den svage vind ... Der er rigtig mange, der

Oops ... Beklager, at "signaturen" blev for lang ... glemte at den
ombrydes ... Sorry!
Man må jo gøre sig umage med netiketten - ikke? ... ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'
Synd for SR-sejlerne med den svage vind ... mange opgiver ...
http://sjaellandrundt.dk/data/resultat/Startlistetilweb.html

Fra : Steffen Skov

Dato : 18-06-06 16:33

> [...]
> Flemming Torp
> 'kun en tåbe frygter ikke haven'
> Synd for SR-sejlerne med den svage vind ... mange opgiver ...

Fjols - nu gik det lige så godt

Jeg skifter da bare slangen. Den skæres på langs og fixeres med et par
kabelbindere.

Hilsen
Steffen
--
"Havet bringer hvert menneske nyt håb, som
søvnen bringer drømme."

Fra : Ukendt

Dato : 18-06-06 20:08

"Steffen Skov" <XsskovY@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse

> Fjols - nu gik det lige så godt

Ja, jeg er frygtelig brødebetynget ... og ved nærmere eftertanke, skulle
jeg jo også have klippet hele mit indlæg væk, for det var jo sådan set
bare et "svar til en signatur" fra en fattesvag idiot, der ikke gider
sætte sig ordentligt ind i usenet-reglerne og højt og flot skider på
alle medlemmerne i gruppen - uhadadada ... Fy-Fy-skamme ... Mon gruppen
"overlever"?

> Jeg skifter da bare slangen. Den skæres på langs og fixeres med et par
> kabelbindere.

Det lyder nemt ... Det er nok helt tåbeligt at begynde at rense og
polere ... det kan jeg godt se ... ... I bakspejlets ulideligt klare
skær ...

Er der i øvrigt en bestemt slags slange/materiale, der er særlig
modstandsdygtig over for sol og saltvand?

Hilsen
Flemming Torp

--
'kun en tåbe frygter ikke haven' - Synd med den svage vind ...
For en times tid siden, da vi kom hjem fra en tur på Sundet

Fra : BJ

Dato : 18-06-06 21:10

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse

KLIP

> Er der i øvrigt en bestemt slags slange/materiale, der er særlig
> modstandsdygtig over for sol og saltvand?

Hmmm ... en søslange måske?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 18-06-06 21:17

> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse

> [...]

Bli'r den ikke let solskoldet?

Fra : BJ

Dato : 18-06-06 21:19

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse

KLIP

> Bli'r den ikke let solskoldet?

Ikke med solfaktor 50 smurt på.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 18-06-06 21:27

> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Ikke med solfaktor 50 smurt på.

Fra Hempel?

Fra : BJ

Dato : 18-06-06 21:29

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse

KLIP

> Fra Hempel?

Nope, du laver den selv:

http://www.icelady.no/oljer/pomade.htm

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 18-06-06 21:42

> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Nope, du laver den selv:

Herligt - (Korea har scoret!) ... Tak for tips!
Det er det jeg siger - her får man konstruktive og nyttige råd inden for
alle områder af sejlsporten ...

Fra : BJ

Dato : 18-06-06 22:21

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse

KLIP

> Herligt - (Korea har scoret!) ... Tak for tips!

Velbekomme - (Brasilien slog sig på muren)...

> Det er det jeg siger - her får man konstruktive og nyttige råd inden for
> alle områder af sejlsporten ...

Selv årsag ...

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : ThomasB

Dato : 19-06-06 11:51

> [...]
>
> For at beskytte mine forfortøjninger, har jeg sat et par armerede
> plastikslanger uden på fortøjningerne dér, hvor de rammer bådens ræling.
[snip]
> [...]
> 2. "imprægnere" slangernes overflade, så det ikke kommer igen ...
> 3. eller om skal man bruge en ganske bestemt slangekvalitet, der kan tåle

Smid slangerne en tur i opvaskemaskinen.

Jeg bruger selv ruskind rundt om fortøjninger, der hvor de går gennem
klydset.
Du vikler lige en lap rundt om fortøjningen og snører den fast med noget
taklegarn.

Ruskind fjerner også alt klydsknirkeriet når havnen er lidt urolig

> Problemet minder meget om "fenderproblematikken" - men jeg vil lige høre,
> om det er samme fremgangsmåde ...

Petroleum og derefter en gang voks, så holder de hele sommeren.