CSS margin IE, FF & Netscape
Fra : Henning Smed Sørense~

Dato : 18-06-06 07:44

Hej,

Kan I hjælpe mig med at få afstanden mellem menu punkterne ens i IE, FF og
Netscape på siden http://www.ukcpc.org/0-test/ ?

Stylesheet:
#menu a{
font-family:verdana,arial,helvetica;
font-size:12px;
color:#000;
background-color:#fff;
text-decoration:none;
vertical-align: middle;
width:165px;
margin:5px 12px;
padding:0px 0px 0px 2px;
display:block;
}
#menu a:hover {
background-color:#009999;
color:#fff;
font-weight:normal;
text-decoration:none;
vertical-align: middle;
}

M.v.h.
Henning

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 18-06-06 10:17

Henning Smed Sørensen wrote:
> Hej,
>
> Kan I hjælpe mig med at få afstanden mellem menu punkterne ens i IE, FF og
> Netscape på siden http://www.ukcpc.org/0-test/ ?

Så vidt jeg kan se /er/ afstanden mellem
meupunkterne den samme, undtagen
mellem næstsidste og sidste menupunkt,
hvor den ekstra afstand skabes af
et tomt tekstafsnit.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Henning Smed Sørense~

Dato : 18-06-06 10:25

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Så vidt jeg kan se /er/ afstanden mellem
> meupunkterne den samme, undtagen
> mellem næstsidste og sidste menupunkt,
> hvor den ekstra afstand skabes af
> et tomt tekstafsnit.

Hej Jørgen

Ja jeg har afstand til det nederste menupunkt for at fremhæve det.
Det jeg beder op hjælp til er at få samme afstand mellem menupunkterne i IE,
FF og Netscape.
I FF og Netscape er afstanden mindre end i IE

M.v.h.
Henning

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 18-06-06 11:01

> [...]
> FF og Netscape.
> I FF og Netscape er afstanden mindre end i IE

Det er da godt nok marginalt! IE6/FF1.5)
Har det virkelig nogen praktisk betydning?

Hvis det har, er her nogle muligheder, du
kan tjekke:
Er alle marginer, padding, font-size og
line-height sat til de ønskede værdier
for #menu og #menu a ?

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 18-06-06 11:06

Henning Smed Sørensen wrote:
> "Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

Addendum:

Jeg opdager lige, at du bruger en
dokumenttypeerklæring, der sætter
dokumentet i quirks modus. Det kan
også have betydning for browser-
fortolkningen

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Allan Vebel

Dato : 18-06-06 23:36

Henning Smed Sørensen skrev:

> Ja jeg har afstand til det nederste menupunkt for at
> fremhæve det. Det jeg beder op hjælp til er at få samme
> afstand mellem menupunkterne i IE, FF og Netscape.
> I FF og Netscape er afstanden mindre end i IE

Prøv at fjerne denne <p></p>, og giv i stedet det nederste
menupunkt en margin-top:10px;, så burde det blive ens.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Henning Smed Sørense~

Dato : 19-06-06 06:08

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i en meddelelse

> Prøv at fjerne denne <p></p>, og giv i stedet det nederste
> menupunkt en margin-top:10px;, så burde det blive ens.

Jeg har ikke udtrykt mig klart!
Det nederste menupunkt "Members Area" skal betragtes som en separat menu
derfor større afstand.

Mit spørgsmål er:
Hvordan får jeg margin-top, margin-bottom eller padding-top, padding-bottom
til at give samme afstand i alle browsere?
Siden http://www.ukcpc.org/0-test/ har større afstand mellem de øverste
menupunkter i IE end i FF og Netscape.

M.v.h.
Henning

Fra : Frank Olieu

Dato : 19-06-06 10:24

"Henning Smed Sørensen" <henning@smeds.dk> wrote in

> Mit spørgsmål er:
> Hvordan får jeg margin-top, margin-bottom eller padding-top,
> padding-bottom til at give samme afstand i alle browsere?

Hvis du selv specificerer padding og margin de rigtige steder, bliver de
normalt vist éns i alle browsere, fordi du overruler browsernes default
værdier.

> Siden http://www.ukcpc.org/0-test/ har større afstand mellem de øverste
> menupunkter i IE end i FF og Netscape.

Så vidt jeg kan se, er det vertical-align på <a> der driller her.
Vertical-align virker normalt kun på inline elementer, og du har sat <a> til
display:block. FF ignorer det, mens IE (fejlagtigt) får det med.

Som Jørgen har skrevet, blir din side desuden vist i "quirks mode" fordi din
Doctype erklæring ikke er komplet (skal være med URI). Se en oversigt over
hvilken erklæring gør hvad her:
http://gutfeldt.ch/matthias/articles/doctypeswitch/table.html

Dette har indflydelse på hvordan padding og border på blokelementer blir
beregnet i IE (se "box model").
http://www.hintzmann.dk/articles/doctype/

Strukturen på din menu er heller ikke optimal... Du bruger fx en tom <p></p>
for at skabe mellemrum! Brug ekstra padding og/eller margin på det nederste
element i stedet.
Du kunne også med fordel strukurere menuen som en <ul> liste med passende
styling. En menu *er* jo en liste, og så blir den også vist på en fornuftig
måde på enheder med ingen eller begrænset understøttelse af CSS.
http://css.maxdesign.com.au/listamatic/

--
Venlig hilsen | Kind regards | Cordialement
Frank

Fra : Henning Smed Sørense~

Dato : 21-06-06 07:31

"Frank Olieu" <fr@nk.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> http://gutfeldt.ch/matthias/articles/doctypeswitch/table.html

> Dette har indflydelse på hvordan padding og border på blokelementer blir

Ja det giver stor forskel på at ændre Doctype - så jeg må i gang med at
tilpasse elementerne igen.

> [...]
> fornuftig
> måde på enheder med ingen eller begrænset understøttelse af CSS.

Tak for dine forslag og fyldestgørende forklaring, jeg har stylet afstanden
mellem <li> punkterne på en anden side og den opfattes ens af browserne.
Så jeg må starte forfra med korrekt Doctype og menuen som liste.

Tak for hjælpen
Henning