Programmeringssprog eller ej
Fra : Martin Poulsen

Dato : 18-06-01 12:37

Faldt over denne:
http://www.it-leksikon.dk/vis.asp?id=1279&ord=HTML

Efter min bedste overbevisninger er HTML ikke et programmeringssprog,
men et Markup Language (deraf navnet). Ta'r jeg fejl, eller er dette IT-
leksikon ikke til at stole på?

Det samme gør sig gældende for JavaScript (ok - forkert gruppe):
http://www.it-leksikon.dk/vis.asp?id=1427&ord=JavaScript

Igen mener jeg ikke, at det er programmeringssprog, men en neddroslet
udgave af et full-blown programmeringssprog.

Eller er jeg helt galt på den?

Martin Poulsen
martinp@nospam.dk

Fra : alphaice

Dato : 18-06-01 14:25

Jeg er helt enig.

HTML er da bare engelsk, skrevet på en lidt anden måde.

Det samme med JavaScript, som du også skriver, er det en slags "lillebror"
af det rigtige JAVA, som ikke kan regnes som et programeringssprog efter
min mening.

--
Brug Validator service: http://www.html.dk/validator
- Tast din URL én gang, og validér dokumentet hos 12 validatorer

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 18-06-01 14:37

alphaice wrote:

> Det samme med JavaScript, som du også skriver, er det en slags "lillebror"
> af det rigtige JAVA, som ikke kan regnes som et programeringssprog efter
> min mening.

Javascript har meget lidt med Java at gøre, grunden til at det kaldes
javascript er nok at syntaxen på mange måder minder om java syntax, det
vil dog være at gå for langt at sige at javascipt er en "lillebror" til
java.

Med venlig hilsen
Lars

Fra : Johan

Dato : 20-06-01 12:01

> [...]
> javascript er nok at syntaxen på mange måder minder om java syntax, det
> vil dog være at gå for langt at sige at javascipt er en "lillebror" til

Nej, det passer ikke. JavaScript hed ActionScript indtil IE og Netscape smed
JAVA understøttelse i browserne. Underligt nok skiftede det navn den gang så
til JavaScript i stedet, sikkert for at lyde lidt mere smart

Desuden synes jeg ikke JavaScript minder om Java syntaksten. Sjældent jeg
laver JavaScript kun i classes?

mvh

Johan

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-06-01 15:57

http://www.oreillynet.com/pub/a/javascript/2001/04/06/js_history.html

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Johan

Dato : 20-06-01 19:45

> http://www.oreillynet.com/pub/a/javascript/2001/04/06/js_history.html

Den bekræfter jo faktisk min historie?!? (Har kun skimtet den igennem, har
ikke liiige tid til at læse det hele igennem idag.)
Men tog fejl... det var ikke ActionScript med LiveScript det oprindeligt
hed... ja ja, man har lov til at glemme

mvh

Johan

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-06-01 10:49

alphaice wrote:

> [...]
> af det rigtige JAVA, som ikke kan regnes som et programeringssprog efter

Det afgørende er om det er Turing-komplet. Det er HTML ikke, det er
JavaScript.

Fra : Peter Kjær Monsson

Dato : 18-06-01 15:58

Martin Poulsen <martinp@nospam.dk> skrev:
> Efter min bedste overbevisninger er HTML ikke et programmeringssprog,
> men et Markup Language (deraf navnet). Ta'r jeg fejl, eller er dette IT-
> leksikon ikke til at stole på?

Nej åbenbart ikke.

> Igen mener jeg ikke, at det er programmeringssprog, men en neddroslet
> udgave af et full-blown programmeringssprog.
>
> Eller er jeg helt galt på den?

ECMAscript kan vist godt regnes for et programmeringssprog - et jeg ikke
bruger - omend det er begrænset.

Hilsen Peter

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 18-06-01 16:17

"Peter Kjær Monsson" wrote:

> ECMAscript kan vist godt regnes for et programmeringssprog - et jeg ikke
> bruger - omend det er begrænset.

Ecmascript regnes _ikke_ for et programmerings sprog, da man ikke kan
skrive fuldbyrdede programmer i det. Sprog som Ecmascript kaldes -
Naturligt nok - scriptsprog.
Med venlig hilsen
Lars

Fra : Peter Kjær Monsson

Dato : 18-06-01 16:31

Lars Hoffmann <lars@hoffmann.ac> skrev:
> Ecmascript regnes _ikke_ for et programmerings sprog, da man ikke kan
> skrive fuldbyrdede programmer i det. Sprog som Ecmascript kaldes -
> Naturligt nok - scriptsprog.

Okay jeg giver mig :)

Hilsen Peter

Fra : Richard Flamsholt

Dato : 18-06-01 20:08

Lars Hoffmann <lars@hoffmann.ac> skrev:
>Ecmascript regnes _ikke_ for et programmerings sprog, da man ikke kan
>skrive fuldbyrdede programmer i det.

At påstå at ECMAScript ikke er et programmeringssprog er, undskyld
udtrykket, det rene sludder og vrøvl. Fra hestens mund, ECMA-262:

"ECMAScript is an object-oriented programming language [...]"

ECMAScript er ganske bestemt et programmeringssprog. Og HTML er ganske
bestemt ikke.

--
Richard Flamsholt
richard@flamsholt.dk - www.richard.flamsholt.dk

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 18-06-01 16:32

Martin Poulsen wrote:

> [...]
>
> Efter min bedste overbevisninger er HTML ikke et programmeringssprog,
> men et Markup Language (deraf navnet). Ta'r jeg fejl, eller er dette IT-

Du har fuldstændig ret. en bedre forklaring findes på
<http://whatis.techtarget.com/definition/0,289893,sid9_gci212286,00.html>

> [...]
>
> Igen mener jeg ikke, at det er programmeringssprog, men en neddroslet
> udgave af et full-blown programmeringssprog.

Der tager du lidt fejl. Javascript er ikke en neddrosling af java (som
VBScript er en neddrosling af Visual Basic). Java er som bekendt
udviklet af Sun Microsystems, Javascript er udviklet af Netscape.En god
forklaring på javascript kan findes på
<http://whatis.techtarget.com/definition/0,289893,sid9_gci212418,00.html>
Hvor det beskrives som et "interpreted programming or script language",
men kan altså ikke forstås på lige fod med et fuldblods
programmeringssprog.
Med venlig hilsen
Lars