Lunkne øl :-( Defekt køleskab, erfarin~
Fra : Leif Langgaard

Dato : 13-06-06 11:31

Hej

Det lille køleskab i skivet har givet op, kompressoren vil ikke starte, den
"kører" kun et par sekunder og går så ud igen. Jeg har prøvet at kortslutte
over termostaten, med samme resultat.

Har nogen erfaring med lignende fejl

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : Ukendt

Dato : 13-06-06 11:39

Har du godt med power i batterierne? Jeg havde engang problemer med at
få gang i kompressoren grundet for lidt strøm på servicebatteriet ...
men det er måske for banalt ... i så fald: Sorry

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Leif Langgaard

Dato : 13-06-06 14:17

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
> Har du godt med power i batterierne?

Hej

Din tanke var også min den første

Men desværre, masser af strøm er der nok af!

Fra : Ukendt

Dato : 13-06-06 14:55

> [...]
>
> Hej
>
> Din tanke var også min den første
>
> Men desværre, masser af strøm er der nok af!

Som min gamle Far sagde: "All complex problems have a least one simple
solution, that does *not* work" ... ... Sorry. Det ser mere ud som
om du er i Hardings domæne. Good Luck ...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 13-06-06 12:41

Hej Leif,

Vi må gå ud fra at det har virket før så ledningsdimmensionerne
er korrekte og batteriet er fuldt opladet. Du må sikre dig at
hovedafbryderen ikke afstedkommer et spændingsfald der generer
kompressorens start- og driftsforhold. Mål spændingsfaldet over
kontakten for at konstatere at den er i orden.

Når termostaten slutter, kan der gå op til 30 sek. før
kompressoren starter.
Der er normalr indbygget et beskyttelsessystem der beskytter
kompressoren mod overbelastning og svigtende start.
Start- og overbelastningsbeskyttelsen afbryder
kompressorstrømmen, når kompressorens omdrejninger er mindre end
ca. 1600 RPM. Omdrejningstallet ved nominel belastning er ca.
2500 RPM.
Når beskyttelsen er aktiveret, går kompressoren ind i en cyklus,
hvor den forsøger at starte hvert tyvende sekund, kompressoren
bliver i denne cyklus, indtil det er muligt at starte inden for
0,5 sek.

Elektronikdelen er således indrettet at den afbryder til
accumulatoren når spændingen på denne kommer ned under 10,5 volt
og genindkobler når spændingen er 11,5 volt.

Selvfølgelig kan der være afbrændt en vikling i motoren er det
en 12 voltsmodel så skal du måle følgende modstandsværdier i ohm
ved 25 graders omgivelsestemperatur.
terminal 1 - 3 0,2 ohm
terminal 4 - 3 0,2 ohm
terminal 2 - 3 3 ohm

Er det et 24 voltsmodel:
1 - 3 0,8 ohm
4 - 3 0,8 ohm
2 - 3 3ohm

Har kompressoren stået stille siden sidste efterår så prøv
yderliger at give den et par gok med knoerne, det kunne være at
et tecknical knock kan bringe den igang igen.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 13-06-06 13:38

Hej Harding,

Det var en solid gennemgang. Kan man gå ud fra, at disse tal gælder
generelt - dvs. jeg skulle kunne bruge nedenstående informationer for
at tjekke min Danfoss kompressor? ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

PS - Skal det virkelig være et "kno-gok"? ... ... Hvad med en
lille gummihammer?

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 13-06-06 14:05

Hej Flemming,

Man kan jo aldrig være helt sikker; men ud over Danfoss er der
ikke mange andre som laver kompressorer, det skulle måske lige
være på licens fra dem.
Tallene stammer fra Danfoss, så dem kan du nok bruge.

Kno-gok...ja så mærker man til at man ikke slår for hårdt i
forhold til slag med gummihammeren, om man bliver lidt hidsig på
krabaten.

Mvh/Harding

Fra : Leif Langgaard

Dato : 13-06-06 14:24

> [...]

> kompressorens start- og driftsforhold. Mål spændingsfaldet over
> kontakten for at konstatere at den er i orden.

Jeg har prøvet med tykke "kabler" direkte fra batteriet.

> Når termostaten slutter, kan der gå op til 30 sek. før
> kompressoren starter.

Det vil jeg være obs på.

> [...]

> accumulatoren når spændingen på denne kommer ned under 10,5 volt
> og genindkobler når spændingen er 11,5 volt.

Er det også sådan på et 10-15 år gammelt skab, med Danfoss kompressor?

> Selvfølgelig kan der være afbrændt en vikling i motoren er det
> en 12 voltsmodel så skal du måle følgende modstandsværdier i ohm
> [...]

Det bliver ikke let at holde den nede på de 25 grader

> Har kompressoren stået stille siden sidste efterår så prøv
> yderliger at give den et par gok med knoerne, det kunne være at
> et tecknical knock kan bringe den igang igen.

Skabet virkede i sidste uge!

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 13-06-06 14:49

Hej Leif,

Den spec. jeg har taget dataerne fra er dateret august 1978 så
det holder nok.

Har du prøvet med de kølkolde

Det kan selvfølgeligt også være en fejl i selve elektronikboksen,
her mangler jeg desværre diagrammet i min samling. Prøv at
kontakte Danfoss via deres hjemmeside og se om du kan få et
diagram ud af dem og måske også en FAQ om hyppige fejl.

Mvh/Harding