Buster skal være alene i weekenden
Fra : Ukendt

Dato : 12-06-06 21:25

Hej alle

Affødt af et andet spørgsmål vil jeg lige høre jeres mening om følgende:

I den kommende weekend skal jeg besøge en veninde fra lørdag til søndag,
hvor Buster så skal være alene hjemme..
JEg havde ikke planlagt at nogle skulle komme og se til ham, og jeg ville
fylde godt op med mad, vand etc inden jeg tager af sted.
Desuden vil jeg gemme lidt af hans yndlingslegetøj seder hvor han kan finde
det, og hygge sig med det.
Da min lejlighed har det med at blive utrolig varm (den vender mod vest, og
der er ingen mulighed for at have andet end et par udluftningsgitre åbne
mens jeg er væk) vill ejeg lade min eletriske vifte være tændt, og stå i
soveværelset..
Viften har været tændt de sidste par dage, også når jeg ikke har være
hjemme, og der har vidst ingen problemer. I aftes, da jeg kom hjem, lå
Buster endda et sted, hvor den blæste lige på ham..

Mener I at det er okay at være væk i over et døgn?
Jeg tager afsted lørdag ca 9:30, og er formentlig hjemme igen søndag ca kl
17-18.

Han er vant til at være alene i op til 12 timer, og det virker ikke til at
være det store problem..

På forhånd tak for svar

Louise og Buster

Fra : Anette

Dato : 12-06-06 22:19

Louise wrote:

> Mener I at det er okay at være væk i over et døgn?

Vores katte er af og til alene lige så længe og længere uden problemer.
Først når det nærmer sig to døgn og derover får vi kattesitter på.
Kattene ( 4 stk) får en stor skål med tørfoder, og fordi den ene kategorisk
nægter at spise tørfoder får de et par skåle med "vådfoder" og endnu et par
skåle med vådfoder der har været en tur i fryseren og som så står og tør
langsomt.

Når vi ( og vores to hunde) kommer hjem ligger kattene som regel på deres
faste pladser og sover og ser nærmest ud som om de ville sige: Øv nu var her
lige så fredeligt

/ Anette

Fra : Ukendt

Dato : 13-06-06 09:24

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse

> [...]
> endnu et par skåle med vådfoder der har været en tur i fryseren og som så

Jeg havde overvejet at stille noget tørkost 2-3 steder i lejligheden, samt
sørge for at begge foder bolde er fyldt godt op..
Desuden vil jeg stille ekstra vand frem, og fylde isterniger i alle
vandskålene på nær en. Dette burde sikre at vandet holder sig koldt/friskt
længere..

> Når vi ( og vores to hunde) kommer hjem ligger kattene som regel på deres
> faste pladser og sover og ser nærmest ud som om de ville sige: Øv nu var
> her lige så fredeligt

Buster vil sikkert gøre noget af det samme.. Og så vil han nok brokke sig
over at jeg lukkede terassedørene inden jeg tog af sted...

> / Anette

Louise

Fra : Gainsbourg

Dato : 13-06-06 02:28

Jeg mener ikke det er problematisk, at lade katten være alene en enkelt gang
i mellem fra den ene dag til den anden. Men kun hvis den har mad og vand til
sin rådighed og lejligheden ikke bliver så varm at det kan være
sundhedsskadeligt for katten.

Du bør dog aldrig lade katten være alene med en ventilator eller andre
elektriske/roterende apparater.

Fra : Ukendt

Dato : 13-06-06 09:21

> Du bør dog aldrig lade katten være alene med en ventilator eller andre
> elektriske/roterende apparater.

Indtil nu har der slet ingen problemer været.. Viften er af den type hvor
bladene er beskyttet af et gitter, hvor hullerne er så små at ikke engang
den mindst pote vil kunne komme igennem..
Jeg mener at det er nødvendigt med ventilation, da luften ellers vil være
100% stillestående i lejligheden, og det er i hvert tilfælde ikke godt for
hverken dyr eller mennesker...
Jeg vil naturligvis lukke alle persienner og lammeller for at holde den
værste varme ude, og heldigvis bliver entre og badeværelse knap så varmt..

Louise

Fra : Gainsbourg

Dato : 13-06-06 14:12

> Indtil nu har der slet ingen problemer været.. Viften er af den type hvor
> bladene er beskyttet af et gitter, hvor hullerne er så små at ikke engang
> den mindst pote vil kunne komme igennem..

Ikke desto mindre, bør man være forsigtig med at lade dyr og små børn være
alene med roterende vifter. Også selvom det er gået godt et antal gange. Det
hjælper selvfølgelig meget, at den er den model med gitter om vingerne.

> Jeg mener at det er nødvendigt med ventilation, da luften ellers vil være
> 100% stillestående i lejligheden, og det er i hvert tilfælde ikke godt for
> hverken dyr eller mennesker...

Ja, det lyder som om der bliver ekstremt varmt. Men hvis du læser i
brugsanvisningen på dit apparat, vil der sikkert stå, at apparatet ikke bør
lades alene tændt. Selvom katten højst sandsynligt ikke vil blive filtret
ind i apparatet er der altid en minimal risiko for at der går ild i det -
især roterende apparater, hvor ventilatoren let kan brænde sammen, hvis
noget blokerer den eller den står tændt i ekstremt lang tid af gangen. En
ikke ringe del af alle brande i hjem, starter ved at der går ild i et
elektrisk apparat som har været tændt uden opsyn - og det ville både være
synd for dig, katten og de andre beboere i ejendommen.

Måske skulle du overveje at lave en netdør og netvindue til din lejlighed,
så der kan være "åbent" og gennemtræk, også når du ikke er der. Eller
alternativt overveje om det egentlig er en god lejlighed at have dyr i, når
der ind i mellem bliver så varmt at dyret ikke vil kunne være der uden
ventilator...

> Jeg vil naturligvis lukke alle persienner og lammeller for at holde den
> værste varme ude, og heldigvis bliver entre og badeværelse knap så varmt..

Du kan også bruge foliemåtter af den slags man bruger i biler og vinduer
sydpå, som reflekterer varmen væk.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Ukendt

Dato : 13-06-06 18:47

> [...]
> ild i et elektrisk apparat som har været tændt uden opsyn - og det ville
> både være synd for dig, katten og de andre beboere i ejendommen.

Det med gennemtræk er ikke muligt i min lejlighed, da det er en såkaldt
"midterlejlighed", dvs at jeg kun har vinduer mod en side, og det er mod
vest. Og disse vinduer er egentlig terrassedøre, som fører ud i min have..
Derfor er det heller ikke muligt at have det åbent når jeg ikke er hjemme,
eller om natten, da det vil være en direkte invitation til ubudne gæster..

Som jeg også skriver er entre og badeværelse køligere end resten ag
lejlegheden, da det ligger "inderst" i lejligheden, og derfor ikke får
direkte sol...

> [...]
> når der ind i mellem bliver så varmt at dyret ikke vil kunne være der uden

I det daglige, når jeg er hjemme, mener jeg ikke der er et problem i at have
kat her.
Buster er jo udekat, så i disse varme dage tilbringer han al tiden udenfor,
hvor der både er vind og skygge..
Et problem som det jeg beskrev da jeg startede denne tråd, vil være af
sjælden karakter..

> Du kan også bruge foliemåtter af den slags man bruger i biler og vinduer
> sydpå, som reflekterer varmen væk.

Vil overveje muligheden med en netdør, men da jeg netop bor i stueetagen
tror jeg ikke at det er en god løsning.

> Med venlig hilsen
> Gainsbourg

Louise

Fra : LH

Dato : 13-06-06 14:46

Hvad med at sikre vinduerne med specielle kroge (mod indbrud), så vinduer
kan stå på klem uden katten kan komme ud?
En elektrisk vifte ville jeg aldrig efterlade tændt, uanset om det er for et
par timer eller flere døgn, vil dig nok være mest betænkelig ved flere døgn
i træk! Det syntes jeg ikke du bør gøre, det er alt for risikabelt.

LH.

Fra : Ukendt

Dato : 13-06-06 18:50

> Hvad med at sikre vinduerne med specielle kroge (mod indbrud), så vinduer
> kan stå på klem uden katten kan komme ud?

Det lyder som en mulighed.. Mine terrassedøre, som er den eneste form for
vinduer, er skydedøre, men man kan måske alligevel finde ud af noget..
Min største betænkelighed er at jeg bor i stuen, med have, hvor folk kan gå
ind..

> [...]
> døgn i træk! Det syntes jeg ikke du bør gøre, det er alt for risikabelt.

Har efterhånden forstået at det med viften ikke er en god ide, så den tænder
jeg ikke her i weekenden..

> LH.

Louise