HTML-side som CSS?
Fra : Don Lasse

Dato : 12-06-06 10:03

Hej alle!

Jeg har et lille spørgsmål som jeg håber - og tror - I kan hjælpe
mig med :)

Sagen er den at jeg arbejder på en lille hjemmeside. De eneste
færdigheder jeg kender til er HTML, og hele siden er således
bygget op på det grundlag. Og det fungerer nu ganske udemærket,
men...

Sagen er den at hvad jeg har gjort hidtil ganske simplet er at
have en "skabelon" i HTML, og så bare sætte tekst ind i den, hver
gang jeg skal bruge en ny side på webstedet. I praksis betyder
det jo at alle siderne har samme layout, men i virkeligheden
består af en lang række af "ens" sider, hvor bare selve
emneteksten er afstemt med den pågældende side. Menuer og div.
"overall tekst" er således bare kopier af den oprindelige
skabelon.

Nu er jeg så kommet i den situation at jeg skal ændre nogle af de
gennemgående ting, f.eks. menuen. Det KAN naturligvis lade sig
gøre, men det kræver at jeg rent manuelt ændrer alle sider på
webstedet, hvilket er besværligt.

Da jeg ved at det næppe bliver sidste gang jeg kommer i den
situation, har jeg overvejet om jeg ikke bare skal ændre systemet
helt fra bunden, og få indbygget noget CSS i stedet. Det vil
naturligvis også kræve noget arbejde nu, men på lang sigt er jeg
slet ikke i tvivl om at det vil virke bedst ;)

Så...for at komme frem til mit endelige spørgsmål: Er det muligt
at bruge min før omtalte HTML-skabelon, som alle siderne er
bygget op ud fra, som "CSS-kilde"? Og i så fald, hvordan klarer
jeg det nemmest? Eller skal jeg simpelt hen bygge et style sheet
op helt fra bunden?

Håber I forstår mit spørgsmål, stil endelig uddybende spørgsmål
hvis det er uklart :)

På forhånd tak :)

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 12-06-06 11:43

Don Lasse wrote:

> [...]
> emneteksten er afstemt med den pågældende side. Menuer og div.
> "overall tekst" er således bare kopier af den oprindelige

<-- snip snip -->

> [...]
> bygget op ud fra, som "CSS-kilde"? Og i så fald, hvordan klarer
> jeg det nemmest? Eller skal jeg simpelt hen bygge et style sheet

Det er nogle helt fonuftige tanker, du der
har gjort dig. De råd, du kunne få her
ville imidlertid blive mere specfikke,
hvis du havde et link til din nuværende
hjemmeside.

Generelt er det således af enhver korrekt
konstrueret hjemmeside består kun består
af html-markører og deres indhold.

Præsentationsformateringen - hvordan siden
skal se ud - foregår så ved hjælp af CSS
formdeklarationer i et stylesheet, eller stil-
ark, som nogle hellere vil kalde det for.

Dette er oftest eksternt i forhold til
den enkelte webside, således at det samme
stylesheet kan anvendes på alle sider.

Du kan læse meget mere om hvorledes du
konkret bære dig ad i min bog "Webdesign -
illustreret håndbog". Kan lånes på biblioteket,
men sørg endelig for at få fingre i 2.
udgave.

Der er også mange hjemmesider, der fortæller
om dette, f.eks.

www.hjemmesideskolen.dk
www.html.dk
www.html-faq.dk
m.fl.

Min egen nedennævnte hjemmeside går
noget i dybden med forskellige finur-
ligheder omkring layout, menukonstruktion
og den slags.

Specielt hvad angår navigationsapparatet
er det en stor fordel at benytte sig
af SSI-teknologien, der medfører at
du kan have din menu i form af en
ekstern html-formateret fil, som så via
en bestemt kommando indlæses på hver side.

Når dui har så meget tidligere materiale,
vil det antagelig også være fordelagtigt
for dig at lægge disse tekster ud
som html-formaterede tekstfiler (minus
head og body-markørerne), og indlæse dem
ved hjælp af SSI.

Om SSI kan du læse på websiden
http://www.html.dk/tutorials/ssi/

For at få alt det her til at lykkes er
det afgørende nødvendigt at du validerer
dine sider i w3c's validator,
http://validator.w3.org

Du vil ikke fortyde at du går i gang med
denne øvelse. Støder du på vanskeligheder,
er jeg sikker på at mange her vil hjælpe
dig.

Held og lykke med foretagendet.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Don Lasse

Dato : 12-06-06 13:16

Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Det er nogle helt fonuftige tanker, du der
> har gjort dig. De råd, du kunne få her
> ville imidlertid blive mere specfikke,
> hvis du havde et link til din nuværende
> hjemmeside.

Siden det drejer sig om er http://www.rosleffglas.dk
det skal lige siges at sidens oprindelige design kommer fra en gratis
skabelon jeg fandt somewhere på nettet. Dertil har jeg så tilføjet
mine "egne" koder og elementer, så hvis du/I begynder at læse kilderne
igennem vil I højst sandsynlig finde den største gang HMTL-bavl I
nogensinde har set. Så er I advaret ;)

> Der er også mange hjemmesider, der fortæller
> om dette, f.eks.
>
> www.hjemmesideskolen.dk
> www.html.dk
> www.html-faq.dk
> m.fl.

Det er netop via html.dk jeg kom på ideen. Problemet er som sagt bare
at jeg allerede har lavet hele hjemmesiden, og nu er i tvivl om
hvordan jeg lettest får det hele "omsat" til CSS...

> [...]
> for dig at lægge disse tekster ud
> som html-formaterede tekstfiler (minus
> head og body-markørerne), og indlæse dem

SSI kender jeg intet til, så jeg vil straks tjekke den faq.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 12-06-06 17:37

Don Lasse wrote:

> Det er netop via html.dk jeg kom på ideen. Problemet er som sagt bare
> at jeg allerede har lavet hele hjemmesiden, og nu er i tvivl om
> hvordan jeg lettest får det hele "omsat" til CSS...

Det gør du lettest ved at lave en helt ny skabelon,
baseret på CSS postionering i stedet for brugen af
tabeller.

På webadressen

http://www.webdesign101.dk/csslayout/index.php

og følgende sider finder du en hel
sådanne skabeloner, udelukkende baseret
på CSS, både for så vidt angår postionering
som tekstformatering.

http://www.webdesign101.dk/csslayout/ex/favorit_4.html

er noget der ligner det, du nu har.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Allan Vebel

Dato : 13-06-06 00:49

Don Lasse skrev:

> Siden det drejer sig om er http://www.rosleffglas.dk
> det skal lige siges at sidens oprindelige design kommer
> fra en gratis skabelon jeg fandt somewhere på nettet.

Den skabelon har jeg set mange gange før, med helt det
samme billede i toppen. Ulempen ved den slags skabeloner
er jo at din side ligner 10.000 andre, og at du ikke kan
skabe dit helt egen image.

De kunder der har set samme design mange andre steder,
vil du måske ikke få som kunder.

> Dertil har jeg så tilføjet mine "egne" koder og elementer,
> så hvis du/I begynder at læse kilderne igennem vil I højst
> sandsynlig finde den største gang HMTL-bavl I
> nogensinde har set. Så er I advaret ;)

Det er set meget værre med Golive4-brugere

> Problemet er som sagt bare at jeg allerede har lavet hele
> hjemmesiden, og nu er i tvivl om hvordan jeg lettest får det
> hele "omsat" til CSS...

Fortvivl ikke, vi skal nok hjælpe dig sikkert gennem denne
svære tid, det kræver blot at du er god til at lytte og lære.

> SSI kender jeg intet til, så jeg vil straks tjekke den faq.

Det er ikke så svært at lære ssi, det er kun nogle ganske
få kommandoer, men det kræver at sin server understøtter
det. Jeg har skrevet lidt om det på http://html-faq.dk/2014.asp

Noget andet er css, det kræver en lidt længere tilvænning
hvis du slet ikke kender til det. Bladr lidt rundt på de links
Jørgen kom med, der er meget at hente!

I disse grupper er det hjælp til selvhjælp, det vil sige at du
kan få hjælp til et konkret problem, hvis vi kan se problemet
i form af et link, og at du beskriver problemet, og hvad du
ønsker at opnå.

Jeg kan godt se at din opgave er lidt anderledes, det kræver
at du starter helt forfra. Opret derfor en område på serveren
der hedder http://rosleffglas.dk/test/, så kan du starte med at
lægge den nye side der, og når den er færdig, kan du
overskrive den gamle.

Undersøg også hvilken teknologi din server understøtter, kan
du køre asp, php eller andet på dit webhotel? Det er vigtigt
for at kunne råde dig til den helt rigtige løsning.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Don Lasse

Dato : 13-06-06 10:05

Allan Vebel wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> skabe dit helt egen image.
>
> De kunder der har set samme design mange andre steder,

Bare rolig, alt hvad der hedder farver og standart-billeder skal
også skiftes ud. Jeg har allerede taget de forberedende trin til
dette :)

> Fortvivl ikke, vi skal nok hjælpe dig sikkert gennem denne
> svære tid, det kræver blot at du er god til at lytte og lære.

Herligt :)

> [...]
> der hedder http://rosleffglas.dk/test/, så kan du starte med at
> lægge den nye side der, og når den er færdig, kan du

Nu har jeg tjekket hvad SSI er, og det ser jo ganske smart ud.
Desværre tror jeg ikke min server understøtter det. Kan hverken
finde noget om det på vores udbyders hjemmeside, eller få det til
at virke. Har sendt en mail til dem, men tvivler. Det drejer sig
i øvrigt om B-One.net. De understøtter i hvert fald ASP, PHP5 og
MySQL. Men det siger mig desværre heller ikke det helt store.

Jeg har allerede forsøgt at lege en del med det hele, men uden
nævneværdige resultater. Det virker en lille smule uoverskueligt
at gå igang med, synes jeg, og kan ærlig talt ikke helt finde ud
af om om jeg synes det er besværet værd. Så tit skal siden nu nok
alligevel ikke opdateres. Hvor lang tid vil i skyde på det vil
tage at få alting "kodet om", så siden er helt færdig?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-06-06 14:30

Don Lasse wrote:

> [...]
> at virke. Har sendt en mail til dem, men tvivler. Det drejer sig
> i øvrigt om B-One.net. De understøtter i hvert fald ASP, PHP5 og

Hvis du kan køre asp på dit webhotel, kan du også køre ssi. Men du kan ikke
lægge en ssi-kommando ind på en html-side og forvente at det fungerer. Din
inkluderende html-side skal som minimum omdøbes til at hedde noget med
..shtml.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Louis

Dato : 20-06-06 18:42

> [...]
> i øvrigt om B-One.net. De understøtter i hvert fald ASP, PHP5 og
> MySQL. Men det siger mig desværre heller ikke det helt store.

Hejsa,

Jeg har også mine sider liggende på b-one. Jeg bruger SSI og CSS på næsten
alle sider, og det fungerer fint.
Husk at du ikke kan tjekke funktionaliteten af dine sider, så længe de
ligger på din egen pc. Sider lavet med SSI skal uploades før du kan se
resultatet.

Louise

Fra : Allan Vebel

Dato : 20-06-06 21:09

Louis skrev:

> Husk at du ikke kan tjekke funktionaliteten af dine
> sider, så længe de ligger på din egen pc. Sider
> lavet med SSI skal uploades før du kan seresultatet.

Jo, du skal bare have en server installeret, se eventuelt

http://hjemmesideskolen.dk/net/iis.asp
og
http://hjemmesideskolen.dk/net/iis.asp#php

--