Den Danske Hundeforening ?
Fra : Kim H.

Dato : 12-06-06 00:22

Jeg faldt lige over en opdrætter der solgte hunde med stamtavle fra Den
Danske Hundeforening.

Er disse stamtavler noget værd, eller er det et "soveværelsesforetagende"
som bare ikke gider følge DKK regler/retningslinjer, og derfor bare har
lavet deres egen forening med stamtavler osv.?

Mvh. Kim

Fra : Kim Christensen

Dato : 12-06-06 09:25

Kim H. wrote:
> [...]
> som bare ikke gider følge DKK regler/retningslinjer, og derfor bare har
> lavet deres egen forening med stamtavler osv.?

Du vil sikkert få svar fra nogle DKK folk om at kun deres produkt er
noget værd.
Se evt også på hvad foreningen tilbyder i dit lokalområde, se hvad
de enkelte opdrættere står for.
Jeg har været til DDH udstillinger med mine hunde, og der var en del
positive ting, og en del negative ting at sige om disse arrangementer.

De positive først:
De hunde du ser er alle i god stand, og dommerne ved tilsneladende hvad
de har med at gøre. Min gamle hund har et par småfejl, som kun et
trænet øje ser. Dem fandt de.
Jeg synes deres holdning til halekuperingsforbud virker tiltalende. Der
er _ingen_ dispensationer eller slinger i valsen, som ved visse andre
klubber.
Udstillerne imellem mærker man ikke den hadskhed og nid som man især
får at mærke ved en stor klub's arrangementer.

De negative:
Først og fremmest deres rygepolitik, eller mangel på samme. Jeg synes
det er forkert at ryge i en sportshal, men der blev røget så man ikke
kunne se fra ende til anden i hallen. Efter sidste gang var jeg dårlig
i to dage på grund af røgen, og det alene holder mig fra at deltage i
flere DDH arrangementer.
Et mindre kritikpunkt er at for meget synes at hvile på foreningens
formand, hvilket gav de arrangementer som jeg deltog i et lidt hakket
forløb, fordi han kun kunen være på et sted ad gangen.

Hilsen Kim

Fra : Camilla Juelsgaard J~

Dato : 12-06-06 19:01

Jeg vil lige opliste de forskelle jeg kan se mellem DDH og DKK og dermed
hvorfor jeg til enhver tid vil sværge til DKK.

DDH har ingen sundhedsmæssige regler omkring avl. De opfordrer godt nok folk
til at få tjecket deres hunde for arvelige sygdomme, men manglen på
restriktioner gør jo reelt at folk som ikke "gider" få tjecket deres avlsdyr
alligevel kan få stamtavle og det mener jeg jo er meget forkert.

DDH har (sikkert pga. af ovenstående) ingen registre over sundhedsmæssige
resultater. DVS. at selvom en opdrætter er så ansvarlig at vedkommende får
tjecket avlsdyrene for arvelige lidelser, så har opdrætteren ingen mulighed
for at vide om alle avlsdyret søskende lider af arvelige sygdomme, og så
hjælper det for mig at se intet at det enkelte avlsdyr er tjecket.

Så for mig at se findes der sikkert gode opdrættere hos DDH også, på samme
måde som der formodentlig findes knap så gode opdrættere hos begge klubber,
men hos DDH har man altså ingen mulighed for at tjecke sin avlshunds (eller
sin kommende hvalps) afstamning sundhedsmæssigt og det gør at jeg aldrig vil
kunne anbefale en hund med DDH-stamtavle.

Med venlig hilsen

Camilla Juelsgaard Jørgensen
www.juelsgaard.com

Fra : jopa

Dato : 12-06-06 19:08

Camilla Juelsgaard Jørgensen skriblede bla:

> [...]
> sin avlshunds (eller sin kommende hvalps) afstamning sundhedsmæssigt
> og det gør at jeg aldrig vil kunne anbefale en hund med DDH-stamtavle.

Godt skrevet, kan tilslutte mig det hele uden at ville ind på nogen
diskution for og i mod.
For mig og min hunderace findes der også kun en klub og det er DKK
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : fam. Ager

Dato : 12-06-06 19:17

"jopa" <spam@nøøø.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> diskution for og i mod.
> For mig og min hunderace findes der også kun en klub og det er DKK

jeps, kan også kun tilslutte mig det skrevne, jeg ville heller ikke købe min
race i andre klubber end dkk.

mvh. marie

Fra : jopa

Dato : 12-06-06 19:29

fam. Ager skriblede bla:

> jeps, kan også kun tilslutte mig det skrevne, jeg ville heller ikke
> købe min race i andre klubber end dkk.

Endelig kommer du med noget fornuftigt

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Kim H.

Dato : 12-06-06 19:51

"Camilla Juelsgaard Jørgensen" <c_jj@dsr.kvl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mulighed for at vide om alle avlsdyret søskende lider af arvelige
> sygdomme, og så hjælper det for mig at se intet at det enkelte avlsdyr er

Jeg vil personligt føle mig "røvet" hvis jeg kørte ud til en opdrætter og
reserverede en hvalp, og den dag jeg så skal hente hvalpen, får man stukket
en stamtavle i hånden fra DDH, som reelt ikke er noget værd i forhold til
den "rigtige" hundeverden.

Hundene de avler kan selvf. være udemærket, men det virker suspekt, at
avlerne så har valgt at gå udenom DKK, og for førstegangskøbere af
racehunde, er DDH avlernes reklame "med stamtavle" jo nærmest vildledende,
for de kan måske ikke lige gennemskue at de "melder" sig ind i en lille
forening, hvor deres "racehund" får et papir med, de stort set ikke kan
bruge til noget som helst.

Kim

Fra : fam. Ager

Dato : 12-06-06 20:36

"Kim H." <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> for de kan måske ikke lige gennemskue at de "melder" sig ind i en lille
> forening, hvor deres "racehund" får et papir med, de stort set ikke kan

------------

derfor bør man altid se opdrætteren grundigt igennem inden man overvejer at
handle hund det pågældende sted, netop for at undgå overraskelser.
jeg brugte megen tid på at udvælge netop den opdrætter jeg følte mig tryg
ved, og som stolt kunne præsentere nogle sunde avlslinier.
og især når det drejer sig om racer, som man skal være omhyggelig mht.
racespecifikke sygdomme og skavanker, man kan nemt købe dyrt, hvis man ikke
ser sig for.

mvh. marie

Fra : Kim H.

Dato : 12-06-06 21:29

> [...]
> og især når det drejer sig om racer, som man skal være omhyggelig mht.
> racespecifikke sygdomme og skavanker, man kan nemt købe dyrt, hvis man

Min bekymring går på førstegangskøbere, som jeg har en fornemmelse af, for
manges vedkommende, handler det første sted de kommer ud, hvis de kan li'
opdrætteren, fordi denne er flink og rar, og så er det jo "med stamtavle",
og det er her, de nemt kan ryge i, og så kan de stå med en stambog, som ikke
lige er det de havde regnet med, og hunde der er avlet på mere eller mindre
tvivlsomme avlslinier.

Findes der andre hundeforeninger der laver deres egne stambøger?

Kim

Fra : jopa

Dato : 12-06-06 21:34

Kim H. skriblede bla:

> Findes der andre hundeforeninger der laver deres egne stambøger?

DRC er en anden klub
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Anita Andersen

Dato : 15-06-06 18:14

"Kim H." <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Camilla Juelsgaard Jørgensen" <c_jj@dsr.kvl.dk> skrev i en meddelelse

Der er altså også nogle hunde racer som ikke har restrektioner og som ikke
engang skal avlsgodkendes hos DKK !!

Nu henviser du sikkert til DKKs helt nye online register, som jeg selv
finder som en god ide, men når der ikke er faste regler for registrering af
sygdomme så finder jeg den ikke noget værd, da det så er op til opdrætteren
om hvor vidt man registrer evt. skavanker.
Ergo kan man ikke regne med den... Desværre for det.

> [...]
> reserverede en hvalp, og den dag jeg så skal hente hvalpen, får man
> stukket en stamtavle i hånden fra DDH, som reelt ikke er noget værd i

Du ved da vist ikke noget om det du skriver UCI som DDH & DHL er medlem
af er faktisk ikke så lille enda set uden for Danmarks grænser, og der er
mange lande hvor man kan udstille, på nøjagtig samme måde som hos DKK,
standarderne er som hos FCI og dommerne har nøjagtig samme uddanelse.

> [...]
> for de kan måske ikke lige gennemskue at de "melder" sig ind i en lille
> forening, hvor deres "racehund" får et papir med, de stort set ikke kan

Igen noget som du ikke ved noget om, desværre er der for mange "uvidne" der
udtaler sig om andre klubber & foreninger end dkk :-/
Hvis regler er så vigtige for dig ! så må du heller melde dig ind i DHL for
deres regler er på flere punkter strammer end hos dkk
- både hvad angår HD
- & Indavl (max 6.25%) og bemærk dette er en lov og ikke en anbefaling !
- der dispenseres ikke ved "hovsa" parringer eller lignende
- alle racer skal avlsgodkendes (uden undtagelser)

mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 15-06-06 18:25

Anita Andersen skriblede bla:
> - der dispenseres ikke ved "hovsa" parringer eller lignende
> - alle racer skal avlsgodkendes (uden undtagelser)

Ja men hvad kan man bruge det til når papirene intet er værd i det virkelige
liv hvor der jo kun er EN klub der tæller internationalt.
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Anita Andersen

Dato : 15-06-06 18:42

> [...]
>>

> Ja men hvad kan man bruge det til når papirene intet er værd i det
> virkelige liv hvor der jo kun er EN klub der tæller internationalt.

Ser du UCI er nøjagtig på samme nivo som FCI
Og ja i FCI er det kun FCI der duer og i UCI dur begge hvis ellers HD og
indavl er på vores mere restriktive nivo.
Nu er mine papir jo lige så meget værd i den virkelige liv som hvis der stod
dkk på dem... John kunne du ikke sætte dig lidt ind i UCI før du udtaler dig
tror du er på gyngende grund

Søren

Fra : jopa

Dato : 15-06-06 18:46

Anita Andersen skriblede bla:
> Nu er mine papir jo lige så meget værd i den virkelige liv som hvis
> der stod dkk på dem... John kunne du ikke sætte dig lidt ind i UCI
> før du udtaler dig tror du er på gyngende grund

Nej da alle ved at de der småklubber opstår ved at nogle ikke kan leve op
til de krav som DKK stiller.
Andre er blot blevet smidt ud af DKK
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Anita Andersen

Dato : 15-06-06 19:05

> Anita Andersen skriblede bla:
>>
> Nej da alle ved at de der småklubber opstår ved at nogle ikke kan leve op
> [...]
Ja.. det siger myterne, men du tror vel ikke selv at UCI er et dansk fænomen
som er opstået pga. dkk
Nu er det jo faktisk sådan at DHL har skrappere krav end dkk )

Søren

Fra : jopa

Dato : 15-06-06 19:18

Anita Andersen skriblede bla:

> Ja.. det siger myterne, men du tror vel ikke selv at UCI er et dansk
> fænomen som er opstået pga. dkk
> Nu er det jo faktisk sådan at DHL har skrappere krav end dkk )

Jo men hvad nytter det når folk vil have den ægte vare

ps Søren har du bemærket at jeg bevist har drillet dig.
Jeg er da totalt ligeglad med Stambogen skal ikke bruge den til noget.
Om folk vælger det ene eller andet er mig ligegyldigt.
Kan bare notere mig at du har et horn i siden på DKK, og hvorfor denne evige
tilsvining af DKK både her og på dit Fora ?
Er du smidt ud eller hvad er årsagen ?
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-06-06 20:11

jopa <spam@n¯¯¯.invalid> wrote:

> [...]
> Kan bare notere mig at du har et horn i siden på DKK, og hvorfor denne evige
> tilsvining af DKK både her og på dit Fora ?

det er såmend nemt nok at finde ud af .. alle diciplinær sager
offentliggøres i "Hunden" ...
--

/thomas

Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Anita Andersen

Dato : 15-06-06 20:23

"Thomas von Hassel" <thomas_lists@elements.dk> skrev i en meddelelse

> det er såmend nemt nok at finde ud af .. alle diciplinær sager
> offentliggøres i "Hunden" ...
> --
>
> /thomas

Har aldrig været opdrætter hos DKK og det bliver jeg med garanti heller
aldrig... og mig bekendt er der aldrig kørt disciplinærsag mod mig, selv om
man godt kan blive smidt ud af DKK også selv om man ikke er medlem )))

Søren

Fra : Anita Andersen

Dato : 15-06-06 20:19

> [...]
> Kan bare notere mig at du har et horn i siden på DKK, og hvorfor denne
> evige tilsvining af DKK både her og på dit Fora ?

For det første sviner jeg ikke DKK til !
Jeg skriver hvad jeg reelt ved noget om.
Jeg blev engang meget skidt behandlet af DKK og deres klagenævn. Det er en
længere historie, men kort fortalt havde vi købt en GD som fejlede en hel
del, og ifg. dyrlæge erklæringer / undersøgelser budte der nedlægges avls
forbud på hele dette kuld hvalpe !
Det var sådan den gang at vi fik noteret i købekontrakten at den skulle
kunne avlsgodkendes og der var givet 2 års garanti for skjulte og arvelige
fejl / sygdomme.
I forbindelse med klagesagen skulle hunden avlsgodkendes, hvilket den blev
af DKK trods deres viden og selv om hunden nærmest vaklede rundt på banen
(særskilt bedømmelse)......

Tro ikke at jeg mener at alle opdrætter under DKK er dårlige... tvært imod
er de fleste gode og ansvarlige opdrætter, lige som hos alle andre klubber.
Der findes brodne kar i alle klubber, og dem må vi bekæmpe så godt vi kan -
men på den rigtige måde, og igen mener jeg at DKK ikke overholder loven og
at de personer det går ud over er skyldige til det modsatte er bevist og
ikke omvendt som det skulle være.

Drilleriet er jeg ganske klar over ))
Har du nogensinde tid til at gå tur med hunden ?? du er jo altid klar ved
tastaturet

Søren

Fra : jopa

Dato : 15-06-06 20:47

Anita Andersen skriblede bla:

> Drilleriet er jeg ganske klar over ))
> Har du nogensinde tid til at gå tur med hunden ?? du er jo altid klar
> ved tastaturet

Nu gider jeg ikke sidde og glo på tosseren, men har da tænkt mig at trappe
ned her når det gode vejr kommer for alvor.
--
Mvh.John
www.jp-web.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 16-06-06 05:28

"Anita Andersen" <great-dane@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Drilleriet er jeg ganske klar over ))
> Har du nogensinde tid til at gå tur med hunden ?? du er jo altid klar ved

Det kommer vel helt af sig selv, for med så mange fejl, bliver de jo
kasseret på udstillinger, og dermed kan der ikke avles hvalpe med dem, som
kan stambogsføres.. Eller hvordan er det nu lige det er ????

M.V.H....Benny..

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-06-06 19:17

Anita Andersen <great-dane@mail.dk> wrote:

> - der dispenseres ikke ved "hovsa" parringer eller lignende

hvilken tosset regel ...

fortæl mig hvorfor den er en god ide ?

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Kim H.

Dato : 15-06-06 19:30

> Der er altså også nogle hunde racer som ikke har restrektioner og som ikke
> engang skal avlsgodkendes hos DKK !!

Nogen måske, men hos DDH er der jo ingen krav, det jo anbefalinger det hele.

> [...]
> Ergo kan man ikke regne med den... Desværre for det.

> Du ved da vist ikke noget om det du skriver UCI som DDH & DHL er

Jeg kan jo se at DDHs eneste krav til avlsdyr er at de efter d.1/1 2005 skal
ha' " 1. præmie i UCH klassen (unghunde klassen) for at blive avls
godkendt." og så kan de avlsgodkendes i DDH.
Alt andet hos DDH er noget de anbefaler eller noget de mener man bør gøre,
men det er ikke noget krav, så reelt er det helt op til opdrætterne. Men da
du er så meget klogere, så vær sød at henvise mig til alle de krav DDH
avlshunde skal opfylde, for jeg har ikke kunnet finde andet end kravet om en
"1 præmie i UCH klassen" for at kunne avlsgodkende, alt andet er
anbefalinger så vidt jeg kan se.

> Igen noget som du ikke ved noget om, desværre er der for mange "uvidne"
> der udtaler sig om andre klubber & foreninger end dkk :-/

Jeg kan forstå du mener du selv er meget klogere på området, så jeg vil igen
bede dig henvise til de "skrappe" regler DDH stiller til deres avldyr før de
godkender dem.

Kim

Fra : Mikael

Dato : 14-06-06 16:21

> [...]
> avlshunds (eller sin kommende hvalps) afstamning sundhedsmæssigt og det
> gør at jeg aldrig vil kunne anbefale en hund med DDH-stamtavle.

Ja, det er fint nok at kunne tjekke søskende osv, men de DKK folk jeg har
haft med at gøre, de sender IKKE deres billeder ind hvis de kan se de får
dårlige hofter feks. Så kan du jo i realiteten ikke bruge det til noget, for
alt hvad du ser er jo kun "raske" hunde... Du kan ikke få lov til at avle på
en c-hofte hund i DDH, det kan du i DKK, hvis dens indeks tal er højt nok,
(hvilket ifølge DKK-folk er et latterligt system), og det er det jo som
reglt for de sender det jo ikke ind hvis det er dårligere. Det er bare de
erfaringer jeg har haft.

Mht. rygning, jeg var til udstilling i Thyregod med mine, og der måtte vi gå
udenfor og ryge.

Jeg har en hund med DDH stamtavle, og en med DDK. Jeg køber ikke hunde med
DKK stamtavle mere, tæven fra DKK, er meget usikker og bange for rigtigt
mange ting, jeg siger ikke at det er fordi hun er fra DKK, men det må da
have lidt med forældrene at gøre, og det sted hun boede det første år. Jack
er en kæmpe der tager alting med en knusende ro.

DDH har altid sagt at det er op til folks egen samvittighed at avle på deres
hunde, og de har tiltro nok til deres avlere at de ikke gå hen og avler på
noget skrammel. Dog ved jeg at det har været oppe og vende om det skal være
et krav om HD-fotografering. Men hvad det bliver til, ved jeg ikke.
Men der er jo gode og dårlige sider ved begge.
Men jeg vil altid foretrække DDH.

Med venlig hilsen
En tilfreds DDH-medlem.

Fra : Kim H.

Dato : 14-06-06 22:34

"Mikael" <dsl128833@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dårlige hofter feks. Så kan du jo i realiteten ikke bruge det til noget,
> for alt hvad du ser er jo kun "raske" hunde... Du kan ikke få lov til at

Hvordan hænger overstående sammen med at . . . "Dog ved jeg at det har været
oppe og vende om det skal være et krav om HD-fotografering" som du skriver
længere nede. Hvis hunden ikke skal være fotograferet kan de jo avle på E
hofter i DDH uden at vide det
Jeg syntes da ikke dette er særlig betryggende, og ifølge DDH hjemmeside
står der f.eks. følgende om f.eks. schæferhunde. . . . .

DDH anbefaler at man får fundet sine avlshunde fri/undersøgt for følgende
lidelser inden avl:
HD:
Det anbefales at HD fotografere hunde inden parring, så man ved hvilken HD
grad hunden har, det anbefales at bruge resultatet således:

Hunde med HD-status A bør kun parres med status A, B eller C.
Hunde med HD-status B bør kun parres med status A eller B.
Hunde med HD-status C bør kun parres med hunde med status A.
Hunde med HD-status D & E bør IKKE anvendes i avl.

AA:
Det anbefales at AA fotografere hunde inden parring, så man ved hvilken AA
grad hunden har, det anbefales at bruge resultatet således:

Hunde med status 0 bør kun parres med hunde med status0/1/2
Hunde med status 1 bør kun parres med hunde med status 0.
Hunde med status 2 bør kun parres med hunde med status 0
Hunde med status 3 bør IKKE anvendes i avl.

Kodeordene her er "anbefaler" og "bør" hvilket jo reelt betyder at der kan
avles på hunde med E hofter og AA3. Så jeg vil da aldrig købe en hund med en
stambog fra DDH, da der jo reelt ingen grænser er for hvilke hunde de må
bruge i avlen.

Så med DKKs krav til avlshundene, giver en DKK stambog en noget bedre
garanti for at hundene der er brugt i avlen er fysisk sunde, end en DDH
stambog, der reelt ingen krav sætter til avlsdyrene, sådan som jeg læser det
på deres hjemmeside.

Så jeg undre mig noget over, hvor de ting du skriver stammer fra?

Kim

Fra : Mikael

Dato : 28-06-06 21:22

> Så jeg undre mig noget over, hvor de ting du skriver stammer fra?
>
> Kim

Det skal jeg lige fortælle dig, det stammer nemlig fra DHL´s hjemmeside, så
det var mig der tog fejl mht klubberne, sorry. Der er det også blevet
obligatorisk med HD fotografering.
Beklager jeg gik fejl af klubberne...

Venlig hilsen Winnie

Fra : Anita Andersen

Dato : 15-06-06 10:44

Hej Kim H.

Det er jo op til dig som hvalpekøber at tjekke om forældre dyrene lever op
til HD krav og andre sygdomskrav. Jeg ved at nogle racer i DKK slet ikke
skal avls godkendes, hvorfor ?????

Jeg er selv opdrætter i DHL.

Der er strenger aviskrav til flere racer end der er i DKK, en videre er det
ikke tilladt at avle tætter end 6,25% og det kan der ikke dispenseres for.

Hvor man i DKK både laver, mor/søn - Far/datter hvilket er = 25%

De laver også Bror/søster som også er = 25%

Jeg syntes ikke at det er særlig betrykkende med alt det indavl syntes du
????

Ved godt at nogle opdrætter kalder det linje avl, men det er og bliver
indavl

For dig som hvalpekøber, har du ligeså stor mulighed for at udstille, og
træne, ved at købe end hund som ikke har en DKK stamtavle.

Vi som er opdrætter/udstiller i DHL (som samarbejder med DDH) lægger et
meget stort arbejde i at skabe sunde og race typpigske hunde, skulle jeg
selv bruge en hund i avl, som kommer fra en anden klub, så ville jeg da
sikre mig, at den lever op til de sundheds krav som DHL stiller, før jeg vil
bruge den.

En vider vil jeg lige slå den myte ihjel, om at alle som ikke er opdrætter i
DKK er folk som er blevet smidt ud af DKK.

Jeg har ALDRIG været opdrætter i DKK, og har heller ingen ønsker om at blive
det.

Så alt i alt, så er du lige så godt stillet med en DDH / DHL hund som med en
DKK hund.

Ved godt hvad jeg ville vælge J

www.torsted-hundepension.dk

Mvh
Anita

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-06-06 13:14

> [...]

> ????
>
> Ved godt at nogle opdrætter kalder det linje avl, men det er og bliver

prøv lige at læse:

<http://dansk-kennel-klub.dk/996/1505>

inden du kaster med for mange sten.

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Anita Andersen

Dato : 15-06-06 13:41

> prøv lige at læse:
>
> <http://dansk-kennel-klub.dk/996/1505>
>
> inden du kaster med for mange sten.
>

> /thomas

Det er helt fint Thomas.
At DKK har udarbejdet Etiske anbefalinger, men den er jo som de selv skriver
Etisk, altså kun en retnings linie og ikke en LOV.
Altså det er op til den enkelte opdrætter hvad han / hun eller pengepungen
mener, at der skal pares inden for DKK

Ja så jeg kender ganske udmærket DKK`s Love, og deres selvhøjtidelighed.

Mvh
Anita

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-06-06 14:22

> [...]

> mener, at der skal pares inden for DKK
>
> Ja så jeg kender ganske udmærket DKK`s Love, og deres selvhøjtidelighed.

Nej, hvorfor skulle det dog være en lov ? ... hvad nu hvis opdrætter X
kan se det fornuftige i f.eks. at lave en halvbror / halvsøster parring
for at forstærke netop de to "liniers" særpræg. Det er i avlskredse
normalt anerkendt forteelse. Naturligvis gør den ansvarlige opdrætter
kun sådan noget ganske gangske få gange i løbet af hans/hendes tid som
opdrætter, og kun efter nøje overvejsler. Hvorfor skal han så også slås
med en arbitrær lov fra en forening ?

Der er i de fleste tilfælde ikke noget selvhøjtideligt over DKK's love
og regler, de giver faktisk ganske god mening hvis man tænker sig lidt
om.

Derudover giver en DKK stamtavle de største muligheder for at finde
egnede avlspartnere, både herhjemme og i udlandet via FCI. Så jeg kan
ikke se fidusen i en "niche forening" og deres "pseudo stamtavler"

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Anita Andersen

Dato : 15-06-06 15:41

> [...]
>
> Der er i de fleste tilfælde ikke noget selvhøjtideligt over DKK's love
> og regler, de giver faktisk ganske god mening hvis man tænker sig lidt

Nu var det ikke dkks love men dkk som sådan der er selvhøjtidlig

> Derudover giver en DKK stamtavle de største muligheder for at finde
> egnede avlspartnere, både herhjemme og i udlandet via FCI. Så jeg kan
> ikke se fidusen i en "niche forening" og deres "pseudo stamtavler"

Kan læse mig til at du ikke ved meget om UCI i udlandet.
Og avl har du da slet ikke forstand på, men fortsæt endeligt jeres indavl
hos Dkk, det gavner kun os andre når jeres utilfredse hvalpekøber kommer hos
os, hvorfor tror du der findes så mange skavanker hos hunde idag ?
indavl har aldrig været godt for noget, du kan jo kikke lidt på den engelske
konge række og se hvad det gør ved mennesker, og nøjagtig de samme
egenskaber har det for hunde.

> /thomas

Anita

Fra : Benny Mortensen

Dato : 16-06-06 05:13

> [...]
engelske
> konge række og se hvad det gør ved mennesker, og nøjagtig de samme

Sådan taget i betragtning, at der var et par stykker, som vist var
ihændehavere af en vis hundepension,
der for i flint, over et begreb, de kaldte indavl, som jeg da på ingen
måder, skulle beskylde dem for...
Uden på nogen måder, bare så meget som at have været i nærheden af at antyde
samme. Så fatter jeg ikke, at selvsamme personer, nu her, og helt i flæng,
bredt beskylder DKK opdrættere for samme. Det forekommer mig, i høj grad,
at være ikke bare useriøst.... Det forekommer mig, at være helt derude, hvor
det bliver svært at finde ord for samme.

M.V.H....Benny..

Fra : jopa

Dato : 15-06-06 15:29

Thomas von Hassel skriblede bla:
> prøv lige at læse:
>
> <http://dansk-kennel-klub.dk/996/1505>
>
> inden du kaster med for mange sten.

Det kan han ikke han kaster sten efter DKK i en uendelighed.
Han har et hundeforum der er gennemsyret med angreb på DKK.
Han må jo have haft nogen kontroverser med dem
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Anita Andersen

Dato : 15-06-06 15:59

> [...]
> Han har et hundeforum der er gennemsyret med angreb på DKK.
> Han må jo have haft nogen kontroverser med dem

Hej John,

Jeg ventede faktisk på et indlæg fra dig
Du må da gerne henvise til de angreb som www.dkdyr.dk har mod dkk det
skulle vel ikke være så svært eller hva ??
Nej det jeg skriver har så men hold i handske, kan du ellers give en
forklaring på at stort set alle racerene hunde har diverse arvelige
skavanker hvis ikke det lige var fordi de avler som har "forædlet" / ødelagt
racerne med deres indavl ??
Men sådan er det altså og sådan bliver det desværre nok også ved med at
værre hvilket i kan takke FCI for, der er nok ed grund til at det ikke er
lovligt hos mennesker og heldigvis har DHL som den første indført en lov der
forhindre indavl, hvilket er en stor plus... gu ved hvornår dkk følger efter
)

Og denne gang var det en HAN

mvh
Søren

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-06-06 16:14

> [...]

> forklaring på at stort set alle racerene hunde har diverse arvelige
> skavanker hvis ikke det lige var fordi de avler som har "forædlet" / ødelagt

Det er jo lidt svært at undgå helt .. det ligge jo i ordet "racerent" ..
så må du vel gå ind for gadekryds ?

Der har du så til gendgæld MINUS idé om hvad resultatet er. Hos
racehunde har du i det mindste en chanche for at avle dig udenom eller
væk fra skavankerne ...

> Men sådan er det altså og sådan bliver det desværre nok også ved med at
> værre hvilket i kan takke FCI for, der er nok ed grund til at det ikke er
> lovligt hos mennesker

Jeg har længe været tilhænger af avlsgodkendelse hos mennesker ...

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Anita Andersen

Dato : 15-06-06 16:31

> Det er jo lidt svært at undgå helt .. det ligge jo i ordet "racerent" ..
> så må du vel gå ind for gadekryds ?

Man kan sagten avle racehunde uden at skulle benytte indavl, det er du vel
klar over eller.. ?

> Der har du så til gendgæld MINUS idé om hvad resultatet er. Hos
> racehunde har du i det mindste en chanche for at avle dig udenom eller
> væk fra skavankerne ...

Ja, vi kan jo se hvordan det er gået...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-06-06 19:17

> [...]

> "Thomas von Hassel" <thomas_lists@elements.dk> skrev i en meddelelse

> Man kan sagten avle racehunde uden at skulle benytte indavl, det er du vel

haha ... ret umuligt, efter som i de fleste racer stammer fra meget
meget få forældre dyr. I nogle tilfælde så få som 8-10 stamfædre ...

> Ja, vi kan jo se hvordan det er gået...

Ja, det kan jeg godt .. nogen gange går det godt, andre gang går det
skidt ... sådan går det når man går mother nature i bedene ...

vha. omtanke og de rigtige værktøjer (DNA test, øjenlysning, hd foto
m.m.) kan du gøre forbandet meget ...

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : jopa

Dato : 15-06-06 16:58

> [...]
> Du må da gerne henvise til de angreb som www.dkdyr.dk har mod dkk
> det skulle vel ikke være så svært eller hva ??

Jeg er stort set totalt ligeglad hvilken klub folk foretrækker.
Det er deres valg.
Det der blot undrer mig er din evige svinen til af DKK, hvilket får mig til
at tænke på om du har personlige problemer med dem.
Jeg kunne aldrig købe hund uden DKK stambog, men som sagt det står enhver
frit.
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Anita Andersen

Dato : 15-06-06 17:54

> [...]
> til at tænke på om du har personlige problemer med dem.
> Jeg kunne aldrig købe hund uden DKK stambog, men som sagt det står enhver

Nej.. sandheden er ilde hørt

Søren

Fra : JB

Dato : 15-06-06 17:24

">>
> [...]
> der forhindre indavl, hvilket er en stor plus... gu ved hvornår dkk følger

Iflg. "Skov og Naturstyrelsens" brochure om Nordlangeland var rådyret helt
udryddet i 1800-tallet. Den nuværende store bestand stammer fra 3 dyr som
greven på Tranekær udsatte i 1850. Så det er ikke indavl, der er skyld i
skavankerne.

Hilsen
Jytte

Fra : Anita Andersen

Dato : 15-06-06 17:52

"JB" <vingekatte@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> greven på Tranekær udsatte i 1850. Så det er ikke indavl, der er skyld i

Ha,ha den er go med dig, det er da længe siden jeg har grinet mere end nu.
Det er jo direkte bevist at indavl er endog meget skadelig.

Søren

Fra : JB

Dato : 15-06-06 18:11

> Ha,ha den er go med dig, det er da længe siden jeg har grinet mere end nu.
> Det er jo direkte bevist at indavl er endog meget skadelig.
>
> Søren

Enhver er salig i sin tro.

Jytte

Fra : Anita Andersen

Dato : 15-06-06 18:17

> Enhver er salig i sin tro.
>
> Jytte

Der er dog nogen som har videnskaben i ryggen, angående udtagelser om indavl

Søren

Fra : JB

Dato : 15-06-06 18:28

> Der er dog nogen som har videnskaben i ryggen, angående udtagelser om
> indavl
>
> Søren

Så siger vi det.

Jytte

Fra : Benny Mortensen

Dato : 16-06-06 05:24

> Der er dog nogen som har videnskaben i ryggen, angående udtagelser om
indavl

> Søren

Hvad blev du udtaget til ????

M.V.H....Benny..

Fra : Søren LH

Dato : 15-06-06 18:23

> [...]
> greven på Tranekær udsatte i 1850. Så det er ikke indavl, der er skyld i

Ja, og alle ulve i Sverige stammer fra én og samme hunulv der er indvandret
fra Finland.

I naturen opstår der også uhensigtsmæssige arvelige anlæg, men de forsvinder
af sig selv ved den naturlige udvælgelse. Men mennesket ignorerer dem når de
opstår i vores hunde, når hunden i øvrigt lige har den rigtige gang, den
rigtige ørestilling, forbryst, forhåndsvinkel og hvad ved jeg, så lukker man
øjnene for at dens afkom har for eksempel allergi og en masse hvalpekøbere
kan se frem til dyrlægeregninger på tusindvis af kroner.

Uhensigstmæssige arvelige anlæg kommer af sig selv i en bestand, indavl
eller ej, og skal til stadighed "luges væk".

Mvh
Søren

Fra : Benny Mortensen

Dato : 16-06-06 05:21

> [...]
der
> forhindre indavl, hvilket er en stor plus... gu ved hvornår dkk følger

Normalt anser jeg det, for meget uforskammet, at kommentere folks stavefejl.
Denne gang vil jeg dog gøre en undtagelse. Ikke fordi din stavemåde generer
mig. Men når du smider med sten, så gør os i det mindste den tjeneste, at
udtrykke dig klart og tydeligt, uden stavefejl, som virker ikke bare
forstyrrende, men som også ødelægger ordlyden, og den totale forståelse af,
hvad det er du skriver, for ovenstående, giver absolut ingen mening.

M.V.H....Benny..

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-06-06 12:08

Kim H. wrote:
> [...]
> tvivlsomme avlslinier.
>
> Findes der andre hundeforeninger der laver deres egne stambøger?

Masser, fristes man til at sige.

CKC
DHL
DJR
DRC

Alle udbrydere/uofficielle i forhold til FCI

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Anita Andersen

Dato : 15-06-06 13:06

> [...]

DJR
DRC

Alle udbrydere/uofficielle i forhold til FCI
_____________________________________
Hvad mener du med udbrydere ?
Er der forde vi ikke syntes om den måde DKK køre på ??

DHL / DDH køre under UCI efter FCI`s standart.

DHL anerkender ikke stambøger fra DHS og CKC

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-06-06 12:11

Mikael wrote:

> [...]
> (hvilket ifølge DKK-folk er et latterligt system), og det er det jo som
> reglt for de sender det jo ikke ind hvis det er dårligere. Det er bare de

Ang. avlsrestriktioner under DKK, der er racer hvor hundene SKAL være
fotograferet og man IKKE må avle på D og E hofter, punktum.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-06-06 12:14

Anita Andersen wrote:
> [...]
>
> Hvor man i DKK både laver, mor/søn - Far/datter hvilket er = 25%
>
> De laver også Bror/søster som også er = 25%

Så er det også uansvarlige opdrættere, og det er forkasteligt.
Man det kan man hgeldigvis se på stamtavlen og undgå sådanne hvalpe.

> For dig som hvalpekøber, har du ligeså stor mulighed for at udstille, og
> træne, ved at købe end hund som ikke har en DKK stamtavle.

Det kommer vel an på hvilken slags træning man vil.

> Så alt i alt, så er du lige så godt stillet med en DDH / DHL hund som med en
> DKK hund.

Det er så din holdning.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Kim H.

Dato : 15-06-06 19:48

Jeg ved godt jeg fik sat noget igang med dette indlæg, og jeg har da heller
ikke sat mig ind i reglerne for samtlige foreninger der udsteder stambøger,
men jeg syntes det er problematisk at nye hundeejere mange gange ser en
stambog som en garanti for at deres nye hund er avlet på betrykkende måde,
og når jeg så falder over en stambog fra DDH, og kigger lidt nærmere på hvad
de står for, så finder jeg ikke andet end anbefalinger til avlsarbejdet, men
ingen krav, og så bliver jeg lidt bekymret, for så er alt for meget muligt
efter min mening.

Jeg kan forstå at mit indlæg er blevet opfattet som et angreb på alle andre
"hundeforeninger" end DKK, det er det så ikke ment som, jeg er bare chokeret
over DDH reelt tillader avl på D og E hofter, og 2 og 3 albuer, og lader
folk avle på hunde helt uden at deres hofter og albuer er fotograferet.

Kim

Fra : Kim Christensen

Dato : 15-06-06 21:33

Anita Andersen wrote:

> Drilleriet er jeg ganske klar over ))
> Har du nogensinde tid til at gå tur med hunden ?? du er jo altid klar ved
> tastaturet
>
> Søren

Han har en schæfer. Dem går man ikke tur med, de bruger kørestol.
Eller bliver slæbt med en tur når de har bidt sig fast i ærmet på
postbudet.

Hilsen Kim

Fra : jopa

Dato : 15-06-06 21:40

Kim Christensen skriblede bla:

> Han har en schæfer. Dem går man ikke tur med, de bruger kørestol.
> Eller bliver slæbt med en tur når de har bidt sig fast i ærmet på
> postbudet.

Øhm han går da oprejst som jeg har lært ham,
http://zora.dk/galleri/index.php?id=50 og så er han i hovedhøjde med
postbuddet.
Enhver ordentlig hyæneschæfer går efter struben
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Anita Andersen

Dato : 15-06-06 22:20

Hvad F..... Jopa
Holder du burhund )))

Mvh
Søren & Anita

Fra : jopa

Dato : 15-06-06 22:30

Anita Andersen skriblede bla:
> Hvad F..... Jopa
> Holder du burhund )))

Findes ingen bedre steder end at spærre ham inde når jeg jobber.
Kommer ingen på vores gårdsplads de er bange for at buret ikke holder er der
flere der har sagt til mig
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-06-06 10:02

Anita Andersen wrote:
> "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Masser, fristes man til at sige.
>
> CKC
> DHL
> DJR
> DRC
>
> Alle udbrydere/uofficielle i forhold til FCI
> Christian
> Hvad mener du med udbrydere ?
> Er der forde vi ikke syntes om den måde DKK køre på ??

Ja det er vel derfor I har valgt noget andet.

> DHL / DDH køre under UCI efter FCI`s standart.

UCI er vel også at betegne som en mindre udgave af FCI.

> DHL anerkender ikke stambøger fra DHS og CKC

Det er altid noget.

mvh
Christian