Henrik Martinussen wrote:
> U wrote:
>> tusind tak for gode råd- det lyder ikke som om det er den jeg skal have.
>> V.H. ulla
>>
>>> Den skifter løjerligt mellem gearene, og gør det ret hårdt.
> - Det er jo hellere ikke automat gear der sidder i sådan en svend. Det
> er automatiskstyre gear, så der ligger en normal gearkasse i, som
> bliver styret af en computer. Efter noget tid lære med at køre den
> så den ikke hopper.
Jo, jo. Automatisk skifter de da, med den behagelighed det medfører. Det
gøres bare temmeligt uelegant.
>
> Den støjer, efter min mening,
>>> temmeligt meget af at være en 1,2 - også iberegnet et lidt højere
>>> støjniveau på grund af dieselmotoren.
> - Jeg synes ikke støjniveau'et er galt sammenlignet med fx Toyota
> Yaris, og med motorvejshastigheder støjer den da meget begrænset fra
> motoren og vinden. Hvis man slår eco fra så er den da også rimelig
> frisk af en super-økonomisk bil at være.
Jeg oplever den som støjende. Sikkert en vanesag. Hvis man slår øko fra,
mindskes besparelsen vel yderligere?
>
>>> Jeg har heller aldrig været i nærheden af de '3L', altså de 33 km/l.
> - Jeg lånte lige den gamles lupo 3l forleden, jeg kørte mest
> landevejskørsel med 90-100 km/t og lige mindre småbyer, og der havde
> den kørt 2,7 liter pr. 100 km.
> Når jeg låner den på motorvejen går den ca. 23-24 km. pr liter
> selvom man køre 140-150 km/t. Det synes jeg selv er meget flot! Det
> afhænger jo også af ens kørestil om hvor langt en bil køre på
> literen. Jeg har da også fået min mors volvo 2,3 turbo til at gå 7,5
> på literen i forhold til de 9,7 min mor køre på literen.
>
Ved landevejskørsel og bykørsel lå jeg mellem 21 og 24 km/l, men ret
skal være ret: Hvis det var min egen, og jeg kørte i den til hverdag,
ville jeg nok kunne presse den længere op. Lupoen er en særlig bil, som
man skal vænne sig til at køre 'rigtigt'.
>>> Uden at kende de specifikke detaljer, så fortæller ejeren af Lupoen at der
>>> efterhånden er en ret dårlig totaløkonomi på bilen, i forhold til det man
>>> egentlig skulle spare ved at have sådan en øko-æske. Dyre reservedele, dyr
>>> service - og egentlig også en høj købspris, set i forhold til bilens
>>> størrelse.
> - Ja, men du har også typisk en god gensalgspris! Mange glemmer at
> tænke på afskrivninger! Det ang. service - de er ikke helt billige
> ved VW, men der er 2 gode uautoriset lupo værksteder i Danmark som
> laver service til en bedre pris. Begge værksteder laver næsten kun
> lupo 3l'er, hvor imod VW værksteder nok kun har 2-3 om ugen. Så de to
> værksteder har en bedre ide om hvordan man retter nogle småfejl til
> billige penge istedet for at skiftet gearkassen til 24.000 kr!
>
Det var jeg ikke klar over, og det er min kammerat sikkert heller ikke.
Hvor findes de?
Og netop gensalgsprisen er han nervøs for, for han mener at interessen
for Lupo 3L'en er dalende. Han købte den, da den var hip. Nu virker det
som om den er mere hap.
>>> Til gengæld er den nem at parkere, og der er god plads i garagen, når der
>>> kun skal stå en Nupo 3L ...
> Det var nemmere, hvis man havde fået den med servostyring.
Klart, men de små trillebørhjul er dog nemme at have med at gøre.
>
> Ulla - hvis du køre mange kilometer synes jeg du skal arbejde videre
> med lupo. Tag en prøvetur i den! Gå en tur ind på
www.lupo3lklub.dk
> og spørg om der ikke er nogle af ejeren der vil give dig en prøvetur.
> Det er nogle gange bedre at snakkede med en som ikke er sælger!
Ohhh ... Du er selv Lupo-ejer og måske medlem af en klub. Sådan nogle
folk er de sværeste at debattere med.
Jeg kan godt se, at Lupoen taler til hjertet, og at der er en vis
signalværdi i den lille øko-øse. Mon ikke den ender med at blive et
kuriosum som Ellerten eller 2CV'en som nogen stadig holder i live, koste
hvad det vil?
Jeg tror der er lige så meget hjerte som der er hjerne i at eje en Lupo
3L. Hvis man kan leve med de 'mangler' den har på grund af den særlige
opbygning og størrelse, så er man sikkert en tilfreds bilejer.
Retfærdigvis bør jeg også nævne, at jeg aldrig har været til minibiler,
men mon ikke også man bedst vurderer et køretøj ved at være en smule
skeptisk?
Ulla, prøv bilen og sammenlign med andre i samme klasse som er
foreslået, og lyt en smule til hvad der bliver sagt herinde. Du er den
eneste der kan vurdere hvilke kvaliteter du synes din nye minibil skal
have. Husk også at klub-folk som regel har meget hjerteblod liggende i
bilen.
--
Martin Orvad
Passat Variant 1.9 Tdi 130 '02