Margin og IE
Fra : Morten P. Andersen

Dato : 11-06-06 11:25

Jeg arbejder stadig på mit design på
www.ma-web.dk

Nu har jeg sat en 1% margin på body - men IE viser ikke nogen margin i
venstre side hvis vinduet ikke er helt åbent - hvorfor og hvad gør jeg ?

Et andet problem er at Opera ikke kan forstå min width="100% på
billeder. Er der noget at gøre her?

:)
Morten
www.lille-web.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-06-06 18:20

Morten P. Andersen wrote:
> [...]
>
> Nu har jeg sat en 1% margin på body - men IE viser ikke nogen margin i
> venstre side hvis vinduet ikke er helt åbent - hvorfor og hvad gør

Hvilken IE-version på hvilket OS i hvilke browserstørrelser (px) på hvilken
stærrelse skærm (px)?

Der er ikke noget problem med din venstremargin på body i min IE 6 SP1 på
W2K - 800×600 px IE på 1024×768 px skærm.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Morten P. Andersen

Dato : 11-06-06 21:55

Erik Ginnerskov skrev:

> [...]
>
> Der er ikke noget problem med din venstremargin på body i min IE 6 SP1 på
> W2K - 800×600 px IE på 1024×768 px skærm.

Det ligner mit styresystem.

Nej problemet kommer hvis vinduet ikke er helt åbent ...det hedder vist
maksimeret.

:)
Morten

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-06-06 22:29

Morten P. Andersen wrote:

> Nej problemet kommer hvis vinduet ikke er helt åbent ...det hedder
> vist maksimeret.

Hvilket min IE netop ikke var. Jeg så ingen marginforskel mellem FF og IE.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Morten P. Andersen

Dato : 12-06-06 15:35

Erik Ginnerskov skrev:

> Hvilket min IE netop ikke var. Jeg så ingen marginforskel mellem FF og IE.

Nej nu må du undskylde nu virker det også ok her.
Det må være en fejl i IE - da jeg med musen trak mange gange i vinduet
kunne jeg "forvirre" IE så den venstre margin forsvandt.

:)
Morten

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-06-06 16:18

Morten P. Andersen wrote:

> Det må være en fejl i IE - da jeg med musen trak mange gange i vinduet
> kunne jeg "forvirre" IE så den venstre margin forsvandt.

Du har nok fået provokeret IE til at indlæse seneste rettelse i stedet for
at indlæse fra cache.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Morten P. Andersen

Dato : 12-06-06 17:02

Erik Ginnerskov skrev:

> Du har nok fået provokeret IE til at indlæse seneste rettelse i stedet for
> at indlæse fra cache.

Tjaa måske

Fra : Allan Vebel

Dato : 12-06-06 23:47

Morten P. Andersen skrev:

> Det må være en fejl i IE - da jeg med musen trak
> mange gange i vinduet kunne jeg "forvirre" IE så den
> venstre margin forsvandt.

Jeg har også prøvet, og har heller ikke kunnet forvirre
IE så meget.

Din side er ultraskalerbar, og det er godt. Jeg bryder
mig bare ikke om at billedet også skalerer.

Ved små opløsninger og små browservinduer bliver
billedet så småt at man ikke kan se hvad det forestiller,
omvendt bliver billedet grynet når det blover skaleret
den anden vej.

Det er bedre at teksten ombryder, end at billedet
skaleres.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Morten P. Andersen

Dato : 13-06-06 06:31

Allan Vebel skrev:

> Det er bedre at teksten ombryder, end at billedet
> skaleres.

Ja, jeg tror du har ret. Det kunne være smart hvis man kan kunne sætte
en max. og min. grænse for et billed der skaleres.

:)
Morten

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-06-06 14:24

Morten P. Andersen wrote:

> Ja, jeg tror du har ret. Det kunne være smart hvis man kan kunne sætte
> en max. og min. grænse for et billed der skaleres.

Eller endnu bedre: Lad være med at skalere billedet. Vis det i den
størrelse, det har.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Morten P. Andersen

Dato : 13-06-06 14:42

Erik Ginnerskov skrev:

> Eller endnu bedre: Lad være med at skalere billedet. Vis det i den
> størrelse, det har.

Nej, det synes jeg ikke du har ret i. Man kan ikke generelt sige
billeder bare skal have en størrelse. Billedet er sammen med de øvrige
elementer en helhed i sidens layout. Hvis de øvrige elementer ændre sig
efter skærmstørrelsen synes jeg det sagtens kan give mening at billedet
gør det samme. Så kan der være et problemet med at billedet bliver meget
pixileret på stor skærme eller man har unødvendige tunge billeder på små
skærme - men at sige at billedet kun kan have en størrelse - NEJ den
køber jeg ikke.

:)
Morten

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-06-06 22:10

Morten P. Andersen wrote:

> Så kan der være et problemet med at billedet
> bliver meget pixileret på stor skærme eller man har unødvendige tunge
> billeder på små skærme - men at sige at billedet kun kan have en
> størrelse - NEJ den køber jeg ikke.

Se det i øjnene: En browser dur ikke til at resize billeder. Det skal gøres
i et grafikprogram for at blive godt. Og upsizing kan aldrig blive godt.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Allan Vebel

Dato : 14-06-06 01:39

Morten P. Andersen skrev:

> Man kan ikke generelt sige billeder bare skal have
> en størrelse.

Jo, det er en dødssynd at ændre billedstørrelse i en
browser, det bliver ikke særlig kønt af det.

> Billedet er sammen med de øvrige elementer en helhed
> i sidens layout. Hvis de øvrige elementer ændre sig efter
> skærmstørrelsen synes jeg det sagtens kan give mening
> at billedet gør det samme.

Her er vi bare ikke enige.

> Så kan der være et problemet med at billedet bliver meget
> pixileret på stor skærme eller man har unødvendige tunge
> billeder på små skærme - men at sige at billedet kun kan
> have en størrelse - NEJ den køber jeg ikke.

Så er det nok ikke hos dig jeg skal have lavet min nye
hjemmeside, jeg troede ellers at du grene ville have kunder
i butikken?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Morten P. Andersen

Dato : 14-06-06 11:44

Allan Vebel skrev:

> Så er det nok ikke hos dig jeg skal have lavet min nye
> hjemmeside, jeg troede ellers at du grene ville have kunder
> i butikken?

Nej jeg tror nok også du selv kan finde ud af det.
:)
Morten