Etnografisk musikteori i projekt
Fra : Martin Jensen

Dato : 04-06-06 09:16

Hej Gruppe!

Jeg er ved at lave/skrive projekt , hvor jeg skal udvikle en mission til et
computerspil, og herefter komponere lyden og ambientsen til missionen.
Computerspillet foregår i et arabisk land, derfor skal lyden og ambientsen
være arabisk inspireret.

Jeg vil i opgaven diskutere spørgsmål som fx: Hvilke musikalske elementer
der konstituerer oplevelsen af
"arabisk" (fx instrumenterne eller skalaen), og hvorfor jeg netop vælger at
bruge arabisk musik.

Min vejleder har foreslået mig at bruge noget tid på at finde noget
etnografisk musikteori, som har fokus på klassisk eller
rytmisk/elektronisk musik med fokus på musikkens "betydning" indenfor
forskellige kulturer.

Jeg er dog desværre lidt på bar' bund i forhold til etnografisk musikteori,
men har tænkt mig at tage op på musikvidenskabeligt
Instituts bibliotek i Klerkegade, og se om jeg kan finde noget. Men hvis I
kan hjælpe mig lidt på vej med nogle relevante teoretikere/bøger/ideer/links
ville jeg blive superglad.

Håber I kan hjælpe mig

Venlig hilsen

Martin

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 04-06-06 22:22

Martin Jensen wrote:
> Instituts bibliotek i Klerkegade, og se om jeg kan finde noget. Men
> hvis I kan hjælpe mig lidt på vej med nogle relevante
> teoretikere/bøger/ideer/links ville jeg blive superglad.

Peter Bastian: "Ind i musikken" kan hjælpe dig de første skridt.
tjek også www.peterbastian.dk Tag evt kontakt til ham. Peter Bastian er nok
den der herhjemme ved mest om bl.a. arabisk musikteori o.s.v

/ Flying Hotdogs