Lær at spille brugsklaver
Fra : Filip

Dato : 17-05-06 18:16

Kan I hjælpe mig?

Jeg kunne godt tænke mig at blive bedre til brugsklaver. Jeg har mange års
erfarring i at spille på klaver, men jeg syns jeg mangler noget når jeg skal
spille til fællessange. Helt præcist så kunne jeg godt tænke mig lidt
undervisning, men det har jeg ikke rigtig tid til, så jeg tænkte på om jeg
kan lære mig selv det?

Det som jeg efterspørger af undervisning er når man skal lave lidt
variationer med basgangen, og nogle højrehånds soloer. Jeg spiller i
øjeblikket melodi + akkorder i højre hånd og en oktav "basgang" med venstre.
Det lyder da også fint, men jeg er gået lidt fast i hvordan man kan variere
det.

Kom gerne med forslag: links, ideer, bøger eller andet der kan hjælpe mig.

MVH Filip

Fra : Malene Hald

Dato : 18-05-06 08:33

> [...]
> erfarring i at spille på klaver, men jeg syns jeg mangler noget når jeg
> skal spille til fællessange. Kom gerne med forslag: links, ideer, bøger

Jeg kan ikke komme på nogen gode bøger eller links, men jeg tror da sagtens
du kan lære det selv, når du allerede er kommet så lang af vejen?

èn måde at variere på, er at bruge skalaer, det er sådan rimeligt nemt at gå
til. Hvis du ikke allerede kan dem, kan du sikkert finde bøger på
biblioteket om det. Hvis du spiller en sang i c-dur fx, kan du bruge en
c-dur skala til at variere over, eller en c-blues skala, hvis det skal være
mere den vej. Der findes også mange flere skalaer, men jeg synes selv disse
er de nemmeste at gå til. Dem kan du variere over, lave fills med, i
højrehånden. I venstrehånden kan du både øve dig på at lave en rytmisk
variation, så du efterligne bas/trommebeats mere, og du kan bruge flere
toner fra akkorden - og/eller skalaen

Håber det kan bruges til lidt... det er lidt svært at forklare hvad man
mener med ord.

Malene

Hent gratis SPAMfighter her: www.spamfighter.com/pro

Fra : Filip

Dato : 18-05-06 11:13

> [...]
> højrehånden. I venstrehånden kan du både øve dig på at lave en rytmisk
> variation, så du efterligne bas/trommebeats mere, og du kan bruge flere

Jeg kører faktisk lidt rytmisk i venstrehånden, men de skalaer som du
snakker om til fills, kan du forklare lidt om hvad det lige er? For umidbart
vil jeg mene at en ex. C skala ville være CDEFGAHC. Er det det som du
henviser til, eller hvad er det lige, og hvordan skal jeg benytte dem.

> Håber det kan bruges til lidt... det er lidt svært at forklare hvad man
> mener med ord.

Jeg kender godt til det med at skulle forklare det, det er mega svært.

Filip