RHCP Dani California video
Fra : Ole Thomsen

Dato : 13-05-06 16:16

Jeg så lige <subject>, synes faktisk den er meget sjov.

Jeg kunne ikke umiddelbart genkende alle de "implicerede", men tror jeg

Beatles
Sex Pistols
Nirvana
Elvis Presley?
Noget Prince-agtigt
Rammstein
En Elvis Costello-lignende guitarist?
Mike Patton/Faith No More

Andre?

Ole Thomsen

Fra : Peter G

Dato : 14-05-06 00:20

"Ole Thomsen" <ot@networks.dk> writes:

Fra Wikipedia:

The video is a chronological evolution of rock music. As if by design, a
flurry of discussion and debate ensued on the Web, about exactly who is
caricatured and whether certain segments are composites. There have been
no official statement by the band about the correct artists in the
video. There has been a great deal of debate on the Internet about which
bands exactly are portrayed, leading to a large amount of speculation.

In the June 2006 issue of UK Classic Rock magazine, Flea said in an
interview "We mainly did eras, not actual people: rockabilly, British
Invasion, 60s psychedelic, glam, funk, punk, goth, hair metal, grunge,
and ourselves being the sum of all those parts".

The video enters the final stretch with the Chili Peppers as themselves
playing beneath a huge RHCP logo. The song builds to a climax on a long
John Frusciante guitar solo, interspaced with flashbacks to previous
scenes.

Der er dog klare referencer til:

Elvis Presley

Byrds/Buddy Holly?

Jimi Hendrix

Funkadelic (George Clinton/Bootsy Collins)

Ziggy Stardust

Sex Pistols?

Twisted Sisters (Dee Snider)

Nirvana

--
M.v.h. Peter.
http://musicbrainz.org/

Fra : Ole Thomsen

Dato : 14-05-06 07:03

Peter G wrote:

> Fra Wikipedia:

Nåja selvfølgelig, findes det, findes det her.

> [...]
> Invasion, 60s psychedelic, glam, funk, punk, goth, hair metal, grunge,
> and ourselves being the sum of all those parts".

Fair nok, det giver osse mere rum for spekulationer....

> Der er dog klare referencer til:
>
> Elvis Presley
>
> Byrds/Buddy Holly?

Buddy Holly er nok min Elvis Costello lignende figur, ganske lalleglad
portrætteret

> Jimi Hendrix

Nåja, selvfølgelig - ikke Prince, selv om han osse kan levere en ganske
god psykedelisk spade.

> Funkadelic (George Clinton/Bootsy Collins)

Kender jeg desværre ikke.

> Ziggy Stardust

Arrrgh, jeg missede en af mine absolutte favoritter

> Sex Pistols?
>
> Twisted Sisters (Dee Snider)
>
> Nirvana

Jeg er ret sikker på Rammstein osse var der

Iøvrigt synes jeg guitarsoloen er ganske fed, eller hvad det nu hedder i
dag (for vild, for syg?)

Ole Thomsen

Fra : Ukendt

Dato : 14-05-06 09:12

Ole Thomsen wrote:

> [...]

Limp Bizkit er der også, han hopper rundt på scenen som sådan i al fald.
lad os kalde det nu-metal æra'en

--
Claus 'Claude' Albæk (kbh.)

Fra : Karsten H. Larsen

Dato : 14-05-06 10:01

Er der ikke også et par Elton John briller og "Kiss-tunge"

Karsten

Fra : Ole Thomsen

Dato : 14-05-06 12:34

Karsten H. Larsen wrote:
> Er der ikke også et par Elton John briller og "Kiss-tunge"

Jo, jeg bemærkede brillerne og tænkte Elton, nej den er for langt ude.
Men du har muligvis ret

Ole Thomsen

Fra : Mathias

Dato : 14-05-06 11:41

Claus Albæk (Kbh.) wrote:

> Limp Bizkit er der også, han hopper rundt på scenen som sådan i al fald.
> lad os kalde det nu-metal æra'en

Den sidste er dem selv så vidt jeg kan se.

Ellers synes jeg at kunne se John Frusciante som Robert Smith(Cure), på
et tidspunkt.

Fra : Who killed Bambi?

Dato : 14-05-06 14:43

Misfits er også tydeligt repræsenteret.