Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Aagaards fotoalbum 2001.06.18
Fra : Aagaard

Dato : 18-06-01 10:27

Hej i NG

Så er der de 3 første foto til bedømmelse klar.
http://212.242.205.126/fotoalbum/

Foto:
Makro foto
Trærod
Mælkebøtte

Konstruktiv kritik modtages med glæde

Med venlig hilsen
Aaagaard

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 18-06-01 11:41

Hej Aagaard

Rart at se nogle flere billeder dukke op.

Jeg må indrømme at jeg ikke anede at makrofoto var så populært. Undertiden
er det spændende når den lille verden bliver forstørret.

Jeg synes du har lavet et godt saftigt billede med bladene. Men kan næsten
mærke den kølige morgenluft. Bladene er kraftig grønne og danner fin
kontrast til den smule af baggrunden man kan se. Jeg synes godt det kan tåle
at blive beskåret lidt i bunden.

Din trærod siger mig ikke så meget. Der er ingen specielle kompositorisk
effekt eller farver der danner kontrast. Prøv at tænke når du fotograferer:
hvad skal beskueren se, hvad er det der er interessant? Prøv hele tiden at
ændre dit udsnit. Skal du gå tættere på eller længere fra, skal jeg vende
mit kamera så det bliver et horizontalt billede (de fleste glemmer det)?
Hvorfor valgte du ikke at lave en makro af det lille skud, eller af mosset?
Du kunne prøve at lege lidt med dybdeskarpheden, så du isolerer
træet/mosset/skudet fra baggrunden, og LEDER beskuerens øjne hen på det der
er interessant.

Mælkebøtten har derimod fin kontrast og den ringe dybdeskarphed gør at den
er isoleret fra baggrunden. Her er øjet ikke i tvivl om hvad der er motivet.
Du har to blade der omkranser mælkebøtten (i baggrunden). Jeg kunne godt
ønske mig de blade en lille smule mere til venstre i billedet, så de ligesom
havde dannet en ramme eller kant. Du har nemlig valgt at placere mælkebøtten
i øverste højre hjørne. Det giver lidt ubalance, så det ville hjælpe hvis du
fik bladene lidt længere ned. Kan du se det?? Hvis du holder din hånd op
foran skærmen og dækker for den mørkeste del i venstre side, kan du så se at
det hjælper på balancen i billedet? Du kan jo også bare vælge at beskære den
del.

Konklusion: personligt er makro og mælkebøtter ikke lige min stil. Billeder
af kendte ting bliver som regel først rigtig interessante når man ser dem
fra en ny vinkel. Men jeg tror du gør det rigtigt. Det ser ud som om du er
ved at lære at komponere dine billeder rigtigt. Senere vil de nye vinkler
dukke op af sig selv.

Håber du kan bruge dette til noget

Held og lykke fremover, og jeg ser frem til at se mere fra dig og andre i
gruppen.

Tim Lerche Sørensen

Aagaard <skriv@ikketil.dk> skrev i en news:9gkhe4$osa$1@sunsite.dk...

Fra : Aagaard

Dato : 18-06-01 15:15

"Tim Lerche Sørensen" <35mm@film.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mærke den kølige morgenluft. Bladene er kraftig grønne og danner fin
> kontrast til den smule af baggrunden man kan se. Jeg synes godt det kan

Det er jeg enig med dig i.

> [...]
> Du kunne prøve at lege lidt med dybdeskarpheden, så du isolerer
> træet/mosset/skudet fra baggrunden, og LEDER beskuerens øjne hen på det

Min egen assosiation var temaet med mor og barn, hvor det var vigtigt at
vise størrelsesforholdet mellem de to. Billedet burde måske tages en gang
til, eller beskæres endnu mere. Det vil jeg arbejde videre med.

> [...]
at
> det hjælper på balancen i billedet? Du kan jo også bare vælge at beskære

Den kritik er jeg også enig i, men da jeg trods alt synes det er et godt
skud, så valgte jeg at bringe det.

> [...]
>
> Håber du kan bruge dette til noget
>
> Held og lykke fremover, og jeg ser frem til at se mere fra dig og andre i

Tusind tak for din konstruktive kritik. Jeg vil arbejde videre med
komposition/beskæring, og træroden vil jeg nok besøge et par gange mere.
Jeg skal nok hænge på i gruppen - fotografering er en gammel passion jeg
havde lagt på hylden, men som jeg har genopdaget her på det sidste.

Mange venlige hilsener
Aagaard

Fra : Fototal.dk

Dato : 18-06-01 20:21

> Jeg må indrømme at jeg ikke anede at makrofoto var så populært.
> Undertiden er det spændende når den lille verden bliver forstørret.

Det hænger måske sammen med at en af de digitale kameraers forcer netop er
macro.

Mvh: Finn.