Fra LP til MP3
Fra : Jan

Dato : 04-04-06 18:29

Hej.

Håber dette er den rigtige gruppe?
Jeg har en del LP`er jeg gerne vil lave til MP3 filer, hvilket program skal
man bruge til det? Jeg har for flere år siden været igang
men kan ikke huske programmets navn og der er sikkert også kommet noget
nyere og bedre til. Selve isenkrammet har jeg.

Mvh
Jan

Fra : Lars Holst

Dato : 04-04-06 19:03

"Jan" <j_andersen@stofanet.dk> said in

> [...]
> men kan ikke huske programmets navn og der er sikkert også kommet
> noget nyere og bedre til. Selve isenkrammet har jeg.

Programmet du bruger er ligemeget.
Det er encoderen der spiller størst rolle af de bløde varer (software).
Du kan f.eks. bruge CDex med en Lame encoder.

Men er din plan at overspille dine LP'er og så bortkaste dem derefter?
Hvis det er planen så forær dem endelig til mig i stedet.

MP3 bruger jeg kun i bilen.
LP er tæt på bedste kvalitet man kan opleve lydmæssigt. Bedre end CD.

--
Lars Holst

Fra : Jan

Dato : 04-04-06 19:36

> [...]
>
> MP3 bruger jeg kun i bilen.
> LP er tæt på bedste kvalitet man kan opleve lydmæssigt. Bedre end CD.

Hej Lars.

Kan du ikke skære det ud i pap for mig, tak?
Skal jeg have fat på et prg der hedder CDex og så en Lame encoder, er det
også et prg eller?

Det er nu ikke for at mine lp`er skal kasseres, men jeg skal bruge noget til
noget video

Mvh
Jan

Fra : Thomas

Dato : 04-04-06 19:16

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> LP er tæt på bedste kvalitet man kan opleve lydmæssigt. Bedre end CD.

Ikke altid...

..T

Fra : Lars Holst

Dato : 04-04-06 21:22

"Thomas" <Thomas.Elbo@REMOVEMail.dk> said in news:4432bec3$0$38695
$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:

> "Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Ikke altid...
>
> .T

Nej. Ikke altid.
Men den bedste LP op imod den bedste CD på det bedste anlæg.....så er LP'en
klart bedst.

--
Lars Holst

Fra : MRN

Dato : 05-04-06 10:40

> Men den bedste LP op imod den bedste CD på det bedste anlæg.....så er
> LP'en
> klart bedst.

Det skriver jeg også gerne under på

Mvh
MRN

Fra : Max

Dato : 05-04-06 10:49

Hej Lars

> Men den bedste LP op imod den bedste CD på det bedste anlæg.....så er
> LP'en klart bedst.

Jeg ved ikke hvad det er, men et eller andet fortæller også mine øre
at LP har noget som man savner, men for fanden hvor er det besværligt.

Mvh Max

Fra : Lars Holst

Dato : 05-04-06 11:47

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> said in news:44339291$0$2098
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Hej Lars

> Jeg ved ikke hvad det er, men et eller andet fortæller også mine øre
> at LP har noget som man savner, men for fanden hvor er det besværligt.
>
> Mvh Max

Det er ikke besværligt......det er hyggeligt.

--
Lars Holst

Fra : Just George

Dato : 05-04-06 12:12

Lars Holst had some thoughts and wrote this:

> "Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> said in news:44339291$0$2098
> $edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Det er ikke besværligt......det er hyggeligt.

Hvis man kan hitte en orig CD af den vinyl man har stående, afspiller
begge samtidig og skifter frem og tilbage mellem vinylen og CD'en, så
opdager man hurtigt hvad at CD'en mangler.
J.M Jarre f.eks lydder langt bedre på vinyl end CD.
Prøv eks at lytte til forskellen på albummet Equinoxe eller
Magnetic Fields. På CD'en er lyden ret flad, men på vinylen er der
mere spark i lyden.

--
If some one asks, i'm:
Just George

Fra : Thiemer

Dato : 06-04-06 10:24

On 05 Apr 2006 10:47:25 GMT, Lars Holst <delfinerne@yahoo.com> wrote:

>"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> said in news:44339291$0$2098
>$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

>Det er ikke besværligt......det er hyggeligt.

Ja, og man finder en masse musik, man ikke anede man havde !
--

Hilsen
Kong Kurt

Fra : Max

Dato : 04-04-06 19:46

Hej Jan

> noget nyere og bedre til. Selve isenkrammet har jeg.

Kik på disse sider

http://www.dak.com/reviews/Tutorial_LP.cfm

http://www.vadlyd.dk/record_to_cd.html

Til optagelsen og redigering kan anbefales CoolEdit som
er et købeprogram ellers er der dette freeware program

http://audacity.sourceforge.net/

Hvis du så vil vide mere, så spørg i dk.teknik.lyd
der sidder eksperterne.

Mvh max

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-04-06 19:55

Den 04-04-06 19.29 skrev Jan følgende:

> Jeg har en del LP`er jeg gerne vil lave til MP3 filer, hvilket program skal
> man bruge til det?

Max har givet dig et par forslag. Jeg vil supplere med MP3DirectCut som
er mere velegnet, hvis du vil optage uden for mange dikkedarer. Altså
hvis du ikke gider/orker rense optagelserne for støj og ridser.

Mp3DirectCut optager direkte i mp3-formatet. Du kan desuden foretage
lettere redigering, såsom fade ind og ud samt klipning i numrene. Dermed
kan du fx optage en hel lp, og derefter klippe de enkelte numre ud.
Redigering foregår direkte i mp3-formatet, så der ikke er kvalitetstab.

Programmet er gratis, du kan læse mere om det her:
http://kimludvigsen.dk/programmer-multimedia-mp3directcut.html

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis bridgeprogram, så du kan øve dig uden at blive udsat for

Fra : Jan

Dato : 05-04-06 07:22

> [...]
> Mvh. Kim Ludvigsen
> Gratis bridgeprogram, så du kan øve dig uden at blive udsat for makkerens

Tusind tak for svarerne til alle.

Mvh
Jan

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-06 08:28

> [...]
> Redigering foregår direkte i mp3-formatet, så der ikke er kvalitetstab.
>
> Programmet er gratis, du kan læse mere om det her:

Jeg siger også tak for alle de gode råd

Jeg skal snart i gang med at lignende projekt, dog er det udelukkende
spolebånd det handler om for min part, spolebånd som skal brændes til
CD-skiver. På mine spolebånd er der koncertoptagelser som jeg ikke bare kan
købe som CD´ere og derfor er de unikke og af en vis affektionsværdi for mig.
Men æraen omkring spolebånd er slut for mig med dette projekts
gennemførelse.

Kim Larsen

Direkte e-mail: kla2(a)get2net.dk

Fra : Lars Holst

Dato : 05-04-06 11:49

"Kim Larsen" <kla2(a)get2net.dk> said in

> [...]
> bare kan købe som CD´ere og derfor er de unikke og af en vis
> affektionsværdi for mig. Men æraen omkring spolebånd er slut for mig

Uha...............lad dog være med det.
Det lugter så grimt når du brænder et spolebånd.

Hvilken spolebåndoptager benytter du til det?

--
Lars Holst

Fra : Morten K. Nielsen

Dato : 05-04-06 09:15

Hvis den kan skaffes hjem til DK, så vil den måske være et alternativ:

http://www.fullcompass.com/Products/pages/SKU--92243/index.html

Venlig hilsen Morten

Fra : John

Dato : 05-04-06 16:18

Morten K. Nielsen skrev:
> Hvis den kan skaffes hjem til DK, så vil den måske være et alternativ:
>
> http://www.fullcompass.com/Products/pages/SKU--92243/index.html

Eller denne her :)

http://www.thinkgeek.com/stuff/41/izilla.shtml?cpg=28H

Mvh