Smooth jazz
Fra : Stub

Dato : 04-04-06 15:26

Hej NG.

Jeg er for nylig blevet gjort opmærksom på denne stilart.
Men jeg kender ikke så meget til den.
Er der nogen som kan sige mig nogle navne
på grupper/solister som er exponenter for genren?

På forhånd tak.

Stub

Fra : DonE_8700

Dato : 04-04-06 15:34

Stub skrev:
> [...]
> Men jeg kender ikke så meget til den.
> Er der nogen som kan sige mig nogle navne
> på grupper/solister som er exponenter for genren?

Hej.
Har du set her: http://www.smoothjazznews.com ?
--
DonE

Fra : Stub

Dato : 04-04-06 16:28

"DonE_8700" <kender@den.ikke> skrev i en meddelelse

> Hej.
> Har du set her: http://www.smoothjazznews.com ?
> --
> DonE

Nej den har jeg ikke set før, men den giver da en masse
navne på solister, så det vil jeg prøve at dykke ned i .

Hilsen Stub.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 04-04-06 15:54

Stub skrev:

> Jeg er for nylig blevet gjort opmærksom på denne stilart.
> Men jeg kender ikke så meget til den.
> Er der nogen som kan sige mig nogle navne
> på grupper/solister som er exponenter for genren?

Efter lidt googling kan jeg se at smoothjazz skulle være:

"en genre som er blandet af Jazz, Blues, Funk & Soul
og som betegnelsen antyder, er det musik som har den
dejlige egenskab, at være blød og letfordøjelig."

Så kan jeg da regne ud at mine favoritter, John Coltrane
og Miles Davis ikke er at finde i den genre.

--
'rluf :·) - nul "smoothjazz" til mig.

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-06 16:16

Stilart og stilart.
Synes musikken er tilpas varieret, man næppe
kan kalde det en stilart som sådan.
Men det lyder da godt, "smooth..."
Sergio Mendes er det første jeg kommer
i tanker om.

Fra : Lars Holst

Dato : 04-04-06 19:11

"Olesen" <n/a> said in news:44328dbd$0$189$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:

> Stilart og stilart.
> Synes musikken er tilpas varieret, man næppe
> [...]

Sergio Mendes?

Hvad blev der af hans kobling med Brasiliansk Jazz......og Bossa Nova.....?
Hans gamle backing orkester hed endda "Brasil 66".

Gælder den betegnelse ikke mere for ham nu hvor der er "opfundet" en nyere
stilart?

Hans musik er i mange tilfælde en del ældre end begrebet "smooth jazz",
hvorfor jeg synes at det er malplaceret at koble ham med den stilart.

--
Lars Holst

Fra : Kim Jensen

Dato : 04-04-06 18:41

Stub wrote:
> Jeg er for nylig blevet gjort opmærksom på denne stilart.
> Men jeg kender ikke så meget til den.
> Er der nogen som kan sige mig nogle navne
> på grupper/solister som er exponenter for genren?

Jeg er selv voldsomt glad for Rick Braun. Find ham på Amazon, og stort
set alt hvad der ellers henvises til er også lækkert
Hans "Intimate Secrets" album er et godt sted at begynde.

--
mvh Kim Jensen
blog.werx @ http://kim.litewerx.dk

Fra : Jake

Dato : 04-04-06 22:38

Lee Ritenour, amerikansk guitarist som var med til at skabe denne gren.

Han har udgivet en del solomateriale, men det mest "rene" smooth jazz
har han bl.a. lavet med bandet "Fourplay" (som Larry Carlton dog spiller
med nu).

Mvh Jake

Fra : Reebuz

Dato : 06-04-06 13:30

"Stub" <jaskagidigskaja@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej NG.

www.shoutcast.com (en internetradio med mange, mange forskellige
stationer) kan du under Quick Genre vælge Jazz, og derfter klikke på linket
til Smooth Jazz... så har du den lifligeste lyd i ørene- uden reklamer.

- Patrick