musikeksempler?
Fra : Holger Jensen

Dato : 27-03-06 23:53

Hej.

Skal bruge eksempler til fremlæggelse om harmonika/mundharmonika i
arrangement.
Kender I ik nogle gode eksempler på hvor denne/disse indgår i
bandsammenhæng - gerne som del af rytmegruppen.

På forhånd tak.

--
/Holger

Fra : Allan Krautwald

Dato : 28-03-06 00:24

"Holger Jensen" <hlj@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> arrangement.
> Kender I ik nogle gode eksempler på hvor denne/disse indgår i
> bandsammenhæng - gerne som del af rytmegruppen.

Hvis det er rockmusik og lignende du tænker på, er der masser af eksempler
fra de tidlige 60'ere.
Et par af de største bands fra dengang benyttede mundharmonika på en del
indspilninger...Beatles f.eks. på Love me do, I should have known better
m.fl.
Og Rolling Stones brugte det en del, da deres stil mere var rhythm and blues
end egentlig rock...prøv et par af deres første albums....

Fra : Karina

Dato : 28-03-06 01:13

> Kender I ik nogle gode eksempler på hvor denne/disse indgår i
> bandsammenhæng - gerne som del af rytmegruppen.

Ved ikke, om det er så meget i rytmegruppen, men man kan vel ikke komme uden
om Toots Thieleman, men faktisk har Michael Bundesen fra Shubidua også
spillet rigtig meget mundharmonika gennem årene - også, hvor det ikke
nødvendigvis har været en solo.

Her kan jeg bl.a. nævne Ærligt Talt, hvor det er et gennemgående instrument
i hele nummeret, når der ikke synges (da det sjovt nok er lidt svært både at
synge og spille mundharmonika på samme tid).

I Karbad Baby spilles der også et stykke, men det er mere en mere solo.

Mvh
Karina

--
http://www.shubidua.nu - dedicated to the best band ever

http://www.freestyledesign.dk
- hvorfor være traditionel, når det kan være Freestyle?

Fra : Ellegaard Skytte

Dato : 28-03-06 09:08

> [...]
> arrangement.
> Kender I ik nogle gode eksempler på hvor denne/disse indgår i
> bandsammenhæng - gerne som del af rytmegruppen.

Prøv Blues Brothers...

MVH Claus Ellegaard Skytte, Ringe

Fra : Lars Holst

Dato : 28-03-06 10:45

"Holger Jensen" <hlj@pc.dk> said in news:44286cbb$0$908
> [...]

> arrangement.
> Kender I ik nogle gode eksempler på hvor denne/disse indgår i
> bandsammenhæng - gerne som del af rytmegruppen.

Sivuca og Toots Thieleman må da klart være det bedste.
2 virtuoser.............nok verdens bedste på h.h.v. harmonika og
mundharmonika.

Eksempelvis har Toots, Sivuca og Sylvia Vrethammar lavet en skøn LP sammen,
udgivet på pladeselskabet Sonet.
Det er en serie af udgivelser der har titlen Rendez Vouz in Rio......eller
et eller andet i den stil.

--
Lars Holst

Fra : Fam. Jensen

Dato : 28-03-06 11:36

Tak for de mange svar. Er der ligeledes nogen der har eksempler på hvor
harmonika indgår som en sjov effekt eller hvor den skaber en speciel lyd
sammen med et andet instr.
Som den fx gør på omk. af Suzanne Vega - In Liverpool

Fra : Ove Thomsen

Dato : 28-03-06 11:57

> [...]
> sammen med et andet instr.
> Som den fx gør på omk. af Suzanne Vega - In Liverpool

Prøv noget "Sailor" de brugte meget harmonika til at skabe atmosfære
specielt "Quay Hotel" springer frem hvor harmonikaen er med til at skabe
den særlige stemning

Fra : Karina

Dato : 28-03-06 20:56

> Skal bruge eksempler til fremlæggelse om harmonika/mundharmonika i
> arrangement.

Nårh, ja - jeg glemte lige, at Shubidua også har harmonika som et bærende
instrument i McArine nu - det har de vist ikke altid haft.

Mvh
Karina

Fra : Ulrik

Dato : 28-03-06 21:04

Karina wrote:

> Nårh, ja - jeg glemte lige, at Shubidua også har harmonika som et bærende
> instrument i McArine nu - det har de vist ikke altid haft.
>
> Mvh
> Karina

Bunden har fat i mundharmonikaen i en hel del af shubbernes numre. Jeg
_tror_, det er blevet mere og mere op gennem årene. Samtidig bliver den
vist brugt mere live end i studiet.

Ulrik