/ Forside / Teknologi / Udvikling / HTML / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
HTML
#NavnPoint
molokyle 11184
Klaudi 5506
bentjuul 3377
severino 2040
smorch 1950
strarup 1525
natmaden 1396
scootergr.. 1320
e.c 1150
10  miritdk 1110
Størrelses problemer
Fra : Klaus Petersen


Dato : 10-06-06 09:22

Hej.

Hvad gør jeg galt? Hvor bliver min røde kasse nedenfor ikke 200 x 200
pixels? (mål efter i photoshop)

Mvh.
Klaus.

<html>
<BODY>

<table cellpadding="0" cellspacing="0">
<tr>
<td style="background-color: red; width: 200px; height: 200px; border: 1px
solid black;">&nbsp;</td>
</tr>
</table>

</BODY>
</HTML>



 
 
Robert Nielsen (10-06-2006)
Kommentar
Fra : Robert Nielsen


Dato : 10-06-06 10:18

Klaus Petersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Hvad gør jeg galt? Hvor bliver min røde kasse nedenfor ikke 200 x 200
> pixels? (mål efter i photoshop)



<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html>
<head>
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=ISO-8859-1">
<title>kasse 200 x 200 px</title>

<style type="text/css">

html, body{
height : 100%;
margin: 0px;
padding: 0px;
border: 0px;
color: #000;
background-color: #fff;
}
</style>
</head>



<body>
<table cellpadding="0" cellspacing="0">
<tr>
<td style="background-color: red; width: 200px; height: 200px; border:
1px solid black;">&nbsp;</td>
</tr>
</table>

</body>
</html>


Giv den en doctype og et sprog, nulstil margin, padding og border, hvis din
kode derefter kan validere, så tror jeg også, at boksen bliver 200 x 200px.
Robert

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Klaus Petersen (10-06-2006)
Kommentar
Fra : Klaus Petersen


Dato : 10-06-06 10:52

> Giv den en doctype og et sprog, nulstil margin, padding og border, hvis
> din
> kode derefter kan validere, så tror jeg også, at boksen bliver 200 x
> 200px.
> Robert

Nej.. i internet explorer bliver den 202 x 202 og i firefox bliver den
202x200.



Kerim Ellentoft (10-06-2006)
Kommentar
Fra : Kerim Ellentoft


Dato : 10-06-06 11:32

Klaus Petersen skrev:

>Nej.. i internet explorer bliver den 202 x 202 og i firefox bliver den
>202x200.

Kom med et link til siden (eller en testside) og du bruger en
fuldstændig doctype (med url)?
--
Kerim
Som ikke bruger Spamfighter, der spammer nyhedsgrupperne
og sender indlæg to gange.
Svar under det du citerer og citer kun det du svarer på - tak.

Robert Nielsen (10-06-2006)
Kommentar
Fra : Robert Nielsen


Dato : 10-06-06 11:39


>
> Nej.. i internet explorer bliver den 202 x 202 og i firefox bliver den
> 202x200.
>
>


I Firefox har jeg lige prøvet at trække Webdevelopers "display ruler" ind
over den røde firkant, jeg fik 200x200 px, men det var forbandet svært at få
musen anbragt over det nederste højre hjørne, den sprang hurtigt et par
pixels.
Robert

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Dan Storm (10-06-2006)
Kommentar
Fra : Dan Storm


Dato : 10-06-06 11:57

Klaus Petersen skrev:
> Hvad gør jeg galt? Hvor bliver min røde kasse nedenfor ikke 200 x 200
> pixels? (mål efter i photoshop)
Lidt logisk tankegang er på sin plads her!

<div style="width: 200px; height: 200px; border: 1px solid black;"></div>

Kig din styledefinition igennem:
Først fortæller du at du vil have kassen skal have en bredde og højde på
200px. Så indtil videre passser det.
Derefter lægger du så en border på der fylder en pixel. Borderen kommer
på i hver side hvilket gør der lægges 1 pixel på i alle sider:
altså 200+2 * 200+2 = 202*202

Hvis du skal have din kasse, med borderen til at være præcis 200*200, så
skal bredden og højden laves om til 198px
198+2*198+2 = 200*200.

--
Dan Storm - storm at err0r dot dk / http://err0r.dk

Tro ikke brugerne vil gøre noget for at undgå dit killfilter
- Så vigtig er du heller ikke!

Klaus Petersen (10-06-2006)
Kommentar
Fra : Klaus Petersen


Dato : 10-06-06 13:26


> Hvis du skal have din kasse, med borderen til at være præcis 200*200, så
> skal bredden og højden laves om til 198px
> 198+2*198+2 = 200*200.

Det giver en kasse på 200x198 i firefox.



Tidemann (10-06-2006)
Kommentar
Fra : Tidemann


Dato : 10-06-06 15:41

Klaus Petersen wrote:
>> Hvis du skal have din kasse, med borderen til at være præcis
>> 200*200, så skal bredden og højden laves om til 198px
>> 198+2*198+2 = 200*200.
>
> Det giver en kasse på 200x198 i firefox.

Du må i gang med at læse
http://www.webdesign101.dk/xhtml/css/hacks/hack_1.php
+ alle siderne i sektionen/højre menu.

Så finder du nok en løsning


--
Venlig hilsen Marianne
design af:
www.singingwolfs.dk - www.ragdollys-cat-link.dk - www.dhejne.dk
www.formdinfremtid.dk - www.royalmontana.dk


Johnny Winther Ronne~ (10-06-2006)
Kommentar
Fra : Johnny Winther Ronne~


Dato : 10-06-06 17:33

Tidemann wrote:
> Klaus Petersen wrote:
>>> Hvis du skal have din kasse, med borderen til at være præcis
>>> 200*200, så skal bredden og højden laves om til 198px
>>> 198+2*198+2 = 200*200.
>>
>> Det giver en kasse på 200x198 i firefox.
>
> Du må i gang med at læse
> http://www.webdesign101.dk/xhtml/css/hacks/hack_1.php
> + alle siderne i sektionen/højre menu.
>
> Så finder du nok en løsning

Nej han skal holde op med at diktere om et element skal fylde 200 eller 202
pixels og samtidig forstå at browsere viser sider forskelligt. Ligegyldigt
hvilken side man tager og laver et skærmdump af og hiver dem ind i PhotoShop
så vil der være forskelle, hvis man hænger sig i to pixels

Det hedder pixeltyranni og det er ikke noget jeg har opfundet, men det er
meget irriterende ;-(

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg
--
Det er brugeren der bestemmer http://www.webtilgængelighed.dk (på
dansk) = http://www.webaccessibility.dk (in english) Last: revision:
http://www.webaccessibility.dk/webaccessibility/userutilities/dublincore.htm
and http://www.webtilgængelighed.dk/webaccessibility/upcomingwork.asp



Klaus Petersen (10-06-2006)
Kommentar
Fra : Klaus Petersen


Dato : 10-06-06 19:01

> Nej han skal holde op med at diktere om et element skal fylde 200 eller
> 202 pixels og samtidig forstå at browsere viser sider forskelligt.
> Ligegyldigt hvilken side man tager og laver et skærmdump af og hiver dem
> ind i PhotoShop så vil der være forskelle, hvis man hænger sig i to pixels
>
>
> Det hedder pixeltyranni og det er ikke noget jeg har opfundet, men det er
> meget irriterende ;-(

Måske er det kun 2 pixels, men 2 pixels er også nok til at smadre et design.
Jeg forventer da at min browser viser siden helt som jeg siger den skal - og
det selv om det var en halv pixel det drejede sig om



Johnny Winther Ronne~ (10-06-2006)
Kommentar
Fra : Johnny Winther Ronne~


Dato : 10-06-06 19:42

Klaus Petersen wrote:
>> Nej han skal holde op med at diktere om et element skal fylde 200
>> eller 202 pixels og samtidig forstå at browsere viser sider
>> forskelligt. Ligegyldigt hvilken side man tager og laver et
>> skærmdump af og hiver dem ind i PhotoShop så vil der være forskelle,
>> hvis man hænger sig i to pixels
>>
>> Det hedder pixeltyranni og det er ikke noget jeg har opfundet, men
>> det er meget irriterende ;-(
>
> Måske er det kun 2 pixels, men 2 pixels er også nok til at smadre et
> design. Jeg forventer da at min browser viser siden helt som jeg
> siger den skal - og det selv om det var en halv pixel det drejede sig
> om

Og hvad vil du gøre ved, at brugeren har en anden skærmopløsning end dig
eller ikke har browserens vindue maksimeret?

Du kan hoppe på tungen eller stå på hovedet. Men du kan ikke bestemme
hvordan det skal se ud hos brugeren, ligegyldig hvad du gør.

Hvad vil du gøre, ved alle de specialierede værktøjslinier jeg har
installeret, der gør browserens reelle vindue mindre selv når browseren er
maksimeret?

For min skyld må du gerne tro du har vundet, men jo mere du gør, for at
gennemtvinge et layout, pixel for pixel, jo flere brugere udelukker du. Hvor
mange brugere har du råd til at udelukke, for at gennemtvinge dit layout?

Hvor går smertegrænsen? 5%, 10%, 20%, 30%? Hvis du vil bestemme, ryger du
over 30% har du råd til at sortere brugere efter vigtigheden af dit layout?
Det har du formentlig ikke, det er i bedste fald amoralsk og i værste fald
idiotisk at tro, at man kan bestemme hvad brugeren skal se. Hvad vil du gøre
ved linux, os/2 og mac brugere?

Forventer du også at de ser det samme? Ked af at sige det, men det gør de
altså ikke.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg
--
Det er brugeren der bestemmer http://www.webtilgængelighed.dk (på
dansk) = http://www.webaccessibility.dk (in english) Last: revision:
http://www.webaccessibility.dk/webaccessibility/userutilities/dublincore.htm
and http://www.webtilgængelighed.dk/webaccessibility/upcomingwork.asp



Per Rasmussen (10-06-2006)
Kommentar
Fra : Per Rasmussen


Dato : 10-06-06 19:50

Klaus Petersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
>
> Måske er det kun 2 pixels, men 2 pixels er også nok til at smadre et design.
> Jeg forventer da at min browser viser siden helt som jeg siger den skal - og
> det selv om det var en halv pixel det drejede sig om
>
>

Så er der kun en ting at gøre i det her tilfælde, drop border.

PerR


--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste